Neuvola- ja Ultrakuulumiset

Ainola

Silmät suurina ihmettelijä
Hei, taitaa kohtapuoliin olla neuvolakäynnit käsillä ja ultrat. Tarinoita tänne.

Itsellä neuvolaan on vielä kolmisen viikkoa aikaa ja ultrasta odottelen lähetettä. Neuvolasta pitäisi postissa tulla pino lappusia, mitä sitten täytellään, sitäkin odottelen jo innolla!
 
Tänään muistin vihdoin soittaa ajan neuvolaan! :D Se ois sit viikoilla 9+1, eli kolmen viikon päästä. Kivaa! :) Meidän neuvolassa aina katsotaan ultralla eka käynnillä ja monesti muullonkin.
 
Mulla eka neuvola oli viime maanantaina. Eipä siellä ihmeempiä. Puoltoista tuntia lätinää. Verenpaine, paino ja hemoglobiini + noi perus verinäytteet. Mä oon jutellu aiemminkin, että en saa oikeen mitään irti noista neuvolakäynneistä. Toki sitten, kun niitä sydänääniä joka kerralla kuunnellaan on vähän eri. Ultra pitäis varata perjantaiksi 10.8 tai sitten sitä seuraavalle viikolle. Taidampa soittaa sinne heti kun sain eilen työvuorot.
Olin lihonnu jo melkeen kaks kiloa kun pitää syödä koko ajan että pysyy pahoinvointi aisoissa!! BMI oli 17(laihduin esikoisen saamisen jälkeen aika paljon ihan itestään) jotta ei se kai niin kamalaa se lihominen sinänsä oo, mutta silti. Eilen illalla tuntui, että näytän jo ihan raskaana olevalta, vaikka kaheksannella viikolla mennään. Apua. Turvotusta. Viimeks alkoi maha näkyä vasta joskus viidennellä-kuudennella kuulla.
 
Minulle varattiin neuvola-aika vasta viiden viikon päähän, jolloin olisin rv 9+4. Hmm, mitä papereita Ainola aikoivat lähettää täytettäväksi kotiin? Minulle ei neuvolatäti mitään sanonut sinne soittaessani, että kotia tulis mitään papruja. :/
Liekö eri paikkakunnilla erilainen käytäntö sitten..?
 
Mariana87: Luulisin, että lähettävät niitä "tervetuloa vauva" -lappuja ja sitten varmaankin alkoholinkäyttö-kyselyn, suvun sairaudet-kyselyn yms. Aikasemmin oon saanut ne ekalla käynnillä, mutta varmaankin riippuu neuvolasta, miten toimitaan.
 
Okei, meillä päin varmaan saa siten sillä eka neuvolareissulla, ku ei kerran mitään maininnut. :)
Saa nahdä sitten sillä eka kerralla, onko jo samalla eka ultrakin, kun nyt jo soitellessa kyselin varhaisultraa, että varmistuis onko viikot oikein.

 
mulla eka neuvola 23.päivä... ei siis onneks kauan enää :) saapa nähdä sitte koska ultraan pääsee.... toivottavasti pian!!! :D ei meillä kans mitään lappuja kotiin lähetetä... miks muuten se eka neuvola kestää niin kauan? ei mulla edellisestä lapsesta vaan kestäny ku joku puolisen tuntia :O
 
Me käytiin eilen omakustanteisesti varhaisultrassa ja ihana pieni toukka 10.1mm kiivaasti sykkivällä sydämellä sieltä löytyi ihan oikeasta paikasta <3 haluttiin varmistaa raskaus ultralla, kun mun polttareita vietetään kohta ja silloin tulee sitten kerrottua raskaudesta kaikille (no eilisen jälleen siitä tietääkin jo "kaikki"). eka neuvola meillä on ensi viikolla 25.7 ja seulontaultra sitten 14.8. meille lähetettiin kans noi terveystietokyselylaput täytettäväksi jo kesäkuussa, kun neuvolaan soitin ja samassa paketissa tuli ne "meille tulee vauva " infolehdykät.>
 
Tänään käyty uudelleen ultrassa, jossa pieni kullannuppu näkyi ihanasti. Tosin hän nyt vaikuttaisi olevan n. viikon pienempi mitä kuukautisista laskettuna ollaan luultu. 5 mm luokkaa hän oli ja syke näkyi. <3 Lääkäri oli kyllä aian ihana ja puhui selkeästi ja rennosti, mukava käynti ja maksoi vain 44 €, viime viikolla maksoi 78€ aika ero minusta. Pääasia, että kaikki on nyt hyvin. :)

Niin ja puolenpäivän aikaan on sitten eka neuvola. :)
 
Ihana kuulla että Anemone@ ja pikkutonttu teillä on mennyt ultrat hienosti! :)

Niin yksityiselläkö kävitte molemmat vai miten? Kun lueskelin jostain, että yksityisellä tuo varhaisultra maksais kelakorvauksenkin jälkeen melkein 100e. Yritin katsella netistä tuota Terveystalon hintaluokkaa, kun paikkakunnallani se on, mutta en saanut selvyyttä. :( Ja sivuilla luki myös, että ultraan tullessa pitäisi olla äitiyskortti mukana. Eihän minulla semmoista ole, kun en neuvolassakaan vielä ole käynyt. :O

Tuntuu että aika kuluu niin hitaasti, eikä millään malta odottaa 5 viikkoa ekaan neuvolaan, kun en edes varma ole, ultraavatko silloinkaan vielä!
 
Juu yksityisellä kävin kaksi kertaa ja kahdessa eri paikassa, kun eka käynti oli hieman kaoottinen niin halusin vaihtaa paikkaa. Minusta oli kova vaihtulu kun melki puolet kalliimpi toisessa paikassa. Mehiläinen oli lääkäritaloa halvempi täällä meillä päin. :)
Ja äitiyskortin sain tuolta ekasta paikasta, eli tarkoittaako, et otetaan mukaan jos on jo saanut. :)
 
Me käytiin viime perjantaina neuvolassa ja aika paljon papereiden täyttelyähän tuo ensimmäinen kerta on. Paino tietty otettiin ja vähän kauhistuttaa, kun nyt on tullut jo pari kiloa lisää normaalipainoon (pakko syödä koko ajan jotain pientä, ettei tule pahoinvointia). Verenpaine oli hyvä ja hemppakin ihan ok, vaikka todennäköisesti seuraavan käynnin jälkeen joudunkin aloittamaan jo raudan syönnin. Neukkutäti arvioi, että ultra olisi meillä joskus elokuun puolessa välissä. Pianhan sen saa tietää, kun sairaalasta tulee laput kotiin. Ei vaan jaksaisi millään odottaa, mutta aika nopeasti tämä aika tuntuu tällä kertaa menevän. :)
 
Täälä ensimmäinen neuvola vasta parin viikon päästä 2.8 eli viikolla 9+1.. sama juttu kuin monella muulla, ei millään jaksaisi odottaa :D itekki miettiny tota varhaisultraa, mutta katsotaan nyt se neuvola ensin, että mitä sielä sanovat ja en tiedä jos vaikka ultraisivatkin :) ja mulle tuli kanssa neuvolasta noita lappuja joita piti täytellä, alkoholikyselyä jne. :)
 
Meillä olisi eka neuvola 31.7. eli jo 6+2. Niin toivon, että olisi joku mukava ihminen siellä! Muutettiin just Kuopiosta ja sinne jäi maailman ihanin neuvolatäti, joten ei varmaan ihan samanlaista tuuria käy. Mut saa nähdä. Mietitty, että olisi kans kiva käydä varhaisultrassa katselemassa uutta tulokasta, viimeksi kun ei käyty. Onko kukaan Jyväskylässä käynyt?Missä kävitte ja oliko mitä hintaluokkaa? :) 
 
Enää vajaa viikko ekaan neuvolaan! Toivotaan, että sitten alkaisi tuntua todellisemmalta tämä raskaus, kun ei oikein vieläkään tunnu missään. Vähän on tullut pahoinvointia kuvioihin ja väsyttää, mutta eipä muuta. R, me asutaan Kuopiossa ja meillä on maailman ihanin neuvolatäti (onkohan meillä ollut sama täti ;). Ei raaskisi edes muuttaa toiseen kaupunginosaan, kun sitten joutuisi vaihtamaan neuvolaa. Onneksi muutto ei olekaan nyt juuri ajankohtainen. 
 
Mariana kysyit tuosta ultran hinnasta. Meillä oli aika suolaiset hinnat (Mehiläinen ainoa vaihtoehto meidän kotipaikkakunnalla Länsiuudellamaalla): lääkäri otti 15min käynnistä 30min maksun (70 euroa) ja ultrasta 98 euroa. Mulla oli tuohon vielä henkilökunta-alennus(eli ei tullu toimistomaksua päälle) ja pieni alennus ultrasta. Sain myös Kela korvaukset (joita ei yleensä saa ellei riskiraskaus), koska mun raskaus vaati kohdun kaavinnan ja polyypin poiston,. josta tuli komplikaationa sitten kohtutulehdus. Suosittelen selvittelemään hinnat etukäteen. Tuo ultra olis ollut paljon halvempi jossain Helsingin huippuklinikassa.

No, onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin, joten käynti kannatti!
 
Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola rv 7+4 ja ultrattiin mun odottamuuden takia vatsanpäältä ja ei näkynyt kyllä mitään.. Tiistaina varhaisultra. Mulla oli tuulimunaraskaus n.3kk sitten ja nyt epäilen taas samaa. Ei näissä asioissa voi iloita ennenkuin kaikki varmasti hyvin.
 
Hmm, taidan vielä koittaa neuvolaan soitella ensi viikolla ja kysyä, eikö mitenkään ole mahdollista varhaisultraan pääsy sitä kautta.
Ei nimittäin meillä taida varaa siihen yksityiseen olla, kun itse olen aikuisopiskelija eikä meillä kummoiset tulot ole.

Yritän pitää mielen positiivisena, enkä ajatella pahinta. Yritän nauttia alkuraskaudesta, ennenkuin pahemmat oireilutkin alkavat (jos alkavat). :)

 
Takaisin
Top