Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kai mä vaan säikähdin, kun paino ei oo noussut mihinkään suuntaan, kun esikoisen
odotus aikana, mun paino nousi ihan koko ajan ja maha olikin kamalan iso. Nyt taas 
tuntuu, että maha on paljon pienempi, kun vertaa viikkoja ja kuvia :)

 
Tänään käyty neuvolalääkärissä. Raskausviikkoja nyt 13+2

Paino oli pudonnut 600g, mutta en nyt oo siitä millänsäkään, kun noilla tienoin se on pyörinyt tässä.
Verenpaineet oli 112/64
U-Prot. -
U-Gluk. -
Piiperön syke oli 160. :) <3

Lääkäri tarkasti kohdunsuun tilanteen, eli se oli kiinni ja kiinteä. Kaikki siis oikein hyvin! Tästä on taas hyvä jatkaa odotusta! :) Seuraava neuvola-aika saatiin elokuun puoleen väliin. :)
 
Hellurei!

Nyt on ensimmäinen virallinen ultrakäynti takana <3

Matkustaja oli alkuun todella huonossa asennossa; näkyi vain pelkkä möykky :)
Sydämen sykkeet toki nähtiin ja myös kuunneltiin.

Sitten ultraaja hiukan "kopisteli" mahaa, jolloin tyyppi heräsi ja alkoi liikkua!
Voi apua, siellä se heilutteli ja heitti voltteja!! <3

Niskaturvotus 1,4 eli normaali.

Viikot vastasivat täysin varhaisultrassa (7+1) saamaani arviota eli nyt menossa 12+4.

Olipa ihana kokemus.
 
Huhhuh.

Nyt on jalat takasin taas Suomen kamaralla ja ensimmäinen oikea neuvola käynti oli aamulla. 
Ultrassahan meillä on käyty jo viikoilla 5+1 ja 10+1, että sillai jo turvallinen olo ollut asukin mukana olosta. 
Selvisin vähällä kun en kuulu mihinkään riskiryhmään eikä nyt mihinkään testeihin jouduta sitten. 
Ihanaa. 
Sikiöseulontaan ei enään vaan ehdi täällä Suomessa, kun niin myöhään tultiin tänne, että sitten on vain se Down mitä ehtii seuloakkaan. 

Sydänääniä kun kuunneltiin niin oli pikkuisen kovat aamujumpat menossa meillä, kun ei saatu sydäntä suoraan siihin, mutta terveen merkit ja syke kaverilla 160, että kovasti siellä polskitaan :) 
Olihan se kyllä pitkän lennon jälkeen ihana kuulla, että kaikki hyvin ja rauhassa seuraavaa ultraa odotellaan mikä ilmeisesti nyt sitten on kuitenkin tää np.
 Niin sekavaksi meni kyllä meiän osalta tää homma kun ulkomailla ollut alkuraskauden.. Onneksi oli ihana neuvolan "täti".

Mutta, sitä mietin, että kun tässä neuvola- ja ultrakuulumisia jaetaan niin kertoisko ihmiset, että millasia neuvolan "tätejä" teillä on?  
Mulla oli tänään ihana nuori tyttö, joka kyllä tiesi vastauksen jokaiseen mieltä askarruttavaan kysymykseen tai ainakin etsi mistä löytää..ja toki muistutti, että maalaisjärkeä kun käyttää niin vältytään vahingoilta pitkälti. :) 

Mutta, olisi kiva kuulla, että millasia on missäkin päin :)
 
Mulla ainakin on todella mukava neuvolan täti, se on niin rento ja sen kans pystyy
keskustelemaan kaikesta :) Niin en sitten tiedä vaikuttaako se, että se on mun kaverin äiti.
Mutta kyllä sitä kaikki muutkin on kehunut. Se aina sanoo, että ei kannata turhaan mistään 
murehtia. Viimeks kun neuvolassa kävin, niin sielä oli sijainen, joka totta kai sai mut murehtimaan sitä painoa, kun sen mielestä se oli niin kauheaa, kun painoa ei ollut noussut. 

Toivottavasti mun seuraavalla neuvola käynnillä olis taas se "oikea" neuvola täti :)

Ootteko tuntenu vaavin liikkeitä vielä?
Mä tunsin ensimmäiset liikkeet viime viikolla eli rv oli sillon 15+4 esikoisen aikana tunsin ensimmäiset liikkeet rv 17 :)
 
Mulla on reilu viisikymppinen, ihana, rauhallinen ja empaattinen neuvolatäti. Hänellä on kokemusta ja sen huomaa :). Olen erittäin tyytyväinen "tätiin". Neuvolalääkäri onkin sitten jotain ihan muuta...

Liikkeet: en ole vielä tuntenut mitään kunnon liikkeitä, kovasti odotan niitä. Esikoisesta tunsin rv18+1.

Huomasin että todella monella on LA siirretty ultran jälkeen, niin mullakin. Mutta täällä siirretään sitä vain jos se heittää yli 5 päivää kuukautisista lasketusta. Mikä käytäntö muilla on ollut?
 
Moi!

Neuvolassa eka käynti oli 5.7. Tuolloin kaikki muu hyvässä kunnossa, mutta verenpaineen alhaisuus ihmetytti: 54/75 hmm. Siis kaikki kunnossa liittyen omaan kuntoon. Kun koitimme kuunnella lapsen sydänääniä, niitä ei kuulunut. Neuvolan täti sanoi, että se on normaalia, silti se jäi kalvamaan ja halusin varmistaa (kun raskausoireetkin ovat olleet kovin vähäiset), ettei olisi tuulimuna tjsp.

Ensimmäinen ultra siis seuraavana päivänä 6.7. Sain lapsen sykkeen tietoon ja sen että se oli viikolla 10+3 menossa. Ko. gynekologi oli pihalla kuin lumiukko tiedoissaan ja erittäin ristiriitainen ja alikunnioittava. Väitti esim. minulle ja raskaana toistaan odottavalle kaverilleni, että ultrassa nenän voi nähdä vasta viikolla 30?!!.. (sehän näkyy selkeästi jo viikolla 12 ainakin).. lisäksi väitti esim, että lapseni ei ultrassa näyttänyt miltään, sitten korjasi että näytti nukelta ja sitten korjasi että "sil oli pää, keho ja raajanalut". Kun teki tutkimuksen, otti mitan lapsesta - parin minuutin päästä kun tutkimus ohi, kysyin minkä mittainen lapsi oli, kun en nähnyt ultrakuvaa lainkaan, enkä saisi lapsesta edes kuvaa.. vastaus oli: "en mä muista". Kaiken lisäksi väitti kivenkovaan ettei vatsan päältä voi tehdä tutkimusta vasta kun aikaisintaan viikolla 20. Voin hyvinkin todeta että epäonnistunut esitys "gynekologilta". Nyt kysymys kuuluukin, minne oikein tuollaisesta yksityisestä voisi laittaa palautetta? Neuvolatäti totesi, että siitä tulisi suorittaa suoraan kantelu. Haluaisin kuitenkin ensisijaisesti antaa tädille suoraa noottia vääristä tiedoistaan ja alentavasta kohtelustaan.

Pääsin sikiön varhaistutkimusultraan viikon 12+3 keskiviikkona. Minulla on sairaus, johon jouduin raskauden alkuun syömään vääränlaista sikiötä pahasti vaurioittavaa lääkettä, kun raskaustesti näytti aluksi negatiivista toukokuun puolivälissä. noin 10 päivää söin tätä lääkettä ekan raskaustestin (neg.) jälkeen, kunnes tiesin olevani raskaana kun menkkoja ei kuulunut ja tein uuden raskaustestin, olin raskaana - varmistin vielä seur päivänä verikokeissa raskauden sairauteni takia. Lopetin heti lääkityksen ja pidin viikon taukoa ennen uuden lääkityksen aloittamista. Tämä uusi lääke vaurioittaa korkeintaan 0,4 %sesti lasta, joten syön lääkettä: tärkeintä on että oma kuntoni on hyvä, jotta lapsenikin voi hyvin. Ja tähän väliin täytyykin mainita oloni olleen todella hyvä koko raskauden ajan - koko elämäni seesteisintä aikaa tunnen eläväni.

Varhaistutkimuksessa tutkittiin erityisesti sikiön keskushermoston varhaiskehittymistä, tarkistettiin sikiön varhaisen vaiheen kehityksen asiat ja määritettiin laskettu aika, sekä se, millä raskausviikolla olisin - uudestaan. Lääkäri totesi tutkimuksen jälkeen minulle helpottavan uutisen: sikiön kunto vaikutti  täysin normaalilta. Se on parhain uutinen, mitä sairautta loppuelämänsä kantava raskaana oleva nainen voi saada. Niskaturvotus oli 1.7, mikä tietääkseni on täysin normaali luku. Lapsi oli 61 mm pitkä, ja määritys oli se että lapsi olisi 12+3 raskausviikolla. Laskettu aika muuttui ja se olisi 29.1.2012. Lisäksi nenä näkyi erittäin hyvin ultrakuvasta, joten downista tuskin on ainakaan kyse sikiön kohdalla. Olin erittäin iloinen tästä vierailustani lääkärin luona.

Varhaistutkimuskäynnillä minulle varattiin lisäksi aika varhaisrakenneultraan raskausviikolle 17-18. Lääkäri totesi että tällä halutaan varmistaa että lapsella on varmana kaikki hyvin ja kunnossa. Halusin varata ajan niin, että myös poikakaverini pääsisi näkemään ultran. Vaikka varasin olevinaan hyvälle päivälle ajan, mies ei pääsekään mukaan kun on työkomennuksella reissussa. Kovin ikävää.

Varsinainen rakenneultra on sitten viikolla 20, sinne poikaystävä lupasi tulla jo mukaan. Ilmeisesti jo varhaisrakenneultrassa saa tiedon lapsen sukupuolesta jos haluaa. Haluamme kyllä tietää sukupuolen, jotta voidaan ostaa lapselle sitten varusteet sopiviksi jne, mutta olisi niin hieno juttu, jos mies olisi sillä käynnillä mukana kun sukupuoli saataisiin tietoon. Hm.. pitää pistää harkintamyssyyn milloin siitä sukupuolesta sitten kysyy.

Eli nyt on viikko 13+0 menossa. Odotan innolla mahan kasvua. Onnellisia odotusaikoja kaikille teille tammikuun odottajille! :)
 
Neuvolantädistä: Ihan mukava, välillä osaa todella olla ärsyttävä! Pitää ihan pikkulapsena ja lässyttää välillä kuin olisin ala-asteikäinen tyttö! Tämä nainen siis 55-vuotias, kahden tytön äiti. Hänen mielestä esim. imetys on äidin halusta ja asenteesta kiinni että onnistuuko se ja jos ei jostain syystä onnistukkaan niin sillon äidin asenteessa on vikaa. Mut ei siitä sen enempää.

Liikkeistä: Odottelen jo kovasti päivää jolloin ne tuntuisi. Esikoisesta tuntui n. rv 18 ja nyt siis menossa rv 15+4. Joten luulempa että ei mene pitkään kun ne tuntuvat. :)
 
Me käytiin taas eilen neuvolassa.. Kaikki hyvin. Paino pysynyt täysin samana, ei laskenut, ei noussut. Verenpaineet hyvät, pissanäyte puhdas yms. Sydänäänet 140, pieni oli juuri päikkäreillä! Tunti siinä vierähti jutellessa kun tulee neuvolan vaihto ajankohtaiseksi kohta... =/ Ultraa (vasta 9.9.) ja seuraavaa neuvolaa odotellessa siis... Liikkeet tuntuvat täällä jo, ihanaa !! ja vatsakin vähän jo vatsan näköinen. Kunpa aika menisi siivillä!
 
Meil on Aibhlin iha sama laskettu aika ja tosiaan itselläni on huomena neuvola. Ultra on 6.9. :) Esikoista tässä kanssa odotellaan ja oon kans tuntenut aivan uusia tuntemuksia mahan pohjassa.. Pikkuinen siellä ilmoittelee itsestään ja hyvä niin kun mitään oireita ei oikeen ole ja ihan hyvä niin! :) Maha on kyl turvonnut ja uusien housujen ostaminen olisi edessä..
 
Amali@ , täällä pitäis kans mennä jo housujen ostoon ku ainoot mikkä menee päälle ahdistamatta on legginssit... =/ ja uudet rintaliivit pitäis saada kans! Huoh, mä kun vielä vihaan shoppailemista ja näillä helteillä kaupoissa juokseminen ei kamalasti houkuta... viikon päästä olis vielä parhaan kaverin häätkin ja viime vuotista uutta pukua kokeilessani tajusin, että uuden osto on edessäpäin... se ei nimittäin menny rintojen kohdalta lähellekään kiinni enää... kunpa elokuu menisi nopeasti, haluaisin jo tietää riehuuko mun vatsassa poika vaiko tyttö... :)) on jotenkin täysin poikafiilis <3
 
Moi!

Itelläni ei oo laskettu aika tammikuussa, mutta olen lueskellut tätäkin forumia. Ja mua vaivaa kauheesti, että mitä mimmikälle ja vauvalle kuuluu?? Jotenkin tuntu pahalle kun ensin on pitänyt totuttautua elämään ilman vauvaa ja sitten tulee iloinen yllätys ja sitten taas murhetta..
 
Täälläkin odotellaan Mimmikän uutisia! Toivottavasti ne ovat hyviä uutisia. Tulethan Mimmikkä kertomaan sitten kun joudat, pystyt ja haluat. :)
 
Täällä jo näkyy vauvan liikeet mahan päältäkin :) On tää odotus vaan niin ihanaa aikaa. Ens kuuta odotellessa, että pääsee rakenneultraan ja näkee pikkuisen ja ehkä sitä vähän odottaa, että saa tietää sukupuolenkin :) 
 
Minulla oli pari viikkoo sitten se niskaturvotus ultra. Pitääkö sen jälkeen varata aika neuvolaan vai tuleeko sieltä sitten kutsu suoraan rakenneultraan kun eivät sanoneet neuvolassa mitään? 
 
Varmaan vaihtelee paikkakunnittainkin, mutta täällä Helsingissä ainakin tulee kutsu molempiin ultriin, eikä siinä välissä käydä neuvolassa ollenkaan.. Vasta sitte rakenneultran jälkeen soittelen sinne aikaa.. Mut voithan aina soittaa neuvolaan ja kysyä :)
 
hei! ajattelin itsekki ruveta tänne kirjoittelemaan. täällä la on 26.1. :)  ihan ensimmäinen ultra oli viikoilla 9+6. sitte oli nt tutkimus 11+4. 0.9 oli turvotus eli ihan normaali :) kaikki muutenki ollut kunnossa tähän asti. tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola. kaikki ok edelleen vaikka luulin että sisätutkimus olisi ollut jotenki "pahempi" pikkukurkkaus vaan oli. tosiaan ensimmäinen raskaus ja kova jännitys ollut ja pelko onko lapsi varmasti siellä :D jos tuon jo uskois ihan tosissaan. mahan kasvua odotellessa :) rakenneultra olis 7.9 ja ei jaksais odotella.
 
Takaisin
Top