Moi!
Neuvolassa eka käynti oli 5.7. Tuolloin kaikki muu hyvässä kunnossa, mutta verenpaineen alhaisuus ihmetytti: 54/75 hmm. Siis kaikki kunnossa liittyen omaan kuntoon. Kun koitimme kuunnella lapsen sydänääniä, niitä ei kuulunut. Neuvolan täti sanoi, että se on normaalia, silti se jäi kalvamaan ja halusin varmistaa (kun raskausoireetkin ovat olleet kovin vähäiset), ettei olisi tuulimuna tjsp.
Ensimmäinen ultra siis seuraavana päivänä 6.7. Sain lapsen sykkeen tietoon ja sen että se oli viikolla 10+3 menossa. Ko. gynekologi oli pihalla kuin lumiukko tiedoissaan ja erittäin ristiriitainen ja alikunnioittava. Väitti esim. minulle ja raskaana toistaan odottavalle kaverilleni, että ultrassa nenän voi nähdä vasta viikolla 30?!!.. (sehän näkyy selkeästi jo viikolla 12 ainakin).. lisäksi väitti esim, että lapseni ei ultrassa näyttänyt miltään, sitten korjasi että näytti nukelta ja sitten korjasi että "sil oli pää, keho ja raajanalut". Kun teki tutkimuksen, otti mitan lapsesta - parin minuutin päästä kun tutkimus ohi, kysyin minkä mittainen lapsi oli, kun en nähnyt ultrakuvaa lainkaan, enkä saisi lapsesta edes kuvaa.. vastaus oli: "en mä muista". Kaiken lisäksi väitti kivenkovaan ettei vatsan päältä voi tehdä tutkimusta vasta kun aikaisintaan viikolla 20. Voin hyvinkin todeta että epäonnistunut esitys "gynekologilta". Nyt kysymys kuuluukin, minne oikein tuollaisesta yksityisestä voisi laittaa palautetta? Neuvolatäti totesi, että siitä tulisi suorittaa suoraan kantelu. Haluaisin kuitenkin ensisijaisesti antaa tädille suoraa noottia vääristä tiedoistaan ja alentavasta kohtelustaan.
Pääsin sikiön varhaistutkimusultraan viikon 12+3 keskiviikkona. Minulla on sairaus, johon jouduin raskauden alkuun syömään vääränlaista sikiötä pahasti vaurioittavaa lääkettä, kun raskaustesti näytti aluksi negatiivista toukokuun puolivälissä. noin 10 päivää söin tätä lääkettä ekan raskaustestin (neg.) jälkeen, kunnes tiesin olevani raskaana kun menkkoja ei kuulunut ja tein uuden raskaustestin, olin raskaana - varmistin vielä seur päivänä verikokeissa raskauden sairauteni takia. Lopetin heti lääkityksen ja pidin viikon taukoa ennen uuden lääkityksen aloittamista. Tämä uusi lääke vaurioittaa korkeintaan 0,4 %sesti lasta, joten syön lääkettä: tärkeintä on että oma kuntoni on hyvä, jotta lapsenikin voi hyvin. Ja tähän väliin täytyykin mainita oloni olleen todella hyvä koko raskauden ajan - koko elämäni seesteisintä aikaa tunnen eläväni.
Varhaistutkimuksessa tutkittiin erityisesti sikiön keskushermoston varhaiskehittymistä, tarkistettiin sikiön varhaisen vaiheen kehityksen asiat ja määritettiin laskettu aika, sekä se, millä raskausviikolla olisin - uudestaan. Lääkäri totesi tutkimuksen jälkeen minulle helpottavan uutisen: sikiön kunto vaikutti täysin normaalilta. Se on parhain uutinen, mitä sairautta loppuelämänsä kantava raskaana oleva nainen voi saada. Niskaturvotus oli 1.7, mikä tietääkseni on täysin normaali luku. Lapsi oli 61 mm pitkä, ja määritys oli se että lapsi olisi 12+3 raskausviikolla. Laskettu aika muuttui ja se olisi 29.1.2012. Lisäksi nenä näkyi erittäin hyvin ultrakuvasta, joten downista tuskin on ainakaan kyse sikiön kohdalla. Olin erittäin iloinen tästä vierailustani lääkärin luona.
Varhaistutkimuskäynnillä minulle varattiin lisäksi aika varhaisrakenneultraan raskausviikolle 17-18. Lääkäri totesi että tällä halutaan varmistaa että lapsella on varmana kaikki hyvin ja kunnossa. Halusin varata ajan niin, että myös poikakaverini pääsisi näkemään ultran. Vaikka varasin olevinaan hyvälle päivälle ajan, mies ei pääsekään mukaan kun on työkomennuksella reissussa. Kovin ikävää.
Varsinainen rakenneultra on sitten viikolla 20, sinne poikaystävä lupasi tulla jo mukaan. Ilmeisesti jo varhaisrakenneultrassa saa tiedon lapsen sukupuolesta jos haluaa. Haluamme kyllä tietää sukupuolen, jotta voidaan ostaa lapselle sitten varusteet sopiviksi jne, mutta olisi niin hieno juttu, jos mies olisi sillä käynnillä mukana kun sukupuoli saataisiin tietoon. Hm.. pitää pistää harkintamyssyyn milloin siitä sukupuolesta sitten kysyy.
Eli nyt on viikko 13+0 menossa. Odotan innolla mahan kasvua. Onnellisia odotusaikoja kaikille teille tammikuun odottajille! :)