Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nonniin, nyt on sitte 1. ultra käytynä, ja täytyy sanua että olo on aikasta lailla helpottunut:) Hipponen saatiin näkyviin ihan heti ku neuvolantäti oli ultravekottimensa massun päälle asettanut ja sieläpä otus liikuskeli ihanan pontevasti ja sydän jumpsutteli oikeen hyvvään tahtiin:) Niskaturvotus oli oikeen hyvä 1.1mm ja nenäluuki oli selvästi näkyvisä. Laskettu aika on nyt sitte 21.12. Rakenneultraa ootellesa, se on elokuun puolivälissä. Ihmeellinen hetki oli kyllä katella katonrajan näytöltä oman massun sisältöä - sielä toden totta asusteli hippo <3

Meidän Pikkuisen tarina päättyi huonosti...

Keskiviikkona meni lapsivedet. Vauvan syke oli vielä hyvällä mallilla. Lääkäri kuitenkin totesi, että keskenmeno on väistämätön, koska istukka oli raunastaan irti ja siinä oli hematooma. 

Keskeytynyt keskenmeno piti käynnistää. Vasta kolmantena päivänä vauva syntyi (rv 16). Elämäni raskaimpia hetkiä. Onneksi mieheni oli mukana sairaalassa koko ajan ja saimme hoitajilta tukea. Saimme hyvästellä vauvamme ja viettää hänen kanssaan aikaa rauhassa. Hetki oli kaunis ja ihmeellinen. Vauva oli täydellinen pikku ihminen.

En voi suositella istukkanäytettä kenellekään. Todennäköistä on, että vauvamme meni kesken nimenomaan sen vuoksi. Vaikka riski on "vain" 0,5-1 %, on se kuitenkin todellinen.

Toivotan teille kaikille hyvää jatkoa ja onnea tulevaan.

Jos jollakin on samanlainen tilanne kuin meillä ja kaipaa vertaistukea, niin voi laittaa mulle yksityispostia.

Hyvää kesää!
Pajupilli

Pajupilli: Erittäin suuri osanotto koko perheelle!!!!

Toivottavasti tämän surun jälkeen saatte kohdata onnen uudelleen.

voi Pajupilli, itku tuli kun luin tekstisi!! Itse olen niin samoilla viikoilla ja kyllä mietityttää, että toivottavasti kaikki menee hyvin.. Jaksamista teille ja onnea tuleviin yrityksiin..

Pajupilli, osanotot teille!! :-(

Itsellä oli tänään 2.neuvola, jossa nyt ei niinkään ihmellistä tapahtunut. Kuunneltiin sydänäänet (joita ei aluksi meinannut löytyä ja alko jo pelottaan et onkohan niitä)! Terkka kuitenkin sano, että näillä viikoilla sikiö on niin vikkelä, et voi olla joskus vaikea löytää se syke sieltä. Lopulta kun jonkun aikaa sitä etsittiin, niin tulihan sieltä niitä ääniä sitten lopulta, mikä helpotus! :-)

Lähinnä terkka kyseli isältä erilaisia elämäntilanteeseen ja -tottumuksiin liittyviä asioita. Multa vaan voinnista ja verenpaine mitattiin jne. Eli ei kummempaa. Seuraavan kerran olisi vasta 17.7 rakenneultra, johon joudun yksin menemään :( Ja sit joskus siinä heinäkuun lopussa seuraava neuvolla, olikohan nyt viikolla 22.

Nyt vaan pitäs yrittää nauttia tästä olosta ja että on raskaana ja ennenkaikkea uskoa!! Kyllä se masu ja muutkin ulkoiset oireet vielä ehtii tulla. Vaikka kovin epävarma olo vielä(kin) on, mutta pitää vaan pitää lippu korkealla.

Minullakin oli eilen 2 neuvola. Vauvan sydämensyke oli vahva +135 minuutissa. Rakenneultra on samana päivänä kuin sinulla eli 17.07 :)

Minusta on kans vaikea uskoa ja ennenkaikkia nauttia että olen raskaana. Tuntuu että muilla on niin paljon isompi maha ja kaikki alkuoireet ovat kadonneet kokonaan. Pitään vaan muistaa pitää positiivinen mieli! <3

Rv 15+5 täällä menossa tänään.

Pajupillille suuren suuret pahoittelut ja jaksamista surun ja ikävän kokemuksen keskellä! :(

Pajupilli, mie olen niin kovin pahoillani, ja lähetän tosi isot voimahalit täältä!

pajupilli suuret osanotot sinulle..

No mulla oli taas tänään 3 neuvola ja mun kohdalta siis ihan tosi hyvään väliin kun nyt vajaan viikon ollut jo hyvä olo ja alkuraskauden oireet vähentyneet huomattavasti. Oli mieleen hiipinyt tunne että onkohan siellä kaikki kohdallaan... varsinkin kun mulla istukka etuseinässä ja se vaikeuttaa liikeiden tuntemista ja kun ensimmäinen tulossa niin ei edes oiken tiedä miltä liikeiden pitäisi tuntua. eikä tuo vatsakaan ole vielä niin iso... No kuitenkin sydänäänet oli hyvin selkeet kun saatiin ne kuulumaan sillä kovasti tuntui asukki liikuvan. :)

nyt vaan odotellaan sitten rakenne ultraa joka 23.7

Voi kuinka huonoja uutisia pajupilli! Osanottoni.

Taalla Norjassa ei paase neuvolaan ennenkuin eka ultra (viikolla 18) on ollut. Paitsi, jos on eka raskaus menossa. Mutta mulla on kolmas.. Eli mulla eka neuvola varmaan vasta elokuussa. Nyt vaan odotellaan innolla sita ultraa joka on 6.7.

Eilen oli neuvola. Sokerirasitustulokset olivat onneksi ihan ok. Hemoglobiini oli laskenut, ei ihme että väsyttää. Nyt käskettiin ottaa rautaa tabletti päivässä. Kyselin siitepölyoireista, että miten kannattaa lääkkeitten kanssa toimia. En ole ottanut, enkä haluaisi ottaa. Neuvolatäti kuitenkin sanoi, että on parempi että mulla on hyvä olo, että Heinixiä tai Zyrteciä voi ottaa. Olen niitä joskus nuorempana syönyt, eikä niistä tuntunut olevan mitään hyötyä. Tuntuu täysin turhalta syödä niitä. Nenäsumutteista kyselin apteekista ja he eivät suositelleet mitään ilman lääkärin määräystä. Miten voi olla pahempi, että mulla on vähän nenä tukossa kuin että vauva altistuu lääkkeille, joista ei edes kunnolla ole hyötyä. Ajattelin, että neuvolan ohjeiden jälkeen tiedän sitten miten toimia, mutta nyt on vielä ristiriitaisempi olo. Ehkä jossain ääriolosuhteissa sitten tarvitsee ottaa. Mutta sydänäänien kuuleminen oli ihanaa. Vauva ei oikein tykännyt, että häntä kuunnellaan ja kovasti potki dobbleria, kauhea pauke:) Hoitaja sanoi, että ei ihme jos tunnen liikkeet kun on näin vilkas kaveri:)

Elli K, itse kärsin myös siitepölyallergiasta, ja pakko käyttää sekä antihistamiinia että nenäsumutetta. Toisianan myös silmätippoja. Neuvolalääkäri sanoi, että todellakin kannattaa syödä lääkkeitä, koska muutoin myös sikiö kärsii, kun äiti on tukkoinen ja allergiaoireista kärsivä. Itse käytän nyt Histeciä 2xpäivässä ja lisäksi Beclonasal-nimistä nenäsumutetta, ne ovat molemmat turvallisia. Lisäksi silmätipat (joiden nimeä en nyt muista) on täysin turvallista käyttää. :-)

Siitepölykaudella kannattaa kokeilla sarvikuonokannulla nenän huuhtelua suolavedellä. Jotkut ovat siitäkin helpotusta saaneet.

Mulle lääkäri sanoi, että niin kauan kun voi olla ilman lääkkeitä niin kannattaa olla ja varsinkin ensimmäisen kolmanneksen kehotti välttämään. Nenäsumute (nasonex) ja silmätipat (lomudal) ovat hänen mukaansa täysin vaarattomia ja niillä olen nyt mennyt. Onneksi oireet on helpottaneet melkoisesti alkukeväästä.

Tukkoinen nenä voi johtua myös ihan vaan lisääntyneestä verimäärästä ja alku raskaudessa se on yksi oireista että kaikki ei välttämättä ole allergiaa kun nuo pölytyksetki alkaa olla kohta puolin ohi. Mulla on koko raskauden ajan ollu nenä tukossa ja tuntunu että allergia oireet voimistunu. Toistaseks oon selvinny ilman zyrtecciä mutta kortisoonia jouduin laittaan käteen kun jostai mihin koskin tuli kauheat paukamat.
Kysyin lääkäriltä tuosta zyrtecistä niin se sanoi että satunnaisella ns "hätä" käytöllä ei ole todettu olevan haittaa sikiölle että voi huoletta ottaa satunnaisesti jos olo menee sietämättömäksi ja jos siitä on edes vähän apua. Stressi ei kuitenkaan tee sikiölle yhtään hyvää, paljon enempi haittaa  kuin tuo zyrtec. Ja kortisonia voi laittaa samalla lailla. Näin mulle sanottiin.

Täälläkin yksi siitepölyallerginen, mutta olen sinnitellyt ilman lääkkeitä. Tosin kuten Ninqyo sanoi, niin tukkoisuus/nenän vuotaminen on osittain myös raskaudesta johtuvaa. Käsittääkseni liman eritys lisääntyy raskaudessa ja olin esikoista odottaessakin nenä tukossa ja niistämässä vähän väliä, vaikka ei ollut siitepölykausi enkä ollut nuhassa. Onneksi ainakin pahin siitepölykausi alkaa olemaan ohi, niin ei tarvi kärsiä silmien, nenän ja kurkun kutinasta.

Tänään oli kolmas neuvola. :)
Tosi nopeasti hemoglobiini laskee raskausaikana, kun ekassa neuvolassa vappuna se oli jopa 150, niin nyt oli 130. Tällä menolla joudun rautakuurille viimeistään kun syksy alkaa.
Oltiin kotidopplerilla kuunnellessa laskettu, että Minin syke olis ollut 120, mutta nyt neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä, nin syke olikin 155. Tosin kuului töminää ja rahinaa siihen malliin, että neuvolan tätikin ihmetteli miten aktiivinen vauva mahassa on :D. Tullut selvästi isoveljeensä <3.

Seuraavassa neuvolassa saa jo paperit, joilla voi hakea äitiyspakkausta ja vanhempainpäivärahaa. :)

Mulla oli tänään toinen neuvola ja se olikin lääkärikäynti. Kaikki oli ok, hemoglogiinia ei edes mitattu. Lääkäri ei ensin löytänyt sydänääniä. Hiukan jo huolestuin, koska mulla on koko ajan ollut tuntemus siitä, että kaikki ei kenties ole hyvin. Lääkäri päätti välillä tehdä sisätutkimuksen ja tarkastella kohdun kokoa. Totesi kohdun olevan reilusti kasvanut ja vastaavan erittäin reilusti viikkoja. Samalla hän totesi, että etsi sydänääniä aivan liian alhaalta, koska kohtu on jo niin ylhäällä. Kokeili uudesta paikasta ja saman tien kuului selkeät sydänäänet. Huh, tuli tosi helpottunut olo. Nyt mennäänkin näillä tiedoilla heinäkuu. Seuraavaksi ultra 7. elokuuta ja seuraava neuvola 17. elokuuta. Niin ja eilisen sokerirasituksen tulokset olivat saapuneet. Kaikki arvot reilusti alle viitearvojen. Huh, mikä helpotus. Pelkäsin tulosta, koska suvussa on niin paljon diabetesta ja itsekin olen ylipainoinen. Onneks oli arvot kunnossa! Tämä on siis kerrassaan loistava päivä!

Takaisin