Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Palmu: ihan kunnallisen neuvolan piirissä olen. :) Meillä ei ole neuvolassa ultraa, ei ole ollut missään neuvolassa joissa olen käynyt (keskusta, Pansio, Hirvensalo). Se on sitten varmaan ihan extraa jos neuvolassa ultrataan :)

Mun pitää ihan soittaa neuvolaan huomenna ja kysyä noista kokeista! Sen ymmärrän, että jos kilppari-arvoja tutkitaan, niin sillon on otettava näytteet aamusta ja oltava syömättä + järkevä viedä myös aamupissa. Mutta olen kyllä käynyt monessa verikokeessa, joissa ihan erikseen on mainittu että ei sitten tarvitse olla syömättä ennen. Toi kilppari + sokerirasitus on ainoot joissa pitää olla 10-12h syömättä mun mielestä. Ja tosta pissastakin oikeen kysyin, et mitä siitä tutkitaan, niin sanottiin et pelkät tulehdukset. :/ Sen ei pitäs liittyy siis siihen nt-ultraan tai seulontaan minusta. Labran hoitaja joka näytteet otti sanoi, että verestä tutkitaan ns. "äiti-seula" eli HIV, hepatiitti jne tarttuvat taudit, veriryhmä ja vasta-aineet, pieni verenkuva, josta selviää esim. hemoglobiini ja sitten se kromosoniseula. Ärsyttävää jos joku on mennyt pieleen väärän ohjeistuksen takia....

Mä kun kävin siinä nt-verikokeessa niin täällä on ohjeistus että se otetaan vasta klo 12-14.30 eli ei siinä mitään syömättömyyttä vaadittu. Itse pääsin sinne vasta klo 14 jälkeen niin nopea toimenpide tuo oli. Ei edes tarvinnut jonottaa :)

Mulla vielä viikko piinaavaa odottelua nt-ultraan. Toivon että siellä kaikki kunnossa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään oli np- ultra ja kauan sai lääkäri kattella ja painella masua, kun meinasi pikkuinen vain olla kameraan päin(niin kuin toki kuuluukin;) ) eikä ollenkaan näyttää sitä niskaansa:D Mutta kaikki onneksi hyvin! La siirtyi parilla päivällä ja se on nyt 31.5. Eli viikkoja nyt 13+2 ja vauva semmoiset seitsemän senttiä <3

nii multa otetaan myös maksa-arvot ja niihin pitää paastota. Raskaana ollessa otetaan myös pieniverenkuva johon kuuluu valkosolut ja niiden lyhenne itessään jo kertoo et tarvii paastota sitä varten. f-kirjain lyhenteen edessä kertoo että arvo otetaan paaston jälkeen. Tässä vielä tuonne fimlabin sivuille linkki http://www.fimlab.fi/lake/sivu.tmpl?sivu_id=177 kilpparit pitää ottaa ennen klo 10 aamulla koska hormoonitoiminta muutuu päivän aikana ja tulos ei ole luotettava kun ollut pidempään hereillä. Tässä vielä kilppareista http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/

Muokattu viimeksi:
Multa (sekä lapsilta) on otettu tuo pieni verenkuva useita kertoja eri lääkäreiden toimesta mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ilman paastoja, niin vaikea uskoa että paastoaminen ennen tuota olis niin merkittävää.. :) mutta jos on jotakin mennyt pieleen niin ottakoot sitten uudestaan :D

Luotettavimmat arvot on paaston jälkeen koska kroppa on sillon ns. tasapainossa :)

Täällä otetaa neuvolassa jokakerta pissanäyte ja sit ennen nt-ultraa joskus 10 viikoilla verikokeet joiden tulokset kiikutettii ultraavalle kätilölle :) kääk mul on osa1/2 sokerirasitus 5.12 :0

Mulla siis 2 sokerirasitusta koska tuo Pcos tuolla kummittelee :/

Muokattu viimeksi:
Mulla eka rasitus olikin jo edellisen raskauden rd:n takia. Hyvät arvot oli siinä ja nyt sit joskus keväällä uusiksi. Verikokeissa kävin lounaan jälkeen joskus ennen yhtä ja näytteenottaja ei ainakaan mitään sanonut eikä kyllä terkkakaan ohjeistanut. Toki kun multa nyt ei otettu mitään ihmeempiä niitä perus hiviä ja veriryhmää & seerumeita lukuunottamatta, niin ei varmaankaan väliä. Pissanäyte täällä vaan aina ennen neuvolaa, ei ollut ennen ultraa.

Nyt tämäkin tuleva mamma ilmoittautuu kun ensimmäinen ultra on onnellisesti takana!
Np-ultra siis koettu ja kaikki on vaavilla hyvin. Turvotusta normaalin verran ja sydän sykkii hyvin.
Pituuskin vastaa arvioitua (12+1).
Ens viikolla olisi neuvolan lääkärin tapaaminen.
Rakenneultraa varailtiin viikkojen 20 tienoille, ensi vuoden puolelle siis :D

Täytyy oikein vartavasten tulla kertomaan, kun on jotain hyvääkin kerrottavaa (tuntuu, että tällä palstalla jutuissani on pyörineet pääosin pelot ja aiemmat keskenmenot yms...)

Nt-ultra aamulla ja kaikki normaalisti. Niskaturvotusta sen 1mm, kaikki raajat suunnilleen paikoillaan ja syke 160. Nyt täytyy varmaan alkaa uskomaan, että on raskaana, ja vähän miettiä tulevaakin, mitä ei vielä ole uskaltanut tehdä :)

Täällä ei eilinen mennyt ihan niinkun elokuvissa. Iltapäivällä alkoi yhtäkkiä vuotamaan kirkasta verta TODELLA paljon. Valahti heti reilusti mutta kipuja ei missään. Yön aikana vuoto rauhoittui. Tänään kävin aamulla neuvolassa, ultrattiin ja pikkukaveri voi loistavasti. Heilui menemään vimmatusti mutta vuodon syy jäi epäselväksi. Päätin kuitenkin nyt että elän vain päivän kerrallaan tätä raskautta. Hullua miten tämä kolmas on ollut aivan alusta asti täysin erilainen kun kaksi aiempaa raskautta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Hui, kuulostipa Karoliina pelottavalta :( mutta onneksi kaikki nyt hyvin<3!
Minulla tänään ihana päivä alkuraskauden ultra, jossa kaikki hyvin sikiöllä :)! Sydän löi 164, pää-perämitta 58mm ja ikää oli 12+3 viikkoa joten siirsivät lasketun ajan 7.6. :). Olen maailman onnellisin nyt ja toivon, että tätä onnea kestää pitkään :)!

Käväsin sitte siellä labrassa ja ekana kysyy et "ootko ollu pissaamatta"... no en tietty ollu.. ääh.. Veret saatiin otettua ja jätin pissanäytteen jolle riitti et oli ollu rakossa 1h, mut sitte sain putilot mukaan ja ottaa kotona (aamupissa tai 4h rakossa ollut) ja viedä labraan 3 h näytteenotosta. Se kyllä sano et "yleensä nää putket annetaan neuvolassa" ja kans ihmetteli ku ei ollu mulle annettu. Olis ehkä iteki tajunnu ku olis annettu ne putilot.. No ylimääränen reissu pitää tehä, mut onneksi vaan nakata ne putkilot sinne.

Karjakat, mulle neuvolasta sanottiin, että tuonne verikokeisiin ei tartte mitään pissaa viedä. Höh. Että kuulemma vaan aamupissat neuvolakäynneille aina mukaan. Toki silloin ennen ekaa neuvolaa vein pissanäytteen labraan, mutta käsitin ettei sen jälkeen enää tarvi käydä labrassa kuin verikokeissa.

Tsemppiä karoliinalle! Kuulostaa aika karmealle, toivottavasti ei toistu! Olisiko ollut hematooma? Paha tietysti arvailla jos ei asiantuntijatkaan osaa sanoa.. eikö lääkäri tutki tuollaisessa tapauksessa? vai pitäiskö viikkoja olla enemmän että lääkärille pääsisi? Jää varmaan kalvamaan mistä johtui?? (..Mua ainakin..)

Alkaa jo jännittää- huomenna se kauanodotettu ultra.. erittäin oireetonta, eikä mistään kiristä.. yllätyn aikalailla jos tuolla joku ono_O

Täytyy oikein vartavasten tulla kertomaan, kun on jotain hyvääkin kerrottavaa (tuntuu, että tällä palstalla jutuissani on pyörineet pääosin pelot ja aiemmat keskenmenot yms...)

Nt-ultra aamulla ja kaikki normaalisti. Niskaturvotusta sen 1mm, kaikki raajat suunnilleen paikoillaan ja syke 160. Nyt täytyy varmaan alkaa uskomaan, että on raskaana, ja vähän miettiä tulevaakin, mitä ei vielä ole uskaltanut tehdä :)

Ihanaa Kyfi! Se on totta, teille tulee vauva!! :) Toivottavasti saat annettua itelles luvan nauttia, pomppia ja kiljua onnesta! :D

Voi stempit Karoliinalle :/ ikävää kun tuollalailla säikytellään!

Täällä taas aamusella kuunneltu sydänääniä, voi että kun sitä pampatusta vois kuunnella loputtomiin <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin