Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lejon: No sanoppa muuta.. Ihme tyyppi. :D

Ddrops: Sanoit että sulla oli supisteluja ja syyksi paljasti vti. Oliko sulla oireita siitä Vti:stä, vai oliko oireeton? Mulla on supistellu niin perhanasti tänään et piti jo pirauttaa Kättärille et mitä teen. Käski lopettaa liikkumisen tältä päivältä ja seurailla tilannetta. Kyllä se tuntuu auttavan, mutta ihan painajaista jos täs pitää alkaa makaamaan päivät pitkät. Oon siin huono, oon niin kova touhuumaan koko ajan..

En mäkään painosta mitään paineita ota. Tulee minkä tulee ja ku baby on syntyny heihei kilot. Mut ihmettelin vaan ku mulle alko saarnaamaan, vaik en tosiaan kilookaan ylipainonen oo. Päinvastoin ennen ku tulin raskaaks piti oikee syömällä syödä että sai painoa muutaman kilon lisää. No mut joo, se siitä painovainoilusta. :D

Ameelie, ei ollu mitään oireita, ainoostaan noi tiheet supparit. Kuulema raskausaikana perinteisiä vti oireit ei ees välttis ole, et oireena saattaa vaa just olla pelkät supparit. Ja sittekö söin antibiottikuurin ni supparitki loppu siihe. Tosin sain sit hiivan sen lisäks :D ja seki kuulema saattaa hoitamattomana aiheuttaa suppareit, mut seki on nyt hoidettu =)

Noh, mä voinen jatkaa tätä valitusta painonnoususta. Taidan ollakin ainoa jolla se paino on ihan tosissaan noussut??? Nyt olis nimittäin +14kg ja 80kg:n raja meni rikki... Että semmosta. Ja tiedän että läskiähän se on eikä niinkään mitään vauvaa :( Ei kauheasti tule nautittua raskaudesta kun peilistä katsoo vaan ihraa ja mitkään vaatteet ei mahdu päälle.

Hahhaa, voin sanoa että pistän paremmaksi Vilukissa, mulla on tullut painoa tähän mennessä (vko 30+0) himpun vajaa 20kg ja kohta menee 90kg raja rikki.. ei tosiaan mahdu mitkään vaatteet päälle! Neuvolassa ollaan jo ihan ok asian suhteen, terkkari sanoi että "meidän pitää vaan hyväksyä että sinulla on sellainen aineenvaihdunta", tätä edelsi vaihe jolloin varoiteltiin pullan syönnistä (mitä en ole edes tehnyt!) jne ja itkin neuvolassa painoa kun en voinut sen nousulle mitään- minkäs teet. Syön terveellisemmin kuin aikaisemmin ja silti painoa tulee. Ennemmin näin kuin leveilisi sillä että syö roskaruokaa ja paino ei nouse ihmeemmin tai yrittäisi laihduttaa. Pitää ajatella että tämä on vain väliaikaista, sitä paitsi kohta se käärö on tuossa rinnalla ja sitten sitä miettii että olisi pitänyt nauttia enemmän odotusajasta kun se kuitenkin on loppujen lopuksi niin lyhyt aika. Hiukan lohduttaa tuttujen sanat että en näytä 90kiloiselta :)

ddrops:

Ai et hiiva siihen kaupanpäällisiks.. Mä en jaksa, oon jo kaks saakuran hiivaa häätäny täs raskaudessa. :/ En tod tiedä mistä hitosta niitä tulee koska tätä aiemmin mul on ollu kerran hiiva ja se tuli just vti:n yhteydessä syödystä antbiootista. Et kauheen kiva!! Nyt täytyy vetästä vaatteet niskaan ja hilpasta labraan, ei tää valittamalla parane. :D

Eilen neuvolassa rv 30+1. Ja putosin sf-mittauksessa käyrien väliin! JEE! :D Tosin vauva oli ilmeisesti kääntyny vähän vinoon tarjontaan (pylly on nyt tossa oikeen rinnan alla ja aina joku jalka painaa kylkiluihin...) Ja terkka sit sano, että se saattaa tietysti vähän vaikuttaa tohon sf-mittaan. Että kun joku täällä kommentoi sf-mitan tippumisella, niin jos vauva on poikittain, niin varmaan mitta on sit aikas paljon pienempi, kuin että se ois oikeessa asennossa. Painoa oli tullu nyt tässä välissä 400g/vko, eli ihan sopivasti. Mahan kasvu on kyllä miusta ihan selvästi hidastunut, kun heinäkuussa siis tuli se kilo/vko ja maha räjähti. :D

Puhui kyllä edelleen siitä, että ehkä ens kerralla lähetettä sinne paino- ja synnytystapa-arvioultraan, jos toi sf-mitta pysyy vielä kohtuu isona. Oonhan mie siis edelleen siellä ylimmällä katkoviivalla tai neljännesmillin sen alla :D Ihan mielelläni lisätutkimuksiin toki menisinkin, etenkin, jos se tarkottaa, että saa nähä vauvelin <3 :) Mulle varattiin nyt seuraava aika kahen viikon päähän, eli täällä ainakin viikosta 30 tihenee tahti. Sit viikon 38 jälkeen (jos sitä tulee) niin käydään viikon välein. Sain myös Pampersin mainospaketin. Liberon paketin saa sit kuulemma synnytyssairaalasta. Söpöjä pikku rasvapurkkeja oli paketissa ja body ja kirjanen imetyksestä. Imetyksestä paljon muutenkin terkan kanssa juteltiin. On kyllä kiva tuo miun uus terkkari, pahotteli kun kutsu huoneeseen, kun ei vielä varmaks kasvoilta tunnistanu, kun ollaan kerran nähty :D Tietty pieni neuvola, niin tavotteena on aika läheiset asiakassuhteet... :)

Mut ei siis muita huolia, kuin tuo sf-mitta ja vino tarjonta. Niin ja verenpaine oli kyllä vähän noussu... Mut ei mitenkään merkittävästi, tais olla 131/75. Ja vauva otti kohtua mitatessa ja sykettä kuunnellessa hirmu spurtin, syke oli eka mittauksessa 170-180, mut sit hetken päästä rauhottu, niin syke putos 140. :D Hermostu, kun täti niin tarkasti sitä asentoa tutki ja paineli, että viehän ne kätöses muualle, tää on miun yksiö! :D

Ja kuulemma vauvaa vois yrittää kääntää oikeeseen asentoon "muslimien rukousasento-harjoituksella" (ei oo nyt mitenkään rasistinen viittaus :D), siis menemällä maahan polvilleen ja kurottamalla siitä eteenpäin... En tiiä, pitää sit varmaan alkaa kumartelemaan, kun mies oli vauvana kohdussa istunu meditaatioasennossa  kun tatti ja sit tullu kuukauden etuaikasena, kun olivat kääntäneet, eihän sitä tiiä jos poika tulee isäänsä... :D

Täytyypäs tulla tännekin kertomaa sokerirasituksesta, joka ei menny ihan nappiin :S
Oli huono laborantti. Syömättömyys ja juomattomuus ja se litku ei ollu pahakaan, eikä tullu koko aikana kyllä juuri minkäänlaisia oloja. Mutta sain sieltä tuplamäärän neulanreikiä, kun herra laborantti ei oikein osannu tehtäväänsä, ja pisti reikiä, mut ei saanu verta.
Kun menin toimenpidehuoneeseen, tää laborantti (aika nuori mies) kysy heti kummast kädest saa yleensä helpommin.. ajattelin jo siin vaihees et toivottavasti tää osaa hommansa. Sanoin et molemmista kyl saatu aina, mut vasemmasta yleensä otettu. No tää sit alotti vasemmasta, ylläri, ei saanu näytettä. No ei muutaku uus yritys oikeasta kyynärtaipeesta, siitä onneks sai, ja sain mennä käytävälle oottelemaan tunniks uutta verikoetta. Se oliki sit iha järkyttävä kokemus.. Kun tuli mun vuoro mennä toiseen näytteeseen, ni tää laboranttipoika sano et otetaan nyt siitä vasemmasta, no ei saanu siitä taaskaan näytettä, sit kokeili oikeasta, eikä saanu siitäkään. Siin vaiheessa alko jo inhottamaan itteä se neulan pyörittely ja kirvely pistoskohdassa, ku yritti löytää suonta..ja aloin menettää luottamustas siihen hoitsuun..se kysy sit apua toiselta hoitajalta, mut sillä oli just sokerirasituspotilas omassa tuolissaa, ni ei ehtiny. Tää laborantti sit keksi että kokeillaan kämmenselästä, olin siin vaihees jo iha täysin varma et kipeetä käy ja ei tuu verta. Siinä se sit taisteli ja pyöritteli neulaa eikä saanu siitäkään verta.. Olin saanu jo 5 reikää itteeni ja toinen näyte edelleen ottamatta, nieleskelin itkua etten siinä pillahtais, kun se toinen hoitaja tuli sit ja jatko sen neulan liikuttelua ja sano et tästä ei kyllä tuu mitään verta ja et saan kyllä komean mustelman nyt kämmenselkääni. No onneks se toinen hoitaja sai sit oikeasta kädestä sen näytteen ja pääsin taas käytävälle odottamaan tunniks. Siel sit se tilanne purkautu ja aloin nyyhkyttämään käytävällä järkytyksestä, ja kylläpä ne laborantit huomas minun itkevän, ku pyytelivät seuraavia sisään.. Kun tuli aika mennä kolmanteen näytteeseen, rukoilin mielessäni et toivottavasti se mieslaborantti ei enää pistele minua, ja onneks se nainen pyys minut sisään ja sai vasemmasta kädestä heti sen näytteen ja sokerirasitus oli sitä myöten selvä! Katto pistos kohtia ja pahoitteli minkänäköiset kyynärtaipeeni ja kämmenselkäni olivat.. täynnä neulan jälkiä, verenpurkaumia ja mustelmia.. Kysy lähtiessään et toivottavasti mulle ei jääny tästä kammoa, sanoin et ei kai.. vaik toivon todella ettei enä koskaan tartte sokerirasitukseen mennä.

Mulle jäi vähän samanlainen kokemus sokerirasituksesta. Hoitsu ei eka saanut suonta kiinni vasemmasta kädestä, noh rupes kaivelemaan oikeasta mistä lopulta onnistu. No seuraava verikoe otettiinkin sitten kämmenselästä kun siinä nuo suonet olivat hienosti näkyvissä. Samoin se viimeinen koe otettiin kämmenestä. Siihen ei onneksi jäänyt jälkiä, vain pari pientä pistosreiän jälkeä. Oikeaan käteen sen sijaan jäi oikein komea mustelma tuohon kyynärtaipeeseen, joka viel pysyi varmaan puolitoista viikkoa... Ei onneksi ollut kipeä mutta kamalan näköinen :/ Se hoitsu oli viel joku ulkomaalaistaustainen (veikkaan venäläinen tai virolainen), eikä meidän kommunikaatio siinä tilanteessa oikein toiminut niin olin hiukan pihalla muutenkin... 

Millon siihen sokerirasitukseen mennään? Tai siis onks se ylipäätään rutiinitarkastus, vai mitä häh..

Onks kukaan viel saanu 2012 äitiyspakkausta..? :P

Mul on jostain syystä palannu alkuraskauden oireet ja en oo yhtään ilonen.. :/ Yrjöttää ja pinna kiristyy (=lue pää on aika sekasin) millon mistäkin pikku asiasta. Alkaa vaan ärsyttää niin pahasti et huhhuh. Ukko välillä ihan helisemässä. :D

Saako sen Libero (vai mikä pakkaus nyt olikaan..) ni neuvolasta vai pitääks se tilata jostain?

Kamalaa  ddrops! :( Toivottavasti sulle ei jää hirveetä traumaa tosta! Mä en olis kyllä neulakammoni kanssa jääny siihen epäpätevän pistäjän uhriks! En olis voinu antaa sen jatkaa, kun mulla on just jopa vähän helpottanu toi piikityskammo. Ihan vähän vaan. Tollanen labrasetä olis saanu mut huutamaan.. Onneks se täti otti sulta vikan näytteen sentään.

Ameelie: Sokerirastitus tehdään jossain rv 26 kieppeillä, jos on tarvetta. Ei tehdä rutiinisti kaikille. Mulla on ollut kaikkienkäyrin yläpuolella menevä sf-mitta, jonka vuoksi jouduin rasitukseen. Vauva on kaikissa mittauksissa ollut ihan keskikäyrillä. Mulla sokerit oli ok. 

Hyi kauhee, mikä kokemus ddrops!

Mä tulin just ylimääräiseltä neuvolakäynniltä. Jouduin tänään aamulla lähtemään töistä, kun mua alkoi huimata ja hikoiluttaa. Voin tosi pahoin. Siinä vaiheessa, kun en enää pystynyt edes istumaan työpöydän ääressä, soitin miehelleni, että voiko tulla hakemaan mut kotiin. Parin tunnin päästä olo oli kyllä aika normaali, mutta soitin varmuuden vuoksi kuitenkin neuvolaan ja kätilö pyysikin mut käymään vielä tänään, että mitataan verenpaine ja HB varmuuden varalta, vaikka huimaukset voivat kuulemma kuulua asiaan muutenkin.

Verenpaine oli ainakin neuvolassa hyvä 121/76 (voihan se heilahdella), mutta HB oli sukeltanut. Oli enää 107. Lähdin sitten neuvolasta muutaman rautatablettiliuskan kanssa. Onneksi soitin ja pääsin käymään. Seuraava käynti olisi ollut kahden viikon kuluttua ja HB olisi voinut sitten jo olla tosi alhaalla, jos lasku olisi jatkunut.

Kävin tänään pitkästä aikaa neuvolassa. Kaikki oli hyvin:
verenpaine 126/76
hemoglobiini noussut (108->116)
sf-mitta 27cm
painoa +480g/vko

Mutta lapsi on vielä perätilassa, joten nyt vaan odotellaan, että kääntyy toisin päin. Ja multa irtosi eilen osa limatulpasta, joten nyt pitää olla entistä huolellisempi, että en saa mitään tulehdusta. On kuulemma yleistä, että toisen lapsen kohdalla limatulppa voi lähetä jo varhaisessa vaiheessa. Kyllä mä silti vähän säikähdin eilen, että nytkö se on jo menoa.

Mansikkainen

Joo, oli kyl kauhea kokemus :S mut toivottavasti jos ja kun seuraavan kerran joudun piikitettäväks ni tulee oikeesti sellanen joka osaa hommansa.
Sokerirasituksen tuloksista soittelin, ja kaikki arvot oli todella hyvät. Ei lähellekään viitearvoja/rajaa :) hieno juttu :) Ei se litku aiheuttanukkaan minkäänlaisia oloja, ni aattelinki, että tuskin niis verensokereis mitään on.

Mulla on koko ajan ollu pikku-kaveri pää alaspäin, onko se sit niinku se raivotila.. rakenneultrasta lähtien ainaki ollu, ja nyt viimeks ku lääkäri tunnusteli ni sano et pää alaspäin taitaa olla.

Närästystä on täälläki, etenki iltaisin ku makoilee.. rennie vielä auttaa... oon huomannu et mausteiset ruoat tekee sen, ja etenki jos laittaa vähänkää jauhelihamaustetta mihinkää ruokaan :D Mut turvotusta ei juurikaan kyllä ole =)

Kirjoittelen pitkästä aikaa tänne. Tänään oli lääkäriaika. Mulla sairaslomaa ollut jo 4.7 alkaen, mutta nyt kirjoitettiin jatkoa. Issias kipujen ja supistelujen vuoksi heinäkuussa jäin töistä pois.

Arvot oli hyvät: RR oli 116/ 70
Hb noussut 108> 123 (olenkin ollut pirteämpi)
Paino noussut 800g/ vko--> hui. Painoa tullut tähän asti 13 kiloa =(

Lääkäriltä tulikin ei niin kivaa tietoa, kohdunsuu pehmentynyt ja sormelle auki.. MITÄ, ???emoticon vaikka olen niin lunkisti olevinaan ollut.. No, nyt rupes jännittämään!! =( Jos suppareita kovin tulee, lääkärille taas tarkastukseen---> ei saa kantaa mitään, ei siivota, koiran kanssa ei saa tehdä muutakuin pissatuslenkkejä..

Että voihan vitja!!!Täytyy ottaa extra rauhallisesti ainakin viikolle 36 asti, eli viis viikkoo oleilua!!

Onkos muilla ollut vastaavaa tilannetta??  Tämä on kolmas raskaus, eikä entisissä, vaikka supistuksia olikin, alkanut paikat aukeamaan ennen aikojaan..

Täytyy vaan pitää peukut pystyssä ja toivoa, että paikat pysyis kiinni vielä tovin..

Kaikille mukavia masunkasvatushetkiä!! Ja hyviä vointeja!!

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki kunnossa.
Virtsa puhdas, hb 119, verenpaine 131/76, vauvan syke 140~, sf mitta 24cm, kohdun suu kiinteä ja kiinni.
Painoa oli tullu kilo/viikko (hupsis :S) mut kuulemma iha hyvä vaa ku mul lähtöpaino ollu sen verra alhanen.
Hieman kyl järkytti mut toisaalta osasin odottaaki ku alkanu herkut maistuu turhanki hyvin ja kokoaja pitää olla mussuttaan jotai. Inhottavaa ku on kokoajan nälkä vaik olis just syöny :(

Huomenna takaisin töihin ja toistaseks ainaki hyväl mielel :) Meinaan kyl kysyy jos saan alkaa käyttää tavarankuljetus hissii ku meijä sosiaalitilat jos taukoillaa ja vaihetaa vaatteet sun muut on kolmannes kerrokses ja alkaa nuo rappuset tuntuu aika hyvältä. Emme siis saa käyttää hissejä muuhun kuin tavaran kuljetukseen mut en kyl haluu alkaa kiduttaa itteeni noil rappusil.
Tänää menin just käymää töis viemäs lappui sun muuta sinne kolmosee nii herran jumala ku meinas pyörtyy ku pääs ylös asti ja siel sit puuskutin joku 5 min enne ku jakso taas liikkua. Meillä muutenki tauot on 12 min nii kiva jos niistä puuskutan 5 min siel henkee :D

Neuvolassa verenpaine oli 123/ 86.. hb oli edelleen hyvä eli 134.. painoa tullut 8 kg... syke 140-150. ..sf oli pomppinut taivaaseen eli olikin jo 28, 5 .... Tänään oli ultra, jossa pojulle tuli paino-arvioksi 1400g. Ei makrosomiaa. Lääkäri näytti kasvoja muuten vaan 3Dllä ja yhtäkkiä meinasin pyörtyä. Lääkäri vaa kiskoi mut pystyyn ja olin ihmeissäni kunnes tajusin, että hikoilen kun hullu ja olo on kakka. Hetken istuin ja alko helpottaa. Kuulemma vauva paino verisuonia ja johtui siitä. Kattelin niitä mittoja ruudulla ja reisiluun mitta vastas 29 , vartalon ympärys vastas 29+4 ja pää mitta 29+6... pieni läskipääni ?

Tänään mulle todettiin raskausajan diabeetes :( Ens viikolla alkaa itseni piikittely ja kotiseuranta. Tänään oli neuvolalääkäri. Ihan kamala nainen, joka alkoi napista mulle siitä että oon koko raskauden aikana lihonnut kokonaiset 4 kg. Nyt oon kuitenkin jo rv 28+4, et ei tuo painon nousu oo todellakaan mikään huima, mut yhtään ei enää sais tulla. Se sano et vauva painaa yhden kilon, joten loput on tuu äitiin. Meiasin jo ärähtää sille, etten oo mikään höynäytettävissä oleva ensisynnyttäjä, että kyllä tiedän että kasvava kohtu, lapsivesi, istukka ja napanuorakin painaa joten ei äitiin nyt kovi paljoa oo itseensä tullu. Raivostuttava nainen. Ultrassa hän sai lapsesta jo vähän isomman kun mitä viikkoihin nähden pitäis olla. On tainnut makeat vedet jo vaikuttaa. Esikoinen oli yli 5kg syntyessään. Nyt haluaisin mielellään alle 4 kiloisen lapsen ja synnyttää alakautta, mitä tämä lääkäri jo sanoi suorilta, ettei onnistu. Taidan antaa suurimman osan hänen puheista valua toisesta korvasta ulos ja odottaa kokoarvioon ja synnytystapa-arvioon asti ennen kun murehdin liikaa.

Mulla oli tänään pitkästä aikaa lääkäri neuvola, jota oikein innolla odotin kun tiesin siellä olevan lääkärin vanhan papparaisen :S
Kuunneltiin sydän äänet ja nopeesti se mut tutki ja totes, että kaikki on hyvin. Mutta eipä se kirjoitellut neuvolakorttiin mitään kohdunsuusta... kyllä se mitan otti, jonka ekan meinas unohtaa.
Terkkatädin tekemät testit taas kaikki oli kunnossa. Mulla ei oo paino oikeestaan noussu yhtään :O :D aika outoa... painan 700g vähemmän ku ekas neuvolas..maha on kyllä kasvanu...

Mulla oli keskiviikkona neuvola, rv 31+5

Hb oli 125
Verenpaine neuvolassa 135/85 (kotona aamulla 125/73)
Painoa oli tullu 700g/viikko :S
Sf-mitta 31cm
Vauva ois jo hyvin pää alaspäin, ja aika alhaalla kuulemma.

Pisti mulle uuen ajan sokerirasitukseen. Kun tuo sf-mitta on noin korkea (yläkäyrällä tasasesti kasvaa kylläki), ja esikoinen oli syntyessään iso (melkein 4kg) ja syntyi kumminki jo 38+5. Meinasi että jos laittaa lks:sään lähetteen että pitäs käynnistellä lasketun ajan tienoilla jos ei itekseen lähe tulemaan niin pitää käyä uuestaan tuossa sokerirasituksessa. Olis kyllä vähä toiveissa, että pääsis jo aiemmin käymään sielä vielä painoarvioultrassa..

Mutta ihan kiva tietää, että vaukkeli ei paljon yli lasketun kuiten pääse menemään.

Takaisin