Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mukavuuskissa, mun äitipuolella oli etinenistukka eli peitti kohdunsuun, raskauden edetessä ja kohdun kasvaessa istukka kuitenkin liikkui sen verran ettei enää ollut kohdunsuulla ja alatiesynnytys olisi ollut mahdollinen, jos ei olisi siirtynyt olisi tehty sektio. Äitipuolelleni tehtiin lopulta sektio kuitenkin, koska vauva oli perätilassa.

Onpas tuo kizun poika(ko?) ihan jo itsensä näköinen! Huimaa miten ne solumöykyt on jo saaneet kasvonpiirteitä ja kaikkea:hello2!! Onnea hyvistä tutkimustuloksista!!

Meillä myös rakenneultra ohi, voi sitä onnen määrää kun siellä kaikki oli hyvin. <3 Meilläkin kaveri oli pari päivää pienempi kuin viikkojen mukaan olisi ollut odotettavissa, mutta kasvu meni tasaisesti keskikäyrää myöten kaikkien rakenteiden perusteella eli tasaisesti kasvaa kuitenkin. Painoarvio huimat 340 grammaa ja pientä poikaa odotellaan täälläkin. <3

Tsemppiä kaikille, jotka vielä jännittävät ultrakuulumisia! :)

Mä taidan olla ainoo, jolle RU:ssa kätilö ei pukahtanut halaistua sanaa mistään painoarvioista saati näyttänyt mitään kasvukäyriä. Tietoja ei oo merkitty myöskään nlakorttiin... Höh!:sad001

Skylar, mekin itseasiassa kysyttiin painoarvio, ei kätilö sitä itse sanottu. Mutta muuten tulokset on merkitty neuvolakorttiin, ja niistä näkeekin että joissain asioissa kasvu on lähes viikon edellä "normaaliin".

Niin ja joo, piti laittaa esimerkki kuinka erilaisia ultralaadut ovat eri paikkakunnilla, tässä meidän kuvia, ei paljon selkeitä piirteitä erota. :grin

IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG

Satsuma, johtunee siitä et nuo sinun kuvat on 2D ultrasta ja sit tossa edellisellä sivulla olevat on 3/4D ultrasta, ei kaksulotteisella ultralla ole mahdollista saada kolmiulotteista kuvaa :)

Juu, totta kai, mutta myös näissä 2D ultrissa on ollut hirmuisia eroja kun on verrattu kavereiden kanssa. Uudemmilla laitteilla kuvat tuntuu olevan paljon selkeämpiä. :)

Neuvolassa käyty taas. Yllätyksekseni hB oli edelleen hyvä, joten tämä tolkuton väsymys ei sitten siitä johdukaan. Ei auta kun kärvistellä. Ja painoa on tähän mennessä tullut (22+2) vasta 2.4 kg alusta saakka, paljon vähemmän kun mitä odotin. Tässä on kuitenkin joulusta lähtien ollut enemmän tai vähemmän juhlaa ja juhlaherkkuja koko ajan.

Sf-mitta menee ihan yläkäyrillä, vauvalla syke +134 ja itellä verenpaineet melko matalat, eli hyvät.

Satsuma, samantasoisella ultra-laitteella meilläkin kuvataan! jääpähän ulkonäkö(kin) arvoitukseksi:wink!
rakeinen toukka lienee meille tulossa..

No, outoa mustakin ja kun esikoista ootellaan ni en tietty paikan päällä tajunnu tentata. Jälkikäteen rupesin ihmettelemään, ku kaverit kyseli kaikenmaailman istukan napasuonista, lapsiveden määrästä ja just noista painoarvioista ja kasvukäyristä, että jaa eipä ollut näistä puhetta :eek: Eikä just sen puoleen kortissakaan merkintöjä. Ainoo rustaus korttiin tuosta käynnistä on b-mitta, joka vastas sen 4 päivää viikkoja pienempää. Onkos muita Kättärillä RU:ssa käyneitä? Mitä tietoja teidän korttiin on merkitty ja mistä saitte suullisesti tietoa?

hmmmm.. Täällä oli ilmeisesti muitakin mammoja joiden maha-asukkin vastasi RU:ssa pienempää kuin pitäs? meiän sintti vastas 4 pvää pienempää viikkoihin nähden. Rupes tässä nyt mietityttää et miksköhän se ei antanut mitään kontrolli aikaa? oon lukenut samanmoisista kohtaloista ja tooosi monelle on määrätty kontrolliultraan muutaman viikon päähän. Onko täällä niitä joille kontrolliultraa olllaan määrätty, koska maha-asukki ollut pieni viikkoihin nähden? jäi kyllä kakkan maku suuhun koko ultrasta tuntu että sillä tätillä oli vaan kamala kiiire kaffille, eka mua ultras joku harjottelia ja sitten sillä kesti liian kauan tuli tää ooikee täti ultraan jahutas vaan loppuun. Ei kysynyt onko kysymyksiä. Ja mulla ois ollu niitä vaikka kuinka mut en jännitykseltäni kaikkea kyennyt ultran aikana kakistamaan pihalle. yksi ainut tunnistettava kuva saatii rakkaudesta, koska olivat unohtaneet toimituksen aikana nappailla niitä kuvia.(harmitti senkin takia kun se tuleva isä ei ollut mukana ja sai vain yhden kuvan.) Lopuksi siiis sitten vaan ottivat sen naamakuvan. Voi neukkutäti parkaa, kun sen nään mähän hukutan sen kysymyksiin...! Niin ja Laskettua-aikaa ei muutettu tuon heiton takia.

Toi on niin pieni heitto, että ei silloin yleensä mitään kontrolliaikoja anneta, kun sehän on niin milleistä vielä kiinni, että aina niissä on pieniä heittoja, tai melkein aina, ja laskettua ei muuteta jos heitto ei ole yli viittä päivää. En olisi huolissaan, mutta toki kannattaa neuvolassa kysästä, jos kovasti huolettaa, että olisiko mahdollista päästä uuteen ultraan, ja jos ei, niin voihan sitä aina yksityisellä mennä oman mielenrauhan takia :) Se vaan on pirun kallista lystiä :/ Hyvä että edes yhden kuvan saitte, mutta aika ikävää että niin hätäisiä ihmisiä siellä, että ei viitsi edes keskittyä potilaaseen ja antaa kysellä mieltä painavia asioita :(

komppaan akidia, Luulen että nyt alkaa kokoerot jo näkyä selvemmin- siis toinen kasvaa nopeampaa kun toinen. Onhan es keskosten painoissa isoja eroja vaikka samalla kehitysasteella ovatkin. En olis yhtään huolissaan, 4 päivää on tosi vähän, kaksi viikkoa olis jo enempi..!:)

Samaa mieltä edellisten kanssa, että 4 päivän ero ei ole paljon. :) Meillä pikkanen oli 3 päivää pienempi viikkoihin nähden, eikä siitä oltu yhtään huolissaan. Tässä vaiheessa tosiaan alkaa jo yksilölliset erot tulla esiin; toisilla on pitkät jalat, toisilla isompi pää. Ja kaikki nämä mitat vaikuttaa kokoARVIOON.. me saatiin sellainen ultrakuva myös missä näkyi kaikki mitat ja painoarvio. Siinä kuvassa lukee painoarvio 368g (+- 54g = virhemarginaali). Eli kyseessä on tosiaankin arvio ja jos heittoa on muutamia päiviä jompaan kumpaan suuntaan, niin ei sillä ole väliä :)

Tiedän kyllä tapauksen, jossa vauvan muut mitat vastasi viikkoja 19+, mutta reisiluu vain viikkoja 15+. Tällaiset tapaukset on tietysti syytä tutkia, ja valitettavasti tälläkin tarinalla on surullinen loppu. Mutta tässä ei ollut kyse enää päivien heitosta vaan viikkojen!

Juu, eihän se heitto vielä paljoa ole. Mulla oli varhaisultran ja np välillä kans heittoo sillon oltiin isompia ku pitäs, ei viikkoa nut silti la siirrettiin. Jos se täti olis hetken ultran jälkeen malttanu odottaa sitä kaffiaan et olisin saanu kysellä niin en olis ressaantunu. Sama täti oli np-ultrassa ja sillon satiin rauhassa kysellä ennen ja jälkeen juttuja mitä mielessä oli. Onneks tää maha-asukki potkii sen verta paljon et tietää et ei kauheen huonosti voi asiat olla :) jos tuo maha-asukki on vaan ruvennut seuraamaam äitinsä kasvua, minä lyhyt ja pieni rakenteinen ja isänsä pitkä ja hoikka :)

Jep, samaa mieltä muiden kanssa!

Esikoisella heittoa oli muistaakseni 5 päivää, ei aihetta lisätutkimuksiin ja terve tyttö syntyi.

Ja tämä vauva puolestaan oli joiltain mitoilta 7 päivää suurempi.

Mulla eilen rakenneultra, jonne päästiin kovien mutkien kautta. :D Ultran piti olla naistenklinikalla, mutta se oli siirretty kättärille.. No naistenklinikalle kuitenkin mentiin ja ne siellä sitten sanoi siitä, onneks kättärillä odottivat mua ja miestä että päästiin sinne tyylikkäästi puoli tuntia myöhässä. Toisaalta, olisivat voineet ilmoittaa, että paikkaa on vaihdettu.

Lupailivat sieltä kuitenkin tervettä poikaa minulle, nt-ultran 3,4mm niskasta huolimatta ! :) Suuri huojennus oli. Painoarvioksi antoivat 330g :) Viikot oli eilen 19+4 ja sanoi että oikean kokoinen poitsu siellä on.

Laittaisin teille kuvankin, mutta olen niin käsi tän tekniikan kanssa etten osaa laittaa sitä puhelimella. :D en osaa edes viestiä kirjoittaa sieltä, jonka vuoksi en olekaan mitään kirjoitellut kun puhelimen välityksellä lueskeskelen näitä :)

Tuo ultraajan töykeys on kyllä inhottavaa.. Mulla on joka kerta kaikissa ultrissa sattunu sellanen hoitaja et on selittäny koko ajan et mitä mittaa ja melkeen jopa et miksi mittaa. :) Meki saatiin eka raskaudessa vaan 2 kuvaa, molemmat päänprofiilista. Olivat 2D:lla otettuja ja rakeisia, mut päänmuoto piti sitte paikkaansa loppuun asti. Korkeaotsainen poika. :wink Mä saan jännätä vielä yli 2,5 vkoa ennen omaa toista rakenneultrakokemusta... toivottavasti täällä ei oo kiireinen täti.. kahville ei pitäis olla kiire ku on heti aamulla klo 8. :grin

Takaisin