Toi on kyllä ihme miten noikin vaihtelee, kun täällä vielä viime vuonna otettiin verikokeetkin np-ultran jälkeen kättärillä, että sekin käytäntö nyt muuttunut, mutta ei ikinä ole tarvinnut sitä varten olla syömättä :/
Mä kans labrassa kysyin viimeviikolla ja sanoivat et pitää olla syömättä, tarkensin vielä et silleen normi oloissa et jos ei ois noita extrajuttuja mitä mulla on otettavana ja labran vanha täti ihminen sanoi että aina pitäisi verikokeisiin tullessa olla paastonnut, ainoa poikkeus on pikaserpit ja hempat, arvot eivät ole todenmukaisia jos on syöty ja juotu. Ja tämä info tuli malmin labrasta Helsingistä.
Joo Kanta-Hämeestä minäkin, huomenna verikoe eikä tarvi olla syömättä. Mutta tota lääkärintarkastusta ihmettelen, sillä mulle ei neuvolassa puhuttu siitä mitään. Mulla on tulossa verikoe, nt-ultra ja toinen neuvolakäynti, mutta lääkärin pakeille mulla ei ole aikaa. Vai hoidetaanko se tossa nt-ultran yhteydessä vai miten...?
Mullekkaan ei olla puhuttu mistään lääkärikäynnistä. Terkkari sanoi vaan neuvolassa, että tällä viikolla pitää käydä labrassa, parin viikon päähän varata sokerirasitus ja sitten odotellaan sitä ultrakutsua. Ja seuraava neuvola vasta 16.1. Mistään lääkäreistä ei tosiaan mainittu vaikka en edes muistanut millon mulla on viimeks otettu papa. Et varmaan olis ihan hyvä käydä joku perus gyne käynti mut tiedä sitte. Kai se on sit myöhemmin.
On noi erot kyllä kummia! :O Täällä on lääkärineuvola 2 viikon päästä ekasta ultrasta. Lääkäri tekee ainakin sisätutkimuksen, muuten se oli muistaakseni sitä hölinää vaan.. Kuulostaa aika erikoiselta mun mielestä, et ei ois alkuraskauden lääkärikäyntiä ollenkaan!! Mulla siis ajoittuu jonnekin 14viikolle.. Np-ultraan liittyviin verikokeisiin mennessä sai syödä ihan vapaasti (ohjeistus siis näin) eli ei paastoa.. Hmmm..
Tässä vielä uudestaan tämä teksti minkä tonne jo laitoinkin. Eli se np-ultra korvaa ensimmäisen lääkärintarkastuksen, sen takin varsinainen lääkäri on vasta niin myöhään.
Toki jossain saattaa se lääkärikäyntiolla siitäkin huolimatta olla, niin paikkakuntakohtaista.
Mutta pääsääntöisesti näin, kun kaikessa säästetään.
Raskauden aikana käydään sekä terveydenhoitajan että lääkärin vastaanotolla. Neuvolalääkärin vastaanotolla käydään raskaudenaikana kaksi tai kolme kertaa. Alkuraskaudessa lääkärikäynti on vain tarvittaessa noin 12 raskausviikolla. Uudet sikiöntutkimukset korvaavat aikaisemman ensimmäisen lääkärikäynnin. Lääkärissä käydään raskausviikoilla 24 - 28 ja 35 - 36.
Tilasin viime viikolla dopplerin, kuten moni muu täällä. Se tuli jo eilen ja malttamattomana oli heti pakko testata. Sieltähän se nopea laukka kaikui hienosti Mulla menossa tänään 10+4 ja aamulla oli ensimmäinen neuvolalääkäri. Se teki perus sisätutkimuksen, jututti voinneista ja kuunteli sydänäänet. On se vaan huojentavaa kuulla ne! Lääkäri sanoi mun reilun kuukauden kestäneestä vuodosta, että todennäköisesti raskaus ei mene kesken kun on jo noin kauan jatkunut. Huh :) Sain myös vihdoin ultra-ajat sairaalaan. Ensimmäinen on parin viikon päästä rv 12+5. Aika myöhään, mut kai se vielä onnistuu.
Mahdatteko tietää, että milloin saa tietää oman veriryhmän ja rhesus tekijän? Olen käynyt jo verikokeissa ja tulokset on kuulemma hyvät, mutta saako niistä tietää samalla veriryhmän?? En muistanut kysyä lääkäriltä asiasta..
Sit toinen mieltä askarruttava kysymys liittyen noihin sokerirasituksiin. Täytän tässä kuussa sen 25, joten joudunkohan sokerirasitukseen? Vai huomioidaanko vain ne joiden raskaus on alkanut 25 vuotta täyttämisen jälkeen? Tietäiskö kukaan? :)
Kandee kysyy ihan neuvolasta noita verikoe tuloksia, th:n pitäisi ne koneeltaan nähdä :) samalla voi kysyä tuosta rasituksesta ja ultrasta, ei tuo oo vielä myöhänen kun nt-ultran voi tehdä vielä 13+6, tuo on ihan normaali aika :)
Mulla on kaksi sokerirasitusta (ensimmäinen huomenna 5.12 ja toinen rv 26-28), koska meillä on suvussa 2-tyypin diabetesta, mulla BMI 30 ja edellisessä raskaudessa RD joka hoitui ruokavaliolla.
Lääkäreistä sen verran että meillä eka lääkärikäynti oli nt-ultran yhteydessä, toinen joskus loppuraskaudessa.
Toi alkuraskauden lääkäri määräytyy siitä onko sitä että tekeeekö nt-ultran kätilö vai lääkäri. Täälä tekee yleensä kätilö nii siks ollu erikseen se lääkäri vielä. Nyt en sitte tiiä miten mennee mutta eiköhän se selviä..
Täällä on nt-ultra (ens viikolla) ja siitä viikon päästä lääkäri ja sitte tulee taas terkkari tammikuussa.
Aiemmassa raskaudessa aina ennen lääkärikäyntiä kävästiin viereisessä huoneessa pikaisesti terkkarilla, jossa otettiin pissanäytteen tulokset, hemppa, verenpaine, paino jne.. sitte lääkärin kans.. Lääkäri oli 3x raskauden aikana = joka kolmanneksella.
Uskon et nyt on ihan samalla tavalla noiden lääkärien suhteen. Uudelleen synnyttäjänä terkkarikäynnit on aika minimissä.
Nt-ultra takana ja voi että, siellä tosiaan kasvaa minityyppi! Pituutta oli pikkuisella 53 mm, vastasi viikkoja 12+0. Niskaturvotus normaali (0,9 mm), veriseulojen tulokset tulevat kirjeitse. Sydän sykki vimmatusti ja häiritsimme hänen lepohetkeään tökkimällä ultran anturilla pikkuista vähän liikkeelle.
Pikku höpöläinen löytyi nt-ultrassa edelleen hyvissä voimissa :) Vastasi viikkoja 11+6, eli laskettu aika pidettiin kuukautisten mukaan lasketussa 17.6. Laiska oli kaveri, kun mun piti välillä nousta hyppelemään, että saadaan pieneen vähän liikettä :D Oliskohan yhtä rauhallinen sitten vielä syntymän jälkeenkin :)
Onnea mustaleski, zeni ja masunasukki (ja muutkin)! ihania ultrakuulumisia! laiskoja ihmisalkuja tuntuis siis muillakin löytyneen (oma sintti oli erittäin "epäsosiaalinen"..)... mitä lienee kaamosajan masennus-vauvoja tulossa..