Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mulla oli viimeviikolla neuvola kans. Painoa oli tullu enarilukemat per viikko, 636g, mutta samalla mulla on nyt räjähtänyt turvotukset, joten neuvolan täti meinas, että johtuu siitä. Ja tuota turvotusta on kyllä niin tolkuttomasti, että tuleehan siitä painoa väkisinkin. Jalat ja kädet aivan turvoksissa jo heti aamusta, ennenkuin sängystä edes nousee :/ Käsiin sattuu kun sormia taivuttaa ja jaloissa tuntuu iltaisin oikeen "hölskyvän" :D

Verenpaineet on pysyny hyvänä, neuvolamittauksessa oli 127/77, kotona kun mittasin 117/69. Vauva liikkui paljon, kuten se nykyään tuntuu jatkuvasti liikkuvan. Raivotarjonnassa on pysynyt nyt jo viikkoja ja neuvolan täti meinas, että on epätodennäköistä, että tuosta enää kääntyiskään. SF-mitat huitelee edelleen isoina, 32+1 oli tuo neuvola ja 33cm sf. Menee yli katkoviivakäyrienkin jo nyt kokoajan, joten pääsen kokoarvioon vauvan kanssa. Kahden vkon päästä kattovat eka tuossa neuvolassa kokoarvion ja sen jälkeen, jos on tarvit laittavat vielä äitipolille toiseen kokoarvioon. Ihan kiva kyllä päästä tuonne kokoarvioonkin :) Saa nähdä kuinka iso vauva sieltä on tulossa, liekkö tuolta miehen puolelta tulee geenejä tuohon, kun siellä on kaikki vauvat olleet isohkoja syntyessään?
 
Mä mietin tota painoa kauheasti... :D Luulen että tohon on jotenki vaikuttanut tissien kasvaminenkin. Mulla on tähän asti ollu omat tissit koko ajan ja nyt ne on yhtäkkiä kasvanut sikana :D Alussa ei kasvanut tyyliin yhtään.
 
Mä en ole saanu yhtä ainutta painoarviota vauvasta :/ Tai kai ne sitä on ultrissa kattonu mut ois mielenkiintosta tietää!
 
Mullaki oli tänään neuvola, oma paino oli vähä tippunu kuukaudessa, mutta sf- mitta oli kyllä kasvanu sentillä. Viime enuvolakäynnillä paino ja sf-mitta oli kasvaneet huimasti, ni terkkari tuumas vaan et nyt on sit tasottunu :) Vauvan sykkeet oli iha hyvät, oisko ollu lepäilemässä, ku oli vaan 130, normisti ollu 150-160, sitä edellisellä kerral tais olla 140.. Et jokseenki vissii rauhottunu loppuakohti, tai sit vaan sattuu olemaan neuvola sillo ku toinen on rauhallinen.. tuntuu et yöllä sit on jumpat menossa. Verenpaineet, pissa ja hemoglobiini oli kaikki ok. Eli näyttäis kaikki olevan ihan mallillaan.. Jostain syystä sitä on alkanu pelkäämään synnytystä että jos kaikki ei ookkaa vauvalla hyvin, et sil on joku "vika" tms.. Mut kai se iha kuuluu asiaan olla huolissaan, ja toisaalta ku oon kyllä tän muuton takia riehunu vähä liikaakin, ni ulee mieleen kaikkea ja ehkä omatuntoa kolkuttaa..  
 
Neuvolassa tänään 33+3:

Painonmuutos: +0,4kg/vko
RR: 120/70
sf: 33 cm (+1cm viime kerrasta)
Hempparia ei mitattu. Vauva oli kääntynyt normaaliin raivotarjontaan (selkä vasemmalle). Sykkeet kuului hyvin, ja liikkeitä kahden plussan verran.

Sain lahjakortin paikalliseen apteekkiin (kaikki tänä vuonna vauvautuvat saa 140 euron paketin apteekista ilmatteeks) sekä Pampersin lahjaboksin..Pitää lähipäivinä hakee se apteekin juttu, näkee sit tarviiko jotain vielä ostaa vauvaa varten.

Mies kuuli eilen ekaa kertaa vauvan sykkeet vatsan läpi, oli muru hieman innoissaan :D oikeestaan nyt vasta rupee kunnolla innostumaan (ts. näyttämään innostuksensa) tämän  vauvan tuloon :).

Seuraava neuvola on 35+jotain, ens viikolla 27.9 on taas ätipolikäynti niin nähdään miten vaavi on kasvanut.
 
^Sulla menee aikalailla samoilla sf-mitoilla kun mulla :) Mulla oli viimeneuvolassa (32+1) tuon 33cm. Mutta tuon ison mitan takia pääsen nyt sitten kokoarvioon, kun muuten sitä ei ois ollut. Reilun viikon päästä eka kattovat neuvolassa ja sen jälkeen kattovat lähettävätkö vielä äippäpolille toiseen kokoarvioon.

Ompa kyllä kiva teillä tuo paikallisen apteekin lahjakorttihomma!
 
Mie luulen, että vain meijän kunnassa apteekki jakaa noita..Tai en oo ainakaan kuullut, että muualla sais.

Siinä paketissa on vissiin koko perheelle kaikkea, mm. voiteita, pesuaineita, kuumemittari yms..jännityksellä ootan, mitä kaikkea saadaan :)
 
Onpa hauska tuo apteekin lahjakorttiajatus! Mä olen siinä ymmärryksessä, että sen Pampers-paketin saa pääkaupunkiseudulla synnytyssairaalasta. Kertokaa joku kokeneempi :)
 
Olisipa kiva tietää missä kunnassa apteekit tuollaisia lahjakortteja jakavat. Noita liberon hoitolaukkuja taidetaan jakaa kaikissa sairaaloissa ympäri Suomea, näin olen ymmärtänyt.
 
Me saatiin esikoisen synnyttyä sairaalasta sekä Liberon että Pampersin paketit, tai laukkuhan se Liberolla tais olla. Nyt jostain syystä täällä neuvolasta jakavat Pampersia, sairaalasta kuulemma edelleen Libero-laukun saa mukaan.

 
Tänään oli neuvola rv 30+4. Pojalla oli taas vauhti päällä ja potki ihan mukavasti kylkiluiden alle kun kohtua mittasi. Nyt oli kääntynyt raivotarjontaan ja selkä on tuossa oikealla puolella niinkuin jo itsekin olen sen tuntenut. Välillä tuntuu, että peppu (nyt se siis varmistui että se on peppu) tulee läpi kyljestä Sf-mitta oli 27, eikä ollut kasvanut viimekertaisesta ja onkin nyt keskikäyrän alapuolella. Ei kuulemma tartte hätäillä, vaan on ihan normaalia. Nyt vaan seurataan että lähtee kasvamaan käyrällä ja jos ei niin sitten katotaan ultralla. Sain nyt sitten kolme päivää sairaslomaa ja maanantaina on työterveyslääkärille aika, että saisin myös loppuajalla sairasloman. Ei enää selkä kestä seisomista ja jalkoihinkin sattuu aina työpäivän päätteeksi ja yöllä varsinkin. Oli kyllä helpottavaa, kun lopultakin sai tuon sairasloman, tosin eihän tässä voi vielä huokaista ennen kuin se lääkäri on lausuntonsa antanut.
Vauvan syke oli 150 ja liikkeitä kahden plussan verran, aina ollutkin, sen verran liikkuvainen kaveri on tuolla masussa. Painoa ei itselle ollut tullut yhtään lisää kahdessa viikossa vaan pysynyt ihan samana. Turvotusta on jo jonkin verran ollut sormissa ja nilkoissa. Aamulla aina oikein pakottaa sormia, kun kädet puutuu yöllä emoticon  Tästä eteenpäin neuvolat onkin sitten kahden viikon välein.

Tuon Liberon-laukun saa minunkin mielestä ihan kaikkialla ja täällä Lappeenrannassa tänä vuonna synnyttävät saavat E-K:n osuuskaupalta sellasen Fisher Pricen puhuvan koiran. Tuommonen apteekin lahjakortti ois kyllä tosi kiva, mut ei taida kuulua Lpr:n tarjontaan.
 
Jes, hemoglobiini noussu parempiin lukemiin viime kerrasta :) Ja kaikki muutenki hyvin. Terkkari oli samaa mieltä mun kanssa, että vauva on pää alaspäin ja toivottavasti niin pysyy kiltisti.
 
Moikka!
Minkälaisia arvioita olette saaneet sikiön painosta?
Me saatiin tänään rv 32+2 1705g onkos muilla yhtään samanlaisia mittoja?:)
Esikoinen himpun alle kolme kiloa syntyessään,,näille viikoille kuitenkin kakkonen hieman isompi kuin esikko oli tismalleen samoilla raskausviikoilla.
 
Hei,
täytyy nyt tänne avautua kun jäi viime neuvolakäynnistä niin ikävä maku suuhun. Neuvolatäti ensinnäkin aluksi taisteli tietokoneen kanssa, hyvä että kerkesi tervehtiä. (toki tietokoneitten kanssa voi olla ongelmia, mutta kuitenkin eikö se asiakas ole tärkein?)
Käynti jatkui ja th edelleen koneen takaa jutteli ja teki pakolliset mittaukset. Muuten voinnista ei juuri tiedustellut, enemmän näytti olevan kiinnostunut miehen polvivammasta, kun minun vaivoista. Sitten kun sain suun vuoron ja mainitsin selkä- ja lonkkakivuista, niin maireasti vaan hymyili, että "ne nyt kuuluvat raskauteen". Tiedän, mutta eikö neuvolassa saisi sellaisiakin vaivoja valittaa ja itse ainakin odotan että neuvolasta saisi neuvoja ja tukea raskauteen. Vielä kun paikkakunnalla ei oo juuri kavereita ja miestä ei loputtomiin viiti rasittaa kaikkia vaivoja valittamalla, niin olis kiva et olis joku paikka missä sais puhuu rauhassa. En oo aiemmin ees ajatellu asiaa, mutta aikalailla samanlaisia on tainnu olla kaikki muutkin neuvolakäynnit. Ehkä hormonit nyt hyrrää ja senkin takia mieleni pahoitin..
Tekis mieli jättää neuvolakäynnit väliin loppuajaksi ja käydä vaan viimeisessä lääkärineuvolassa. Vauvalla on kaikki hienosti, hyvin kasvaa eikä mullakaan oo ongelmia verenpaineitten tai muitten mittojen kanssa. 
Toivottavasti muut saa neuvolasta sellaista tukea kun kaipaavat :)
 
Oli tossa aikasemmin joku kyselly painoarvioista, me saatiin rv 32+2 viikolla arvioksi tasan 2kg ja on kuulemma keskikokoinen vauva tulossa :)
 
voi vitsi kun kattelen noita teidän painoarvioita, niin mietin et mikähän jättiläinen mun masussa kasvaa. Sain rv 30 arvioksi 1800g, nyt viikkoja 34+5. Kätilö joka tuolloin teki arvion, arveli kyllä että saattaa syntyessään olla isokokoinen. Saas nähdä sitten kun syntyy.
 
Mä en ole edes saanut mitään arvioita painosta, silloin ultrassa vaan joskus aiemmin ja lääkärikin sanoi että on sopivan kokoinen. Vaikka enpä kyllä kysynytkään silloin tarkemmin.

Tänään neuvolassa (32+6) selvisi, että pojan pitäisi olla raivotarjonnassa (jee!) vaikka voikin tietty vielä kääntyillä. Kaikki oli ok, mutta verenpaine mulla tuppaa tuossa mittaushetkellä olemaan aina hiukan korkea, sitten se laskee kunhan hetken vaikka lueskelen. Painoa on tullut kamalasti! Nyt jo 18kg ja neuvolakortissa lukeekin, että edelliseen käyntiin verrattuna +1000g per viikko... Sovittiin samalla kaikki loput käynnitkin, mikä oli aika hassu tunne :P
 
Takaisin
Top