Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
LauraT: Minun masussani asusteli myös erittäin rauhallinen kaveri... :) Pikkusen vispas jalkoja pari kertaa mutta muuten vaan olla köllötteli :D Itselle tuli heti sellanen olo et tyttö sen täytyy olla :)

sonkku - On kyl pakko myöntää että mulla on ollu hyvin vahva tyttö olo koko raskauden ajan. Ja tuo oli kyl todella rauhallinen Nasu (mies anto nimen). :D Ja sen verran utelias olen ja haluan selvyyden epäilyilleni että aijon kysyä rakenneultrassa jos siitä näkyy että kumpi tulee. Poika on tervetullu tottakai, sais P veikan ja saisivat leikkiä sitte "poikien leikkejä" mutta jotenki on vaan niin tyttöfiilis. :P

Joo on kyllä niin varma tyttö olo, mutta mieheni on ihan varma pojasta :) mutta sama kumpi tulee <3

Heippa kanssaodottajat :)

Ensin pahoittelut ja paljon voimia keskenmenon kokeneille tai huonoja uutisia saaneille!

Olen taustaillut täällä, ehkä nyt uskoltaa jo kirjoitella :) Ensimmäinen kolmannes ohitettu <3 Keskiviikkona oli np ultra, siellä se pikkuinen möyri ja kaikki näytti hyvältä, niskaturvotuskin oli normaali. Ihanaa! Nyt pitää vain toivoa, että kaikki menisi hyvin loppuun saakka ja saadaan omat pikkuiset syliin loppuvuodesta tai alkuvuodesta <3
Mulla laskettu aika pysyy 19.12 vaikka saattaa olla pari päivää pienempi :)

Meillä oli eka neuvola 1.6, jolloin tasan rv 10. Ei kuulunut sydänääniä, mutta neuvolan täti lohdutteli, että ei välttämättä vielä kuulu ja voi olla muutamasta päivästä kiinni, että kuuluisi. Niinpä pääsin seuraavana tiistaiaamuna kokeilemaan josko äänet kuuluisi ja kuuluihan ne silloin :) Tiheä syke sielä pamppaili. Kai sitä pitää uskoa, että jotain elämää siellä on, välillä on usko ollut kadoksissa, sillä alkuraskaus on ollut lähes täysin oireeton.

Meillä tulee ekaan ultraan aika kotiin, eikä sitä ole vielä kuulunut. Odottelin jo loppuviikosta, mutta ehkäpä sitten alkuviikosta. Haluaisin niin jo siihen ultraan!

Meillä oli np-ultra viimekeskiviikkona Jorvissa ja toi meille paljon huolta ja itkua...Niskaturvotusta löytyi 4,7 eli ylittyi rajan aika paljon.Nyt odotellaan veriseulan tuloksia ja keskiviikkona sitte kuuntelemaan riskilukuja ja suunnittelemaan/ otattamaan lisätutkimuksia naistenklinikalle.Onneksi mitään muuta huolettavaa vauvasta ei löytynyt ja iloisesti heilutteli jalkojaan ja jopa viisi sormea näkyi. :)

Lapsen haluan vastaan ottaa kehitysvammaisenakin, koska en halua olla jalostamassa yhteiskuntaamme vain ns. normaaleille ja mielestäni kehitysvammaisenkin elämä on yhtä arvokas kuin terveenkin. Työkokemusta löytyy vaikeidenkin kehitysvammojen hoitoon eli jos sellaisen saamme, niin lapsoi tulee varmasti sitten juuri oikeaan osotteeseen!! <3

Kuitenkinhan vielä mahdollisuus terveeseen on pelkän nt:n jälkeen yli 90% eli vielä toivon tervettä, koska kehitysvammaisten lasten kanssa suuri riski on muihinkin vammoihin, jotka lisäis huolta ja pelkoa nyt raskaana ja syntymän jälkeenkin.Ja lisäksihän edelleen olisi keskenmenoriski suurempi koko loppuraskauden ajan kuin terveen kohdalla...

Täytyy vaan odottaa ja luottaa elämän kantavaan voimaan!!!!Taitaa vaan kesästä tulla luulemaani sumuisempi tuloksia jännitettäessä...Odotan vain hetkeä milloin uskallan alkaa nauttia raskaudesta!!!

Onnea niille kellä kaikki meni toivomallaan tavalla ja toivotaan että mekin saamme hyviä uutisia joko terveen lapsen tai terveen kehitysvammaisen lapsen muodossa!!!!!!! <3

Pieni joulutähti 12+2 ja me

Hei!

Tänään mullakin oli vihdosta viimein ultra. Kaikki oli hyvin. Sydän tykytti ja kaikki näytti olevan paikoillaan. Pikkuinen ei hirveästi liikkunut, mutta ultraaja väitti senkin olevan ihan normaalia. Laskettu aika heitti päivällä, joten sitä ei ruvettu korjailemaan. Nyt vissiin voi sitten ruveta kertomaan muille vapaammin tästä raskaudesta. Ihanaa!
Niin ja pahoittelut munkin puolesta teille, jotka ette yhtä hyviä uutisia ole saaneet.

Pahoittelut kaikille, jotka ovat saaneet vähemmän hyviä uutisia ja tsemppiä jatkotutkimuksiin!

Täälläkin nt-ultra ja ensimmäinen lääkärineuvola takana. Ultrassa käytiin viime keskiviikkona ja kaikki hyvin. Pieni ihmisenalku siellä ojenteli jalkojaan ja köllötteli tyytyväisenä! :) Oli kyllä huojentavaa nähdä, että kaikki oli kunnossa, kun kaikenlaista tässä jo ehtinyt pelätä.

Tänään oli sitten ensimmäinen lääkärineuvola ja saatiin ensimmäisen kerran kuulla sydänäänet. Hyvät äänet löytyi ja muutenkin kaikki kokeet kunnossa. Toivottavasti kaikki jatkuu samaan malliin.

Minäki oon käyny nyt ekassa nlassa ja eka ultra olis viikon päästä. Eipä tuolla mitään kummosia tapahtunu. Edellisestä raskaudesta on vielä niin vähän aikaa, että kaikki on sillain tuttua. Painoa oli tullu 1,5kg lähtöpainoon. Verenpaineet sun muut ok. Sydänääniä ei saatu millään kuulumaan..hmm. Oli jotenki hassua, ku heti ku mentiin siihen kuunteleen, niin tiesin ettei sieltä mitään kuulu. Onkohan jotaki vaistoa, ettei siellä mitään oo vai oliko tyyppi vaan niin piilossa. Senpä näkee sitte ultrassa.:) Toisaalta mulla on taaksepäin kääntyny kohtu, että voipi olla että siksi kaikki on niin takana ja kaukana, ettei millään äänet kuulu.
Viikkoja oli ekassa nlassa siis 11 reilu ja nyt menossa 13.

Nyt uskallan minäkin kirjoitella. Olen seurannut pitkään vaan taka-alalla teidän kuulumisia, hyviä ja huonoja. Huonoja uutisia saaneille haluan lähettää virtuaaliset tsemppihalit, voimia!

Tänään oli np-ultra, kaikki ok. Kättärille oli tullut jokin uusi, japanilainen megahieno ultraäänimasiina jota esittelemässä oli kovaan ääneen kailottava konsultti - siis samaan aikaan kun minä makasin haarat levällään tutkimuspöydällä. :D Kesti kauan ennen kuin kehtasin kysyä, että onko siellä joku elossa, kun ne jutteli vaan jostain väristä ja eri toiminnoista.

Niskaturvotus oli 2mm, mikä tuntuu hurjan paljolta, vaikka sallittuihin raja-arvoihin uppoaakin. Onneksi osallistutaan down-seulaan kuitenkin. Tai osallistuttiin. Olin varmaan niiden mielestä tosi jäätävä odottaja kun en tirauttanut kyyneliä eikä mua oikeastaan hymyilyttänytkään. Olin niin peloissani ja varma, että jokin on pielessä. Ja hieman epäuskoiset tunnelmat on edelleenkin. Mutta kaipa tässä uskaltaa piakkoin tähänkin raskauteen uskoa.
Perjantaina esikoisen 1-vuotisneuvolan yhteydessä pääsen kuuntelemaan ekaa kertaa myös sydänääniä, sekin jännittää... Pitäisi varmaan hankkia jonkinlainen kotidoppler.

Laventeli, rv 11+5

Eihän tämä varsinaisesti ole neuvolakuulumisia mutta olin tänään ekassa sokerirasitustestissä. Joudun kahteen, koska suvussa on molemmilla puolilla 2. tyypin diabetesta. Jännitin etukäteen että en saa sitä litkua alas ja että tulee huono olo, mutta sehän olikin loppujen lopuksi vain tylsää odottelua, joka sekin meni aika nopeasti. Tulokset tietty vähän jännittävät..

Minun täytyy käyä kans kaks kertaa sokerirasituksessa koska viime raskaudessa se todettiin vaikkakin kotioloissa ku mittailin päivittäin monta kertaa sokerit ni mitää häikkää ei ollu. Mutta käydää nyt kuiteski. Onhan se hyvä käydä. :) Mietityttää vaa että saanko pojalle hoitajaa, se ku ei paikallaa suostu olee ku max 10min.  :D

Tänää oli neuvolalääkäri ja koitettii sydänääniä kuunnella mut Nasu läks koko aja karkuu sielä. Tänää oli ilmeisesti sitte sellanen vilkas päivä, kun sillo np ultrassa ei liikkunu oikee mihinkää ku kölli vaa :D

Täällä kolmas neuvola takana.. Sokerirasitustesti oli onneksi ok, toisen kerran menen sit viikolla 24-28, koska edellisessä raskaudessa oli häikkää.. Verenpaineet vaan pyrkii nousemaan, alapaine oli ekalla mittauskerralla 104.. :( Johtuneeko yövuoroputkesta, jonka lopetin sunnuntaina. No, seurailla täytyy jokatapauksessa. Pieni sydän löi ihanasti 140-150 :-)

Tervehdys pitkästä aikaa.

Kiitos kaikille tuesta. Se on lämmittänyt, vaikken olekaan jaksanut vastata...

Saimme viime viikolla tietää istukkanäyteen kromosomitulokset. Odotamme vauvaa, jolla on Downin-syndrooma. Vaikeimmaksi tilanteen tekee se, että meillä on mieheni kanssa raskauden jatkamisesta/keskeyttämisestä aivan erilainen näkemys... Itse en voi Down-vauvaa keskeyttää. Minusta olisi tosi väärin ryhtyä jumalaksi ja päättää, ettei hän saisi elää.

Vauvalla on turvotus lisääntynyt koko ajan. Nt oli eilen jo 15 mm... Lääkäri totesi että yli 90 % tällaisilla turvotuksilla olevista sikiöistä menee kesken... Eli nyt sitten on tartuttava tuohon 10%:n mahdollisuuteen ja toivoa, että turvotus laskee ja Pikkuinen säilyy hengissä. Ja jos menehtyy, niin sitten hyvä niin. 

Tää on ollut tosi rankkaa parisuhteen kannalta. En voi kuin ihmetellä, miksei me puhuttu vammaisen lapsen raskauden keskeyttämisestä/jatkumisesta jo ennen raskautta.Olis säästytty paljolta, kun olisi heti tiedetty, että eri linjoilla ollaan. Ehken olisi koko operaatioon ryhtynyt... Mutta turha jossitella jälkeen päin.

Raskaana ollaan toistaiseksi ja vauva on mulle kovin rakas. Huomenna neuvolaan. Onneksi mulla on AIVAN IHANA terveydenhoitaja neuvolassa! Saan tukea myös sähköpostin välityksellä neuvolakäyntien välissä.

Voimia kaikille ikävien asioiden kanssa painiskeleville. Ja onnea taas ilouutisista. Onneksi elämään mahtuu molempia hetkiä.

Nautitaan kesästä!

Meillä oli tänään ultra. Siellä pieni vilkutti ja pituutta oli n. 6 cm. Niskaturvotus oli 1,1mm eli normaali. Koko vastasi tasan 12 vkoa ja koska eroa oli alle 5 pv ei laskettua aikaa muutettu. Oli jännittänut koko päivän ja helpotus oli valtava, kun kaikki oli ok. Rakenne ultra on 14.8.

mulla tänään np-ultra jossa katottiin vauvan virtauksetkin samalla esikoisen aikaan oli raskausmyrkytys.

kaikki hyvin pikkunen oli EEERITTÄIN vaudikas :D ei mainannut mittoja saada otettua mut tosiaan kaikki hyvin ja joo se hipsutin istukka on tälläkertaa edessä murr..
nii ja niistä virtauksistä sen verran et kuulemma ihan minimaalista tiukkuutta oli havaittavissa ja nyt lasten disperiiniä pitää ruveta syömään et saatas viimisetkin tiukkuudet aukastua eli näin ehkäistään raskaus myrkytyksen tulemista hmmolikohan vielä jotain mitä piti kertoo nii niska mittaus oli normaali 1:6400 en kyllä nyt yhtään tiiä mikä on se jos ois hälyyttävää mut kyssillä sano et kaikki on hyvin. Rakenne ultra on sitten 8.8

Sanna89- ja pikku nuunuu

Pajupilli: Voi kuinka tiiänkää tai voin kuvitella sinun tilanteen!!!!!

Just tulin naistenklinikalta ja meillä riskiprosentti 50% eli korkea tai riippuen miten siihen suhtautuu...Mielestäni se se hyvien uutisten mahdollisuus on kuitenkin aika korkea, koska ne terveet 50% + ne terveet tai suht terveet kehitysvammaiset ovat ihan yhtä onnellisia tilanteita!!

Onneksi meillä tilanne helpompi parisuhteen kannalta, kun olemme asiat jutelleet kehitysvammaisuuden osalta jo paljon ennen lapsista haaveilua ja molemmat olemme ottamassa vastaan mitä elämä sitten meille tuokin. Paljon vaikeita kehitysvammaisia hoitaneena asialla ei ole edes minulle mitään mietittävää!!!Jokainen vaikeastikkin vammainen on mielestäni täältä paikan ansainnut ja kuka on valmis sanomaan millaisia lapsia tänne saa syntyä. Minä olen rakastanut niitä hoitamiani lapsia ja aikuisia kehitysvammaisia ihan samallatavalla kuin terveitäkin ja tiedän että varsinkin omaa kohtaan rakkautta riittää ihan varmasti!!!! Onhan meillä jokaisella terveelläkin joka hetki mahdollisuus/riski vammautua fyysisesti, henkisesti tai molempia ....

Nyt vain niiin toivon, että vamma niin lievä että vauva selviytyy raskausajan ja on kykenevä elämään. Tai jos tilanne liian huono, niin kaikki hoituisi luonnollisesti ja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Istukkatutkimusta minulle ei voitu tehdä, kun istukka takaseinässä ja virtsarakko liian kohdun edessä. Nyt odotellaan lapsivesitutkimusta muutaman viikon päähän...

Nautitaan silti kesästä ja luotetaan että kaikki vielä selviytyy ja järjestyy jollakin tavalla!!!!:)

Tänään käytiin np-ultrassa ja verikokeissa. Ultrassa kaikki hyvin. <3 Siellä se potkutteli kovasti. :) Niskaturvotus 0,8mm.

Neuvolahan laski, että mulla ois laskettu 26.12., koska ne laskee automaattisesti sen 28-kierron mukaan, vaikka mulla onki pitempi kierto. Varhaisultrassa sanoivat lasketuksi ajaksi 1.1. No, nyt sitten vauvan koko vastasi viikkoja 7+4, eli laskettu olisi sen mukaan 29.12. Mutta koska tuo ei heitä yli viidellä päivällä siitä alkuperäisestä, neuvolan laskemasta lasketusta ajasta, niin se laskettu on nyt sit 26.12. Tuntuu jotenki hölmöltä, että viikkoja on virallisesti monta päivää enempi ku oikeesti. :D Kuitenki kun tunsin ovulaation jne. No, pitää nyt sit totutella tuohon 26.12. Ehkä ne sit alkaa tarvittaessa aiemmin käynnistelemään, kun tuo laskettukin on aiemmin. Esikoinen nimittäin meni melkein kaks viikkoa yli, ja sit jouduttiin tekemään pitkän ponnistuksen jälkeen kiireellinen sektio kun oli väärässä tarjonnassa, luultavasti ison pään vuoksi.

Nyt ostamaan mammahousuja. :D

Nyt on vihdoin mullakin ultra takana. Kaikki oli ok ja siellä se pikkuinen köllötteli. Ei ollut liikkuvalla tuulella, vähän kääntyi ja heilutteli käsiä kun kätilö tökki :) seuraava neuvola on vasta rakenneultran jälkeen ja siinä välissä vaihtuu todennäköisesti neuvolakin kun muutetaan elokuun alussa. Tuntuu, että siihen on ikuisuus mutta eiköhän tämä kesä mene vauhdilla.

Jeij! Odotettu ultra vihdoin takana ja kaikki oli hyvin! Molemmat vauvelit liikuskeli kovasti <3 LA pysyi samana, ja kaverit olivat suht saman kokoisia kummatkin. Veikkaili et toinen vois olla poika ja toinen tyttö, mut mitään varmaa ei kyl täs vaihees voi mennä sanomaan. Ja erilliset istukat oli, toinen edessä ja toinen takana. Huih, nyt jännällä eteenpäin. Katotaan kuin hurjasti mä paisun ku maha näkyy jo niiiiiiin selvästi et huh huh ;)

Takaisin