Neuvola- ja Ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ainola
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällähän on tullut ihan satelemalla hyviä ultrakuulumisia, onnea kaikille! :)

Meillä oli tänään toinen neuvola, kaikki oli hyvin. Ei ollut mitään valittamista veri- sekä virtsakokeiden tuloksista jotka otettiin neljä viikkoa sitten nt-ultran yhteydessä. Kuunneltiin taas vauvan sydän äänet ja hyvin kuuluivat, ekalla kerralla kuukausi sitten oli syke 162 ja tänään 150...

Reesti ja Tupuna 14+2

Heippa!

Meillä oli eilen eka ultra, kaikki näytti olevan hyvin! :)
Oli kyllä niin ihmeellistä nähdä se vauvanalku siellä, etenkin kun se pomppi ja pyöriskeli siellä niin kauheasti, ilman että sitä vielä itse tuntee.
Ultraus kesti melkein tunnin, ja lääkäri pyysi kätilöä jo avuksi, kun ei meinannut millään saada itse niskaturvoketta mitattua, kun maha-asukas oli sen verran yhteistyöhaluton. :D

LA muuttui pari pvää myöhemmäksi kuin oma laskemani. Nyt se LA siis onkin 25.3.

Me käytiin tänään nt-ultrassa ja siellähän se pikkunen oli hyvinvoivana. Tosi tarkkaan ultra täti selitti kaiken minkä vain pystyi vauvasta kertomaan ja hyvältä tuntui kuulla kaiken olevan niinkuin pitääkin.
 Sieltä vaan äidille ja isälle vilkuteltiin
Niskaturvotus oli 1.0mm et senkin osilta kaikki kunnossa. Laskettu aika aikastui viidellä päivällä eli onkin 21.3.

Mulle tuli postissa down-seulonnan tulokset ja tulos oli että ei suurentunutta riskiä eikä aihetta lisätutkimuksiin :). Muiden testien, kuten toksotestin tuloksia ei ole näkynyt. En tiedä tuleeko ne kotiin vai meneekö vaan neuvolaan. Neuvola meillä on vasta lokakuun alussa.

Meillä oli ultra jo maanantaina, mutta nyt vasta ehdin kirjottaa :)

Eli siellä se pikkuinen kölli ja viuhto kovasti menemään, vastasi viikkojaan (11+3) ja turvotuskin oli normaali. Seulonnan tulokset tulivat kanssa jo torstaina, oli siis kaikki ihan normaalia ja ei aihetta jatkotutkimuksiin.

Kiva kun teille tulee seulonnan tulokset kotiin asti! :)
Meillä päin tulee kahden viikon sisällä ilmoitus jos jotain epäiltävää ON ja jos tulokset normaalit niin ei tule mitään ilmoitusta mistään.

Mulla tuli se down-seulonnan tulos silloin viikon sisällä verikokeesta, oli siis negatiivinen, ettei ole suurentunutta riskiä. Eli 85%:n todennäköisyydellä ei ole downia, negatiivinen tulos meinaa sitä. Tällä viikolla kun kävin neukulla, niin sain tietää, että riskiluku oli ollut 1/680. Edellisessä raskaudessa oli 1/130 ja silloin siis soittivat minulle henkilökohtaisesti ja kävin sen lapsivesipunktion läpi. 1/250 on se raja, milloin kutsuvat jatkotutkimuksiin.

täälläkin on nt ultrassa käyty jo alkuviikosta :) viikkoja oli vähän enemmän :P nt oli 1,4mm eli hyvä :) downin syndrooman riski kuulemma pieni. en tiedä suhdelukua kun ei sanottu :o
mutta siellä se pikkuinen kölli. emoticon

hienoille uutisille! :)

Täällä oli np-ultra tänään ja siellä oli kaikki hyvin. Päiviä oli viime ultran perusteella 12+4 kasassa ja tänään pikkuinen vastasi päiviä 13+1 <3 Kovin siellä oli makoilemassa eikä liikkeelle halunnut lähteä :) Niskaturvotus oli 1,05mm.

Miten saitte tietää tuon suhdeluvun, meille kun tuli tulos vaan että "tulos on normaali, eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu"? Neuvolakortissa lukee lisätietoja kohdassa NT 0.8 ja jotain epämääräistä perässä, mistä en saa selvää, ehkä jotain "1 ***. seerumi*****"? :D

Mty, minä sain neuvolakäynnillä semmoisen lappusen, missä on kaikki labortoriotulokset. Sieltä näkee riskiluvut. Meillä päin tuon tuloksen ilmeisesti saa joka tapauksessa, oli tuloksissa jotain häikkää tai sitten ei.

Mullekin tuli kotiin kirje, missä luki että lisääntynyttä riskiä ei ole. Eiköhän se ole ihan riittävä tieto. Neuvola on vasta lokakuun alussa, olen miettinyt että saako ne loput tulokset sitten vasta siellä.. Multa testattiin ylimääräisenä vielä tokso.

Noista suhdeluvuista kysyisin. Tietääkö kukaan mikä ns maksimi olisi? Kun eräs kaveri sano että 1/10 000, ja mulle lääkäri väitti, että arvo on down riski: 1/41 000 ja ikäriski 1/1000 ja niskapoimu 1,23. Nämä siis lukee ihan neuvolakortissa. 

Onko noissa ylipäätään mitään maksimia? Ja mikä tuon niskapoimun normi arvo on?

Mty, sulla aika sama nt kun mulla, 0,7, mistään suhdeluvuista ei puhuttu, mutta kätilö sanoi, että on ihan olematon turvotus, kun 1,0-2,0 kin on ihan normaaleja, (eikä ylikään tietenkään tarkota et hätäillä tarvis, mut noi on tosi yleisiä lukuja) eli rauhassa vaan :)

JaanaN. Mitä suurempi arvo, sitä suurempi riski, eli riskiluku ilmaisee TODENNÄKÖISYYTTÄ downiin. Esim. mun saama riskiluku 1/680 on suurempi kuin sinun 1/41 000, mikä on ihan älyttömän mitätön todennäköisyys. Ensimmäisessä raskaudessa minulla oli 1/130 ja silloin jouduin jatkotutkimuksiin, tuo arvo oli jo korkea. Se raja, jolla kutsutaan jatkotutkimuksiin, on 1/250. Eräällä ystävälläni oli tuo riskiluku 1/5, eli viidestä lapsesta oli mahdollista yhdellä olla down. Ja heillä oli. Eli tavalleen mitä pienempi jälkimmäinen luku on, sitä suurempi riski. Muistaakseni jos on 35 v täyttänyt, silloin annetaan ikäriskiluvuksi se 1/250, mutta jos veriarvot ja np on hyvä, niin luvusta muodostuu "mitättömämpi" eli viivan alla oleva luku on suurempi.

Mulla on niin kauan aikaa kouluajoista, etten muista, onko viivan alla oleva luku nimittäjä nimeltään vai mikä se oli? :)

Piti sanoa vielä, että maksimiarvo on tietysti 1/1 eli sadan prosentin todennäköisyydellä...

Noniin. Tänään siellä ultrassa sitten käytiin. Vatsan päältä ultrasi. Niskaturvotus oli 1.0mm. Suhdeluvuksi saatiin 1:100 000. Ultraaja sanoi, ettei ole tuollaista lukua ennen nähnyt. Kaikki oli kunnossa. Siellä pieni viuhtoi menemään eikä paikallaan pysynyt. Laskettu aika muuttui myöhemmäksi, eli siirryn tuonne huhtikuisten puolelle. Hyvää jatkoa teille kaikille!

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolalääkäri, jossa myös kuunneltiin sydänäänet (ensimmäistä kertaa). En pitänyt lääkäristä yhtään, ja koko tilanne oli ihan hirveä. :( Sisätutkimus tehtiin mun mielestä tosi kovakouraisesti, oikeasti tuli tippa linssiin vaikken yleensä olekaan herkkä tällaisille. Ja se sydänäänten kuuntelu... Tiesinhän mä, että niiden äänien löytämisessä voi näillä viikolla (13+6) mennä aikaa, varsinkin kun mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja ilmeisesti istukkakin oli edessä, mutta se lääkäri oli pelottava . Se etsi ja etsi niitä ääniä ja siinä meni todella kauan. Koko tuona aikana lääkäri ei sanonut yhtään mitään. Mä yritin välillä kommentoida humoristisesti että "onpas se nyt hyvin piilossa" tms., mutta se ei vaan sanonut mitään. Aloin jo panikoida siinä pöydällä, että herrajumala, mitäs jos niitä sydänääniä ei löydykään. Loppujen lopuksi kaikki oli sitten kunnossa.

Anteeksi vuodatus, mutta vieläkin on paha mieli.  Argh. Mä melkein itken siinä pöydällä ja toinen ei sano yhtään mitään.

Via, Tosi harmi, että ensimmäinen neuvolalääkärissä käyntisi osoittautui kurjaksi kokemukseksi. Kuulostaa tosi sydämettömältä ja kylmältä lääkäriltä. Toivotaan, että sillä oli vain huono päivä. :(

Tänään oli kolmas neuvolakäynti. Tunti sujui nopeasti rupatellen. Hemoglobiini oli laskenut 132:een, mutta on silti vielä ihan hyvä. Verenpaine nyt huiteli mulle normaaleissa vastaanottolukemissa eli pelkästään alapaine oli 99. Onneksi kuitenkin kotimittauksessa luvut ovat paremmat, vaikka verenpainetautia sairastankin (ilman lääkitystä alapaine 84). Paino on nyt noussut hieman reilun kilon, joten kai sekin on ihan ok. Kuunneltiin sydänääniä ja löytyivät kertaheitolla. Vauva oli hereillä ja tykkäsi monottaa doppleria.. :D

Lokakuun lopussa on seuraava neuvolakerta, sitä ennen rakenneultra ja sitten marraskuussa 4D-ultra. Varatessani tuota 4D-ultra-aikaa, neuvottiin menemään vasta 26. viikolla tai sen jälkeen. Jotenkin olisin kuvitellut, että olisi ollut jo aikaisemmin.

Meille tulee POIKA!
Mä oon ihan "järkyttyny".
Esikoinen on tyttö, mul on vaan siskoja, miehellä on vaan siskoja. Tässä menee varmaan pari päivää, että sisäistää asian.
Meillä siis mummi katto masuun ja rupes nauramaan heti 2 sekunnin jälkeen, ku oli kokoajan ite veikannu poikaa.
Hän kuulemma lopetta työnsä jos sieltä tulee tyttö. Oli siis asiasta aivan 100%:n varma a kyllä hän meille näytti missä on pippeli ja kivespussit jn

Nyt siis kohta,ei ihan vielä tyttöjen kamat myyntiin ja kirppiksiä kiertämään poikien vaatteiden metsästyksen merkeissä.

Että tällaista täällä.

Muuten vaavilla kaikki myös hyvin. Rakenneultraa odotellessa =)

Takaisin