Neuvola- ja Ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ainola
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tällä viikolla taas kontrolli hematooman takia. Sairaslomaa jatkettiin nyt äitiysloman alkuuna asti, eli leppoista meininkiä luvasa vauvan syntymään asti. Seuraava neuvola on 20.12. ja sairaalakäynti 2.1., aika tiuhaan on nyt noita käyntejä, kun sairaalassa käyn n. 3 viikon ja neuvolassa 4 viikon välein.

Vauvalla oli kaikki hyvin ja tämän hetken painoarvio oli 1070 g, noin 100g/vko on hänelle tullut painoa  viime käynnistä. Ultrassa näkyi, että hän piti silmiä auki, oli aika hassun näköistä!

Sayas toivottavasti uudesa neuvlassa ilmapiiri olisi mukavampi. On inhottava mennä neuvolaan, jos on tunne, että siellä ei kuunneltaisi asioita rauhassa ja ajatuksella. Minulla oli esikoisen aikaan juuri tuollainen neuvola ja minullakin onneksi vaihtui uuteen ja se oli mukavampi. Se vaikuttaa tosi paljon odotukseen, jos on huono neuvola, ei viitsi edes kysellä mieltä askarruttavia asoita, jos ilmapiiri on huono.

Rauta Minulle suositeltiin rautalisää, kun hemppa oli laskenut 113 tienoolle. Obsidan ei passaa minulle yhtään, alkaa oksettamaan ja maha jumittuu. Mitä rautaa te olette syöneet? Minulle lääkäri suositteli Maltofer-merkkiä, sitä aion ostaa seuraavaksi.

Mulle ei käynyt Obsidan sitten yhtään.. Sitä ne meinaan suositteli. Ette edes halua kuulla, mitkä oli oireet ;P. Jos tietää etukäteen olevansa yhtään herkkävatsainen, niin tämän kokemuksen perusteella en suosittele edes kokeilemaan käykö se.. Ärsyttää miksi niiden pitää suositella tuotteita jotka ei sitten monen mahalle kuitenkaan sovi..

Hylättyäni Obsidanin join eka yhden pullon nestemäistä luontaistuotekaupan mehua ja sen jälkeen ostin kaverin suosituksesta Maltoferia. Molemmat on sopineet mulle vähintäänkin kohtuullisen hyvin ja hemoglobiini oli noussut 2 viikossa 102 -> 114, joten mä ajattelin nyt ottaa niitä vuorotellen :).

Niin ja Maltofer muuten ei monessa apteekissa ole näkyvillä, että sitä pitää kysyä myyjältä.. 

muksis, aijjaa, ilmeisesti näissäkin on sitten eroja, riippuen paikkakunnasta. :o Täälläkin tehdään pissatesti joka käynnillä. Minulla ei ilmeisesti ole enää yhtään lääkärikäyntiä.. :/ Vähän jännittää kun ei ole mitään synnytystapa-arvioita tms, kun on kuitenkin ensimmäinen raskaus itsellä.. 

Rautalisissäkin varmasti on eroja, että mikä sopii ja kenelle. :) Itse olen käyttänyt Obsidania enkä ole huomannut siitä aiheutuvan mitään haittaa, ainakaan vielä. 

^ Kuulostaa aika nihkeältä. Eikös niiden kuitenkin pitäisi tarkastaa onko se lapsi etu vai takaperin? Mulle ainakin lääkäri sanoi, että se on just tietyillä viikoilla katsottava jos vielä halutaan yrittää kääntää. 

Mun kaveri kertoi, että hänen asuinkunnassaan ei pääse edes tutustumaan synnytyssairaalaan etukäteen, ellei mene pelkopolin kautta :o. Tääkin tuntuu vähän kurjalta paikalta säästää. Ainakin musta tuntuu että moni alkaa olemaan jo niin vieraantunut luonnosta (vaikka sinänsä synnytys on hyvin luonnollinen tapahtuma), että näissä kohdissa tarvittaisiin erityistä tukea, jotta synnytyksestä ei tule mitään henkisiä traumoja.

Tää saattaa olla ehkä hieman hassu kysymys, mutta osaako kukaan kertoa miten heidän paikkakunnallaan on järjestetty ultra-tutkimusten määrä? Jo hyvissä ajoin ennen raskautta tiesin, että alusta tehdään yks ja sitten n.20-22rv tehdään rakenneultra ainakin meidän paikkakunnalla. Mutta onko tämän jälkeen vielä jotain ultratutkimuksia esim. lääkärikäynnin/synnytystapa-arvioinnin tms. yhteydessä. 

Kiitoksia tuhannesti jo etukäteen, luultavasti tämäkin selviää torstaina neuvolassa. 

^ Minä asun Helsingissä ja meillä oli nuo np- ja rakenneultrat valitussa synnytyssairaalassa. Sen lisäksi on kaksi lääkärikäyntiä, joissa myös ultrataan. Eli ainakin näillä näkymin tuntuu että ultria on yhteensä neljä. Lääkärin ultrassa ei kyllä niin paljon näkynyt / katseltu kun vaikka rakenneultrassa. Katsoi vaan mitat.

Kiitos kaikille rauta-asiaa kommentoineille! Pitää sitten ensi neuvolakäynnillä (heti uudenvuoden jälkeen) kysyä, jos on hemppa vielä laskenut, että mitä ne suosittelee...

Leelan meidän paikkakunnalla täällä Satakunnassa np ja rakenne sairaalassa ja neuvolalääkäri tekee suunnitellusti ar-ultran ja sitten suurinpiirtein rv 30 tienoilla. Synnytystapa-arviossa luulisi ultraäänellä myös katsottavan.

Kiitos Vuononvaltiatar ja Muksis vastauksista :) 
Voisin siis kuvitella, että pääsen toukkaa moikkamaan ennen synnytystä. Pitää siis itsekin huomenna neuvolassa vielä tiedustella asiaa ja varmistaa miten meillä täällä pohjosessa on asia järjestetty noiden kahden ultran lisäksi.

Täällä kaupunki tarjoaa vain kaksi ultraa eli np- ja rakenneultran. Tarvittaessa varmaankin saa lisäkäyntejä, jos todetaan että pitää tehdä esim. synnytystapa-arvio tms.

Mulla oli tänään aika neuvolaan, johon kuului myös lääkärillä käynti. Kaikki oli mallillaan eli sokerirasituskokeen tulokset olivat hyvät, hemoglobiini oli noussut viime kerran notkahduksen jälkeen 117 --> 131 (en käytä siis rautalisää, kun hemppa on luonnostaan ollut aina hyvä), pissatesti oli ok, vauvamasu kasvaa pitkin keskikäyrää ja sydänäänet vaihteli 140-150 välillä. Painoa oli tullut edellisestä käynnistä (30.10.) hyväinen määrä, mutta on tuosta edellisestä kerrasta nyt aikaakin ja tätä ennen nousu on ollut maltillista.

Tämän viikon aikana on ekan kerran ollut havaittavissa turvotusta. Huomasin eilen polvistuessani kaivelemaan keittiön kaappia, että jalkapöytä on pienesti turvonnut varpaiden päältä. Ja sormetkin turpoavat kevyesti aina välillä. Sunnuntaina ja maanantaina tuli seisottua aika paljon, jotta sillä on varmasti vaikutusta. Tuntuu myös, että turvotusta on yöaikaan, mutta aamulla se sitten katoaa nopeasti.

Sain neuvolakäynnillä myös perhevalmennuksen ajankohdat. Seuraava neuvolakerta onkin sitten ensi vuonna 4.1.2013.

muksis kirjoitti:
Mulle ei käynyt Obsidan sitten yhtään.. Sitä ne meinaan suositteli. Ette edes halua kuulla, mitkä oli oireet ;P. Jos tietää etukäteen olevansa yhtään herkkävatsainen, niin tämän kokemuksen perusteella en suosittele edes kokeilemaan käykö se.. Ärsyttää miksi niiden pitää suositella tuotteita jotka ei sitten monen mahalle kuitenkaan sovi..

Voi miksi mä en lukenut tätä eilen illalla, kun selasin tätä foorumia... Tänään ostin sitten vihdoin neuvolan painostuksen jälkeen tuota Obsidania. Kiva. Terveisin nimimerkki "Vatsa menee kuralle särkylääkkeistäkin ..." Nooo, otin ekan juuri äsken, joten kokkeillaan. :D

Mulla piti olla neuvola ensi viikolla, mutta se olikin yllättäen tänään, kun kävin aamulla lääkärillä ja mut nähdessään neuvolantäti nappasi mut samantien vastaanotolle. Raskausviikkoja tänään 25+1. Kaikki oli kunnossa, hemoglobiini nyt kolmatta kertaa peräjälkeen 116 ja rautalisää suositeltiin taas: kävin nyt sitten sitä ostamassa, vaikka arvo ei tuon alhaisempi ollutkaan eikä mua ole väsyttänyt yhtään. Verenpaine oli kunnossa, pissaa ei tällä kertaa katsottu ja painoa oli tullut 700 grammaa kolmessa viikossa. Niin, ja kohtu oli kasvanut vauhdilla: edellisellä kerralla se oli 18 cm, nyt 23. Tuntuu hurjalta.

Jännä miten erilailla suosittelevat tota rautaa otettavan. Itse vaihdoin muuton yhteydessä neuvolaa ja tädeillä täysin eri mielipiteet. Edellisessä Hb oli 110 ja neukkarin täti suositteli syömään rautaa. No ostin sitä Obsidania, jota en kuitenkaan muistanut koskaan syödä. Nyt toisessa neuvolassa Hb olikin 120, ja ihmettelinkin arvon nousua, kun en rautaa ole muistanut syödä. Tämä täti kuitenkin sanoi, ettei sitä tarvitsekaan syödä, jos rauta-arvot eivät ole alle 100.

Kyllä noissa neuvoloissa on paljon eroa. Esikoisen aikaan neukkutäti oli huolissaan mun korkeasta sykkeestä, mutta nyt ei asiaan ole kinnitetty mitään huomiota. Rautakuurille on molemmissa raskauksissa kehotettu, kun hb ollut 113 hujakoilla.

Ostin muuten sitä Maltofer-rautaa, olipa kallis paketti!! Toivottavasti tehoaa.

Neuvolareissu taasen takana ja eipä tuolla mitään kummallista ollut. :) Sokerit ok ja hemoglobiinikin oli tasaantunut (114) rautakuurilla. Parin viikon päähän tosin sain uuden ajan jo, kun neukkutäti haluaa uudestaan ottaa SF-mitan, että lähteekö se uuteen nousuun vai jatkaako lievää nousuaan.. 

Mulla oli maanantaina jo neuvolalääkäri, mutten oo ehtiny kirjotella. Oli tosiaan se laajempi terveystarkastus, vähän aikaistettuna kun oli niitä kyhmyjä vasemmassa rinnassa ja ne tietty piti tutkia hetimiten.

Painon muutos oli +1150 grammaa/viikko (punnitusten välissä 2 viikkoa ja muutamat pikkujoulut emoticon ), onneks toi neuvolatäti on ihanan ymmärtäväinen ja lohdutteli vaan, että kyllä se siitä tasaantuu. Hemoglobiinia ei edes otettu, se on ollut viimeiset kaks kertaa 130 ja aiemmin 128, niin kuulemma ei nyt tarvinnut mitata.

Sf-mitta oli 23, painoarvio 800 grammaa ja pulssi 140. Meillä siis menee niin pituudelta kuin painoltaankin hieman vanhemmasta, mulla kun on epäsäännölliset menkat niin ihan mahdollista. Rv siis 24+3 tuolloin.

...tai sitten on vaan iso "tyttö" tulossa emoticon

Niin ja ne kyhmyt tosiaan eivät olleet mitään sen kummempia, kopeloitiin ja ultrattiin tissi ja kaikki näytti olevan ok. Ehkä siis jotain äkäsempiä rauhasia.

Mty, Onnea hyvistä neuvolakuulumisista! Ihanaa kuulla, ettei ollut kyse mistään vakavasta. :)

Leelan: Rovaniemellä ainakin on np ja rakenneuä kaikille ja neuvolasta riippuen (onko ultralaitetta) ekalla neuvolakäynnillä saatetaan myös ultrata. Lisäksi jos sokerirasituksessa on jäänyt kiinni niin rv 38 on kokoarviointi ultralla. Ja jos on jotain häikkää ollut edellisissä ultrissa niin ilmeisesti silloin tietenkin on ylimääräisiä kertoja. En tiedä tehdäänkö synnytystapa-arvio ultralla, minulla se on viimeinen lääkärissä käyntikerta, eikä siitä ultrasta mainittu mitään.

Itsellä oli toiseksi viimeinen neuvolalääkäri eilen ja ennen sitä pikainen terkkarin näkeminen. Hemppa oli vähän nousussa (118) ja olen ottaanut nestemäistä rautaa kun en uskalla tablettina ottaa jos menee taas ummen puolelle. Ikävä puoli on se, että hampaat meinaa tästä toisesta nestemäisestä värjäytyä.

Painoa on tullut alusta 5 kg eli ei ainakaan sen mukaan verensokerit ole olleet kovin paljoa koholla että olisi päässyt vaikuttamaan painoon ja nyt niitä arvoja tarkkailenkin pari kertaa viikossa. Masun mitta oli yläkäyrän alapuolella, lukemaa en muista :) Vauvan sydänäänet olivat hyvät ja lääkäri tunnusteli missä asennossa se siellä polski. Oli pakkautunut kokonaan vasemmalle puolelle. Kohdunsuu oli ok eli nyt voi taas hieman vähemmän olla miettimättä suppareiden laatua, harjotus sellaisia ovat olleet. Kaikenkaikkiaan mukava lääkärikäynti kun oli mukava lääkärikin ja väliaikatiedot olivat hyvät.

Seuraavat neuvolakerrat ovat heti uudenvuoden jälkeen ja tammikuun puolessa välissä.

Meillä oli neuvola eilen (25+4) ja kaikki oli täälläkin hyvin. Sf-mitta menee keskiarvon mukaan, painoa tullut alusta se ~5-6kg, hemoglobiini 120 ja syke vauvalla napsutti siellä 140 ympärillä.

Menin "tyhmä" sitten kysymään lopuksi tuosta sokerirasituksesta. Olen normaalivartaloinen (omasta mielestäni ainakin :D), mutta isoluinen ja ennen raskautta BMI oli reipas 23. Suvussa ei diabetesta yms. joten sanottiin jo ekassa neuvolassa et seurataan vaan pissanäytteitä et näkyykö mitään. Noh, tähän päivään ei oo ikinä ollu näytteessä mitään, mutta ystävät/tuttuvat/kylännaiset on kaikki jotenkin olettamuksena viime aikoina kyselleet et "oletkos sinä jo käynyt sen sokerirasituksen vai vieläkö se on edessä".
Kysyin sit tästä et onko tää joku vakio testi, mikä nykyään tehään kaikille vai miks tuota niin usein multa kysellään. Neuvolassa kerrottiin, et nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, et tehdään toi testi. Tästä sit seuras se et "voisithan sinäkin sen ajan varata ja käydä. Varmuuden vuoksi. Että nähdään onko kaikki ok." 

Just. Kiva. Eli mennään sit ensi viikon perjantaina testiin. *huokaus* 
Anna mun kaikki kärsiä, minä ja mun SUURI suu :)

Selvis se ultrauskin siinä sitten, eli synnytystapa-arvioinnissa lääkäri ilmeisesti ultrailee... ehkä. Muutoin vain meilläkin noi kaksi ultraa. 

Takaisin