Neuvola- ja ultrakuulumiset

Täällä on kans ollu sokerirasitus kolmisen viikkoa sitten, tulokset oli kuulemma erittäin hyvät eikä olossakaan ollut valittamista koko rasituksen aikana.
Tänään vaihtui rv 30+0, eli ei enää kauaa odottamista!

Viimeisin neuvola oli maanantaina sielläkin kaikki oli kunnossa, painoa tullut nyt 6kg, onneks ei enempää.

 vauva liikkuu kovasti ja potkut ei todellakaan tunnu enää ihanilta, varsinkin kun meillä neiti viihtyy edelleen perätilassa ja potkii tonne alas! :/ Esikoinen oli aina niin rauhallinen mahassa, en kertaakaan koko raskauden aikana edes herännyt yöllä siihen et poika olis liikkunut, toisin on nyt.
  Nukkuminen on vaikeeta, jos asennossa ei ole valittamista eikä vessahätä vaivaa, nii vauva liikkuu koko yön jollon ite nukun vaan pieniä torkahdus jaksoja :D

Nyt tuntuu myös et on saanut rauhan tähän loppuodotukseen, oon käynyt monta kertaa jo synnytyspelon takia juttelemassa lääkereille ja kätilöille, käynyt asioita läpi molemmista synnytystavoista, omista tunteista ja esikoisen synnytyksestä.. nyt sitten päädytään suunniteltuun sektioon tämän raskauden osalta omasta toiveestani. 7-viikon päästä saadaan tietää vauvan synttäripäivä :)  Ja tästäkin asiasta saa kuulla muiden kauhistuneita mielipiteitä, joten katotaan miten täällä käy..


 
Tänään taas neuvolassa käyty. Rv 32+2 ja käynnit siis tihenneet 2vkon väleiksi... Painoa mulle tullut 500g/vko, verenpaine entisellään (131/72), hb 133. Siihenpä sitten tyssäsi hyvät uutiset. Vauva on kääntynyt perätilaan, vaikka on tähän asti koko raskauden osannut olla raivotarjonnassa... Eihän se mitenkään epätavallista oo ja eihän noita viikkoja nyt onneks vielä hirveesti oo, että mitä tahansa voi tapahtua, mut kyllähän se silti tälleen eka kertalaista ajatteluttaa. Sf-mitta tasottu nyt melkeen sinne keskikäyrälle, kun asento on muuttunut niin kovasti, toivon vaan, ettei vauva nyt sitten ole jo laskeutunut sinne istua napottamaan. Lähete siis äitipolille lähti, ultrataan ja arvioidaan ja sit ehkä yritetään kääntää, jos edelleen on perätilassa. No vauvan syke onneks oli hyvä 140-145 ja tasainen ja nyrkkiäkin doplerille antoi, että ihan hyvin siellä kaikki on, mut kylläpä alkoi kovasti synnytys jännittää... Jotenkin tuntuu, että kun on tähän asti niin hyvin viihtynyt pää alaspäin, niin nythän se sitten loput viikot jököttää istua siellä, kuin tatti... niinkun isänsä kuulemma aikanaan. Mut kaipa se tästä, kunhan nyt ensijärkytyksestä selviää, tosiaan aikaa vielä on tapahtua vaikka mitä.
 
Äitiyspolivisiitti tänään tehty.

Vauvelin painoarviota kone laski 1850g, keskikäyrällä kasvaa eli ei makrosomiasta merkkejä :) jee! Viikkoja vastaa täysin. Lääkäri tutki "paikat" käsin ja ultralla. Kiinni ollaan vielä, kanavaa jälellä 3,5cm (viimeks 4,7). Pehmenneet paikat on..Kehotti kuitenkin ottamaan rauhallisesti nyt, kun paljon kuitenki supistelee.

Poika ei tykänny, kun lääkäri katteli 4d-vehkein, mutristi naamansa semmoiseen kurttuun että lääkärikin repes nauramaan :D..huiput kuvat saatiin matkaan, taas. Seuraava äitiyspoli ois 27.9..saa nähdä kuinka isoja sit ollaan.
 
Neuvolalääkärillä eilen käyty, rv 28+4. Ihan hyvin oli kaikki, hb 137, verenpainekin 120/76 ja sf mitta oli 27. Lääkäri ei kommentoinu tuohon mitään, kun nyt se menee siellä melkein keskikäyrällä ja tähän asti on menty yläkäyrän yläpuolella o.O Vauvan sydänäänet oli hyvät, syke 145-155, kova oli meno päällä ja liikkeet näky ihan uloskin päin. Lääkäri ei saanut selvää miten päin vauva oli, mutta se kuulemma arvioidaan sitten siinä viimeisellä lääkärikäynnillä. Supistelut ei ollut onneksi pehmentäneet paikkoja ja kaikki oli sen suhteen hyvin. Sitä vähän ihmettelin, kun ensin hoitaja sanoi, että sairaslomaa olisi nyt järkevää pitää pari viikkoa ja levätä, että supistelu rauhoittuu. Lääkärikin oli levon kannalla, mutta ei nähnyt sairaslomaa kuitenkaan tarpeelliseksi. Ois vaan kiva tietää kuinka tuon levon ja ravintolassa työskentelyn yhdistää... No jos selkäsärky pahenee ja supistelutkin jatkuu niin täytyy sitten mennä työterveyteen. Mies oli tietty heti huolissaan kun en saanu sitä lomaa vaikka hoitajan mielestä se oli tarpeen. Hyvä että eilen sain sit liikkua sohvalta minnekään :D
 
Neuvolassa tänään:

Painonmuutos: 121g/vko
Verenpaine: 107/68
Hemoglobiini: 109 (noussut vasta 2:lla)
Kohdunpohjan korkeus: 25 (ei muutosta)
Sydänäänet: 145-150

Vähän tuli aluksi epämiellyttävä fiilis tuosta, ettei paino ole noussut ja SF-mitta on pysynyt samana (mentiin siis yläkäyriltä alakäyrille), mutta nyt kun oon hetken asiaa sulatellut niin tuo mitan samana pysyminenhän voi johtua eri mittaajasta ja vauvan asennosta tai vauvan kasvuspurteista, jos nyt on ollut hiljaisemman kasvun aika. Että turha tuota on jäädä miettimään. Liikkeet ja sydänäänet kuitenkin vahvat.

Olisin kuvitellut, että HB olisi noussut vähän enemmän, kun olo ollut jo vähän parempi, mutta taisi sukeltaa vielä sen mittauksenkin jälkeen ja nyt vasta noussut samoihin. Rautaa saan kuulemma jatkaa varmaan loppuun saakka.

Selän lukkiutumisesta/kipeytymisestä nukkuessa juteltiin ja kehotti kokeilemaan tyynyä selän taakse. Oon vähän skeptinen, kun en usko pysyväni samassa asennossa kovin pitkään, mutta kaipa sitä pitää kokeilla. Hierojalla tai naprapaatilla käymisestäkin voisi olla apua.

Nyt alkaa sitten käynnit tihentyä. Seuraava neuvola 2 viikon päästä.
 
Lejon: mulla viime raskaudessa autto yöllisiin selkäkipuihin se, että laitoin tyynyn jalkojen väliin kun olin kyljelläni. Jos jalat/polvet osuu yhteen, niin selkäranka on väkisin vähän "mutkalla", tai siis tonne lantion alueelle tulee semmosta kiertoa mikä ainakin mulla teki (ja alkaa nytkin pikkuhiljaa tehdä) kipua/jäykkyyttä/painetta. Mut kun laitto sen tyynyn niin jalat pysy erillään ja selkäranka suoremmassa :) Eihän se siinä tietenkään koko yötä pysyny mut ainaki sen nukahtamisvaiheen ja saihan sen sit yölläkin taas aseteltua uudelleen jos heräs kipuillen. Ja nyt oon alkanu kans "mytätä" peittoa selän alle niin et oon sit puoliks selällään ja puoliks kyljellään, jos siis kylkiasento alkaa ahistaa. Ärsyttää kun ei voi selällään enää nukkua niin tommonen puoliks selällään olo on ihan jees :) Mut tyyny ois varmaan toimivampi ni jäis toi peitto sit ihan peitto-käyttöön eikä ois selän alla mytyssä :D
 
Imetystyyny on oiva raskausaikana nukkumisen apuna :). Mulla kipeytyy myös alaranka, jos en laita jotain jalkojen väliin ja selän taakse. Imetystyynyllä saa tuettua molemmat paikat. Kokeilkaa!!! :)
 
Hei 3lli!

Olisin tiedustellut,vieläkö olet forumin käyttäjä ja miten raskautesi on edennyt?
Meillä samanlainen tilanne,vauvalla gastroskiisi ja LA marraskuussa.
Olisi mukava vaihtaa kuulumisia :)
 
Olin taas ultrassa tänään :) Sieltä tuli paino arvioo 1689g - eli täysin ihannekäyrillä mennään :) (rv 31)

Ensi kerralla varataan aikaa lapsivesi punktioon, että pääsee sitten katsomaan sitä synnytyksen käynnistämistä. Jos vauvan keuhkot on punktion mukaan kypsyneet tarpeeksi niin voi käynnistellä rv 36-38. 

Raivotarjonta  merkintä tuli myös korttiin.
 
Rosebud, aika jännää miten eri käytännöt on eri sairaaloissa ykköstyyppien synnytysten kanssa..Jos sun beibi kasvaa normikäyrällä, niin minkähän takia ne meinaa punktion ottaa..? Mulle sanottiin just viimeks, että kun kerran ei oo makrosominen, niin antaa kasvaa niin kuin kasvaa ja syntyy sit kun on valmis :). Eivät PKKS:ssa ota punktioita jos ei oo iiiihan pakko, kun se voi käynnistää synnytyksen.
Viime raskaudessa tosin oltiin punktioon menossa, mutta sillo oliki isompi vauva. Ja sekin suunniteltu punktio oli rv37+1 tai jotain.. (eivät ottaneet enää punktiota, kun oli jo synnytys käynnistymässä) vauva syntyi sit spontaanisti 37+5.

Viimeks lääkäri oli sitä mieltä, ettei tämäkään vauva varmaan halua loppuun asti mahassa olla..supisteleekin päivittäin, ajoittain jo aika napakasti. Saas nähhä sit, vielähän tuo sais muutaman viikon muhia mahassa :)
 
Noi tuolla sanoi että verensokerit saattaa vaikuttaa vauvan hapensaantiin ja ne haluaa sen tarkistaa :) muutenkin ne käynnistämistä tyyliin 95 prosentin tapauksissa synnytyksen rv 38 anyway.
 
Tänään oltiin taas neuvolassa ja nyt näyttäisi ehkä siltä, että vauva on vihdoin kääntynyt raivotarjontaan. Neuvolan täti ei ollut täysin varma, mut seuraavalla kerralla on lääkärille aika, joten siellä vissiin sitten selviää. Ja seuraava aika on 12.10, minusta kauhean pitkän ajan päästä, kun muistelisin, että esikoisesta kävin tähän aikaan jo parin viikon välein. Eli nyt taas kuukausi odotellaan.

Painoa oli tullut +660g/vko
Hemoglobiini 113
Verenpaine 130/77
Virtsassa vähän proteiinia, joten seurailen nyt liuskojen avulla kotona
Sf-mitta 30 cm (vähän keskikäyrän yläpuolella siis)

Mukavaa viikonloppua kaikille!


 
Mulla on seuraava neuvola ja lääkärineuvola 24.9, ja sitte ultraan (painoarvio) aika 12.10, jolloin on jo viikot 38+0. Esikoinen synty 38+5. Mie kyllä vakaasti uskon, että tulee itekseen ennen laskettua aikaa, mutta eihä sitä koskaan tiiä..
 
voiiiihh! Missä kaupungissa saa vielä ultralla painoarvion jos toka kyseessä? Meillä täällä itäisessä suomessa saa kaksi neuvolalääkärillä käyntiä, np- ja rakenneultra ja thats it. Siinä sitten vattan päältä ihmetellään, että onko vauvat mitenpäin ja mittanauhalla arvioidaan kokoa :/
Kyl sitä kuusi vuotta sitten sai esikoisen kohdalla tuon painoarvion siinä lopussa, joka olikin varsin paikkansa pitävä. Nyt huolettaa luonnollisesti kun on vähän "heitteillä" -olo.
 
Täällä Helsingissä mä ainakin luulen saavani seuraavan painoarvion neuvolalääkäriltä vko 35. Nyt vko 32. Edellisen olen saanut edellisellä neuvolalääkärillä. Äitipoli mulla on vko 36 ihan oman perussairauden takia ja sielä sitten kuulemma taas ultra ja painoarvio. Meillä pikkumies on kasvanut ihan käyrillä hienosti, joten huolta ei ole. Lähinnä huolettaa pikkuherran asento. Köllöttelee edeleen nimittäin POIKITTAIN. Maha on tosi hassun näköinen, kun herra möyrii hurjasti. Olen kovasti ehdotellut, että kääntyisit nyt hyvänen aika oikein päin.
Itse olen järjestelmään ihan tyytyväinen. Me olemme päässeet 3 kertaa ultraan julkisella puolella ja kaksi siis vielä tulossa. Itse kävimme uteliaisuudesta 4D-ultrassa rahalla. Kivat muistot sieltä sai mukaan.
Ninny pyydä päästä ultraan. eihän se mahdotonta voi olla. Ei saa tulla tunnetta, että on heitteillä.
 
Täällä rv 31+5 neuvola takana-

Paino: +-0g/viikko jee! (nyt on tullut 6kg yhteensä)

Pissa: puhdas

Hb: 130

Verenpaineet: 115/67

vauvan sydänäänet: + 140

kohdunpohjan korkeus: 30cm

Kuulemma hyvin tasaisesti kasvaa kohtu käyrillä, tarkisteltiin vauvan asentoa ultralla kans ja siellä se kölli pää alaspäin :) täällä on sellanen periaate, et viikosta 30-eteenpäin on parin viikon välein neuvolakäynnit, eli nyt tuli jo taas kahden viikon päähän seuraava aika.. Kaikki oli tälläkin kertaa kunnossa, ihanaa <3
 
Helmeriina: mitä hittoo, minkä alueen neuvolassa asioit? Olen myös Helsingin alueelta, enkä ole MISSÄÄN neuvolassa/lääkärillä saanu MINKÄÄNLAISTA painoarviota tai mitään. Viikkoja on kuitenki jo 33+1. Ekalla neuvolalääkärillä ei katsonut edes vauvan asentoa vaan toi normineuvolan täti sitä yritti sit tossa joku aika sitten tunnustella... Ultrattu on kolmesti ja niistäkin toi eka varhaisultra oli vaan noiden lapsettomuushoitojen takia, että nähtiin vaan mitä löytyy ja mistä. Eikä muita tulossa. Aikasemmin kirjottelin kans tosta laskeneesta SF-mitasta mut eipä ne siitäkään mitään ihmeellistä sanoneet tai laittaneet tarkistuttamaan asiaa missään. Esikoista vielä odotan, niin alkaa vähän ottaa välillä päähän, kun lukee miten tarkasti täällä joillain asioita seurataan ja itse on niinku NIIIIIINN pihalla mitä tapahtuu ja miks. :O
No, tänään taas yks neuvola niin saa nähä mitä ne sielläkään sit. Turhauttaa jo käydä koko paikassa enää.
 
Neuvola takana! Painoin ihanat 72,1 kg eli painoa per vko tullut 1,230 kg :D Noh, oon ollu neljä viikkoa kipeenä ja maannut sohvalla. Ei turvotusta, verenpaine 120/83 , pissassa vaan sokeria parilla plussalla (perus) , Hb 131 (en edelleen syö rautaa), lapsivettä normaalisti, raivotarjonta, vauvan syke 150-160 (kauheet jumpat oli päällä) , liikkeet ++ , ja sf mitta oli 29. Rv 31+5
 
Takaisin
Top