Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei sanottu rakosta yhtään mitään ennakkoon eikä sitä mainittu toimenpiteenkään aikana. Meillä taisi mennä kokonaisuudessaan aikaa joku 20-25 min.

Vauvan tarkistuksen lisäksi puhuttiin hetki ruokavaliosta (sainkin palautetta siitä, että olen varmasti tehnyt oikeita valintoja kun paino tippunut, meinattiin kyllä miehen kanssa ruveta nauramaan, mutta saatiin pokka pidettyä.. :grin)

Kokonaisuudessan aikaa meni siis todella vähän, eipä ollut etukäteen silti mistään puhuttukkaan, että kuinka kauan pitää aikaa varata.

Meillä meni kokonaisuudessaan noin 40-45min ja rakko piti olla tyhjänä. Ilmeisesti tulee jotain varjoja jos rakko on täynnä.

Täällä myös rakenneultrassa kaikki hyvin! Vielä muutama viikko niin aletaan oleen turvarajan yli keskenmenosta ja tehohoito alkaa oleen mahdollista.. Se on se mun suuri virstanpylväs!

Onko se 24vkoa(vai 23??) / 500gr jokin alaraja jonka jälkeen voi saada tehohoitoa..näi mä ainakin psyykkaan itseäni, vaikkei viitteitä syntymisen suuntaan ookaan.. ja tuossakin taidetaan mennä tilanteen mukaan, lapsen pitää osoittaa yritystä elämään(hengityspyrkimyksiä??) ja vanhempien suostumusta tehohoitoon varmaan katsotaan noin alhaisilla viikoilla, korjatkaa jos olen ihan väärässä. Hirmu tärkeitä viikkoja tässä siis viedään..

Meillä oli rakenneultra tänä aamuna (20+1). Yhteen suljettuun FB-ryhmään jo kirjoittelinkin, että muuten sikiö vastasi rakenteellisesti viikkojaan ja kaikki oli ok, mutta pään mitat olivat kaksi viikkoa pienemmät kuin piti. :sad001 Joudun ylihuomenna sikiötutkimuksiin, jossa ehkä otetaan lapsivesipunktio.

Säikäytti todella paljon. Ei oikein tiedä mitä ajatella... Mun perheessä on aika paljon pienipäistä porukkaa (minä, mun sisko ja isä muun muassa), mutta voiko pään normaali pienuus muka näkyä jo tässä kehitysvaiheessa? Takaraivossa kolkuttaa vain, ettei kaikki ole hyvin. NYT tuntuu, että perjantaihin on tolkuttoman pitkä aika, vaikka rakenneultra itsessään ei jännittänyt ollenkaan. Nt-ultrassa kaikki mitat olivat vielä ok.

Muokattu viimeksi:
Kyllähän se suvun paine näkyy- monissakin piirteissä (niin hyvät kun huonot, fyysiset ja henkiset..). Pidetään peukkuja teille että kyse olisi nimenomaan tästä!
Mulla rakenneultra huomenna, ja kovasti tekisi jo mieli perua, mä en haluaisi tietää liian tarkkaan-mutta menen nyt kuitenkin (?uteliaisuus voittaa ?). Nyt kun liikkeet tuntuu, haluaisi edetä vaan tältä pohjalta.
aiheuttaa turhaa(?) huolta niin monesti nämä mittatulokset.. en mene innoissani, enemmänkin tosi varuillaan-

Paljon voimia Mustaleski, perjantaita odotellessa..

Meilläkin oli sen 4 pvää pienempi päänympärys, muut mitat ilmeisesti (?!) kunnossa, kun niistä ei mitään puhuttu ja kätilö sano heti, että "pieni pää niinku näyttäs olevan äidillänsäkin" eikä siitä tosiaan sitten sen enempää. Hauskinta tässä on se, että mulla ei oikeasti edes ole pieni pää, vaan päänympärys on melko iso ainakin ratsastuskypärän koon perusteella. Mutta siis ilmeisesti on "niinku äidillänsä/isällänsä tms." on tässä vaiheessa jo ihan kelpo johtopäätös.

Jaksamista Mustaleski!

Kaksi viikkoa heittoa on kuitenkin jo aika paljon. Ja koska meillä on vielä takana se yksi keskenmeno, eivät fiilikset ole todellakaan kovin positiiviset tällä hetkellä. Äitini tosin rauhoitteli, että kätilö oli aikoinaan kauhistellut sekä mun että siskoni pieniä päitä, mutta sitä hän ei muistanut heittivätkö mitat silloin kuinka paljon.

Huoh, ei tässä auta kuin odottaa sitä perjantaita ja mahdollista lapsivesipunktiota. Ja sitten taas varmaan pari viikkoa niitä tuloksia...

Heippa! Olen alusta alkaen lukenu näitä juttuja täältä, mut enpä ole ennen kirjoitellu tänn, mut nytpä päätin kertoa tarinani

Elikkä olen 24 vuotias ensiodottaja ja raskaus on sujunut ihan hyvin. Rakenneultrassa lääkäri kuitenki totes pitkien luiden
jätättävän kolme viikkoa, joten sain ajan Tyksiin seurantaan. Siellä todettiin rakenteiden olevan kunnossa, mutta olka- ja reisiluu olivat 3 viikkoa perässä. Otettii lapsivesipunktio, ja siinä todettii olevan kaikki kunnossa. Ainut vastaus mikä ei ole vielä tullut on lopullinen kromosomipoikkeavuustulokset, mutta koska pikatestin tulokset tuli, niin epäilivät et sieltä tuskin mitään löytyy. Tänään (rv 21+3) käytiin taas seurannassa ja sama homma. Nyt reisiluu jätätti 4 viikkoa. Perinnöllisyyslääkäri soittaa huomenna ja mietitään mitä seuraavaksi.

Voin kertoa, että odotuksesta on ollut ilo ja onni kaukana. Hirvittääkin ajatus, että raskaus pitäisi keskeyttää jos todetaan jotain vakavaa. Lisäksi päässä on miljoona kysymystä huomiselle lääkärille ja pahin pelko on, että hän ei pysty antamaan vastauksia. Itkun ja pelon sekaisin tuntein tästä jatkamaan..

Muokattu viimeksi:
Ja sulle mustaleski sanoisin, et ota ihan rauhassa (tiedän et helpommin sanottu kun tehty), mutta nyt kun olen tätä jonkun verran lukenu niin kahden viikon heittoa pidetään vielä aika pienenä. Osa lääkäreistä ei lähetä edes jatkotutkimuksiin niistä vielä. Lisäksi olen lukenu et suuri osa on turhia vääriä hälytyksiä. Meillä noi mitat jätättää jo sen verran sekä lisäks reisiluu on kaareva, joten syytä mahdolliseen luustosairauteen katsottiin olevan. Tarkotukseni ei ole pelotella ketään tolla omalla tarinalla, mut enpä olis uskonu et omalle kohdalle sattuu. Äitini on menettäny joskus ensimmäisen lapsensa ja pahoin pelkään, että samoissa jalan jäljissä kuljetaan.

Toivotan kaikille ihanaa odotusta sekä olkaa onnellisia kaikista pienistä naperoista ja vintiöistä jotka teille suodaan! <3 toivon itsekkin olevani joskus yksi onnekkaista.

Tervetuloa Erika joukkoon! Hurjaa alkua teille annettu, ei pysty kuvitella sen epätietoisuuden määrää. Kovasti sympatiaa teillekin.
eihän kaikki poikkeavuudet kasvussa tosiaan ole kromosomiperäisiä (ei siis punktiot vastaa kaikkiin kysymyksiin), uskon että valloittavia ja ihania pienokaisia ovat niin luustosairaat kun pienempipäisetkin (ja tuo kaksiviikkoa ei toisaan vaikuttaisi olevan paljon pienen googlailunkaan perusteella-ja äitisi kommentti kannattaa ottaa tosissaan, saattaahan olla että samaa saat tyttärellesi parinkymmenenvuoden päästä olla sanomassa)!
Kaikille ihmisille niin toivoisi terveen alun elämään, mutta eihän näin aina ole. Ja hyvä ja merkityksellinen elämä voi edessä kaikesta huolimatta olla. ihan niinkun ei terve alku takaa hyvää elämää, muuttujia kun on koko elämänkaari täynnä.
Voimia teidän, Erika ja Mustaleski odotukseen!

Voi Erika, hurjasti voimia teille ja jaksamisia! On varmasti ihan helvettiä olla epätietoisuuden keskellä, siltä ainakin itsestä tällä hetkellä tuntuu. Yritän uskoa, että meillä kysymys on nimenomaan geneettisistä piirteistä, kun kaikki muut rakenteet tuntuivat sikiöllä kuitenkin olevan ok. Mutta aina on se pieni pelko, ettei näin olekaan... Pään kehityshäiriöt eivät varmasti ole kovin korjattavissa.

Kävi miten vain, toivoa ei pidä menettää. Tsemppiä teille ja meille!

Hurjasti tsemppiä sekä Mustaleskelle että Erikalle! <3

En osaa muuta sanoa, mutta kun olimme esikoisen aikaan rakenneultrassa, niin hänen pää oli muistaakseni noin viikon edellä muita mittoja. Silloin ihmettelin asiaa ääneen, ja ultraaja kertoi että tässä vaiheessa mitat alkavat kertoa yksilöllisistä piirteistä, eli onko lapsi vaikkapa iso- tai pienipäinen. Sen valossa uskoisin että teillä Mustaleski on kaikki hyvin, kun muita poikkeavia seikkoja ei näkynyt.. :)

Voimia ja tsemppiä Erika ja mustaleski!
odottavan aika kuluu niin hitaasti. Mulla olis parin tunnin päästä rakenneultra ja mua jännittää/hermostuttaa...

Joku tuolla ylempänä pohti nuita todenäköisyyksiä selviämiselle jos syntyy ennenaikaisesti, linkin takana olevalla sivustolla on taulukko siitä. Suomessa muistaakseni sikiö katsotaan elinkelpoiseksi kun raskaus on kestänyt 24 viikkoa, synnytyksestä puhutaan viikon 22 jälkeen ja jos on epäselvät viikot, mutta vauva painaa yli 500g niin hoidetaan.
http://miscarriage.about.com/od/pregnancyafterloss/a/prematurebirth.htm

Mulla oli myös rakenneultra tänään, siellä se ei-enää-niin-pieni ihme köllötteli, ihmeellistä! 400gr meilläkin painoarvio ja oma tuntuma oli tyttö, yritin kyllä olla katsomatta.. pari päivää viikojaan pienempi ei liene jättiläisen mittoihin kasvamassa..kaikki oli hyvin, en lähde mittoja tarkemmin tiiraamaan, kyllä sieltä jotain heittoa kuitenkin jostain löytyisi.
Vielä pitäisi pikkuisen kasvaa tuohon 500gr, ja sitten vielä se loput 3 kg..

Onnittelut hyvistä ultrauksista. Mulla olis vielä miltei KOLME viikkoo sinne... Tänään kävin taas epäuskoissani hermoheikkoisena neuvolassa kuunteluttaan sykkeen. Löyty lopulta, yksilö viihtyy hyvinhyvin alhaalla, tyyliin häpyluun tuntumassa.

Mulla on enää viikko ultraan, aikaistin sitä viikolla kun olin niin malttamaton. Onnea myös täältä kaikille hyvistä uutisista. :)
Liikkeitä tuntuu nyt joka päivä joskus hennommin ja joskus voimakkaammin, joten aika rauhallisin mielin olen. Dopplerilla joskus tarkistan liikkeet ja sykkeen, jos tuntuu että on ollut hiljaisempi päivä. Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen, että se tuli hankittua!

Takaisin