Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep, eipä tässä hätä sinänsä ole päästä neuvolaan, ainakin tähän asti kaikki on mennyt hyvin :)

Miten muuten, hemmari ja muut, jotka ovat sokerirasitukseen menossa, mikä vaikutti siihen, että ko. testi teille päätettiin tehdä? Se ei kai kuulu suoraan testausarsenaaliin (tai ainakaan itselleni siitä ei ensimmäisellä ja toistaiseksi ainoalla neuvollakäynnillä mainittu)?

Onko sulla hemmari lääkäri + rakenneultra sama käynti? Aloin just miettiä, että mullahan ei ole yhtään lääkärikäyntiäkään varattuna, mutta ehkä ne on yksi ja sama...

Nimim. Vähän pihalla ja ilmeisesti neuvonnan tarpeessa - tai pienen interenet-surffailun :)

Mulla on ainakin kaksi sokerirasitustestiä siksi, että äidilläni on 2. tyypin diabetes, kuten oli aikoinaan ukillanikin. Olen myös jo 32v, joten iälläkin on varmasti jotain vaikutusta. Painon puolesta ei pitäisi olla ongelmaa, olen ihan normaalipainoinen.

Pitäisikin kohta varata se eka aika. Kunhan nyt ensin katsoo ylihuomenna sen nt-ultran, vieläkö tyyppi on edes hengissä :)

Mulla tulee kans kaksi kertaa toi sokerirasitusta ja niin oli jo sillon ku odotin esikoista. Mulla viimeks vaikutti ikä ja sukurasite ja nyt niiden lisäksi se että viimeksi puhkesi radi.

Mun syy mennä sokerirasitukseen on todella suuri ylipaino eli BMI on 40+ ja aiheuttaa siis sokerien tarkkailun sekä järkyttävästi huolta. Ja siis sen että rasitus on jo näin alussa. Jos kaikki on hyvin ni vielä pitää uudestaan myöhemminkin.

Ja lääkäri on siis neuvolassa 2.1. En tiedä käytäntöä muualla mutta meillä neuvolassa useampi lääkärikäynti raskauden aikana. Tämä siis minun ensimmäinen. Rakenneultra sitten 10.2 sairaalassa.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli esikoiselta neuvolalääkäri rv 14 ja 28, rv 36 oli synnytystapa-arvio (vain esikoista odottaville) jonka teki lääkäri. Mulla luki alkuraskauden ultra-kutsussa et ar lääkäri peruttu ja ultran siis teki lääkäri. Eli mulla on tässä raskaudessa joskus 28 viikolla vaan lääkäri jos tääl on lääkäriä ku ei oo saatu sijaista ku neuvolalääkäri on äitiyslomalla. Oli vähän kiven takana saaha pojalle 8kk neuvolalääkäri-aikaa.
Seuraava neuvola on tammikuun alussa, sitä ennen 10.12 se nt-ultra. Eka käynti jäi vähän suppeaksi ku oli tunnin aika ja samalla pojan painokontrolli. Ite en halunnu sen kummempaa ku ossaan mää raskaana olla.

Kyllähän se normikäytäntö olis päästä lääkärintarkastukseen rv 10-15,
laitan oheen kopsatun osan tuolta terveyskirjastosta ..
kannattaa vaatia sitä tutkimusta, lakisääteinen oikeus kaiketi jokaisella suomalaisella odottavalla naisella (ei tarvitse itse lähteä yksityiselle makselemaan!!)

sojkerirasituksen ikä-rasiterajaa on nyt lähiaikoina(?) nostettu 40-v jos en väärin muista(?), eli jos ei ylipainoa tai diabetesta lähisukulaisilla/itsellä aiemmin eikä ikää +40, säästyy rasitustestiltä(eikös?). En tiedä pääseekö siihen jos silti haluaa? riippunee paikasta..?

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00885
Ensimmäinen lääkärintarkastus 10.–15. raskausviikolla
Ensimmäisen lääkärintutkimuksen yhteydessä tehdään yleensä gynekologinen tutkimus, jossa tutkitaan emättimen ja kohdun suun tilanne ja arvioidaan raskauden kesto tunnustelemalla kohdun koko. Tutkimuksen tärkeä aihe on mahdollisten tulehdusten etsiminen. Käynnin yhteydessä selvitetään, miten raskauden alkuvaihe on sujunut, onko tulevalla äidillä kroonisia sairauksia, lääkityksiä tai muita ongelmia, jotka voivat vaikutttaa raskauden kulkuun ja riskeihin. Samalla käydään läpi mahdolliset gynekologiset sairaudet, aiempien raskauksien kulku ja syntyneiden lasten terveys. Tärkeätä on keskustella ravitsemuksesta «Raskaus ja ruokavalio»2, tupakoinnista «Raskaus ja tupakointi»3, alkoholin «Raskaus ja alkoholi»4 ja muiden päihteiden käytöstä «Raskaus ja päihteet»5.

Raskauden aikana käydään sekä terveydenhoitajan että lääkärin vastaanotolla. Neuvolalääkärin vastaanotolla käydään raskaudenaikana kaksi tai kolme kertaa. Alkuraskaudessa lääkärikäynti on vain tarvittaessa noin 12 raskausviikolla. Uudet sikiöntutkimukset korvaavat aikaisemman ensimmäisen lääkärikäynnin. Lääkärissä käydään raskausviikoilla 24 - 28 ja 35 - 36.

Tämä teksti tosin on viime vuodelta, mutta muutosta lääkärikäyntien suhteen ei ainakaan ole tapahtunut, neuvolakäynnit tänä vuonna itseasiassa vielä vähentyneet.

Kiitosa akidi ajantasaisesta tiedosta! Sitten sen ymmärtää tuon ensimmäisen lääkärinkäynnin puuttumisen joiltakin(vai onko se joillakin sitä huolimatta?). Itsellä kun ei varsinaisia sikiötutkimuksia suoritettu niin tulee tuo ensimmäinen lääkäri nyt ensi viikolla.

AInakin vuosi sitten tuo sokerirasitusraja oli ensisynnyttäjillä yli 25-vuotias tai BMI yli 25. Ja sit seuraavilla kierroksilla vain, jos aiemmin ollut, sukurasite tai ylipaino. Ja ei siitä aluksi vielä puhuta. Mulla taisi ekakierroksella mainita asiasta vasta rv 25 paikkeilla ja yksi kohonnut arvo löytyi. Nyt sit oli jo yksi rasitus ja toinen vielä sit joskus rv 25 paikkeilla. Neuvola käyntejähän on alkuun tosi harvoin ja loppua kohden tihenee. Vikat neljä viikkoa taisi olla viikon välein. Mulla tosin nyt oli rv 10 ja seuraava sit rv 17. Sen jälkeen on varmaan sit joskus rv 22-23 et saa ne kelan paperit. Ekalla kierroksella taisi olla samaan tahtiin, ainakin suunnilleen. Eihän siellä juuri joo muuta tehdä, kuin katsotaan verenpaine ja kuunnellaan sydänäänet. Ja pissa. Mun mielestä hb:kin katsotaan vain kerran kolmanneksessa, jos ei ole syytä epäillä, että on matala.

Ikäraja on tosiaan 25->
suora lainaus "Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa."
Lainaus täältä http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

Huimaa, miten tuo yli 25-v ensisynnyttäjä perustellaan sokerirasitukseen? Suurinosahan nykyään menee yli tuon ikärajan ensimmäisen kohdalla! tietääkö joku?

Mulla edessä sokerirasitus x2 koska mulla on toi pcos. Se kuulemma jotenkin altistaa diapetekseen :/ eka rasitus 5.12 toivottavasti saadaan puhtoiset paperit :)

Muoks: siis mulla ei siis muuta syytä s.rasituksille kuin tuo pcos. Bmi juur sopiva, korkeempikin sais olla :)

Muokattu viimeksi:
Ainahan siitä voi kieltäytyä jos haluaa. Mut miusta on ainakin hyvä vaan että tutkitaan ja tarjotaan automaattisesti.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Tottakai! mutta on aika koomista kuinka nämä rajat vaihtelee vuosittain! siis onko nyt jäänyt valtion varastoon ylimääräisiä sokerirasitustestejä, joissa päiväys umpeutumassa?? Vai onko diabetes yleistynyt niin huimasti että on perusteltua tutkia niin iso määrä?

2.tyypin diabetes on lisääntynyt niin paljon ja synnyttäjien ikä on noussut korkeammaksi mikä tosiaan lisää riskiä, näitten yhdistelmä. Mun mielestä on hyvä että seulotaan herkästi. Radi kuitenkin hankaloittaa raskautta jonkin verran ja vauvan kannalta tieto on tosi tärkeetä, jotta osataan varautua siihen millaista hoitoa lapsi mahdollisesti tarvitsee heti synnyttyään. Mulla esikoisen aikana puhkes radi ja kun tyttö syntyi, sillä ei tahtonut sokerit pysyä millään hyvinä ja joutui vvo:lle

Mulla ne tieten kuvitteli et pystyvät tuossa ar-ultrassa tekeen sen ar-lääkärintarkastuksen, ku ei tiietty viikkoja ja tuolla vasta varmistu viikoiksi 7+4.. Saa ny nähä laittavatko sitä lääkäriaikaa vai oonko ilman, mulle ihan sama. Tuosta en tiiä onko sitte 36-viikolla se lääkäri, voi olla, ei oo ollu puhetta..

No mä olin 26-vuotias ensisynnyttäjä ja ei ole lähisuvussa diabetestä eikä ylipainoa (bmi 22) ja kuinkas ollakaan, niin rd oli. Ja tosiaan loppuraskauden sit mittailin itse niitä sokeriarvoja useita kertoja päivässä ja pidin ruokapäiväkirjaa. Ja sit rv 36 oli ylimääräinen ultra, jossa tsekattiin vauvan vointi & koko. Ja synnytyksen jälkeen vauvalta mittailtiin noita sokeriarvoja kolmasti. Ja nyt sit tosiaan tarkemmassa seurannassa, koska rd uusiutuu todennäköisemmin kuin jättää uusiutumatta.

Tänään käyty luovuttamassa verta nt-ultraa varten. Tosin jäi kysymättä pitikö olla syömättä... En ollu, enkä kyllä mistään lapuista löytäny mainintaa syömättömyydestä

Esikkoa odottaessa olin 24, ei sokerirasitusta. Nyt ikää jo 27, s-rasitus odottaa. Ja äidilläni on diabetes (joka puhkesi minua odottaessaan), anopillakin hiljattain todettu...

no täällä taas oli ohjeistuksena et syömättä se 12h o_O

täällä (hämeenlinna) on alkuraskauden lääkärikäynti; ite kävin kun olin 11+2.perus gynetarkki ja sydänäänten kuuntelu ja kaikellaista höpinää siitä miten on menny :)

Takaisin