Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ois ens viikolla neuvola. Saa nähdä missä käyrillä huidellaan sf-mitan kanssa ja pääsenkö ylimääräiseen ultraan lapsen kokoa arvioituttamaan. Painoa ei oo kyllä edellisestä neuvolakäynnistä onneks tullut niin paljoa (viimeks oli se kilo/vko). Nyt on tullu noin kilon verran yhteensä ja taitaa jo olla melkein neljä viikkoa siitä neuvolasta, että kai se oli sit vauvelin kasvuspurtti siinä kohtaa. Mahakaan ei ihan niin kamalasti oo tässä välissä kasvanu. Mulla alkoi siis tänään vko 30. Pitkällä tässä kyllä jo mennään, ajatella, että reilun kahen kuukauden päästä se nyytti hyvinkin voi jo olla tässä. Tai tod.näk. onkin... :O

Painoa on tullu alusta laskettuna n. 9kg ja kyllä, myös paljon muualle kuin vatsaan. Oon ostanu äitiyshousuja ja kuminauhallisia hameita (joihin oon joutunu vielä jatkamaan kuminauhaa). Enkä uskalla ees enää sovittaa omia vanhoja vaatteita. Katellaan sit ens keväänä, että miten paljon lähtee kirpparipöytään. Kyllä miusta tuntuu, ettei tuo takamus ainakaan tuosta täysin enää entisiin mittoihin palaudu. Mut en kyllä sinänsä jaksa ottaa stressiä, tiesinhän sen jo tähän hommaan lähtiessä, että mitään pikkupojan takamusta ei vaan synnyttäneillä naisilla ole ja kroppa muuttuu. Kyllä mulla on omastakin mielestäni muodot ja linjat pehmentyneet, kun tissit kasvaa ja takamusta tulee, kai sitä alkaa näyttämään naiselta, eikä pikkupojalta... :D Tosin kyllä se "naisellistuminen" alkoi jo tuossa 20 huitteilla, kun tuli ihan ilman raskautta se kymmenen kiloa lisää, ei tarvinnu enää voivotella, että kun on niin alipainoinen ja mikään ei tartu mihinkään. :D

Ja tosta aamupalasta vielä, Lme, mulle taas oikeesti nykyisin tuntuu, että se aamupala on päivän tärkein ateria. Herään monesti siihen, kun on ihan juutaanmoinen nälkä ja sit voisin syödä aamulla vaikka miten paljon! :P Aikasemmin siis monesti lähin töihin aamulla pelkän kahvin voimalla...

Ne jotka muistavat minun kertoneeni raskauteni pakollisesta keskeytyksestä kromosomipoikkeavuuden vuoksi tällä palstalla, palasin ilmoittamaan, että uusi laskettu aika olisi 21. huhtikuuta 2013! Kiitos teille kun annoitte tukea täällä, toivotaan että tämä raskaus menisi paremmin (: <3 

Terveisin
maailman onnellisin odottaja!

Onnea Impulalle!! :)

Me käytiin toissapäivänä vaihteeks äitiyspolilla ultrassa. Vauva oli poikkitilassa (ei siis ihme, että maha ihan omituisen mallinen ollu :D...), mutta kääntyi sit raivotarjontaan. Painoarviota koneet laski 1350g, vartalonympärys menee joitakin päiviä "edellä" viikkoja mutta lääkäri oli tyytyväinen näin maltilliseen kasvuun.

Saatiin taas parit 4d-otokset mukaan :). Seuraava ultra onkin sit jo 7.9.

Ja vauva kääntyi sit illalla takas poikittain, eli ei kauaa malttanu olla oikeissa asemissa..toivottavasti kääntyy ajoissa.

Oikein paljon onnea Impula! Paljon tarrasukkia mukaan ja toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hienosti! :) Yritähän nauttia raskausajasta vaikka varmasti toi kokemus luokin varjoa ainakin alkuraskauteen. :)

Impulalle paljon peukkuja tulevaan! :)

Tänään oli toinen lääkärikäynti nyt raskausaikana. Hemoglobiinit olivat itsestään nousseet, oli 138 kun aiemmin ollut 122 ja 123. Verenpaineet oli hyvät (120/72). Kohdunkaula kiinteä ja kiinni :)

Ainoa mikä huolestuttaa mua oli iso sf-mitta. Meni nyt jo yli yläkäyrän :/ Sokerirasituksessa kaikki arvot oli alle rajojen. Paino on noussut ensimmäisestä neuvolasta tähän (29+0) 5,9kg, joten paino ei ainakaan ole pahasti noussut, mutta huolettaa tuo iso sf. Mietin, että auttaakohan jos rupeaa täysin herkkulakkoon loppuajaksi?

Kiitos kaikille onnitteluista ! Jänskättää niin paljon, etten oo tohtinu vielä edes neuvolaan soittaan! Pakko huomenna ottaa ittiä niskasta kiinni ja ottaa puhelu neuvolaan! Toivotaan parasta!

p.s. rv 5+2 !

Mulla on tullut raskauskiloja n. 6 kg mutta olotila on välillä kyllä sellainen että tuntuu että niitä kiloja olisi tullut enemmänkin, en kai vaan oo tottunut olemaan näin "iso"..makuuasennosta istumaan nouseminen ja sukkien/kenkien laittaminen ym. kumartelut aiheuttaa kivan hengästymisen ja välillä jopa itse ihmettelen sitä puuskutuksen määrää :) Mä olen saanut poikaystävältä/muilta sukulaisilta lempinimen pallomaha ja sitä kuulee aika ajoin, tosin ei tuo lempinimi mua haittaa yhtään kun tiedän että tää pallomaha jää sairaalaan :) mulla oli viime lääkärikäynnillä verenpaineet ok mutta hemoglobiini oli laskenut joten joudun nyt syömään rautalisää. sf-mitta taisi olla 23cm rv 27:lla joten mennään tuossa keskikäyrällä :) Ensviikolla olis sitten taas neuvola.

Tuli mieleen, että koska neuvolakerrat alkaa tihentyä eli että on 2vkon välein? Vai onko tämäkin paikkakunnasta riippuvaista? Mulla oli viime viikolla neuvola ja ainakin vielä seuraava laitettiin kk:n päähän.

Sain tänään ilahduttavan uutiskirjeen sähköpostiin. Vauvalla on jo 90% todennäköisyys selvitä, vaikka synnytys käynnistyisi jo nyt. Tämä konkretisoitui meille kyllä jo keväällä, kun kaveripiiriin syntyi vauva viikolla 29+2. Onneksi ei tullut komplikaatioita vaan vauva kasvoi ja ehdistyi hyvin.

^Mulla oli nyt neuvola 29+0 ja seuraava aika laitettiin 3vkon päähän (tähän mennessä siis ollut aina tasan 4vkon välein). Ymmärtääkseni tuon jälkeen tulee sitten 2vkon päähän ja sitten olikos se sitten rv 35-37 aikoihin/jälkeen kun tihenee viikon väleihin.

Kävin tänään ensimmäistä kertaa lääkärintarkastuksessa, oli kyllä aika nihkeä täti... Aluksi yllätyin kivasti, kun huoneessa olikin ultra-laite, tosi vanha sellainen, mutta kuitenki. Kyllä se sit ultrasikin sillä, mutta tuloksista ei meinanut mitään kertoa, sai oikein kysymällä kysyä kaikkea ja perusvastaus kysymyksiin olikin, että kaikki on hyvin. Mut kun se ei riitä :D Ainut asia, mikä kävi selväksi, on se, että vauva on kääntynyt oikeeseen asentoon, viikkoja kylläkin vasta 26 ja sanoinki, että kyllä se ehtii vielä moneen kertaan siellä pyörähtää, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että hän pysyisi nyt tässä asennossa loppuun asti... toivotaan sitten näin.
3 viikon päästä pääsen ensimmäistä kertaa tapamaan meidän "oikean" terveydenhoitajan, tähän asti on molemmilla kerroilla ollut eri sijainen. Toivottovasti hän osaa kertoa perhe- ja synnytysvalmennuksista, kun halutaan osallistua näihin.

Moikka.

Mullakin eka neuvolalääkäri takana ja sillon oli viikkoja oli sillon 26+4. Nyt mä kyllä ihmettelen sitä lekuria ku se sano että mun poika kasvais painonsa suhteen vähän alakäyrillä kun painoARVIO oli 934g.. Lueskelin vaan et tääl oli joillain ollu vähemmän painoa ku meillä ja silti sanottu että kasvaa täysin käyrien mukaan.. Et miten ne niitten kaaviot voi olla erilaisia?

Se oli muutenki vähän outo se lekuri, sano mm mun painonnoususta (500g) et lopeta herkuttelu! :O Mä en ees herkuttele ja raskauden alussa paino oli 53 kg ja nyt se on noin 58,5kg! :D (oon 165 pitkä) Mä ymmärrän kyllä että painoa pitää tarkkailla monestakin tärkeästä syystä, mutta eikö peilikuva ja vointikin kerro jotain.. Koska lihava mä en missään nimessä oo, vaikka painoa on tullu niinku pitääkin. Sit mä olin ihan stressinä et miten mä oon voinu antaa näin tapahtua, kunnes aloin miettimään et oiskohan se lääkäri vaan nyttuijotellu liikaa jotain keskiarvoja tms ku kaikkihan me ollaan yksilöitä kuitenkin.. Tuntu muutenkin että se vaan katteli niitä papereita ja kaavioita eikä oikeestaan niinkään mua. No tämmöstä kai on muillakin ollu. :D Pääasia et napero kasvaa ja voi hyvin. Sf mitta oli 24.

Alkaa tää vauva tulee tosiaan konkreettiseks.. Huiiiii kohtahan se jo syntyykin. :D Raijattiin pinnasänkykin viikonloppuna kotiin. Onko kukaan saanu viel uutta äitiyspakkausta? Mä jännitän et saisinko sen ku paperit pitää laitaa viimeistään 10.9 Kelaan..

Neuvolalääkärikäynti takana ja kaikki on niinku pitää. Kohduntilanne oli hyvä, napakka ja kiinni on, vaik kärsinki niistä supistuksista muutamaviikko aiemmin. Mut ne johtu siitä vti:sta :) sf-mitta menee iha omaa luokkaansa yläkäyrillä, mut jokainen mittaaja on nyt ollu eri täs kolmena kertana, eikä se mitta sit juurikaan kerro varsinaisesti yhtään mitään. Huomenna on sit se kauan odotettu ihanuus eli sokerirasitus :D Mut tuleepas selvyys sitten ainaki et onko raskausdiabetesta vaiko ei.. otan iha perustutkimuksena sen.. Ainoo juttu et huolettaa vaan miten saan sen 2 tuntia siellä kulumaan, kun en jaksa keskittyä mihinkään aikakausilehtiin tms.. Tai jaksan yleensä lukea about 10min, ja sit lehti menee syrjään. Saan työkseni lukea näytöltä kaikenmaailman asiakirjoja 8 tuntia päivässä, ni ei oikein toi lukeminen nappaa enää vapaa-ajalla.

Hyi ei mikä lääkärikäynti Ameelie! Mulle myös lääkäri painotti, että pidä huoli, ettet ala herkutella tässä vaiheessa, kun vauvalla alkaa massakausi, kun liikunnan tehokin väistämättä alkaa laskea. Mutta piti samaa "luentoa" ekassa lääkärineuvolassa viikolla 14, vaikka mun paino oli silloin laskenut 200g edellisestä, joten laitoin kummallakin kerralla sellaisen yleisen varoittelun piikkiin.

Yks neuvolatäti myös kommentoi mun painonnousua, kun yhden kerran ylitti "sallitun" 500g/vko (mulla siis 555g/vko, hui kauheeta!! ;)), jolloin mietin, että voisivat vähän miettiä, mitä suustaan päästävät, kun monelle se painonnousu on niin herkkä asia. Ymmärrän sen, että sitä seurataan ja siihen tarvittaessa puututaan, mutta tuossa vaiheessa mulle oli esim. tullut ensimmäiset 2kg ja oli jo rv18. Nyt lääkärineuvolassa rv27 oli tullut 6kg, joten ei nyt mun mielestä ainakaan mitenkään tarvitse hysteerisenä alkaa tarkkailemaan syömisiään ja painoaan. Mulla ainakin tuppaa vielä menemään niin, että jos jotain kielletään niin sitä enemmän tekee mieli ;)

Sitten tuosta papereiden kattelusta niin mulla oli ekassa ultrassa epämukava fiilis, kun kätilö puhui tietokoneelle koko meidän käynnin ajan. Toisella kertaa en olisi halunnut samalle kätilölle edes tämän takia mennä, mutta sillä kertaa olikin aivan erilainen ja siitä käynnistä jäi hyvä mieli. Että taisi olla huono päivä ensimmäisellä kerralla... Harmi vaan, että se ei saisi tuollaisessa ammatissa näkyä...

Tänään on nyt lääkärineuvolassa käyty ja saikkuahan sieltä tuli loppu raskaus..(nyt rv29) :s Supisteluja, oksentelua ja vielä kohdunsuulla? pieni repeämä josta tullut vähän verta.. kyllähän tuollainen nyt huolestuttaa mutta vaavilla oli kyllä kaikki ihan hyvin. Paino arvioksi sai 1250g ja muutenkin vastasi viikkoja rääpäle, sydämen syke hyvä ja liikuskelee ahkerasti. Tässäpä sitä nyt miettimään mitä tekee seuraavat 2,5kk, kun ei saisi mitään kovin rasittavaa tehdä. Taidan muuttua siinä ajassa sohvanjatkoksi.

Tuosta painon noususta.. mulla oli nyt noussu paino 700g/viikko, terkka vaan sano et nyt on painoki alkanu nousemaan mut tasottuu varmaa. Lääkäriki vaan sano et painoa on nyt tullu, mut lähtötilanteessa on ollu nii hoikka, et ei haittaa mitään. Vaik lähtötilanteessa on mulla ollu painoa normaalia enemmän, kun oli massakausi (treenailen tuol salilla ja välillä sitä on vaan pakko turvottaa ittesä et sais lihasmassaa) :D Näköjään noi lääkärit/terkkarit puuttuu vähä tapauskohtasesti toho painon nousuun. Minä en jaksa siitä juuri huolta kantaa, ku laihutuskuuri alkaa kuitenki sitte vauvan syntymän jälkeen. En meinaa jäädä yhtään löysäksi mistää kohtaa :)

Taas yks neuvola takana... Sf-mitta oli reilun kahden viikon takaisesta lääkärikäynnistä laskenu 1cm, wtf? ö_Ö Sillon oli 26cm, nyt 25. Ei kuulemma kannata huolestua, mut silti mitä ihmettä? Muutenkin yläkäyrällä ollu koko ajan ja toi nyt menee sit johonki ihan alakäyrälle tyyliin?

Muuten siellä nyt ei mitään ihmeitä, verenpaineet ym. ok, sydänäänet kuulu hyvin ja ihan aktiivisesti liikuskelikin siellä. Asento vauvalla oli jotenkin ihan poikittain ja puhetta oli jo jostain kääntämisestäkin, et aletaan nyt tarkkailla miten se alkaa siellä asettua. Onhan täs nyt kuitenkin viel aikaa.

Takaisin