Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa kun näin moni on kommentoinut siitepölyasiaa:) Muuten olo on ihan siedettävä, mutta yöllä vessareissun jälkeen en meinannut unta saada kun nenä oli niin tukossa. Ja tuntui että se on nimenomaan kuiva, että olisiko kyse ollut enemmän raskaudesta kuin siitepölystä, olin nimittäin imuroinut, vaihtanut lakanat, pessyt koiratkin ja koko päivän satoi;) Mulla on tollanen sarvikuono ja sillä lutrasinkin sitten yöllä, että olisin saanut nenää edes vähän auki, kun on liian tukossa niin eihän se vesi meinaa mennä läpi.

Soittelin siis neuvolaan ja sieltä nenäsumutteeksi sanottiin juuri tuo Nasonex. No apteekissa selvisi, että se onkin reseptilääke, mistä mä olisin sen tiennyt kun neuvolasta sitä käskivät. No kysyin siltä apteekin tädiltä, että mikä sitten olisi vastaava, ehdotteli sitten tuota Beclonasalia, mutta ei he suosittele mitään ilman, että lääkäri on sanonut että tätä. Enkä mä viitti ominpäin mitään käyttää. Ärsyttää ihan, soitan sitten huomenna uudestaan sinne neuvolaan (sinne voi soittaa vain 12-13), että onko sellaista reseptiä saatavilla tai miten on tuon Beclonasalin kanssa, jota onnellinen89 ainakin näyttää käyttävän. Tää lääkkeenmetsästys stressaa paljon enemmän kuin tukkoisuus. Tällä hetkellä nenä ei ole varsinaisesti tukossa vaan limakalvot ovat vain kuivat. Onneksi sataa:)

Hienoa että salmiakkikisulla oli loistava päivä:) 

Mulla on seuraava neuvola vasta elokuun alussa, se on se "Kela-neuvola". Siinä välissä on rakenneultra, joka sekin vasta viikolla 21+2.

Tänään oli eka lääkäri neuvola. Kohtu on kasvanut kuten pitää ja kohdunkaula on napakasti kiinni :) Kuunneltiin sydänääniä ja syke oli 145. Seuraava neuvola on 27.7. ja rakenneultra 14.8.

Mulla on alaselkä ollu kipeä ja lääkärisuositteli tukivyön hankkimista, koska mulla on löysät lantionrakenteet ja voimakkaat kaaret selkärangassa.

Ihan ihmetyttää, miten eri käytäntöjä näissä neuvolajutuissa voi ollakaan! Oon ollut vasta yhden kerran neuvolassa terveydenhoitajalla (viikolla 8+) ja nt-ultrassa (viikolla 12+). Seuraava neuvola on ens viikolla, eli 17+, mutta on ihan vaan terveydenhoitajalle eikä tietoakaan siitä, milloin olis eka lääkäri... :S Rakenneultra on heinäkuun puolessa välissä viikolla 19+. Oon jo monta kertaa meinannut soittaa neuvolaan ja pyytää päästä kuuntelemaan sydänääniä (kun ei niitä liikkeitäkään vielä tunnu), kun on niin epätodellinen olo vatsan kasvusta huolimatta, mutta oon sit kuitenkin malttanut mieleni.

Onkohan näissä käynneissä jotain eroa kun ei ole esikoinen kyseessä? Vai johtuuko tää käyntien vähyys kesästä? Vai vain paikkakunnasta (Helsingissä asustellaan)?

On eroja näköjään paikkakunnilla. Mä kysyin tosta lääkärineuvolasta ja kuulemma Siuntiossa ei tehdä lääkärineuvoloita enää ollenkaan alkuun, koska lähes kaikki käyvät ekassa ultrassa ja se vastaa samaa asiaa. Meillä lääkäri sitten keskiraskaudessa, tarkoittanee meidän kohdalla loppukesää, alkusyksyä, sekä sitten loppuraskaudessa.

Seuraava neuvola sekä ultra 12.7., sitä odotellen! Siitä on kiva jäädä lomille, kun taas on nähnyt toivottavasti enemmän pikkuista. :)

Oon kans ihmetellyt noita erilaisia käytäntöjä. Mullakaan ei ole ollut mitään neuvolalääkäriä. Täällä Turussa tosin np-ultran teki lääkäri eikä kätilö, niinkuin ilmeisesti monella on tehnyt?
Ja kaks kertaa oon nyt käynyt neuvolassa. Seuraava on elokuun puolessa välissä ja rakenneultra on heinäkuun lopussa viikolla 21+.
Ja mulla on siis esikoinen kyseessä. Eli täällä taitaa olla samanlainen käytäntö kuin Helsingissä.
Asiasta toiseen. Mistä saan tollasen tiggerin tekstini alle? :)

Janni. 17+3

Janni, mulla oli kyllä np-ultrassa kätilö eikä lääkäri. Musta sanoivat sillon kun varasin että lähtökohtaisesti kätilö ultraa, mutta ehkä sulla on ollut lääkäri sitten aikataulujen vuoksi tai jotain?
Neuvolassa käyn Kaarinassa, ja siellä oli puolestaan viime (toinen) neuvola lääkärillä, seuraava about puolessavälissä eli varmaankin seuraavan kerran jälkeen taas lääkärille. Sillohan tulee varmaan jo niitä Kela-juttuja jne?
Ens torstaina seuraava neuvola ja 17.7 rakenneultraa, niitä kovasti jo odotellaan..

Tintti12, aika jännä ero. En tiedä miten sitten normaalisti on. Mulle varattiin neuvolasta suoraan aika ultraan, itse ei tarvinnut varata. Ja tosiaan siitä neuvolalääkäristä ei oo sanallakaan mainittu.. Seuraava neuvola on se ns. kela-neuvola, jossa saa paperit täyteltäväksi.No ehkä se sitten selvii.. mut selvästi yli puolen välin ainakin menee, koska seuraava neuvola mulla on 23+ viikolla.

Janni,  no aika jännä tosiaan että samassa paikassa käydään ultrissa mutta lähtökohtaisesti just päinvastaista toimintaa. Johtuukohan sit siitä että turkulaisille automaattisesti lääkäri mutta Kaarina säästää ja sen vuoksi oletuksena kätilön ultra? Ja tosiaan mun piti ite varata aika tyksistä. No, kunhan kaikki menee hyvin niin eipä sillä mitään väliä kumpi ultraamassa. :)

Mun ens viikon neuvola on viikolla 17+4 (olettaen ettei neuvolassa muuteta raskauden kestoani kuten molemmilla kerroilla tähän asti tehty - vähän kummallista musta..?) eli ihan hyvin sopeis sit se ns. kela-neuvola 20+ jotain viikoille.

Mä käsitin niin, että jos Turussa menee nt-ultraan eikä vain tavalliseen varhaisultraan, niin sen tekee lääkäri ja se on samalla se toinen lääkärikäynti. Jos ei halua nt-ultraa niin on lääkäri ja "tavallinen" ultra erikseen. Ei siinä nt-ultra/lääkärikäynnillä kyllä  musta kauheesti mitään tutkittu, kiireellä ultrattiin ja nopsaan kurkattiin että "siisti on", kohdunkaula siis. Mä olen kanssa tuskaillut Turun vähäisiä käyntejä. Mulla on kavereita jotka asuu muissa kaupungeissa ja he käy neuvolassa useammin, toinenkin sai seuraavan ajan 3n viikon päähän ja ultrattiinkin lääkärikäynnillä, josta n. viikon päästä oli nt-ultra. Mulla menee noi neuvolat ihan samoilla viikoilla kuin Jannillakin, rakenneultrakin vasta viikolla 21+2.

Mul oli eka neuvola rv 9, nt ultra rv 11+2, toinen neuvola 15+3 :) Rakenneultra 17.7 ja lääkäri neuvola on vissiin ens kerralla 2.8. Tänään on rv 17+0. Mä asun pk-seudulla. Jokaisella näköjään menee erinlailla. Muaki pelottaa melkein jokapäivä että onko kaikki hyvin pikkuisella, koska maha on lähes olematon ja en oo varma tunnenko vielä edes liikkeitä :(

Meillä on neuvola ihan alussa ja sitten käydään ultrassa. Neuvolalääkäri tutkii paikat joskus ultran jälkeen. Seuraava virallinen neuvola on meillä vasta raskauden puolivälissä.

mulla oli eka neuvola vkolla 8, sit lääkäri neuvola vkolla 9, ultra vkolla 10 ja nyt oli neuvola tänään vkoja 13+3 :) Seuraava neuvola on 28.7, rakenneultra 3.8 :) Ja kaikki oli pikkuisella tänään erinomaisesti :) syke oli 140-150 välillä :) Taas huojentunu olo ku kuuli sykkeen :)

Täällä Lapissa eka neuvola oli viikolla 11, ultra viikolla 13, neuvola+lääkäri viikolla 14 ja sit taas neuvola viikolla 20 ja ultra 21.

Tintti12 sen eron ultraajassa taitaakin selittää se, että kävit TYKSissä. Kaarina ostaa palvelunsa siis sieltä. Mä kävin ultrassa Turun kaupungin sairaalassa. Ja tosiaan kuten Elli K sanoi, niin ilmeisesti se lääkärin tekemä ultraus toimii ns. neuvolalääkärikäyntinä?
Mua ei lainkaan haittaa neuvolakäyntien vähyys, koska käyn Turun ulkopuolella töissä ja työmatka on 50min suuntaansa. Eipä tarvi niin usein olla pois töistä :)

Meillä oli tänään neuvola! :) Kaikki oli hyvin, vauvan sydän jumputti kovaa vauhtia <3 Oma paino oli tippunut lähtöpainosta kilon verran, mutta se on kuulemma ihan normaalia! Varsinkin kun oon oksennellut niin paljon, ehkä nyt alkaa sitten helpottaa :) Hemoglobiini oli noussut, joten rautalisää ei tarvitse, raskausmonivitamiinia syön muutenkin joka päivä!
Mutta ihanan helpottunut olo!! Voi aloittaa kesäloman hyvillä mielin <3

Neuvolaterveiset;suurin huoleenaiheenani olikin tuo kun en ole nyt liiemmmin liikettä tuntenut,enpä oikein saanut edes nukuttua asian tiimoilta.syke löytyi kuitenkin helposti =) oli kuitenkin melko matala 134 mutta neuvolatäti tuumas kaverin olleen juuri levolla.Oli sitä mieltä että jos ja kun seuraavaksi minnuu huolestuttaa liikkeiden vähyys tai jotain,niin rohkeasti vaan neuvolaan yhteyttä. Aina löytyy heiltä aikaa.B-Hb pysynyt hyvänä: 125. Painoa oli tullut viikolta + 550,jaiks!Seuraavaksi oliskin rakenneultra, 23.7...olis tarkoitus koko perhe mennä yhdessä sinne <3 Nyt on taas hyvä mieli!

Mulla kans neuvola tänään, ja voi miten se helpottikaan! Vaikka on pari päivää liikkeitä tuntunut, niin silti ollut jotenkin pelokas.. syke onneksi löytyi helposti ja oli suht tasainen 150-155. Muutenkin kaikki ok. Seuraavaksi sitten rakenneultra parin viikon päästä ja elokuun puolella seuraava neuvolakäynti (kuulemma "laajempi", jossa käydään enemmänkin asioita läpi. Ainakin ne kelan paperit saa silloin.).

Mulla kans oli tänään neuvola, viikkoja 17+1. Kaikki hyvin, onneksi
Pienen sydän hakkas n. 145/min. Kyllä huojensi oloa, vähän ollut epävarma kun ei mahakaan kasva (tai ainakaan oman mahan alta näy). Painoa tullut yhteensä 4 kg. En oikein tiedä onko se paljon vai sopivasti, terkka ei mitenkään asiaa kommentoinut. Normaalipainon ylärajoilla oltu ennen raskautta muutenkin...

Mulla oli eilen rakenneultra. Kaikki hyvin ja huh helpotus, kun vauva liikkui erittäin vilkkaasti ja vaihtoi asentoakin aivan puolelta toiselle kesken ultran. :) En ollu tuntenu hirveästi liikkeitä  pariin päivään, siksi jännitin. Tytöltä kuulemma vaikutti vahvasti, katotaan nyt sitten.. :)

Yes, aamulla neuvolassa ja kaikki hyvin. Omat verenpaineet oli nyt näistä kolmesta kerrasta alhaisimmat ja painoakin alusta tullut 2,5 kiloa eli käsittääkseni ihan ok tasaisen varmasti. Pienen sydän hakkas +150 ja parit potkutkin osui sopivasti dobleriin. :)

Hieman noi hemoglobiinit mietityttää kun aina ollut melko alhaiset, viimeks 121 mikä terkan mukaan tosi hyvä ja nyt ei ees testattu. Lähinnä mietin että pitäskö omalääkärinä alkaa ottaa lisärautaa vaikka joka toinen päivä vaikkei terkan mukaan vielä mitään hätää..

Puolentoista viikon päästä pääsee sitten rakenneultraan ja seuraava neuvola elokuun alussa sitten se ns. Kela-neuvola.

Takaisin