Neuvola- ja Ultrakuulumiset

Olin eilen äitiyspolin lääkärillä neuvolalääkärin sijasta. Lääkäri ultrasi (otti mitat ja katsoi verenvirtaukset napanuorassa ja aivoissa) ja keskusteltiin edellisistä sektioista.
Aikaisempien sektioiden vuoksi menee tämäkin sektioon. Kuulemma synnytyssupistukset voivat olla niin kovia, että on suuri riski kohdun repeytymiseen edellisen leikkausarven kohdalta. Yleensä synnytystapa-arviointi tehdään n. vkolla 36, mutta mun kohdalla sitä ei tarvitse enää silloin tehdä, kun se tehtiin nyt. Laskettu aika on 7.3. ja sektio tehdään n. vko ennen. Toinen käynti lääkärille kuitenkin tulee, jossa ultrataan vielä ja katsotaan kasvun kehitystä (,koska edellisessä raskaudessa oli istukkaongelmia ja vauva syntyi alle 2 kiloisena) sekä sovitaan tarkemmin tulevasta sektiosta.
 
Jee, kävin äsken lääkärillä. (En asun Suomessa, ja täällä siis käydään aina lääkärillä, ei "neuvolassa". Kuitenkin vähintään yhtä usein seurataan raskautta kun Suomessakin, ja kun yksityisellä käyn niin varmasti ottavat kaikki mahdolliset testit.) Ja kaikki hyvin! Lääkäri ei kerro oikeastaan mitään tuloksia, vaan vain sen, että onko ok vai ei, enkä jaksa koko ajan kysellä, kun eiköhän se lääkäri osaa ihan itse päätellä onko mulla ja vauvalla kaikki hyvin! :) Huomenna menen juomaan glukoosilitkut, eli sokerirasituskoe tiedossa. Lääkäri on kiva, kyseli tällä kertaa vauvan nimesta jne. Sanoi, että mulla on kaunis maha :)

Ainakin kerran käyn täällä vielä lääkärillä, ja sitten onkin jo pian aika lentää hetkeksi Suomeen synnytystä odottelemaan!
 
Mulla oli eilen (27+6) eka neuvolalääkäri. Kaikki oli kunnossa niin mulla kuin vauvallakin. Vauva kuulemma köllii raivotarjonnassa, on keskimääräistä alempana, ja sf-mitta huiteli alarajan ja keskiviivan puolivälissä. Vauva vaikuttais kuulemma sirolta, mikä tietysti on synnytyksen kannalta ihan jees juttu.
 
Neuvolassa käyty tänään (29+1). Tälläkin kerralla kaikki arvot olivat kohdillaan, vauvan sykkeet ja liikkeet hyvät. Vielä ei ole kääntynyt raivotarjontaan vaan majailee perätilassa. Tämä nyt ei haittaa, kun sektio kuitenkin tulossa. Hemoglobiini oli noussut hiukan, eli rautaa jatketaan. SF-mitta menee keskikäyrällä. Painoa on nyt tullut raskauden alusta 7,5 kg, olen tyytyväinen tuohon, kun olen kuitenkin ollut levossa jo useamman viikon. Nyt uskaltaa joulunakin herkutella normaalisti!

 
Meillä oli tiistaina neuvola ja vauva kasvaa juuri kuin pitääkin, sf-mitta oli 29. Kovin liikkuvainen pieni ihana on. Mulla tullut raskauskiloja n. 13 ja viikkoja nyt 29+5.
Jalat kramppaa niin pahasti öisin että hain apteekista magnesiamaitoa ja tuntuu että se vähän auttaa. Muuten tämä vaihe aika mukavaa aikaa, vatsa ei perusaskareissa tunnu juuri miltään paitsi kun pieni on niin liikkuvainen, mutta sehän on vaan hyvä. :)
 


Mymmis kirjoitti:
Meillä oli tiistaina neuvola ja vauva kasvaa juuri kuin pitääkin, sf-mitta oli 29. Kovin liikkuvainen pieni ihana on. Mulla tullut raskauskiloja n. 13 ja viikkoja nyt 29+5.
Jalat kramppaa niin pahasti öisin että hain apteekista magnesiamaitoa ja tuntuu että se vähän auttaa. Muuten tämä vaihe aika mukavaa aikaa, vatsa ei perusaskareissa tunnu juuri miltään paitsi kun pieni on niin liikkuvainen, mutta sehän on vaan hyvä. :)



Mymmis: Mun käsitys on, että mangnesiamaito on esim. ummetukseen ja saattaa myös närästystä helpottaa. Itse aloin viikko sitten käyttään pohjekramppeihin magnesiumia+B6 ja tarkemmin poretablettia nimeltä MAGNEX 375mg+B6 pore. Eli kannattaa nypätä apteekissa farmaseuttia hihasta, mutta minun mielestä toi magnesiamaito ei ole oikea vaihtoehto kramppeihin.
 
Ok. Mä sain neuvolasta kehotuksen ostaa tätä kramppeihin, ilmankos vatsakin toimii ylihyvin! :D
 
Mymmis: Itse en oo mikään ammattilainen, että luulis neuvolassa tietävän..sinuna kysyisin kuitenkin vielä apteekissa farmaseutilta. Onhan magnesiamaidossakin magnesiumia, mutta se on varmaan eri muodossa. Mulle suositteli farmaseutti tiettyjä tuotteita, joissa on "oikeanlaista" magnesiumia eli imeytyy paremin. Toivottavasi pääset krampeista eroon, ne on kyllä pirullisia. Rauhallista Joulua kaikille :)
 
Mymmis toivottavasti siellä ovat krampit helpottaneet :)

Kaikille hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista :)

Täällä on ensi maanantaina seuraava neuvola ja sokerirasitus. Jännä nähdä joko paino on lähtenyt nousuun päin. Viikkoon 22 asti paino laskenut. Lisäksi SATKS Porissa on kontrolliultra.
 
Voi kökkö tuota meidän neuvolaa.

Mä olin siis harjoitussupistusten vuoksi melkein kaksi viikkoa sairaslomalla, nyt mulla on ollut vuosilomaa. Supistukset ei ole yhtään helpottuneet enkä tosiaan ole työkuntoinen, mutta kukas mulle kirjoittaisi sairaslomaa?

...... Neuvolasta kiellettiin menemään töihin ennen jatkotutkimuksia, mutta terkka ei uskalla kirjoittaa saikkua vaan tarvitaan lääkäri. Neuvolalääkärille pääsee vasta ensi viikolla, jatkotutkimuksiin tehtiin lähete ja sinne pääsee ilmeisesti viikon tai kahden päästä
..... Neuvolasta käskettiin mennä työterveyteen. Työterveys ei ota vastaan kun vaiva liittyy kokonaan raskauteen, pitää mennä neuvolan kautta
..... Neuvola ei kuulemma löydä neuvolalääkäriaikaa koko kaupungista, joten käski mennä omaan terveyskeskukseen
..... Ja terveyskeskuksen ajanvaraus käski olla yhteydessä neuvolaan tai työterveyteen. Melkein itkin, ja sain lopulta kinuttua ajan terveyskeskuslääkärille
..... Ja se aika on tuossa tunnin päästä. Katsotaan, mitä tässä nyt tapahtuu

Muutenkin inhottaa huomata, ettei vieläkään ole työkykyinen, ja sitten joutuu tällaiseen ruljanssiin voidakseen olla pois töistä. Äh. Kyllä on taas surkea olo ja tuntee itsensä kehnoksi kansalaiseksi.
 
Minulla tänään neuvola+lääkärikäynti. Neuvolatäti totesi painonnousun olevan ihan ok, ja kun otetaan huomioon joulunaika ;) verenpainekin oli ok. :) Lääkäri sitten ultrasi ja teki painoarvioita pienokaisesta. Ja tällä hetkellä se painaa n. 1500g! :) ajatella että aika on mennyt tosi nopeasti, ja jos kävisi niin että pieni tulisi nyt jo maailmaan, niin hänellä olisi mahdollisuus selvitä! Seuraava neuvolakäynti onkin jo 24 päivä, jossa tehdään normaalit perushommat.Menee tämä aika kyllä nopeasti! Muistan vastsa kun soitin neuvolaan plussista, ja se heidän mielestään oli ehkä vähän liian aikaista rueta ensimmäistä neuvolakäyntiä miettimään. Ja nyt ollaan kohta jo siinä hetkessä että odotellaan sitä hetkeä kun vauva ilmoittaa haluavansa jo maailmaan ;) <3 
 
Hyviä neuvolakuulumisia teillä, kiva lukea, että kaikilla asiat mallillaan :) Outoa Via ettei terkka voinut kirjoittaa saikkua edes siihen asti, kunnes pääset lääkärille. Toivotavasti se terkklaääkäri kirjoittaa saikun! Tosi tylsäähän tämä sairaslomalla oleminen on, mutta pitää nauttia vielä tästä omasta rauhallisesta ja toimettomastakin ajasta :)

Mulla oli eilen kontrollikäynti sairaalassa lääkityksen ja hematooman tiimoilta. Kaikki vaikutti olevan hyvin, vauva oli kasvanut hienosti (arvio 1700 g), sydämensyke ja napavirtaus olivat ok eikä hematoomaa enää näkynyt! Ihmekös tuo kääntyminen sängyssä ja hetkellinen selällään olo on tukalaa, kun vauveli on jo lähes 2 kg! Oli helpottavaa kuulla, että hematooma oli hävinnyt eikä se ole vaikuttanut istukan toimintaan. Olen ollut toddella huolissani asiasta, kun lääkäri vielä niin vakavana puhui istukan irtoamisesta ym.

 
Yosa81 ja Vuononvaltiatar, kiitos kannustuksista!

Saikkua tuli taas kaksi viikkoa, kohdunsuu oli alkanut pehmetä levosta huolimatta. Huoh. Nyt tän saikun aikana pitäisi ehtiä tutkittavaksi sinne äitipolillekin ja sieltä sitten kirjoitetaan saikkua loppu aika äitiysloman alkuun saakka. Ilmoitin äsken töihin sairaslomasta ja siitä, etten enää tule töihin. Voi kun oli haikeaa. :(
 
Via: Johan on *sanonko mistä* tuo kohtelu.. Hirveää pompottelua.. Kun olisi muutakin huolenaihetta, kun tapella eri tahojen kanssa..

Samaa olen kyllä huomioinut itsekin, että hankalaksi menee jos mitään standardiaikojen ulkopuolelta tarvii. Mä sentään sain ajan työterveydestä jokunen kk sitten, kun närästyslääkkeelle tuli tarvetta. Meillä tosin voikin varata ajan netistä ilman että kertoo mikä on syy :D. Neuvolan ohje oli vain mennä työterveyteen, jäin miettimään että mitä tekevät ne joilla ei ole työterveyslääkäriä käytettävissä.. Niistä kahdesta perushoitoon kuuluvasta lääkäriajastakaan ei pääse kyllä valitsemaan, kertovat vaan että tulet tähän aikaan ja piste, muuta ei ole.. 
 
Eilen oli lääkäri ja ultra. Toiminta oli todella asiatonta, hoitaja puhui asioistani käytävällä, lääkäri kyseli minulta vauvan mittoja koska oli itse unohtanut tulostaa jotkut mitat (?). Olin aiemmin sairaslomalla supistusten takia noin kuukauden ja nyt kun supistuksia on taas tullut kysyin sairaslomasta. No suostui juuri ja juuri kirjoittamaan viikon lomaa ja antoi ohjeeksi juoda vettä? Ei myöskään selittänyt ultratessaan oikeen mitään, ainoa mitä suusta kuului oli vain "ihan hyvä". Aika oli myös 2h myöhässä, mutta ei siitä sen enempää, neuvolasta ohjattiin tekemään valitus kyseisestä lääkäristä sekä hoitajasta. Viikkoja eilen 28+3, mutta jos lääkärin muminasta oikein ymmärsin niin vastasikin yhtäkkiä viikkoja 29+5. Painoa pikkuisella oli arviolta  jo 1450g :)
 
Okei, nää miun valitukset ei ole yhtään mitään Sayasin kokemusten rinnalla. :/ Kovasti tsemppiä, toivottavasti supistukset helpottaa!

Ja tee valitus siitä lääkäristä ja hoitajasta. Tosin olen varmaan huono nyt sanomaan kun itsellä on olo, että teen kohta valituksen ihan kaikesta terveydenhoitohenkilökunnasta. :P
 
Onpa tänne kertynyt huonoja kokemuksia neuvoloista ja lääkärikäynneistä. Ikävää joutua tuollaiseen pyöritykseen vielä kaikkien muiden huolenaiheiden lisäksi, kun asiaton kohtelu vain lisää huolta entisestään. :(

Olin tänään neuvolassa ja siellä oli kaikki ihan ok. Tosin pissakokeessa oli sokeri sen verran koholla, että joudun sokerirasitukseen uudelleen. Todennäköisesti arvon kohoaminen johtuu aamupalasta, mutta pitää nyt kuitenkin käydä varmistamassa kokein. Oikeastaan ei tullut yhtään yllätyksenä, sillä joulun jäljiltä makeanhimo on kamala. Nyt on hyvä syy katsoa, mitä suuhunsa taas pistää.
 
Terveisiä ultrasta ja neuvolasta!

Minulla oli kontrolliultra osin eteisen istukan takia. Istukka löytyi nyt etuseinältä, mutta riittävän kaukaa (ainakin 6cm, 3cm on kuulemma "turvaväli") kohdunsuusta, joten normaali alatiesynnytys lienee edessä. Naperolla oli kaikki hyvin ja ultraaja arvioi täysiaikaiseksi syntymäpainoksi 3600-3700g, eli samoihin lukuihin menisi kuin esikoinen.

Neuvolassa ei ole paljastunut mitään erikoista. Kaikki arvot ovat kohdallaan ja kohtu kasvaa keskimääräisesti. Painonousukin on samoissa kuin esikoisen kanssa, nyt noin +6kg. Paino ei kyllä minulla kerro täyttä totuutta, sillä kipuilujen takia liikunta on ollut alusta asti vähäistä ja lihasmassaa on selvästi kadonnut, mutta rasvaa tullut lisää... Tästä eteenpäin neuvolakäynnit ovatkin kahden viikon välein.
 
Takaisin
Top