Neuvola- ja Ultrakuulumiset

Ikävää toimintaa terveyshuollon puolesta ollut.. En ymmärrä mitä ne veivaa tota vastuuta edestakaisin.
Itsellä onneks sujunu noi asiat hyvin. Äitiysneuvolan terkkari sano mulle heti, että jos jotain tulee, niin soita ja tehdään asialle jotain. Itsellä selkä ei enää kestänyt työntekoa ja rasitus aiheutti myös suppareita. Terkkari laittoi heti saikkua ja ajan lääkärille, joka saisi kirjoittaa pidemmän saikun. Halusin vähän yli viikon saikun jälkeen kokeilla työntekoa, joka osoittautui typeräksi kokeiluksi. Liitoskivut ja selkä vaivasi todenteolla ja sitä myötä taas supisteli. Ilmoitin terkkarille, joka taas kirjotti muutaman päivän, laittoi ajan lääkärille (päivystävälle) ja sain sit loppu ajaksi sairaslomaa. Täällä sitä nyt yritetään ottaa iisisti kotosalla.
 
Ei oo kyllä todellista. TAAS oli eri hoitaja neuvolassa. Kahdella kerralla on ollut vaan sama ja silloinkin jälkimmäisellä kerralla seurana oli harjoittelija, joka teki suuren osan toimenpiteistä valvonnassa. Tänpäiväinen oli juuri valmistunut ja kävi hakemassa vanhemman hoitajan paikalle neuvomaan parissa jutussa (no hyvä että kävi, mut toisaalta sit itselle tulee turhia epäilyksiä että joku on vialla) + ei osannut vastata mun kysymykseen influenssarokotuksesta. Mulla oli ennakko-odotus, että siellä on sama tyyppi alusta loppuun. Sellainen, joka käy sit ajan kanssa tutuksi. Ilmeisesti odotukset oli aivan liian korkealla ;P.
 
Tänään neuvola rv 31+4. Pojan painoarvioksi tuli 2000g. Esikoinen oli 2390g syntyessään ja syntyi rv 34+5. Tämä tulokas taisikin mennä hieman korkeammilla käyrillä. Painoarvio laskettuna-aikana on 3700g. 

Kaikki hyvin, kohdunsuu pitkä ja kiinni. Ei siis mitään merkkejä että tulisi etuajassa niin kuin esikoinen tuli. 

Oma paino pompannut jo yhdeksällekymmenelle, JES! No onpa jotain tiputettavaa synnytyksen jälkeen. 

Poika sattui olemaan ultratessa kerrankin pää alaspäin ja teki hengitysharjoituksia. Eipä ollut tullut niitäkään ennen nähtyä. Saa nähdä koska jää pysyvästi pää alaspäin, sillä tuntuu että viihtyy kohdussa vielä vaikka mitenkä päin. 

Hammaslääkärin uskaltauduin varaamaan 13.3 vaikka la on 7.3. Toivon todella että lapsi olisi silloin jo syntynyt. 
 
Mulla oli tänään äitiyspoliklinikalle aika, tutkittiin, mitä nuo harjoitussupistukset ovat saaneet aikaan ja mistä ne voisivat johtua. Noh, aika turha käynti, terveydenhoitaja otti verenpaineet ja kysyi, onko ollut vuotoa, ja lääkäri sitten ultrasi ja käski vältellä kaikkea, mikä aiheuttaa niitä supistuksia. Ultrassa ei paljastanut mitään, kohdunsuu oli vähän pehmeä ja kohdunkaula lyhentynyt, mutta ei hälyttävissä määrin.

Pienellä oli kaikki kunnossa, painoarvioksi tuli hiukan alle 1,2 kiloa eli hiukan keskikäyrän keskiviivan alapuolella. :) Viikkoja nyt 28+6.

Kahden viikon päästä uudelleen ultrattavaksi. Sairaslomaa mulla on nyt kolme viikkoa eli 25.1 asti. Äitiysloma alkaisi 8.2.
 

Neuvolassa tänään neukkutäti painotti minua heti ottamaan yhteyttä jos ja kun en töissä enää jaksa... Kiva tietää, ettei pakolla tartte yrittää. Varsinkin kun tuon etisen istukan vuoksi ei nyt lopussa saa rehkiä liikaa, ettei ala vuotamaan jossain kohtaa alkavien supistusten kanssa.  Tässä tämän päivän neuvola-asiat:  rv 28+2

  • paino                       +2,4kg (6 vko viime neuvolasta, vielä 1,7kg lähtöpainoon)
  • RR                           128/71 (aiemmin alapaine ollut pikkaisen korkeampi)
  • pissa                        puhdas (puhdas)
  • sf                             27cm (20cm viimeksi)
  • tarjonta                   raivotarjonta
  • sykkeet                    130-140 välillä (aiemmin 145 tai yli)
  • turvotus                  ei ole (ei ole ollutkaan)
  • hB                           otettiin verikokeena, joten ei vastausta vielä

Sitten oli vielä kontrolliultra SATKS:ssa Porissa. Mukava naislääkäri oli siellä ja harjoittelijalääkäri. Rakenneultrassa huonosti näkyneet munuaiset ja virtsarakko näkyivät nyt hyvin eikä mitään poikkeavaa ollut. Muutoinkin kaikki näytti hyvältä. Päänympärys oli 26cm jo. Painoarvio nyt 1260g ja arvio tällä kasvuvauhdilla n. 4kg. Nyt kyllä vauva ottanut kunnon spurtin kasvussa, kun sf mittakin noin pomppasi. Kohdunkaulaa jäljellä 4cm ja on kiinni. Sukupuolta pyysin kurkkaamaa jos se sieltä vilahtaisi ja lääkäri ei asennon perusteella jalkovälissä mitään ulokkeita enempää nähnyt, joten tyttöveikkauksen antoi, muttei varmaa lupausta <3 Sanoi tämännäköisesti todennäköisemmin tytön syntyvän, muttei voinut varmaksi luvata. Voihan sitä pojalla olla tosi pienen vehkeetkin... Toki kyllä vauvavaiheessa pojilla nuo kassit ovat yleensä kroppaan verraten isot... Seuraavaksi kurkataan sitten synnytystapa-arviossa. Ja sitten tuo istukka-asia. Viimeksi 6 viikkoa sitten istukka oli tosiaan takaseinässä ja tuli kohdunsuun päälle 1-1,5cm. Tämä tarkistettiin yla- ja alakautta. Nyt istukka edelleen 0,5cm kohdunsuun päällä. Lääkäri totesi, ettei jollei seuraavassa ultrassa ole siirtynyt, edessä on sektio. Jossain luki, että täysin turvallinen etäisyys istukan olla kohdunsuulta on 3cm, joten siihen ei ikinä ylletä kyllä... Ja samalla tavalla jos veristä vuotoa tulee, yhteys suoraan Poriin. Normaalisti saa nyt elellä muutoin eli yhdyntäkieltokehotus poistui. Mutta näillä nyt mennään.

 
Meilläkin oli eilen neuvola, painoa tullut 1,5kg kuukaudessa ja vauva edelleen samassa asennossa kuin aina ennenkin, raivotarjonnassa. Valahtanut niin alas kuulemma että nyt täytyy pari, kolme vk ottaa iisisti ettei lähde tulemaan ennen aikojaan.. Uudelleensynnyttäjillä valuu alas vähän ennen synnytystä, kun ensisynnyttäjillä vauva voi lymyillä alhaalla pitemmän aikaa. Ei kyllä ihan vielä tarvitsisi syntyä kun on vielä kovin pieni.. Rauhassa vaan eteenpäin. Muuten kaikki ok. :)

Rv 32+4
 
Täällä tyhmä kyselee, että mikä on sf mitta? Omassa neuvolakortissa ei ole tuosta mitään merkintää.
 
Sayas: Sf-mitta on äidin häpyluusta kohdun yläosaan laskettu mitta. Sillä seurataa kohdun kasvua. :) Itselläni terkkari on mittanauhan kanssa ottanut mitan ennen sydänäänien kuuntelua.

Mulla on huomenna äityispolilla toinen lääkärikäynti. Ultralla seurataan vauvan kasvua (edellisessä raskaudessa oli istukkaongelmien vuoksi kasvun hidastumista) ja saas nähdä sovitaanko tuleva sektioaikakin. Täytyy nyt samalla kysästä lääkäriltä, että miten on, kun tää vaavi on viihtyny jo kauan tosi alhaalla. Viime neuvolakäynnillä terkkarilta pääsi "ohhoh!" kun totesi, että ompa maha alhaalla.

Koitetaan nyt kaikki ottaa iisisti ja pitää beibit vielä sisällämme! :)
 
Mielenkiintoista kyllä koska jollain kirjoittelijalla on eka vauva maailmassa. Tosin toivottavasti ei nyt vielä kuitenkaan.

Minä kävin tänään neuvolassa mittaamassa verenpaineen.. Koko episodi saa mun verenpaineen nousemaan..Vastavalmistunut hoitaja sai maanantaina ekassa mittauksessa tuloksen 120 / 80 ja halusi mitata uudelleen, kun oli niin kamalan korkea.. Tokalla oli 121 / 85 ja voin kertoa et muakin hermostutti jo silloin. Kirjoitti neuvolakorttiin vain tuon korkeamman (mun lukeman mukaan pitäisi aina kahdesta laittaa keskiarvo). Sitten kun vauvankin sykkeet oli koholla (170, no kummakos tuo kun aika pitkään sitä etsi käsikopelolla), haki toisen hoitajan. No, vanhempi hoitaja ei ollut kovin moksiskaan ja vauvan sykekin laski nopeasti kun ei enää kähmitty, mutta sanoi että voin tulla loppuviikosta mittaamaan itse paineet. Sain kahdella mittauksella 119 / 78 ja 127 / 73. Aiemmilla mittauksilla alapaine on ollut 70-79 vaihdellen kerrasta. Seuraava neuvola on nyt tuon "hurjan" verenpaineen seurannan takia aiemmin, kun muuten olisi.. Kuitenkin kun luin niitä verenpainemittarin vieressä olevia lappusiakin, niin niidenkin mukaan nuo paineet oli vielä ihan normaalit.. Mua vaan ärsyttää suunnattomasti, kun heti oltiin aloittamassa jotain erikoisseurantaa ja kaikki kenen kanssa olen puhunut sanoo, ettei nuo ole mitään huonoja lukuja.. Tulee turhaa stressiä ja ylimääräistä kiirettä vaan itselle. 
 
muksis: oon ite hoitaja ja kyl mun mielestä noi paineet on ihan normit et mitähän siellä teijän neuvolassa sählätään?!

itellä rv 32+3, painoa tullu 10,8kg. Kyllä tuli neuvolan jälkeen hoikka olo kun painoa oli tullut kuukaudes vain 800g :) Meillä vauva oleskelee ihan kokonaan oikealla puolella, neuvolatäti sanokin et vasemmalle puolelle sopis toinen vauva :) pää alaspäin köllii, peppu tuntuu vähän väliä rinnan alla <3
 
ilmapallo: No samaa tässä oon miettinyt... Itse kun sitä esikoista odottaa vaan kerran, niin olis kiva jos ne terkat olis hieman asiantuntevampia.. Tänään törmäsin siellä käytävillä joihinkin muihin hoitajiin (eri postinumeroalueille on eri hoitajat) ja ne muut näyttää reilusti vanhemmilta ja sellaisilta joilla on homma hanskassa. Ilmeisesti vaan siinä meidän postinumeroalueen hoitajan vakanssissa on nyt joku sijaiskierre.. Ei kai sitä vaihtaakaan voi paitsi muuttamalla :/.
 
Tällä viikolla oli neuvolalääkäri täälläkin! Rv 30+4 painoarvio oli 1680g. :) Siellä se pieni köllötteli pää alaspäin ja kaikki näytti olevan hyvin.
Eilen illalla tunsin omituisia pistoksia oikealla alavatsassa. :o Onneksi ne loppuivat kun pääsin nukkumaan. Kroppa huusi ehkä lepoa, kun tuli päivä juoksenneltua kaupungilla... 
 


muksis kirjoitti:
Kirjoitti neuvolakorttiin vain tuon korkeamman (mun lukeman mukaan pitäisi aina kahdesta laittaa keskiarvo).

OT, multa on aina neuvolassa (ja kaikissa muissakin terveystarkastuksissa) merkattu verenpaineesta se alhaisempi tulos, oli se sitten ekana tai tokana merkattu. "Jännitysverenpaine" mittaustuloksissa on kuulemma tosi yleistä.
 
Huonot neuvolakokemukset: Tosi harmillista, että joillain, varsinkin esikoista odottavilla on jäänyt huonoja fiiliksiä neuvolakäynneistä. Itsellä on omakohtaista kokemusta huonosta hoitosuhteesta esikoisen ajalta. Lähes joka kerta oli eri neuvolatäti ja harjoittelijoita mukana, eli pysyvää hoitosuhdetta ei muodostunut. Olin tuolloin vielä opiskelija ja monta asiaa oli mielenpäällä,mutta olemattoman hoitosuhteen vuoksi en päässyt niistä kunnolla keskustelemaan.

Oma neuvolakäynti oli perjantaina, jolloin oli viikot 32+2. Painoa oli tullut n. 2 kg ja nyt koko raskauden aikana himpun vajaa 10 kg. Hemoglobiini ei ollut vieläkään noussut rautakuurista huolimatta. Mutta aspiriini, jota olen käyttänyt klexanen ohella verenohennukseen, on ilmeisesti laimentanut verta, eikä heppa pääse nousemaan. Muuten kaikki arvot taas ok. Vauva ei ole vieläkään kääntynyt raivotarjontaan vaan köllötteli nyt peppu alhaalla viistottain. Päivittäin koittaa pyörähdellä, mutta ei osaa päättää miten olisi hyvä :D!
 
Tähtipöly Noita nipistelyjä on ollut mullakin ja just nukkumaan mennessä voivat olla jopa vihlaisuja! Neuvolassa ei niistä ollut niin huolissaan, mutta jos kovin jatkuu niin virtsatesteistä puhui (tulehdus?)
Epäili niiden olevan vain vatsan kasvamisesta aiheutuvia.

Mulla on ollut noita harjoitussupistuksia joululta nyt aika paljonkin (ei kipeitä). No vilkas tilannetta ja käski ottaa hissuksiin kolmisen viikkoa! Oli alkanut pehmentymistä jo tapahtua. Tämä ei vielä sano, että syntyisi etuajassa, mutta varmuuden vuoksi jos välttelisi ylimääräistä rasitusta vähän aikaa.
Ei niin helppoa, kun lasta on kuitenkin välillä pakko nostella eikä olo muuten yleensä pistä hiljentämään tahtia.

Pikku-tyyppi oli pää alaspäin, muttei kiinnittynyt (minkä huomaa ikävänä tunteena itsekin kun liikkuksii siellä)
 
Jaahas, eeppinen tarina jatkuu. Soiteltuani pariinkin eri numeroon selvisi kenen tehtävä on antaa se pirun influenssarokotus (kertauksena, että kysyin edellisekerralla neuvolassa hoitajalta voisinko saada influenssarokotuksen ja hän ei tiennyt mistä niitä saa ja koska). Yllätys yllätys: influenssarokotuksen saa neuvolasta! Kuulemma löytyvät terveysaseman jääkaapista. Eli tällä tiedolla varustettuna sitten neuvolaan viikon päästä maanantaina *sielmienpyöritys*. En kyllä tiedä uskallanko antaa ko. hoitajan pistää mua, menee vielä piikki väärään paikkaan...
 
Tänään olin aamulla toisessa sokerirasituskokeessa, jonka jälkeen huristelin vielä neuvolaankin. Tulokset eivät ehtineet tulla neuvolakäynnin aikana, mutta hoitaja soitteli vielä myöhemmin iltapäivällä, kun tulokset olivat saapuneet. Paastoarvo oli siis koholla ja nyt sitten saan mittailla sokeriarvoja kuuden päivän ajan. Eiköhän se tästä.

Vauvalla oli kaikki hyvin. Kasvu jatkuu edelleen keskikäyrällä ja sydänäänet olivat oikein voimakkaat, huitelivat välillä yli 150. Hermostui varmaankin siitä, että ennen sydänäänien kuuntelua tunnusteltiin vauvan asentoa ja kohtua. :) Oli raivotarjonnassa, jossa onkin viihtynyt suurimman osan raskaudesta.

Maanantaina jälleen neuvolaan ja sitten saan tietää, tarvitseeko verensokeria seurata vielä tarkemmin ja pitääkö äitipolille tutkittavaksi.
 
Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, oon tovin lueskellut muiden juttuja.

Mulla laskettu aika on 10.3. joten vähiin käy päivät ennen kuin loppuu . Viimeeksi kävin neuvolassa keskiviikkona 16.1. (32+3), seuraava käynti on sitten 30.1. Tähän mennessä painoa on tullut 7,7 kiloa, verenpaine on ollu ihan hyvä mutta pulssista neuvolatäti viimeeksi mainitsi että mulla on aika korkee. Tais olla nimittäin 112... Vauvan syke on ollut koko ajan hyvä, vaihtelee 130 ja 150 välillä.

Nyt oottelen aikaa äitipolille synnytystapa-arviointiin, koska kaksi aikaisempaa muksuani ovat tulleet maailmaan sektioilla. Tää kolmas muru on tällainen iltatähti <3
 
Täällä mennään ensi viikon torstaina 24.1. neuvolaan, jssa saan tietää nuo sokerirasitusvastuakset. Ylisuuria arvoja ei tainnut tulla, kun ei mitään ole kuulunut eikä synnytyssairaalasta ole tullut vielä ainakaan mitään kutsua polikäynnille :D
 
Janet: Mä olen käynyt jo joulukuusta lähtien äitiyspolilla kontrolleissa (seuraavat sikiön kasvua). Ekalla kerralla lääkäri jo sanoi, että sektioon menee tämä kolmaskin, koska synnytyssupistukset voivat olla niin rajuja, että kohtu repee arpien kohdalta.
Seuraava kerta mulla on siellä 8.2. ja silloin varataan myös aika sektioon, joka tulee olemaan n. viikko ennen laskettua aikaa. Eli itselläni menee varmaan helmikuun loppuun se sektio.

Miten sun aikaisemmat sektiot ovat sujuneet?
Mulla molemmat kiireellisiä sektioita. Eka suomessa onnistui hyvin, toinen ulkomailla, johon luulin kuolevani. Nyt kyllä jänskättää tuleva sektio. Lohdutuksekseni tämä tapahtuu suomessa.
 
Takaisin
Top