Neuvola- ja ultrakuulumiset

Käytännöt tuntuu vaihtelevan runsaasti ympäri Suomen ja ilmeisesti ihan Helsingin sisälläkin? Mä en ole käynyt neuvolassa kuin kerran, silloin joskus toukokuussa (vkot 8?, ehkä) ja sen jälkeen nt-ultrassa ja siihen liittyvissä verikokeissa. Kukaan ei ole sydänääniä kuunnellut (paitsi yksityisellä kun haluttiin tietää vkolla 6 että olen oikeasti raskaana), ultrassa toki nähtiin että sydän lyö. Äitiysneuvolassa ei tuolloin otettu mitään kokeita, ainoastaan tosiaan annettiin labralähete pissa-ym. verikokeita varten, joita tarvittiin niiden down ym. poissulkemista varten. Eivät tainneet edes perusverenkuvaa ottaa. 

Toinen neuvola mulla on 1,5 vkon päästä, eli 18. raskausviikko silloin ja rakenneultra sitten syyskuun alussa, eli viikolla 21. Kaipa ne sitten tuolloin neuvolassa jotain kuuntelevat

Helsingissä toisen lapsensa synnyttänyt ystäväni kertoi, että ei ne neuvolassa halua oikeastaan edes äitiä nähdä ennen kuin on ultran tulos kourassa - hänkin oli vain lupalapun käynyt allekirjoittamassa ja tavannut hoitajan sitten viikolla 17 ensimmäistä kertaa.

Meillä kyllä on koko syksylle buukattu jos jonkinmoista tapahtumaa neuvolan puolesta; perhevalmennusta (jossa tutustutaan tämän kaupunginosan muihin tuleviin vanhempiin), fysioterapiaryhmää, synnytysvalmennusta jne. Eli kaipa ne käynnit tihenee.

Mielenkiintoista miten eri tavalla Suomessa raskaanaolevista huolehditaan ja miten paljon enemmän joissain paikoissa tutkitaan kuin toisissa - käypä hoitosuosituksista huolimatta.

Onneksi me tammimammat olemme kaikki jo niiden kriittisten 12vkon ohittaneita, joten voimme suht turvallisin mielin luottaa siihen, että pienellä piiperöllä on kaikki hyvin ja tärkeintä on nyt omasta hyvinvoinnista huolehtiminen.

Jaksamista kaikille!
 
Hassua kuinka eri paikkakunnilla on erit käytännöt. Itse olen käynyt nyt jo viisi kertaa neuvolassa ja nyt siis rv 17+1 ja sen lisäksi np ultrassa eli aika tiheään olen tuolla saanut rampata. 

Lisäksi jokaisella neuvola käynnillä on ultrattu mikä on kyllä omaa oloa helpottanut kun on tasaisin väliajoin nähnyt, että kaikki on kunnossa.
 
Heippa!

Piti tulla pitkästä aikaa tänne kirjoittelemaan. Siis viikoista taitaa olla oikeasti menossa 17, kun tuo la. muuttui...Vatsa alkaa jo näkymään ja sukulaisillekin tuli jo uutinen kerrottua. Neuvolassa olen käynyt kaksi kertaa; viimeksi otti peruspissan ja kuunteli sydänäänet. Seuraava aika on 5.9 neuvolaan ja 9.9. mennään rakenneultraan, jänskää!
Olo tila on...jostain syvältä...tosin se johtuu pääosin siitä, että meidän taapero keksi, että yksin on tylsä nukkua ja nyt huutaa talon toisessa päässä suoraa huutoa parhaillaan 5 x yössä. Unikoulua on kovasti koitettu, mutta turhaan... Puoli vuotta nukkui jo tosi hyvin yksin omassa huoneessa, mutta...nyt taitaa äiti joutua patjamajoitukseen lastenhuoneen lattialle. Sängystä en nimittäin pois ota, kun olen sinne kerran laittanut...ehkä joskus tämä vaihe menee ohi (toivottavasti ennen kuin vauva syntyy;)).Muutoin täällä sujuu ihan hyvin...
 
Tosiaan, todella hassua miten eri puolella Suomea on eri käytännöt neuvoloissa. Ja tuo että Helsingissä äitiä ei suurinpiirtein haluta nähdä ennen kun on varmuus raskaudesta. Toisaalta ymmärrän, iso kaupunki ja paljon  raskautuneita kerralla, sit jos sattuukin ikävästi ettei masussa oo ketään tai km tulee ennen ultraa niin tavallaan se eka neuvolakäynti (n. rv 6-10) on turha ja maksaa valtiolle turhaan. Mut ei tätä täytyis ainakaan odottavalle äidille kertoa tai edes vihjailla ekassa neuvolassa että täytetään vaan laput ja tuut sit uudestaan kun  on varmuus raskaudesta.

Täällä pienellä paikkakunnalla eka neuvolakäynnillä jutskataan paljon. Viimeisenä kaikista jutuista ultrataan. Itse olen ajatellut että eikö kannattaisi ensin ultrata ja sit alkaa tekee koneelle tietoja ja äitiyskorttia kirjottamaan. Mut näin meillä. Ihan siis viimesenä ultrattiin ja sit täti onnitteli masussa olevasta elävästä vauvasta! Ja mulla oli vielä esikoispoika eka neuvolassa mukana, täti ihastu täysin poikaan, piti sitä sylissä ja jutteli sille paljon. Eli kiire ei ainakaan ollut. Ja se oli kyllä ihanaa.

Mä oon käyny nyt kahdesti neuvolassa ja yhdesti ultrassa. Seuraava neuvola rv 23, jolloin saan muuten jo kelaa varten laput täytettäviksi. :) Rakenneultra on rv 20+0.

Piti vielä lisätä et vuosi sitten esikoista odottaessa olin käyny tähän mennessä jo kolmesti neuvolassa. En tiedä onko nyt yksi käynti ollu vähemmän kun on jo toinen raskaus vai siksi että yksi käynti on otettu pois säästösyistä.

Todella ihanaa odotusaikaa kaikille tammimammoille! :) Kohta ollaan jo puolessa välissä.
 
Hemppa oot ihan oikeassa, kyllä olisi ollut helpottuneempi olo, jos neuvolassa olisi jo ultrattu eikä ois tarvinnut odottaa vielä ekasta neuvola-ajasta 4 viikkoa ennenkuin sai raskaudesta varmuuden. Mä sain sensijaan kilon (nyt liioitellaan vähän :D) paperia mukaan, joista osa oli jumppa- ja ruokaohjeita ja osa jotain joka liittyi vauvan tuloon. mulla pyörii vieläkin iso osa noista papereista käsilaukussa lukemattomina. hyödyllisin, mitä sieltä sain oli äitiyskortti ja lähete ultraan ja down-seulontaan.

mä olin vielä ekalla neuvolakäynnillä sitä mieltä, ettei raskautta ole, jollei siitä ole jotai konkreettista todistetta (esim. se ultra) eikä siksi tuntunut hyvältä, että piti jo ekalla neuvolakerralla päättää, haluaako perhevalmennukseen. kysyinkin, että onko ilmoittautuminen kuinka sitova, jos esim. kyseessä ois tuulimuna-raskaus, niin sit varmaan pääsisi pois ko. ryhmästä. me juteltiin kyllä 1h 30min meidän menneisyyksistä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.
 
Viime viikolla oli neuvolakäynti:
RR 125/80
Hb 135
paino +91g/vk
pissa puhdas

Pikkuisen yksiö näytti ahtaalta, mutta kaikki oli hyvin ja jumppatuokiokin sattui sopivasti.

Sovittiin verikokeesta paastosokeriarvon mittamiseksi. Paastosokeriarvo oli 5,3 > elikkäs sitten seuraillaan sokeriarvoja loppuaika.

Aikaisempien verikokeiden tuloksia:
veriryhmä A rh+, ei vasta-aineita, eikä pahiksia tauteja

Tuon sokeriseurannan takia on ylimääräinen käynti tk:lla ennen rakenneultraa.
 
Hei kaikki Mammat :)
Ajattelin nyt kertoa tuoreimmat uutiset ja ehk vähän niit vanhojakin :)
Eka neuvola mulla oli 16.6 ja vkoja oli kertyny 7+6 karkean laskemisen mukaan LA olis ollut 2.2.2012. Neuvolatäti oli oikein mukava ja juteltiin kaikkea ja tietty otettiin sit kaikki noi perusjutut :
112/70
Hb 139
Pissa puhdas. Sit odoteltiin jo ekaa ultraa, joka oli 11.7
Siellä selvis et laskettu aika siirtyy 25.1.2012 :) Otettiin myös verikokeet ja muut, ja sillon lapsi oli 7cm, pää perämitta oli tasan 50mm vkolla 11+6. 
Sit vaihtuikin neuvola, kun muutin. 
Se olikin 8.8 (15+5)  ja hyvin meni sielläkin. Neuvolantäti oli nuori ja mukava, tuli sellanen kotonen fiilis :) no pissa oli puhdas, se piti itse katsoa. Verikokeiden tulokset oli tullut sinne ja ne oli kaikki Puhtaat. Myös Downin seulonta verestä oli normaali. 
Verenpaine 116/73
Hb 143
Verisyhmä A+
Ja paino -160g edellisestä kerrasta. Kuunneltiin vauvan sydäntä ja aina kun löys oikeen kohdan ni pikkunen luikki karkuun :) Vikalla kerralla oli sit tosi kuuluvat, ja syke oli 135. Seuraavalla kerralla onkin Rakenneultra ja se onkin jo 7.9, seuraava neuvola sit seuraavalla vkolla.. Huolettaa vaan toi paino ku ei taho nousta. Mites muut voi? Joko masut kasvaa? Tuntuuko liikkeitä? Itselläni on kumpu, ja en jaksais odottaa sellasta jättimahaa :D
Jaksamisia 
 
Minulla rakenneultra takana! Oli ihan mielettömän ihana kokemus :) Näkyi niin selvästi kaikki. Siellä se pieni huiskutti ja kovasti heilutteli jalkojaan :) Kaikki hyvin :) Päänympärys oli 16 senttiä. Jalkapohja 3 ;) aivan ihana <3 <3 <3 Sukupuolikin selvis :)
 
Torstaina käyty neuvolassa.
RR 116/70
B-Hb 123
Vaavin syke 145
Kauhea meteli oli huoneessa kun sydänääniä kuunneltiin.Tätillä oli laite täysillä huutamassa mun korvan juuressa.Kiva tapa pikkusella yrittää oikeen tähdätä siihen laitteeseen että tulee kaameita pamauksia ja sitten karataan rikospaikalta :) Onneks olin jo tottunu tosta kotidopplerista samaan sätkyjä muuten olisin varmaan tippunu siitä pediltä :) Valitin sitten tätille että on ruvennut olemaan aika hirveitä päänsärkyjä monta kertaa viikossa.Käski vaan ottaa Panadolia..eli särkee sitten vaan.En mä rupee mitään panatoolia syömään kun karkkia.
Tällä viikolla oli myös työpaikan terveystarkastus.Verikokeiden tulokset oli kuulemma erinomaisia ja kertovat hyvästä ruokavaliosta.Tätä juhlistettiin rullakebabilla. emoticon
Sen verikokeen perusteella kyllä hemoglobiini oli 121 ja terkkari oli sitä mieltä että rautatabletteja voisi kyllä jo harkita.No neuvolan täti määrästi vasta veriplättyjä.Voi nam...
 
Mullakin Täti on tullut päänsärkyjä! Olisko just ollut rv 16 eteenpäin, sanoinkin siitä viime torstaina neuvolassa, ja sain vain saman ohjeen kun säkin, Panadolia vaan naamariin. Kätilö käski vain seurata tilannetta ja seuraavalla neuvolakerralla (kuukauden päästä) palataan asiaan.

Tällä kerralla mitattiin jo sf-pituuskin, oli 15,9cm ja sydänäänet huiteli 150 paikkeilla. Mieskin pääsi taas vaihteeksi mukaan neuvolaan, ja kyllä se taas oli pelkkää hymyä kun kuuli pikkuisen sydänäänet :) Sanoikin että kyllä siellä mahassa taitaa jotain olla. No shit :)
 
Joo ne päänsäryt on välillä tosi jäätäviä!Panadolia ottanut muutaman kerran eikä siitä ollut kyllä mitään apua..Kyllähän ne kotona kestäis kun saa rauhassa olla mutta töissä kun ei pääse mihinkään toipumaan hetkeksi niin oikeen ahdistaa välillä.No täytyy vaan toivoo että ne loppuukin joskus.Mielellään pian kiitos :)
 
Tsuh-tsuh-tsuh-tsuh....niin meidän vaavelin sydän löi tänä aamuna neuvolassa - 140 kertaa minuutissa!

Kaikki oli muutenkin hyvin, painoa tullut 1,6kg lisää ajasta ennen raskautta ja hemoglobiini ja verenpainekin on kunnossa.

Nukkua se käski ja ottaa töissä vähän rauhallisemmin, ei sais stressata. Saiskohan tuon reseptillä pomolle toimitettavaksi emoticon

 
Täällä käyty tänä aamuna neuvolassa..Tänään siis viikkoja 17+0..

RR: 109/73
Hb: 125
Paino noussut huimat 3kg sitten viime käynnin, joten muutos/vko on +995g.. :/ pitää vissii ruveta vähän tarkemmin taas seuraamaan syömisiään!! :/
Syke: +150 ja kova oli liikkuminen Piiperöllä päällä! :)

Sf mitta mitattiin nyt ekaa kertaa ja oli jo 20.. :O Eli vastais jotain viikkoja 21-22.. Eli ei ihme että on Piiperöllä nyt tilaa tuolla liikkua ja masu on kasvanut huimasti! Neuvolatäti epäili et tulis pitkä vauva ainakin kun kohtu on jo noin suuri.. Saas nähdä..

Nyt sit vaan ootellaan rakenneultraa joka on vajaan kuukauden kuluttua.. :)
 
Mua jännittää ihan hurjasti se rakenneultra! Reilu viikko vielä, hui! :D Muuten kaikki loistavastim yläpaineet hiukka koholla, mut johtu kai siitä ku tuli salmiakkihimo. :o :))
 
Kävin yksityisellä ylimääräisessä ultrassa, kun halusin varmistaa, että kaikki on hyvin ja neuvolaan on vielä viikko(edellinen oli heinäkuun alussa) ja ultraan monen monta viikkoa. Siellä se onneksi puski kovasti, ja mitat oli viikkoihin nähden hyvät. Nyt voi sitten levollisemmin mielin mennä neuvolan tädin kanssa juttelemaan, kun en ole valmiiksi kiukkuinen jo sinne mennessäni siksi että jännittäisin miten asiat on :)
 
Tänään oli rakenneultra rv20+2. Kaikki oli ihan normaalisti, mamamörmeli liikkui ihan nätisti vaikka oli selvästi rauhoittumaan päin kun ultrattiin. Syke oli lähempänä 130 tällä kertaa, aikaisemmat ovat olleet 160 ekassa ultrassa ja 140 viimeksi neuvolassa heinäkuun lopussa.
Kätilö sanoi että ihan normaalien mittojen mukaan mennään, vastaavat viikkoja.

Seuraava neuvola on parin viikon päästä, pääsee täyttelemään Kelan lappuja ja tutustumaan siihenkin puoleen. Seuraavaksi on myös uusi neuvolatäti, edellinen sai siirron toiseen kaupunginosaan.
 
meillä oli tänään rakenneultra ja taas meni rv:t uusiksi, tällä erää palattiin siihen aikaisempaan rv:n eli 19+5 :) vauvalla oli kaikki kunnossa ja muutenki normaalisti kehittynyt. vauva heristeli nyrkkiä, niinku aikaisemmassaki ultrassa ja katsoi "kameraanki" :D sukupuolta ei suostunut näyttämään, vaan veti kantapään eteen, mutta kätilö arveli vauvan olevan tyttö. minä nyt oon niin utelias et päätin selvittää 4d-ultran ja investoida sit siihen, saa kai sen rahan turhempaanki kulumaan :D
 
Minäkin tahdon! en ole näille sivuille päivitellyt mitään meidän odottelusta ja voinnista.. ehkä nyt olis aika "uskaltaa" innostua ennemmän vauvasta, ja uskoa että kyllä se sieltä on tulossa!<3 Meillä viime ultrassa 1.8 rv. 15+4 paino noussut ihan pikkusen, mutta nyt on kiloja kertynyt ja seuraavaa neuvolaa odotan innolla ja sehön oli 6.9! RR: 135/73 ja murupussin sydän löi 148 nopeudella..! Meillä rakenneultrakin lähestyy, siis 6.9 ja ollaan nyt sitten mieheni kanssa varmistuttu että halutaan tietää kumpi on tulossa (aikaisemmin epäiröintiä, ja pohdintaa..) mikäli sikäli beibe on valmis itsensä "paljastamaan" :D
 
Meillä oli maanantaina neuvola ja menossa nyt 18+3. Verenapineet oli vähän noussu 125/65 mutta mulla on niin alhaset normaalisti ja toikaan ei siis korkea ole.. Hb oli tippunu 112 eli alko rautakuuri, neuvola tätikin ihmetteli miten on voinu laskea niin nopeasti noin alas.. Painoa oli tullu sen 1,5kg. Ja nyt vihdoin ja viimein kuultiin pikkusen sydänäänet !!! Voi jestas sitä tunnetta kun ne kuuli ekan kerran, oon liikkeitä tuntenut mutta nyt tuli niin todellinen olo että kyllä se siellä on :) kuulosti ihan kun juna olis puksuttanut siellä. Pikkusen sykkeet oli n. 150 :) Rakenneultraa odotellessa, joka siis 6.9 :) Halutaan tietää kumpi on muttei muille varmaan tulla sanomaan..
 
Nonii, rakenneultrassa käyty. Kaikki rakenteet olivat niinkun pitääkin, vastasivat viikkoja. Sydämen rakenteet ja aortta olivat myös normaalin näköiset, isot verisuonetkin löytyivät oikeilta paikoilta. Meille tulee pieni virkeä TYTTÖ ... :) <3 Painoarvio oli 292g eli todella siro tyttö. Koko ajan liikkui ultratessa. Istukka takaseinässä, ei tule kohdunsuun päälle. Kohdunsuu kiinni. Nyt voi siis huokaista! :)

Minkäslaisia painoarvioita ootte muut saaneet? Tuo oma on ilmeisesti aika pieni.
 
Takaisin
Top