Neuvola ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ne labrat jos osallistuu seulontaan. Mulla on se keskiviikkoaamuna ja en muista yhtään et mitä siinä otettiin. Otettiinko siinä siis pissanäytekin? Miten mä muistelen et olis ollu vaan verinäyte? Ja aamupalan sai syödä?
Valaiskaa huonomuistista.. oon kerran siinä käyny keväällä 2011, mut en muista siis yhtään! En halua pilata sitä näytettä. :D

Täällä Turussa myös 2 ultraa. :) Itse kyllä osallistun sellaiseen RD tutkimukseen, niin siihen kuuluu vielä yksi ultra loppuraskaudessa..

hemmari, täällä on synttärikaima, mul on kans synttärit 21.8 :)

mulle sanottiin labroista et syömättä pitää olla kun aktotaan kilpparitkin samalla ja ennen klo 10 pitää sen vuoksi aantaa ja kyllä pissanäyte annetaan kans ja pitää olla aamupissa

Karjakat, mä kävin viime viikolla antaa nuo näytteet, ja siihen kuului siis molemmat, pissa- ja verinäytteet. Tai ainakin mulla. Aamulla ei saanut syödä eikä juoda mitään, muistaakseni ei kovin myöhään enää illallakaan. Ainakin 10 tuntia pitää olla ilman ruokaa/nestettä. Mä sain neuvolasta pissanäytettä varten valmiiksi kaikki kipot ja putkilot, jotka tarvitsi vain viedä labraan. Ei siis tarvinnut pidättää koko aamua, kun sai ottaa näytteen jo kotona :) Virtsan tulee olla rakossa mielellään vähintään kuusi tuntia.

Ne labrat jos osallistuu seulontaan. Mulla on se keskiviikkoaamuna ja en muista yhtään et mitä siinä otettiin. Otettiinko siinä siis pissanäytekin? Miten mä muistelen et olis ollu vaan verinäyte? Ja aamupalan sai syödä?
Valaiskaa huonomuistista.. oon kerran siinä käyny keväällä 2011, mut en muista siis yhtään! En halua pilata sitä näytettä. :D

Minusta seulonta-juttuihi kuuluu vain verikoe. Pissanäyte otettiin mulla vain siksi, että tutkitaan ettei ole oireeton pissatulehdus. Ja mää ainakin söin ihan normaalisti päivällä kun verikoe otettiin noin klo 13. :)

Ihan eri ohjeet on kyllä ollut mulla! Tosin mulla ei otettu mitään kilpirauhasarvoja. Ei siis mitään puhetta siitä ettei sais syödä tai juoda. Pissatestistäkin sanottiin et ÄLÄ ota aamupissasta, vaan pidättele nelisen tuntia aamupäivällä ja ota sitten. Ja tosiaan kaikki labrat otettiin ultran jälkeen iltapäivällä vasta..

Mulle tosiaan neuvolasta annettiin ohjeistus jossa oli et se 12h syömättä, juoda saa vain hiukan vettä, aamulla 8-10 välillä labraan ja kotoa pitää tuoda tullessa toi aamupissa, jota varten annettiin kippo ja putket mukaan. Tällainen tismalleen sama ohjeistus oli kun esikoista odotin ja haukut tuli kun olin syönyt ja verikoetta ei voitu sen takia ottaa... esikooisen aikana mulla otettiin toi seulonta verikoe 15+2 jos en ihan väärin muista.

Aika hassua, jos eri ohjeet... Missä päin sä annaeveliina85 asut? Meillä näin toimittiin ainakin Helsingissä (Töölön neuvola).

No voi elämän kevät.. Tiedäppä nyt sitte miten meillä. Minusta siinä lapussa lukee vaan verikoe. Jos näin niin ok, mut entäs saanko syödä aamulla.
Mulle terkkari neuvolassa sano et käyt vaan sopivassa välissä päivää antamassa sen, ei tartte olla välttämättä aamulla.. sain vaan ne lähetteet, en mitään ohjetta. Varasin sen kuitenki heti aamuun klo 7.10 ja sieltä sitte töihin..

Mä asustan kans helsingissä. Multa tosiaan otetaan samalla kilpparit ja maksa-arvot ja kaikku muut normaali liiba laabat mitä siinä nyt on, tauti testit jne.

aina ennen verikoetta,oli syy mikä tahansa,pitäs olla se 12h syömättä.vettä saapi juoda.

virtsakokeesta seulotaan tosiaan tulehduksia,sukupuolitauteja jne.verikoe on se varsinainen kromosomiseula sitten yhdistettynä nt-ultraan ja äidin taustatietoihin.

kaks ultraa kuuluu kunnallisella tosiaan täälläkin.

Kyllähän sen ultran tarkoitus on kaiketi nähdä mahdollisimman paljon - esim sikiön rakenteista, eli liian varhain tehdystä ultrasta ei näe vielä "tarpeeksi" jos nyt ihan perusseulonnoiden mukaan mennään. itseä mietityttää kovasti ultraus ylipäätään..sen tarkoitus kun ei suinkaan ole antaa mammalle mielenrauha vaan SEULOA sairaat terveistä (että valtio säästää sairaiden hoidossa??).. onneksi siinäkin pitäisi vahemmilla olla oikeus saada tietää vaan "vähän" niin halutessaan-ja esimerkiksi kieltäytyä punktioista tms. itse koen että raskaus on yksi niitä asioita elämässä missä epävarmuus kuuluu pakettiin, siltikin ultraan siis menossa - istukan sijainti kiinnostaa kovasti, se kerran mulla kohdunsuulla ollut, sieltä tosin vatsan kasvaessa nousi pois. Kyllä se uteliaisuus siis tässä voittaa.. mitä teen jos sairauden merkkejä on, en osaa sanoa.
Mielipiteitä? Oonko ihan yksin täällä näiden ajatusteni kanssa?
Muistan vaan miten "naivisti" ensimmäistä kertaa ultrassa ollessa kysyin lääkäriltä näkeekö hän sukupuolta - sain ripityksen siitä miten tässä ollaan vähän muita asioita katsomassa - ja nyt ymmärrän kyllä sen näkemyksen, vaikka silloin loukkasikin.

niijja informatiivisen viestini jälkeen kertoilen sitten omasta ultrastani joka oli tänään klo 11 :) mieskin oli mukana.oli kyllä jännä kokemus molemmille; ja itestä oli erityisen hauska kattoo miehen reaktioita kun pikkutyyppi ilmesty ekaa kertaa ruudulle (itehän olin jo sentään varhaisultran käyny ja sydänäänet kuullu),ja siä se heilutteli.kummasti vetää aikuisen miehenkin hiljaseks :love7 kunnon kuvaa ei saatu viäkään,kun kaveri taitaa olla isäänsä tullu vilkkauden puolesta; se viuhto ja vemmelsi niin että joutu ihan kunnolla kätilökin kaiveleen että sai niskaturvotuksen ja pääperämitan ym siitä esiin :grin turvotus oli onneks täysin normaali 1mm.jee :) laskettua aikaa hieman muuttivat aiempaan, ny 5.6. kun ennen oli 8.6. mutta pitkäks se menee kumminkin :grin

olen ehdottomasti myös sitä mieltä,että kannatti ottaa se seula.rauhottaa kummasti mieltä,kun pelkän mun iän puolesta todennäkösyys 1:420 ja 1:250 on se raja et mennään tarkempiin tutkimuksiin; meillä noi seulat laski todennäkösyyden 1:1600 eli kaiken pitäs olla ok :smiley-bounce013 kummasti mieli rauhottu kaiken suhteen ja aion nyt huokasta hetken.seuraava on sitten rakenneultra 24.01.,panikoin sitä si uudestaan joskus :grin

lambi: oon kyllä samaa mieltä.seulontojen etiikka ei todellakaan ole ongelmatonta,päinvastoin.raja rodunjalostukseen on hyvinkin häilyvä...ja mikä minä olen päättämään,saako mun lapsi elää,jos todennäkösyydet ei ole ihan täysin sen puolella?no,minä halusin vain tietää.tuskin olisin aborttiin päätynyt vaikka oliskin jotain ollu,mutta osaapahan sitten varautua kumminkin.

Muokattu viimeksi:
Palmu mä olen menossa siis kanssa Jyväskylään nimenomaan ultriin, omalla paikkakunnalla ei ole. Ja neuvola-ajan antoivat mulle jo omalle paikkakunnalle viikolle 6, kun ajat olivat sen jälkeen niin tiukassa :D. Että kuusi hyvin pitkä viikkoa tässä on nyt kyllä ollut odottaa...Tiedän toki, että olisin yksityisellä voinut käydä, en vaan rahallisesti nyt raaskinut. Noh huomenna onneksi tämä epätietoisuus loppuu:)! Tämä keskustelupalsta auttaa myös aina jaksamaan ja nostaa fiilistä, kun huomaa et monilla muilla samantyylisiä pelkoja ja murheita.

Ja kiitos Miukkis tsempistä :)! Ja onnea heidi79:lle että kaikki hienosti :)! Mä otan nyt päiväunet, josko se piristäis mieltä :)!

Täällä Turussa myös 2 ultraa. :) Itse kyllä osallistun sellaiseen RD tutkimukseen, niin siihen kuuluu vielä yksi ultra loppuraskaudessa..

Oon ite kans Turussa, mutta mulla on tiedossa kyllä ainaki kolme ultraa... Ootko sä kunnallisella puolella vai esim YTHS:llä? Mä oon kunnallisella. Mulla on nyt nt-ultra, sitte on neuvola joulukuussa jolloin myös ultraillaan, ja sit tietysti toi n. rv20 ultra (ainaki oletan näin).

Ja siis mun piti ottaa nimenomaa aamupissasta näyte, ja se otettii just sitä NT-ultraa varte. Näköjää kaupungin sisälläki vaihtelee noi säädökset :D

Mutta neuvolan ultraukset on ihan ylimääräisiä, ei kuulu normaalisti semmoisia. Riippumatta siitä missä päin suomea asuu, on normiraskaudessa 2 ultraa. Ylimääräisiä toki jos nähdään niille tarvetta.

Aa okei. Joo, tää on kyl kiva että saa neuvolassaki sitä vauvaa katella rauhassa mukavien ihmisien kanssa! Ne kun jaksaa olla innostuneempia ku ultralääkärit (tällä mun yhdellä neuvola ja yhdellä lääkärin ultrakokemuksella :D)

Takaisin