Neuvola- ja Ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ainola
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaa ihan omalta neuvolalääkäriltä!!! Hajotti mm doplerlaitteen mun PÄÄLLE! Noh, onneks myös fiksu neuvolatäti oli läsnä ja lääkäri pääsi takaisin näpyttelemään koneelleen asioita.. (en tiedä mitä, kun ei puhunut mitään). 

Via ja JaanaN, ikävää että teillä tollaset kokemukset lääkäreistä! :/ Toivottavasti teillä siellä vaihtuvat lääkärit, eikä tulis enää samaa kohdalle.

Mulla oli tänään toinen neuvola.

Rv      15+2
Paino  +900g    (8viikossa, mutta epäilen että viimeks puntari näytti vähän liikaa                                            mm.vaatteiden ja aamu syömisten takia
eli todellisuudessa on tullut ehkä n. 1-1.5kg)
RR         119/74
Hemppa 120
SF           15
Syke       150+

Viimeks mulla romahti hemppa ihan yhtäkkii alle 105, joten nyt saan heti vaan kun tuntuu siltä, niin alkaa syömään rautaa eikä tarvi odottaa että pyörtyy ensin :)
Kohtu oli ylhäällä, kuten oli esikoisestakin, kulki kokoajan yläkäyrän yläpuolella.

Seuraava aika vasta rakenneultran jälkeen, 12.11. Harmi että näitä aikoja uudelleen synnyttäjänä näin harvoin koska mä tykkään ihan yli paljon mun neukkutädistä, sen kanssa on ihan huippuu päästä aina juttelee! :)

Esikoinenkin jaksoi tosi hienosti 45min möyriä lattialla, tutustua uusiin leluihin ja mussuttaa kurkkua. :)

Jaana, ei luoja, ehkä meillä ei mennytkään se sydänäänten kuuntelu ihan niin huonosti. :D Täällä on tosiaan vaihtuvat lääkärit. Tosin hiukan pelottaa jo, kun viimeisillään olevalla ystävällä oli aika mun jälkeen, ja hän kehui lääkäriä kaikista neuvolassa tapaamistaan mukavimmimmaksi... :P

ikävää kuulla et joillain ei tohtorireissut oo onnistuneet... :(
mulla oli tänään toinen neuvola rv 15+5, hemoglobiini oli laskenut, mikä tosin on tässä tilanteessa ihan normaalia... :) verenpaine oli alimmillaan ikinä; 99/61, neukkutäti totesi et matala verenpaine on pitkän iän salaisuus :D
Pandaku, mullakin seuraava neuvola vasta marraskuulla, aika harvakseltaan noita aikoja tuntuu olevan näin ensisynnyttäjälläkin.. :/

Meillä oli eilen neuvola. Sydänäänet kuului heti ja vauva liikkuu paljon. Arvot kaikki kohdillaan ja painoa tullut 785g.... Sf-mitta 16. Ens kuussa rakenneultra sitten :)

Tuntuu noi neuvolakäyntien määrät vaihtelevan tosi paljon eri kunnissa. Mulla on ollut tähän mennessä vasta yksi neuvolakäynti ja sitten kättärillä nt-ultra. Ja siellä siis hoidettiin vaan se ultra ja verikokeet, ei mitään muuta jutustelua. Ensi viikolla on toka neuvola ja silloin viikkoja 16 + 5, jos nyt vielä oon pysynyt laskuissa oikein mukana :D. Siitä kolme viikkoa, niin on rakenneultra taas kättärillä.

Ekaa siis odotellaan. Mä luotan siihen, että lopussa on sit enemmän käyntejä ja ne kouluttaa enemmän siihen vauvan hoitoon :). Muuten ollaan pulassa :p.

Mulla oli esikoisesta näin:

rv7
rv12 ultra
rv16
rv20
rv21 ultra
rv24
rv26 lääkäri
rv29
rv32
rv34
rv36 lääkäri
rv37
rv39
rv40

Riippuu kyllä silti just kaupungista, mutta esikoista odottaessa tuntu ettei muuta ehtiny tekeekkään kuin rampata neuvolassa.. Eipä se mua silti haitannut, oli ihan kiva aina käydä purkaas tuntoja :)

Toinen neuvolakäynti oli tänään ja ensimmäistä kertaa pääsin kuulemaan vauvan sydänäänet! Olen vain nähnyt ne kaksi kertaa ultrassa aikasemmin. Jumputus kuului samantien ja tosi vahvasti, myös kuulemma läppä-äänet kuului tosi hyvin, mitä ei kuulemma aina tapahdu. Pikkunen oli siis juuri kohdalla. Meinasi tippa tulla linssiin kun terkkari sanoi, että vauvalla on vahvat sydänäänet :)

Np-ultrassa, joka oli jo viikkoja sitten, kaikki oli kunnossa ja seulontatulos tuli siitä parin viikon päästä kotiin ja se oli normaali. Neuvolalääkärikin oli heti ultran jälkeen ja onneksi osui mukava lääkäri. Seuraavaksi odotellaan rakenneultraa, joka on rv:lla 22 lokakuun lopulla. Seuraava neuvola-aika on marraskuussa ja sitten pitääkin alkaa joka neuvolakerta antamaan pissanäyte.

Must on vähän outoa että neuvolalääkäri on ennen rakenneultraa vaan kerran.. Tai ainakin täällä.. Neuvola 4vk välein..

Meillä on tokaa odottaville 6 viikon välein neuvola ja lopussa tietty useammin. 

Heh, ei meillä kyllä opetettu ekaa odottaessa neuvolassa yhtään mitään lasten hoitoa ;) Sit synnärillä se oli vähän pakko oppia nopee, mut kyl sitä oppikin. Kätilöt/lastenhoitajat kävi opettamassa kädestä pitäen vaipanvaihtoa, pukemista, pyllynpesua, rasvausta, imetystä, yms yms yms :) Sit muistaa vaan ite kysellä vielä, jos tuntuu epäselvältä. Myös isä sai opastusta eikä pelkästään äippä :)

Mulla oli ensimmäinen neuvolakäynti raskausviikolla 10 ja toista ehdottivat raskausviikolle 24. Sain sen aikaistettua viikolle 22 kun heillä ei kalenteri näyttänyt noin pitkälle eikä tarvitse nyt sitten soitella aikojen perään. Hullun pitkät välit äippäneuvolakäynneissä Helsingissä näin toisessa raskaudessa. Esikoisenkin kohdalla niitä tuntui olevan vähemmän kuin muualla. Onneksi hommattiin kotidoppleri niin voi sydänääniä kuunnella kotosalla :) En esikoista odottaessa neuvolakäynneiltä oikein muuta odottanutkaan kuin sydänäänten kuuntelua.

Kolmisen viikkoa takaperin otettu toksoplasmoositesti näytti negatiivista, joten oli huojentavaa tietää, ettei ihan alkuraskaudessa vaivannut flunssa ollut sen kummempaa :)

Voi jänskätys, tunnin päästä ois eka (varhaistettu) rakenneultra! Iiks, on se vaan aina niin jännää, varsinkin kun nyt suurimmat huolet on takana päin ja toivottavasti sieltä ei enää mitään yllätyksiä tule.

Muuten nuo neuvoläkäynnit on menny täällä jotakuinkin näin vko 8, 14 (lääkäri) ja huomenna ois seuraava eli 18+. Luulin, että niitä ois ollu harvemmassa, kun on jo toinen kierros menossa, mutta ihan yhtä usein on kuin esikoisen aikaan.

Meillä oli toka neuvola, jossa ei mitään järisyttävää uutta infoa tullut. Kaikki testitulokset oli ok verenpaineesta aiempiin verikoetuloksiin. Painoa ei ollut tullut lisää, luulen että se johtui aiemmasta kuvotuksesta, kun ruoka ei mennyt alas. Sydänääniä kuunneltiin ja siellähän se pieni sydän sykki! 

Seuraava kerta on 6 viikon päästä ja tässä välissä 3 vk päästä on rakenneultra. Perhevalmennuksen ajat saatiin, toivottavasti siellä tulee sitten enemmän käytännön infoa vauvan hoitoon liittyen :). 

Tämä mamma oli tänään heti aamusta neuvolassa. Kaikki oli kunnossa, ja pikkuisen sydän siellä jumpsutti vinhasti - vaikka en niitä liikkeitä vielä tunnekaan (16+6). Hemppa oli noussu: viimeksi oli 117, nyt 133. Olin aivan varma, että nyt käy käsky rautakuurille, mutta ei onneksi. Terkka epäili, että oliskohan viimeksi ollut vaan niukka verinäyte tai jotain. Painoa oli tullut tasan kilo lisää, ja se on siis koko saalis toistaiseksi koko raskausaikana. Hyvä näin.

Seuraavaksi sitten ootellaan rakenneultraa, joka on tän kuun vika päivä. Seuraava neuvola on vasta kuuden viikon päästä.

Neuvolassa sydänääniä, jee! Muuten ei mitään erikoista. Lippua ja lappua täytettäväksi. Jo yksi nettilomake synnäriäkin varten ja toinen vietäväksi. Vaikka luulisi niillä tiedot olevan, kun johan siellä on käyty!
Down riskisuhde oli viimeksi 1:5100, nyt 1:2400.... Vielä tuossa tuota välimatkaa selvään riskiin on, mutta silti...
Minä jo mietin, etä olisi tämän naperon jälkeen ollut vähän aikaa töissä ja olisi siinä ennen 40 v. täyttämistä tehnyt vielä yhden, jossei kaksikin lasta. Mutta jos tuo riski kasvaa noinkin nopeasti, niin näinköhän sitä uskaltaa....

^ Ei tuolla otoksella voi päätellä vielä mitään siitä mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kohdallasi riskilukuun. Voi olla ihan todennäköistä että sun iällä ei ole ollut sen kanssa mitään tekemistä. Toki niinkin voi olla, mutta mitään johtopäätöstä ei voi kyllä vetää.

Täällä on myös käyty neuvolassa. Kaikki hyvin, sydän jumpsutti reippaasti, vauva potki menemään. Oma paino oli pudonnu kaksi kiloa, mutta se on kuulemma normaalia. Ihan sama paino itse asiassa nyt kuin viime raskauden aikana. Hemoglobiini oli minulla 120, ihan hyvä. Viimeksi oli samaa luokkaa, mutta lähti sitten laskemaan. Sain luvan aloittaa rautakuurin, jos alkaa selvästi väsyttää. Seuraava, kolmas neuvola tulee vasta rakenneultran jälkeen marraskuun puolivälissä. Sitten ihmetellään Kelan lappusia. Lääkärineuvola on joko ennen joulua tai sen jälkeen. Sinne pitäisi ottaa tuo mieskin mukaan. :)

Totoro: Mulla oli ekassa raskaudessa riskiarvo 1/130 ja nyt toisessa raskaudessa 1/680, eli ei se välttämättä mene "riskimmäksi". Ensimmäisessä oli niskapoimu pari milliä paksumpi kuin toisessa ja ekassa oli jompikumpi HCG-arvo suurempi, ja vaikka olinkin 2,5 vuotta nuorempi silloin ja ikä tekee aika paljon tässä vaiheessa, niin nyt tosiaan oli parempi luku. Mä söin B-vitamiinia jo reilusti ennen raskautta, mikä siihen niskapoimuun lie sitten vaikuttanut nyt. Sitäpaitsi down-lapsia syntyy ikäryhmään 20-30 vuotta selkeästi enemmän kuin vanhemmille. Tämä johtuu siitä, että vanhemmat synnyttävät vähemmän ja he käyvät enemmän tutkimuksissa.

Täälläkin neuvolassa käyty tänään aamulla. Paino onneksi pysynyt mulla ns. kurissa, vain kilo tullut lisää viime kerrasta. Hemppa ja verenpainekin kohdillaan. Ja se kaikkein tärkein, eli pikkuihmeen sydämen äänet olivat myöskin hyvät ja vahvat emoticon. Kova meno oli pienellä, potki menemään niin, että kuuluivat hyvin doppleriinkin :). Ekan kerran siis kuunneltiin tänään (rv 16+4). Ensimmäiset liikkeet olen tunnistanut edellispäivänä ja tänään on tullut jo liiketuntemuksia vähän useamminkin. Ihan kulta!

Takaisin