Neuvola- ja Ultrakuulumiset

Tänään oli jälleen kontrollikäynti sairaalassa. Vauvan tämän hetkinen painoarvio oli 3 kg ja nyt tasan rv 35... Saa nähdä miten painoa vielä ehtii tulla lisää! Voi olla, että meillä ei 50 cm vaatteita juuri käytetä :D Sektioajan sain loppukuulle, tasan rv 39, eli helmikuussa syntyy meijän vaavi. Toivoin sektiota vajaata viikkoa aiemmaksi, kun nyt joudun olemaan hiihtoloman sairaalassa. Olisi ollut mukava olla kotona hihtolomalla, kun mejän ekaluokkalaiselle se on ensimmäinen laatuaan. Esikoinen on leikattu rv 38+5 ja jos laskettua aikaa olisi korjattu niin se olisi ollut jo rv 38+1 tai +2. Mutta nyt on näin ja näillä mennään!

Seuraava neuvola onkin jo tiistaina.
 
Yosan pikkuinen on jo hyvän kokoinen :). Peukkuja tulevaan leikkaukseen ja toipumiseen!

Mäkin olin eilen taas äitiyspolilla (rv 33+4) ja vauvalta otettiin sydänäänikäyrää puolisen tuntia, ultrattiin ja sain loppuraskauden ajaksi sokeritasapainon ylläpitoon lääkettä. Tämä sen takia, koska pari mittausarvoa ollut vähän yli suositusarvojen.

Kysyin lääkäriltä myös sukupuolesta ja hän sanoi, että mitään poikaan viittaavia merkkejä hän ei näe, mutta ei kuitenkaan uskalla sanoa varmaksi kumpi on tulossa. Eli varovainen tyttö-veikkaus täällä suunnalla :). Sittenpähän sen näkee synnärillä, miten asia on. Tällä hetkellä vaavi on 2,5 kiloinen ja edelleen n. 4 kiloiseksi arvellaan kasvavan.
 
Nyt kun olen selvinnyt RaDi-epäilyistä, niin painin verenpaineen kanssa. Mulla on siis diagnosoitu muutama vuosi sitten verenpainetauti, joka on pysynyt kurissa lääkityksellä, jonka lopetin tullessani raskaaksi. Alkuraskaudessa paineet pysyivätkin hyvinä ilman lääkkeitä (kotimittauksissa 120/85–90, neuvolassa alapaine aina yli 100). Nyt muutaman viikon aikana en kuitenkaan ole saanut kovin hyviä mittaustuloksia kotona vaan lukemat ovat olleet 133-141/100–104. Soittelin perjantaina neuvolaan ja kerroin huolenaiheeni. Pääsinkin pikakäynnille, jossa mitattiin verenpaine ja annoin pissanäytteen, joka oli puhdas. Ilmaisin halukkuuteni verenpainelääkityksen aloittamiseen, joten niin sitten tehtiin. Resepti saatiin äitiyspoliklinikalta, jossa onneksi olin juuri ollut RaDi:n vuoksi tarkemmissa tutkimuksissa, joten sain aloittaa lääkityksen heti perjantaina.

Nyt olen ottanut Albetolia 2x100mg päivässä jo muutaman päivän ajan. Aluksi tietenkin oli vähän masis olo siitä, että nyt joudun syömään lääkettä, vaikka tähän asti en ole syönyt yhtikäs mitään särkyihin tms., ainoastaan raskausvitamiineja. Mutta sitten ajattelin, että korkea verenpaine on kuitenkin minulle ja vauvalle vaarallisempi kuin lääkitys. Lauantai olikin selvästi parempi päivä. Verenpaine on pysynyt tasolla 120–125/85–91, vaikka lääkeannostus on pieni. Olo tuntuu myös paljon virkeämmältä enkä enää hengästy niin helposti (tuntuu ettei vauva ole vielä täysin laskeutunutkaan).

Mutta näillä eväillä mennään. Ehkä saan painia sitten näiden vaivojen kanssa, kun muuten olo on hyvä eikä ole edelleenkään tietoa liitoskivuista tai suppareista. :)
 
SueC, mä taidan kanssa siirtyä verenpainekerhoon jossain vaiheessa vielä ennen synnytystä. Pessimistinä täällä jo olen, Mullahan viime raskaudessa rv:lta 35 lähti paineet nousuun. Nyt rv 35 tulee täyteen ylihuomenna, ja kotimittauksissa alapaine on jo noussut 85:een (70-75 ollut tähän asti). Vielähän paine ei ole korkea, mutta nousussa...aarghhh.

Mutta kuten sanoit, parempi sekä äidin että vauvan hyvinvointi, vaikka sitten lääkkeillä. Mulla viimeks olo pääsi kovin kovin kurjaksi hurjien paineiden takia, joten sitä en ainakaan toivo tällä kertaa. Eli Albetolia vaan naamaan, jos ei muu auta.

Mites muuten, aiheuttaako tuo Albetol sulle mitään oireita? Annostushan on vielä näemmä aikas matala. Mä kun silloin synnytyksen jälkeen söin sen liki puoli vuotta Albetolia (alkuun 3 x 200 mg), niin huimas jatkuvasti ja olo oli tosi vetämätön.
 
Mettiäinen, En ole ainakaan vielä huomannut mitään Albetolista aiheutuvia haittavaikutuksia (varmaan kannattaa aina syödä jotakin kun ottaa tabletin). Tuntuu, että se on aika hyvin siedetty lääke ja haittavaikutuksien lista ei ole kovin pitkä. Ja tosiaan tämä mun annostus on vielä pieni, niin ehkä ei sen takia mitään ole ilmennytkään. Sain ohjeistukseksi aloittaa 1–3 kertaa päivässä 100 mg ja olen nyt aluksi ottanut kahta tablettia päivässä, kun teho ei välttämättä näy ihan heti. Pitää sitten ottaa se kolmaskin, jos siltä tuntuu. Torstaina on neuvolalääkäri, jonka kanssa vielä puhutaan tarkemmin. Tämä korkea verenpaine on kyllä katala vaiva, kun se on niin oireeton muuten. Ja tuo alapaine on se vaarallisempi ollessaan koholla. :(

Täytyy kyllä sanoa, että täällä toimii sairaanhoito hyvin ja toimeen tartutaan nopeasti. Olen ollut tosi tyytyväinen saamaani hoitoon. Toivottavasti vielä synnytyksestäkin jää tältä osin positiivinen kuva. Osaksi hyvä hoito johtuu varmasti siitä, että oikeat ihmiset ovat osuneet kohdalle.
 
Nyt alkaa täälläkin oleen jo jännitystä ilmassa...
Eilen oli loppuraskauden lääkärineuvola 36+4. Se tosin siirty viime viikolta 3 päivän noron ja oksentelun takia - eipä muuten olo ollu hääppönen, ku periaatteessa mikään ei pysyny sisällä. Nyt onneks vointi jo normaali.

Verenpaineet on mulla ollu koko ajan nousussa, nyt alko kotiseuranta, ku alapaine lähenteli jo satasta, yläpaine on jännityksen vuoksi ollukin kokoajan koholla. Nyt aamusta kotimittaus oli huomattavasti parempi, josko toi alapainekin laskis kun taas pääsee liikkumaan. Painoa oli lähteny reilun 2 vkon aikana vajaat puoli kiloa, mikä selittynee oksentamisella ja syömättömyydenlla. Onneks sf-mitta oli kasvanu tasaseen tahtiin eli käyrillä mennään edelleen. Sikiön liikkeet ja sykkeet hyvät, kuten aiemmin.

Se mikä tässä neuvolassa oli mukavaa, niin lääkäri teki synnytystapa-arviota. Sikiö on raivotarjonnassa ja kiinnittynyt. Kohdunsuu on pehmentynyt ja lyhentynyt sekä ulkosuulta auki, joten kyllä noi supistelut on alkanu jo valmisteleen paikkoja. Vielä ei kuulemma kohdunsuu ole asettunut linjaansa, joten tod.näköisesti tässä täysaikaisuuden puolelle päästään (mikä siis täyttyy ylihuomenna)! :D

Tsemppiä muillekin loppuajalle! Kyllähän se olo muuttuu ku vauva kasvaa, mut nyt sitä viimisiä viedään. Kohta se potkija-puskija-nyrkkeijilä on sit sylissä!
 
Eilen oli neuvola rv 32+3 (edellinen neuvola oli 30+5)

paino +2400g
turvotus +/+ kädet ja jalat (viimeksi -/-)
RR 154/85, 131/82 (molemmat ylä- ja alapaineet koholla aiempaan)
Hb 134 (raskauden aikana normi, korkea meikällä ollut tavalliseen tasoon nähden)
sf 31 (viimeksi 29)
vs 5.1 (ei olla mitattu ennen)
tarjonta RT
sykkeet 146 (146)
liikkeet ++ (++)

Neuvolatäti oli sitä mieltä, että täällä alkaa keho saada tarpeeksi töistä... Aamulla molemmissa käsissä hermopinnettä ja lievää puutuneisuutta. Neuvolatäti sanoi tuon painonnousun olevan puhtaasti tuota turvotusta ja määräsi neuvolalääkärin katsottavaksi ensi tiistaille, kun lääkäri on paikalla. Siihen asti olen saikulla.
 
Huomenna on viimeinen neuvolalääkäri. Tällä kertaa on aika toiselle lääkärille, kun oma on lomalla. Tiedän, että otetaan streptokokki B -näyte.. en kovin innollani odota sitä, kun näyte otetaan emättimestä ja peräaukon suulta. :/ Noh, kaipa tuon kestää kun saadaan tärkeää tietoa.
 
SueC Otetaanko teillä rutiinisti tuo streptokokkinäyte? Meidän neuvolassa ei ole ollut siitä puhetta ollenkaan.

Eilen oli neuvola, vielä kaksi neuvolakäyntiä ennen sektiota, hui! Verenpaine oli taas ok, se on ollut koko odotusajan noin 117/78. Vauvan syke vaihteli 140-150 välillä. SF-mitta menee tasaisesti keskikäyrällä ja oli eilen 32. Hemoglobiini ei ollut vieläkään noussut kunnolla rautakuurista huolimatta, se oli 116. Pitää varmaan käydä ostamassa vielä joku eri tuote. Painoa oli tullut 1,5 kg/ 2vko, joka on suurimmaksi osaksi turvotusta. Tarjonta edelleen viisto, mutta nyt sentää pää on jo alaspäin. Asennollahan ei sinänsä ole väliä sektion takia. Rh-vasta-aineverikoe otettiin myös.

Te kellä on ollut mahatauti odotusaikana, kaikki sympatia teille! Itse pelkään milloin se iskee meidän perheeseen.
 
yosa81, Täällä tuo näyte otetaan kaikilta enkä itsekään ollut kuullut tuosta ennen edellistä neuvolakäyntiä. Netin perusteella vaikuttaa yllättävän yleiseltäkin vaivalta ja aiheuttaa mm. supistuksia. Itse en ole mitään siihen viittaavaa oireilua huomannut, joten toivottavasti myös näyte on puhdas. Luulisi, että olisi muuallakin yleinen tutkimus, koska voi olla vauvalle (etenkin alakautta) synnytyessä vaaralllinen.
 
Rv 35+6 ja neuvola tänään. Painoa tullut lisää yhteensä 23,9kg. RR 105/71, sitä luokkaa ollut koko raskauden ajan. 
Saga näyte otettu ja huomenna kun pärähtää rv 36 käyntiin, niin oli vielä jossain verikokeessa käynti. En nyt muista  mikä verikoe. Hyvinpä tullut siellä neuvolassa taas kuunneltua. 

Onko muille tuo saga-näyte tuttu juttu? Ei sitä ilmeisesti vielä joka paikassa seulota kaikilta.  Itse kuulin siitä ystävältä pari viikkoa sitten ekan kerran ja nyt uudestaan kun se otettiin. 
 
Tänään oli neuvola rv 34+1

Paino +500g
RR 115/71
sf 31 
tarjonta RT (ollut suurinpiirtein koko raskauden ajan)
Sykkeet 142-164 välillä

Hemoglobiini oli viime käynnillä 128, ja nyt sitä ei edes otettu. Seuraava neuvola käynti onkin 21.2 :) ja viikko siitä eteenpäin on viimeinen lääkärikäynti :) Alkaa nämä lääkäri/neuvolakäynnitkin käydä jo vähiin, kun H-Hetki alkaa lähestyä!!  :) Vuononvaltiattareelta otin mallia yksinkertaiseen neuvolakäynti postaukseen ;)
 
Rv 36+1 kontrolliultra äitiyspolilla:

Bebellä kaikki näytti olevan hienosti ja paino arvio oli 2890g. (Edellinen lapsi syntyi rv:lla 36+1 ja painoi vain 1900g). Sektiopäivä lyöty lukkoon, joka on 1.3. Lääkärin jälkeen sain kätilöltä ohjeita kuinka valmistautua sektiopäivään sekä valmiiksi tukisukat mukaan. Sain myös keskusteltua sektiopelostani, joka otettiin vakavasti, ja sanottiin, että jos haluan vielä jutella, niin voin aina soittaa ja sopia ajan kätilön kanssa.
Eli tässä olis vielä 3 vkoa kunnes saa tytön syliinsä, jollei rupee hoppuilee kuten isosiskonsa ja päätä tulla aikaisemmin.
 
Neuvolalääkäri oli torstaina (rv 36+4) ja Kaikki oli ihan mallillaan. Sain kehuja verensokeriarvoistani ja nyt tarvitsee enää mitata joka toinen päivä. Verenpaineessakin tein oman henkilökohtaisen ennätykseni, sillä alapaine ei huidellut tällä kertaa yli 100 vaan oli 88 – ehkä lääkitys alkaa vähitellen vaikuttaa. Hemoglobiini oli laskenut viimekertaisesta 119-->111, joten otan nyt rautatabletin joka toinen päivä. Kohdunsuu oli kiinni ja pituutta oli edelleen 3 cm, mutta se oli ehkä hieman pehmennyt. Paino oli pudonnut muutaman sata grammaa.
 
Huhhuh. Sitä olisi tasan 4 viikkoa laskettuun aikaan. Odottavan aika on niiiiiin pitkä. Ja tuskainen. Tuli sairastettua noro pe-la ja vieläkin heikko olo. Kai tää tästä. Mutta jee, tiistaina on äitipoli! Siellä sitten ratkeaa miten pienokainen syntyy; sektiolla vai alateitse. Tällä hetkellä oikeastaan aivan sama, kunhan syntyisi... Olo on hyvinkin tukala jo :))
 
Jeejee, neuvolasta tuli puhtaat paperit, ei myrkytystä. Painoo on tullu järkyttävät 20 kg, mutta viimeset vähintään viis kiloo on pelkkää nestettä. Ei onneks oo venähdysarpia tai muuta. Viikkoja on nyt 36 ja 3, eli ei tässä tartte enää murehtia siitäkään. Oloja seurataan, supistelut on järkyttäviä, mut esikoinen tänään aloitti tuon päivähoidon niin voi vetää hetken happee päivisin. Liikuntakielto on poistettu kun vaavi saa nyt syntyä jos siltä tuntuu.
 
Neuvolakäynti takana täälläkin - RV 34+1 ja kaikki ok :)

Paino +1209g (oli viikot 32 ja 33 samassa 88kg ja nyt sit reipas 90kg elopaino. Mahassakin näkyy kuulemma nyt nesteturvotus, tähän asti vain sormissa vaivannut)
RR 127/75
sf 32 noussu tasaiseen joka käynnillä yhden verran
Tarjonta RT kuten aina
Sykkeet 130-140 
Liikkeet ++ kuten aina alkaen rv22-

Hemoglobiinia ei otettu ja pissa oli puhdas. Mahaa tunnustellessa tuntu pää hyvin, vielä ylhäällä lepäilee eikä kiinnittynyt. Runsaasti kuulemma vielä tilaa kohdussa tuntus olevan.

Jotenki sellainen tunne tästä muksusta, et on sellanen muhistelija :) varaudun henkisesti viikkoihin 42 ja käynnistykseen, vaikka sormet ristissä toivon et käynnistyis ite. 

Ens viikon lopussa sit uudelleen. Synnytystapa-arviointikin lähestyy, kuun alussa olis aika.
 
Kiva lueskella täällä muidenkin neuvolakuulumisia! Paitsi kaikki ikävät uutiset ei tietenkään ole mukavaa luettavaa.. :/
Meillä oli viime viikolla neuvola ja neukkutäti päätti sitten laittaa lähetteen saikulle ylimääräiseen ultraan kun sf ei ollut kasvanut tarpeeksi. Tosin oli eri mittaajakin kuin normaalisti jne, joten en ole huolissani pienen voinnista. Kuitenkin sykkeet oli hyvät, jotain 150 ja tasaiset, sekä poitsu liikkuu paljon. :) mutta siis ystävänpäivänä olis ultra edessä ja sit ollaan viisaampia..

Nyt on alkanut jännittää lähestyvä synnytys, milloin ja miten se alkaa, meneekö kaikki hyvin, osaanko ponnistaa jne. :O
 
Takaisin
Top