Neuvola- ja Ultrakuulumiset

Mä oon ottanut kyllä miehen mukaan joka kerralle :). Sillä on kuitenkin paljon omia kysymyksiä ja hermostuu jos en muista kertoa kaikkea. 
 
Meillä ei mies ollut kuin rakenneultrassa mukana, eikä varmaan tässäkään raskaudessa muihin menoihin tuu.. Sillä on sellanen pomo ettei kattois hyvällä jos joka kuu ramppais mun kanssa neuvolassa, ei sillä että miehelläkään mikään halu on sinne tulla, saati mulla ottaa sitä mukaan! ;D
Mulle ei muistaakseni ole koskaan ehdotettu mitään perheneuvolaa tms..
 
Hei! tulin nyt vasta mukaan tähän ketjuun.
 LA 31.3 ja kerran olen päässyt neuvolaan kun muutettiin ja tällä uudella paikkakunnalla on niin ruuhkaa että ei meinaa onnistua neuvola ajat ei sitten millään... :( tosi kurjaa ensi viikon ke. sain "jonkun välin" ja ne laittoi lääkärineuvolankin samalle ajalle koska  muuten ei mahdu.. puhelimellakaan et pääse läpi kun puhelin ajalla he ottavat vastaan äitejä. tälle kunnalle syntyy ensi vuonna monta lasta :) todella pieni kunta kyseessä.en tiedä pitääkö itse varata ultra ajat kun tuntuu että ei täällä kukaan niitä varaa.... edellisessä raskaudessä neuvola hoiti varaamiset. ja vaikka kuinka kyselee ei jotenkin saa mistään mitään opastusta kun ei riitä henkilökunta. :( toivottavasti raskauden edetessä saadaan jotain :) edes niitä neuvola käyntejä :)
 
vanilla79; ompa tein paikkakunnalla huono tilanne tuon neuvolan suhteen... Kannattaa heti kysyä tuosta ultrasta... Ja jos nettisivuilla tai jostain löytyy neuvolatätisi sähköpostiosoite, voi sitäkin kautta kysellä :) Itse käytän sitä oman neuvolatätini kanssa, kun ei nuo heidän puhelinaikansa istu omaan työhöni :)
 
Tänään käytiin miehen kanssa neuvolassa, vauva on erittäin liikkuvainen ja tömäytteli dopleria minkä kerkes :D Mieheltä katsottiin hemoglobiini ja verenpaineet ym.. Mukava kun nykyään otetaan isätkin huomioon :)
Painoa oli tullut kilo kuukaudessa. SF-mitta 20.
 
Täälläkin oli tänään neuvola, viikkoja nyt 19. Kaikki kunnossa, painoa tullut tasan kilo raskauden alusta. Vauva oli vilkkaalla päällä ja potki dopleria kuin vimmattu. :D Meidän terveydenhoitaja on muuten ihan ok, mutta sen keskustelu miehen kanssa on todella väkinäisen tuntuista. Ihan kuin sillä olisi valmiiksi lista siitä, kuinka isä pitää missäkin kohtaa huomioida...
 
Omaa napaa... Neuvolassa käyty. Hb hieman laskenut. Raskauden alussa oli 152 ja nyt oli 134, joka minulle vieläkin normaalia korkeampi. En ole voinut oksentamatta ottaa noita raskausvitamiineja, joten niistä tuo lasku. Paino -1kg ja nyt -4kg lähtöpainoon. Vatsan päältä tuntui kohtu jo kovin viime kertaan nähden kasvaneen. Sykkeet löytyivät helposti ja 148/min olivat :) Seuraava neuvola jälleen kuukauden päästä

Mymmis liikkuvaiselle vauvalle <3

Via harmi, että miehen kanssa neukkutäti ei oikein kommunikoinut luontevasti... On jännää, miksi he toivovat miehiä neuvolaan ja sitten esittävät näytelmän :D
 
Täällä oli 4. neuvolakerta ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet olivat oikein poikamaisen vahvat. :) Raskauden alussa hemoglobiini oli 142, mutta nyt se on vähitellen laskenut ja enää se oli 117. Näin huono se ei ole vielä koskaan ollut. Voi olla, että se vielä lähtee nousuun, jos matalat arvot johtuu esim. veren määrän lisääntymisestä. Neuvolatäti sanoi, että toisaalta voi olla hyvä, ettei se ole ihan niin paksua. Kuukauden päästä mitataan uudelleen.. vielä ei mitään rautalisiä tarvitse. Tällä neuvolakerralla käytiin myös Kela-papereita läpi.

Kuun lopussa on sokerirasituskoe (rv 27+5). Mitenköhän siitä litkun juomisesta ja verikokeista oikein selviää. Muutenkin, jos kohdalle sattuu huonompi verinäytteen ottaja, niin saatan pyörtyä. Mun verisuonia on vaikea löytää. :( Onneksi täällä on sokerirasitukseen tuleville omat huoneet.
 
Neuvolasta juuri tulin. Kaikki kunnossa, sekä itsellä että "Veikalla". On ne sydänäänet vaan niin ihania. <3 
Nyt malttamattomana odottelen rakenneultraa joka on vajaan kahden viikon kuluttua.

rv.19+1. 
 
Luin tuossa Vau-päiväkirjaa ja säikähdin, kun 20 raskausviikolla vauvan painoksi on sanottu noin 250 g. Rakenneultrassa arvioi tämän vauvan olevan 345 g!
Mutta esikoinen olikin ollut täsmälleen saman ikäisenä 340 g, eikä syntyessään ollut kuin 3010 g. 
Tietysti vauvat kasvavat raskauden lopussa varsinaiseen painoonsa, mutta jos jo nyt olisi ollut normaalia painavampi... Kun poikakin on vielä tulossa.
 
Onko teillä muilla ollut vielä se sokerirasituskoe? Minulla oli tänään ja huomenna sitten saa tulokset. Litkun juominen ei ollut paha juttu, se oli jääkylmää ja maistui sulaneelle vadelmamehujäälle. Pahinta kokeessa oli se huono olo mikä siitä tuli. Meinasin pyörtyä vaikka istuin. Kädet tärisi, henkeä ahdisti, sydän pumputti ja tuli kylmänhikinen oksettava olo. Onneksi se meni ohi makoilemalla, mutta olipa tylsä makoilla siellä odotushuoneessa. Soitin työkaverini kotinsaattajaksi, kun en uskaltanut siinä olotilassa lähteä yksin kotiin. Onneksi on työpaikka, terkka ja koti ihan 1 km säteellä!
 
yosa81, Mitä sokerirasituskokeen tulokset näyttivät? Otettiinko verikokeet käsivarresta vai sormenpäästä? Toivottavasti jälkimmäisestä, koska omat verisuoneni ovat aina olleet hankalat löytää enkä kestäisi jos niihin pistettäisiin kolmesti. :( Minulla on sokerirasituskoe ensi perjantaina. Otin tuon päivän vielä vapaaksi, jotta voin olla kaikessa rauhassa ja ottaa niin rennosti kuin mahdollista.

Nyt on takana 4D-ultra. Oltiin siellä viime torstaina (22.11.), jolloin viikkoja oli 25+4. Oli kyllä matkan ja hintansa väärti käynti! Käytiin siis Tampereella Koskiklinikalla, jossa Kirkinen teki tutkimuksen. Hän oli oikein asiansa osaava ja kertoili meille hyvin siitä, mitä näytöllä näkyi ja yleensäkin tutkimuksesta. Hän oli myös mukava ja ehkä tunsin oloni mukavaksi hänen seurassaan, sillä olen joka päivä professorien kanssa muutenkin tekemisissä. ;) Tutkimuksessa selvisi, että vauvalla on kaikki oikein hyvin ja kehittyy hienosti keskikäyrän mukaisesti. Söpöintä oli kun vauva hymyili. Saatiin yli 20 kuvaa mukaan sekä DVD. Minulta tutkittiin vielä kohdun paineensietokyky ja sekin oli normaali. Nyt voi huokaista helpotuksesta ja nauttia raskauden loppuajasta.
 
Rakenneultra takana. Kaikki oli pienellä hyvin. Sukupuoli ei selvinnyt. Vauva oli niin kaksin kerroin jalat ristissä, ettei kätilö ruvennut arvaamaan :D Kääntyilin vauvan asennon takia jatkuvasti kyljeltä toiselle siinä toivossa, että pieni kääntyisi hieman. Lopulta saatiin kaikki tarvittavat mitat otettua. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Mitat vastasivat osa tätä nykyistä LA:ta (26.3.) ja osa entistä LA:ta (30.3.) En nyt muista, lähtivätkö nuo LA:ta muuttamaan. Tickerin pidän ainakin nyt samana.
Istukka on parin sentin matkalta kohdunkaulansuun päällä ja siitä saatiin kontrolliaika SATKS:aan 7.1.2013. Siihen saakka yhdynnän välttäminen, raskaiden "liikunta"suoritusten välttäminen... Nice... tosin näillä haluilla ei ole varmaan mikään ongelma. Kätilö kehoitti mahdollisen vuodon alkaessa tulla vaan sitten nätille.
 
SueC rasituksen tulokset olivat ok, onneksi! Verikokeet otetiin käsivarresta. Ihan eka näyte otettiin sormenpäästä, testiä ei tehdä, jos pikatesti näyttää tiettyä arvoa. Mutta tosiaan kolme reikää käsivarteen tehtiin. Kyllä sää selviät!

Tänään oli neuvola ja viikot 25+5. Kaikki arvot olivat ok paitsi hemoglobiini oli edelleen matala. En ole voinut nyt hetkeen syödä rautaa, kun maha jumittui aika pahasti siitä. Inhaa. Sf mitta oli 23 cm ja paino oli noussut n. 2 kg, siirryttiin uudelle kymmenluvulle. Painoa on tullut yhteensä vähän vajaa 6 kg. Esikoisesta oli näillä viikoilla tullut jo 10 kg.

Ensi viikolla on kontrollikäynti  hematooman takia, kunpa se olisi edelleen pienentynyt. Samalla saa taas nähdä pienokaisen polskimassa ja saa uudet mitat kuinka poitsu kasvaa.
 
Mulla oli eka lääkäri, kun viikkoja on 26 + 2. Meni oikein hyvin ja mistään ei tullut mitään sanomista ja lääkäri oli oikein mukava. Painoa oli himpun verran alle kilo arvion mukaan. On kaikin puolin suurin piirtein keskikäyrällä, ihan hieman alle :). Mulle kävis keskiarvovauva oikein hyvin. Mun paino oli vihdoin lähtenyt nousuun, nyt on tullut yhteensä 4 kg lisää.

Mulla oli viimeksi neuvolassa hemoglobiini romahtanut ja aloitin syömään rautalisää. Obsidan ei sopinut yhtään ja sen vaihdoin eka johonkin luontaistuotekaupan mehuun ja sit kaverin suosituksesta Maltoferiin. Oli noussut jo 114, joten tällä nyt sit jatketaan. Rautavarastotkin oli normaalit.

Tuosta sokerirasituksesta mulle ei ole missään vaiheessa edes mainittu, joten sille ei ole vissiin toistaiseksi nähty tarvetta.
 
Meillä oli tänään, rv 24+5, taas lääkäri/ neuvola/ ultra! :) Vauvalla kaikki hyvin! Verenpaineet sun muutkin oli kohdallaan, hemoglobiini tosin 115, mitä rupesin tässä kotona pohtimaan. Mutta kait tuo 115 on vielä ihan ok, kunhan ei paljoa laske?
 
muiden neuvolakuulumisille <3
m-kukka olisko silleen, että sitten, kun laskee alle 110 niin laitetaan rautalääkitys päälle? Jotkut voivat tietty aiemmin jo laittaa...

Tässä oma viimeisin käynti n. viikon takaa. Neukkutäti oli kovin avoin tuon saikun suhteen. Sanoi, että soita sitten vaan, kun saikkua tarviit. Ihana täti siinä mielessä :) Ja kehui mun painon maltillisuutta :) Varattiin myös seuraava sokerirasitus viikolle 28 ja seuraava neuvola. Koitetaan saada samalle päivälle tuon SATKS kontrolliultran kanssa kaikki :D

   paino -200g (lähtöpainoon nyt -4100g)
   RR 118/71 (oli nyt hieman matalampi)
   Hb 134 (sama kuin viimeksi)
   sf 20cm
   sykkeet 145 (olleet joka kerta 145 tai enemmän)
   pissa puhdas

 
ihanaa, onnea kaikille hyvistä neuvolakuulumisista! :)

muksis, käsittääkseni sokerirasituskokeet tehdään yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille tai silloin jos painoindeksi on yli 25. Näin ainakin minä ymmärsin. 

Itselläni oli tuo sokerirasitus viime viikolla ja ensi viikolla saan neuvolassa tulokset. Ja saas nähdä onko hemoglobiini alkanut nousta, kun viimeksi käskivät rautakuurille...

Hyvää itsenäisyyspäivää jo etukäteen kaikille!! :)
 
^ Mä oon kyllä ylittänyt 25 v. rajapyykin aika monta vuotta sitten (tarkemmin ottaen 8).. Painoindeksi sen sijaan oli raskauden alussa alle 25. Seuraava neuvolakin taitaa olla vasta 3 viikon päästä, eli 30. viikolla. Ehkä näissä(kin) on sit kaupunki- tai tilannekohtaisia eroja?  Tuntuu vaan, et monella muulla on näitä käyntejä enemmän ja useimmat tuntuu tuossa sokerirasituksessakin käyneen. 

Joka kerta meillä pitää tehdä pissatesti tikulla. Vissiin siitä kuitenkin näkyisi jotain, jos sokerit on nousussa? Se toinen arvo (proteiini?) mulla on parilla viime kerralla hieman värjääntynyt, mutta tänäänkin just lääkäri sanoi että jos se värjääntyy vaan hieman ja mitään oireita ei ole, niin labrassa saadaan yleensä normaali arvo.

Mulla on seuraava lääkäri vasta n. 10 viikon päästä.. Olettaen siis ettei mitään ongelmia tule tässä välissä. 
 
Itselläni on ollut huimausta ja kun hemoglobiini mitattiin se oli 107. Ihme kyllä neuvolan nainen ei sanonut mitään rautalisistä.. Onneksi neuvola vaihtuu kohta, koska koen oloni ahdistuneeksi useasti käynneillä. Pitänee käydä apteekissa hakemassa rautalisää :)
 
Takaisin
Top