Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli eilen lääkärineuvola. Olin varautunu siihen et kyl siel yli puol tuntii menee kun mieskin sinne pyydettiin. Tais mennä 10-15 minuuttii :D Paino oli noussu 650g/ per viikko,  sf-mitta 29, verenpaine 132/80. Pää alaspäin siellä loikoiltiin :) Oli joku harjottelija tyttönen kun teki sisätutkimuksen niin oli vähän kovakourasta menoa :D Vähän on paikat pehmenny, mut ei muuta muutosta.

Nyt joudun sit vaihtamaan neuvolaa, kun tuolla on jotkut muutokset menossa. Harmittaa kun se mun terkka oli niin mukava.

Miten noita g/viikko lasketaan? Mä laihduin ensin jonkin verran ja olen nyt saanut lähtöpainooni lisää noin 2 kg. Laskenko alhaisemmasta painostani? Tai alkuperäispainostani? Ja millä viikoilla paino jaetaan? Kun eihän 2/30 ole mitään....

^Niitä yleensä lasketaan kahden neuvolakäynnin väliltä :) Ja nehän merkataan myös äitiskorttiin, mulla aina neuvolatäti merkannut. Ideana siis seurata niitä lyhemmän välin painonnousuja. Eli jos vaikka 4vkoa aiemmin neuvolakäynnin jälkeen on tullut seuraavaan neuvolaan lisää painoa vaikka 1,5kg niin sitten se olisi 1500g/4=375g painonnousua/viikko tuolle välille.

Mistä te saatte noita painoarvioita? Mulle ei ole koko aikana annettu minkäänlaista. Jo itseäkin välillä mietitytti millaista vauvaa kasvatan, koska painoa on tullut niin paljon (20kg) ja ihmiset "vitsailee" (joo mua naurattaa ihan tosi paljon) että odotanko kaksosia kun maha on niin suuri. Kysyin sitten tällä viikolla ylimääräisessä neuvolalääkärissä (saikkua varten) että onko mahdollista päästä painoarvioon koska mietityttää kuinka iso vauva on tulossa. Lääkäri sanoi vatsaa tunnustellessaan tyyliin "iso olet ja hyvin on tilaa vauvalla liikkua ja ihan normaalin kokoiselta vauva tuntuu, sokeriarvot olleet ok, mutta jos on tarpeen niin sitten on toki lähetetty painoarvioon äitiyspolille". Mutta ihan yllätykseksi jää kai minkä kokoinen vauveli sieltä on meille tulossa...

Vauvan painoarviot on ultrassa aina katottu ( neuvolalääkäri ultras ja sit noi mitä nyt oon joutunu tarkistuskäynneillä käymään) Viimeks tänään ultrassa jouduin käymään (niukkaa veristä vuotoa, mutta kaikki oli kuitenkin ok) ja vauva paino 1,3kg.. :) Vartalo vastas viikkoja 27+jtn mut sitten luitten koko vastas 30+3 o: parin vk:n päästä pitää mennä uudestaa tarkistukseen et on toi vartalo lähteny kasvamaan.. Tuo on kuulemma iha normaalia.. Mutta varuiks.. Viikkoja nyt 29+2..

Mulla naistenklinikalla paino arviot... mulla oli rv 29 vauvan paino 1400g :) jännä miten eri ruumiinosien koot heittää.. meillä esim reisiluu oli rv 29, vartalo rv 29+4 ja pää 29+6 :D

Mulle ei oo kyllä ultrissakaan kerrottu painoarvioita. Tai siis enhän oo käynykkään, kuin siinä rakenneultrassa sillon vko 20 tienoilla. Siellä kyllä mittailtiin vauvan ruumiinosia tarkkaan ja verrattiin viikkoihin, sillä tuloksella, että vauva oli viikkoihin nähden vähän isohko, mut ei silloinkaan painoarviosta puhuttu mitään. Samoin kuin ei nytkään lääkäri mitään sen kummemmin painosta puhunu. Mulla on tällä viikolla vko 32 neuvola (joka on täällä ensisynnyttäjille ekstrakäynti ilmeisesti) ja terkka ilmeisesti nyt sitten päättää, että jos sf-mitta hyppää taas kaikkien käyrien yläpuolelle niin saan lähetteen synnytystapa- ja painoarvioultraan, josta sitten kuvittelisin jonkinlaisen painoarvion saavani. Tää ultra siis ymmärtääkseni ois tässä joskus lähiaikoina, koska lääkäri tuon korkean sf-mitan vuoksi väläytteli sillon vko 26 sellaista mahdollisuutta, että synnytys voidaan käynnistää jo viikolla 38, jos vauva on suuri tuon ylimääräisen ultran perusteella.... Että näin täällä. Ja mulle on painoa tullu himpun verran yli kymmenen kiloa lähtötilanteeseen nähden... Mut kun tää kaikki on ilmeisesti niin yksilöllistä, ehkä sit seuraavassa raskaudessa oon ainakin itse viisaampi näidenkin asioiden kanssa, että mistä esim. tuo korkea sf-mitta voi johtua, onko mulla vaan sen mallinen kohtu tai jotain...

Ei mullakaan oo mitään painoarviota sanottu eikä missään vaiheessa sanottu sitäkään mitenpäin vauva mahdollisesti olis tuolla. Huomenna on treffit terkkarin kanssa, niin vois kysyä tota kanssa, et arvioidaanko vauvan painoa ollenkaan. Mun terkkarikaveri ihmetteli kyllä kovasti, kun ei mitään merkintöjä noista asioista ollu neuvolakortissa. Ihmetteli sitäki, et oli sillä hetkellä vaan 4merkintää ylipäätään. Omassa harjottelussaan näki neuvolakortteja, jotka oli täyteen ahdettuja kaikenmaailman tiedoilla.
Rakenneultrassa kätilö oli sitä mieltä, et vauva olis ollu vähän pienempi kun mitä oli viikkoja. Oon kyllä ite sitä mieltä, että lasketun ajan pitäis ollakin vähän myöhemmin. Mut mitään erityisseurantaa ei toikaan saanu aikaan.

Mulle lääkäri sanoi edellisellä kerralla, että painoarvio tehdään vasta siinä seuraavassa lääkärineuvolassa kuukausi ennen laskettua aikaa. Rakenneultrassa meille sanottiin ohimennen painoarvio, 388g. Jäi mieleen, kun jauhelihapakettiin raasua vertasin. Nythän on ylittänyt jo maitopurkin painon... Mihinkähän seuraavaksi vertaisi... ;)

Tervehdys kaikille!

Yritän tsempata itseni mukaan keskusteluihin täältä taustalta. Alkaa töissä jo olemaan ajatukset aika muualla eli voin hetken aikaani käyttää vaikka tähän. Eilen oltiin neuvolassa ja kaikki hyvin.
Hb 140 Oli noussut edellisestä ihan omineen.
Verenpaine: 117/65
Sf-mitta oli 33cm. Me kuljemme ihan omalla käyrällä kaikkien käyrien yläpuolella. Koko arvio oli n. 1000g jokunen viikko sitten ja se on ihan keskikäyrällä. Masu on vaan iso.
Painoa oli tullut 600g/vko - huh! edellisillä viikoilla alle 200g/vko. Kokonaisuudessan on tullut n. 7kg eli en ole huolissani kovasti. Mulla oli kyllä lähtöpainoakin omiksi tarpeiksi. No, harmitellaan sitä sitten tammikuussa :) 
Kiva on ollut luke teidän kaikkien kuulumisia ja jatkossa lupaan olla itsekin aktiivisempi. 26 herätystä äitiyslomaan!
Mukavaa aurinkopäivää! Ainakin Helsingissä paistaa ihanasti aurinko.

Ihana tuo "26 herätystä äitiyslomaan" :) Pitäisköhän mun ryhtyä kans laskemaan noin, kun nyt olen miettinyt vaan että 5 viikkoa töitä jäljellä... Kuulostaa niin kamalan paljolta, ja varsinkin kun ei täällä työpaikalla ole oikein edes mitään tekemistä!

Minäkin rupesin pari päivää sitten laskemaan noita jäljellä olevia työpäiviä. Nyt niitä olisi vielä 28. Tulevat isosiskot odottavat kovasti, milloin äiti jää kotiin vauvalomalle. Heidänkin on helpompi ymmärtää ajankulua, kun kerrotaan montako koulusta paluuta pitää vielä selvitä ilman äidin läsnäoloa. Etenkin meidän esikoinen (10 v.) odottaa kovasti, että äiti jää kotiin. Eilen tuli ohjeet, että en saa sitten äitiysloman alkaessa tehdään mitään vauvan tarvikkeisiin liittyviä valmisteluja ilman häntä. Täytynee sitten aina odottaa, että koulupäivä päättyy.

Minulla oli neuvolan lääkäri pari viikkoa sitten ja siinä kaikki oli hyvin. Sokerirasituksenkin arvot olivat normaalit, joiden pelkäsin olevan ihan taivaissa. Huh, helpotusta! Neuvolapäivänä kävin myös ylimääräisessä lääkärin tekemässä ultrassa. Siinä tarkastettiin mm. munuaisaltaiden kokoa. Ihan normaalit olivat. Vauvan painoarvio oli kilon verran (silloin viikkoja tasan 27). Vauva liikkui sen verran vilkkaasti koko ultran ajan, että nuorella lääkärillä oli tekeminen, että sai mitään mittoja otetuksi. Sitten hän kutsuikin kokeneemman lääkärin paikalle ja kyllähän ne mitat saatiin saman tien, vaikka vauvalla oli edelleen kovat potkuharjoitukset käynnissä.

Mä saankin alkaa ravaamaan tossa neuvolassa joka viikko nyt. Jippii... Sain extrakäynnin neuvolalääkärille ens viikolle ja sitä kautta saan (paras olis saada siis!!) sairasloman loppuajalle, kun terkkarille kerroin fiiliksistä ja nyt päällä olevasta sairaslomasta. Sit onkin seuraavalla viikolla taas terkkari ja sit väliviikko ja sit on yks lääkäri ja terkkarin kanssa treffit joka vko.

No mut tällä käynnillä oli muuten kaikki ok, mut hemoglobiini on nyt sit tipahtanu ja sf-mitta oli pompsahtanu ylös. Jos se on ens kerralla vielä turhan korkea, niin sit katotaan joudunko uudelleen sokerirasitukseen. Hyi sitä litkua ja piikkejä :( Toivottavasti vauva vaan oli sellasessa asennossa, et nosti käyrää. Aika ylhäällä se kuulema oli nyt. 99% varmuudella oli nyt oikein päin kuitenkin, koska mä tunnen ylempänä kovemmin potkuja. Hemppaa seurataan ja nyt tuli vaan käsky syödä enempi rautapitosia ruokia, koska mulla on olo aivan normaali. Ens kerralla katotaan onko syytä alkaa napsimaan rautaa. Toivottavasti ei. Ihan tarpeeks muistamista kalsiumnapeissa jo :) vauvan syke oli hyvä ja kaverilla oli hikka, kun ääniä kuunneltiin :)
Terkkari merkkas myös neuvolakorttiin sokerirasituksen tulokset ja kysyin niistä mitä arvojen pitäis olla ja se sano ne korkeimmat rajat ja hyvin oli jääny niiden alle. sanottiin mulle ne arvot myös puhelimessa kun soitin tuloksista, mut en mä tajunnu siinä niistä mitään, niin kysyin nyt sitten. Kysyin kanssa, et pysyykö tää terkkari meillä sit kun vaihtuu neuvolakäynnit vauvan kanssa käymiseen ja meillä pysyy samana. Jee! :)

Tänää oli neuvola, sf mitta oli yläkäyrillä (vähän yläpuolellaki) se oli nyt 30 (mut sit pari pvä sitten mulle sanottii ku ultralla katottii et se olis vähän liian pieni viikkoihin se vartalo). Noh, Hemoglobiini hieman noussu, nyt 119 ja paineetki oli hyvät :) Seuraavan kerran olis tarkistus vajaa 2vk päästä ja sen jälkeen onkin sitte kk väliä o: En tie laskiks se terkka väärin vai miten? No mutta jos ei mitää erikoista ole ni ei kai sillä niin väliä ole :)

Mulla oli kans tänään neuvola. HB oli noussut kivasti (124) eli enää ei tarvitse popsia rautaa :) SF-mitta oli 27 mikä on ihan käyrällä. Verenpaine oli pikkusen korkealla mutta mittailen jatkossa töissä aina välillä ja jos pysyy silloinkin korkeana niin pitää soitella neuvolaan. Painoa on ihan järkysti jo (81,7kg, mikä on + 15kg!) mutta ei se terkka sanonut siitä mitään... Oon tosin aika turvoksissa ja veri kiertää kehossa niin että hikeä pukkaa jo paikalla istuessa, että ei ehkä ihmekään tuo painonnousu... Seuraavaan neuvolaan onkin sitten kolmisen viikoa ja sitten saa ravata siellä useammin. Nyt pitäis lopulta päästä sille "omalle" hoitajalle, vaikka vähän toivoin että oisin saanut jatkaa tämän saman tädin kanssa kun en ole sitä omaa tavannut ollenkaan vielä...

Heip!
Mulla oli tänään eka neuvolalääkäri(27+4)...nyrpee ja kovakouranen täti..ei niin kivaa. Mut pikkasel oli kaikki kunnossa,syke 150,kova liikuskelemaan,sf 27,5...Mulla kans ollu täs viime päivinä huimausta ja tuskan hiki ollu herkässä ja painon tunne alavattas niin ettei kävelemään pysty...terkka vaan totes et jos et töis pysty oleen ni soita,laitetaan saikkaria..täytyypi kattella..eipä kait täs suurta hätää ku kaik näytti olevan niiku pitääki. Kovasti tahto painosta purnata, 11kg tullu,ohan se paljon,pikkanen kuiteski viikkoi vastaa...tuntuu et ne tuol neuvoloissakin tuijottelee liikaa jotain keskiarvo-käyriä,kaikki me kuiteski erilaisii ollaan ja jokanen menee ihan omal "käyräl" :) (yks kaveri lihoi koko raskauden aikana 6kg toinen taas liki 30kg ja vauvat molemmil normikokosia)

Musta taas tuntuu, et ei toi mun terkkari niin tuijota noita käyriä vaikka eilen sano, että pompannu sf-mitta. Se oli aiemmin tasasesti ylärajoilla ja nyt meni piikki ylöspäin ja nyt kyllä tietty seuraillaan sen takia mittoja. Painosta se ei vingu mitään vaikka alkuun oli jo vähän liikaa painoa. Sano vaan minkäverran olis toivottavaa että korkeintaan tulee lisää raskauden aikana. Tosi yksilöllistähän toi painonnousukin oikeesti on.

Mutta kylläpä oli vaikeeta saada lääkäriaikaa neuvolasta, enpä sitten sitä saanutkaan. rv 31+3 ja selkä tulessa töissä + illalla kivat supistelut. kesällä olin jo auki, joten tilanne oikeastikin huolestuttaa itseänikin. Siellä ne vaan neuvolassa kitisi puhelimeen "ei-oota". Pitkinhampain työterveyshuollosta päivystysaika, äitiysloman alkuun vähän 3 viikkoa ja 2 päivää.

Joo noita neuvolalääkäreitä taitaa olla jokapuolella liian vähän ja aikoja vaikeeta saada jos jotain ylimäärästä haluaa :( mä yritin kanssa saada viime viikolla neuvolalekurille aikaa, mut sille viikolle ei ollu yhtään vapaata. Hain sit työterveyshuollon kautta saikkua. Eilen terkkari katsoi mulle lääkäriajan ens viikolle ja vähän oli nihkeesti niitä aikoja sillonkin. Onneks kuitenkin löyty.

Tänään taas neuvolassa käyty, onhan siitä viime kerrasta jo 5 viikkoa.

Paino: +600g/vko
Hb: 128
sf: 32 cm (tasaisesti kasvaa yläkäyrällä)
RR: 120/79 (korkee miun normaalitasoon nähden, ei suostunu terkka mittaamaan ku yhden kerran)
Tarjonta: RT (selkä oikeella, eli ei se "normaali" asento).

Vauvelin pää alkaa olla jo aika alhaalla. Viimeset työpäivät meni supistelujen kourissa, alkoivat tuntua jo reisissä asti..huomenna alkaa virallisesti äitiysloma :D Jään siis varhennetusti, eli 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Esikoinen (2v.) jatkaa päivähoidossa nyt ainakin syyskuun (2-3 päivänä viikossa), saan huilata kunnolla ennen vauvan syntymää.

Perjantaina on äitipoli, saa nähä onko supparit tehny jo töllöntöitä kohdunsuulla, viime kerralla kun olivat jo paikat alkaneet pehmetä.

Takaisin