Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty tänään: rv 16+1

Pissa puhdas
RR 110/50
paino 50,2kg (ekassa neuvolassa 9+5 oli 48,8kg)
Pikkuisen sykkeet 150++
Liikkeet +
Kohtu melkein navan korkeudella

Tarkistettiin nt-ultran riskiluvut jotka oli suuret, eli todella pieni riski. Veriryhmä myös tarkistettiin ja se oli A+.
Tässä kai tärkeimmät. Nyt neukkutäti oli ihan mukavalla päällä. :)

Jos kirjaisin miekin näitä tähän astisia neuvolakuulumisia.
Ensimmäinen neuvolakäynti+ultra oli rv 8+2: Terolut-kuurin jälkeen ei tullutkaan tätiä vaan mönkijäinen ilmoitti itsestään, joten sitä ihmeteltiin. Pikkusella sydän jyskytti täyttä höyryä, ja kaikki ok.
Lääkärineuvola+ultra rv 9+0: Tuli näin pikaisesti kesälomien takia. Pikkusella kaikki ok, edellisen vkl:n verenvuodosta huolimatta. Kohdunsuukin oli sulkeutunut. Virtsastakaan ei löytynyt ylimääräisiä.
Seulontaultra rv 12+0: Hoitaja vähän säikytteli, mutta onneksi selvittiin vain sillä säikähdyksellä. Pikkuinen halusi vain uinua, joten mittauksista ei meinannut tulla mitään. Mieskin näki nyt eka kertaa live-kuvaa pikkuisesta.

Jokohan sitä pikkuhiljaa alkaisi tajuta, että meitä on kohta kolme. Masu tuntuu ainakin kasvavan silmissä - onneksi on tuota pömppöä ennestään niin ei paista heti silmiin.

Jospa sitten minäkin. Ekaa odotellaan.Meillä oli varhaisultra Tyksissä rv.7+3.(Koska pikkuisemme on saanut alkunsa Tyksin klinikalla).Siellä katsottiin etä sydän oli ruvennut lyömään ja kaikki oli muuten ok. Np-ultra oli sitten yksityisellä rv.11.Meilläkin pikkuista piti vähän töniä ja herätellä että saatiin mitattua :) Mutta kaikki oli sielläkin hyvin ja koko vastasi viikkoja 11+1.Neuvolassa on pari kertaa käyty.Molemmilla kerroilla oli aloitteleva sijaistava neuvolatäti joten oltiin molemmat vähän hukassa :) Viime kerralla oli myös lääkäri ja sain vihdoin kuulla sydänäänet,syke oli n.150. Ensiviikolla onkin sitten kuntamme oma neuvolatäti palannut lomalta joten päästään kuriin ja nuhteeseen.Tai siltä se täti ainakin puhelimessa kuulosti :D No saapahan taas kuulla ne ihanat sydänäänet <3

Neuvola: rv 16+2

Pissa puhdas
RR: 108/68
Paino: -400g
Hb: 127
Pikkuisen sykkeet: 146+ (kuulemma miehekkäät äänet :D, neukkutäti veikkasi poikaa)
Liikkeet: +
SF: 14cm

meillä oli tänään neuvola ja mulla kaikki ihan ok, paino 69,8 kg (en oo ikinä painanut noin paljoa, mut onneksi tänkin saa selitettyä sillä, et mulla onkin kyytiläinen), ei valkuaista virtsassa eikä mitään muutakaan outoa. kohtu noussut hyvin. sydänääniäkin kuunneltiin tai ensin yritettiin kahdella eri dopplerilla ja sit neuvolatäti haki toisen tädin paikalle, koska ei saanut kuunneltua kunnolla (oli kuulemma kohdun etuseinämällä ja edessä oli istukkaa jne.). ehdin jo tuskailla, et jos mä oon vain läski, mut se toinen neuvolatäti löysi lopulta sykkeen, joka oli 128. vauva potkaisikin dopplerin anturia <3 oisko se sit kiukkuinen tyttö tulossa tai sit reipas poika :D

hieman meinasivat säikäyttää meidät tolla ja se eka neuvolatäti oli jo ultralähetettä tekemässä, mut onneksi vauva ilmoitti olemassaolostaan. on kuulemma normaalia, että vauva voi olla jossain piilossa.ultraa odotellessa, onneksi se tulee nopeasti kolmen viikon kuluttua :)

Täällä kans just toinen neuvola takana, oli neuvolalääkärillä. Kyllä jännitti mut siellä se pikkusen sydän hakkas niinku pitikin. :) Negatiivisena sit löyty pissatulehdus, mistä ei ollu mitään havaintoa itellä, no toivottavasti antibioottikuuri tepsii siihen. Nyt sitten odotellaan kutsua sinne rakenneultraan ja sokerirasituksessakin pitäis käydä jossain välissä, että saa sen äkkiä alta pois. 

Mä kävin myös tänään neuvolalääkärillä. Ja se oli myös minulle 2. neuvolakäynti.

Hemoglobiini oli 140, paino 58,0 (+500g), paineet 144/78 (Härregyyd!! Mulla ei ole koskaan ollu noin hirveitä paineita!), pissa puhdas.

Lääkäri otti sisätutkimuksen yhteydessä papan.

Niin, minulta otettiin vasta nyt perusverikokeet. Jospa niissä ei ois kuppaa kummempaa :D

Sikiöseulonnan tuloksetkin olivat tulleet:
21-trisomia 1:7100 ja 18-trisomia 1:100000

ai niin, olinhan mä myös rh-, mitä en ollut tienny. onneksi terkkari osasi kertoa tosta melko hyvin, jotten ihan täysin kilahtanut ja alkanut sekoilemaan entistä paremmin tän raskauden suhteen. joudun kuitenkin verikokeisiin melko tiheästi, sillä ilmeisesti seurataan, etten ala tuottaa jotai vasta-ainetta, mikä ois vauvalle vaarallista. ja synnytyksen yhteydessä vauvasta otetaan verinäyte, ja jos hän on rh+, mä saan piikkinä jotain vasta-ainetta. en mä tiennyt tosta enkä tiennyt oikeastaan edes veriryhmääni ennen ultran jälkeen otettua verikoetta.

toinen tärkeä juttu oli, et down-seulonnan tulos oli 1:30000, ei siis huolta siitäkään. näköjään sitä unohtaa olennaiset asiat, kun kuulee jonkun ihan oudon jutun neuvolassa ja sit joutuu vielä turvautumaan googleen et selviää tarkemmin, mitä se meinaa.

Moi!

Toinen neuvolakäynti takana ja jotain 40 minsaa siinä tais nyt vaan kestää.

Pääosin siellä rupateltiin yleisesti kuulumiset ja erinäisistä asioista sit mitkä oli mietityttänyt. Verenpaine oli eka neuvolakerralla tosi alhanen 86/54 ja nyt toka kerralla melko alhanen sekin jotain 95/66. Ei kuitenkaan mitään erityistä heittoa. Hemoglobiinia ei otettu tällä kertaa.. aattelin tosin et se ois nyt ollu just hyvä nähdä et (rv 14+5) ei ole vaan laskenu kun viimeks oli 124. Sit vilastiin paino. Jostain aikaa kotivaa´alla paino näytti nousseen peräti kolme kiloa raskauden alkupainosta, mut nyt on turvotus helpottanu hieman ja neljän viime viikon aikana painoa olikin neuvolan mukaan tullut vaan n. 1,4 kg.. sehän on ihan hyvä luku, kun ei sen painon vissiin tarvii hirveen nopeestikaan hetkessä nousta. Tietenkin kuunneltiin myös sydänäänet ja taas - kuten aina kun vauvaa on tutkittu - sikiö piilotteli mahdollisimman pitkään itseään. Istukan kautta kulkevat sydänäänet kuultiin ensin, sit neuvolatäti löys sikiön ja ilmoitti iloisesti et siellä se potkii ja liikkuu mahottomasti. Vielä en tunne mitään liikkeitä, mut se neuvolatäti ties vaan sanoo et näin asia on. Sydänäänetkin kuultiin lopulta ja hyvältähän ne kuulosti.

Vähän on kyl ihmetyttäny tässä noissa neuvolakäynnin sydänäänten tarkasteluissa se et joillakin täällä lukee tosi tarkkaan et paljon on sikiöllä sykkeet yms tiedot muutenkin ja siis mähän en oo saanu vielä kertaakaan tietää vauvan sykkeistä muuta kun et ne on olemassa edes ultratutkimuksissa. Ja siis toisekseen ei sieltä neuvolasta ole muutenkaan hirveesti vielä herunu tuota ekstratietoo. Kaitpa niitä alkaa sit saamaan jatkossa paremmin.. ?

Kaiken kaikkiaan neuvolatäti oletti pienillä tutkimuksilla, että mitä luultavammin tulevalla lapsella on vatsassa kaikki hyvin. Toivotaan totta kai niin.

Seuraavaks ois sit se varhaisrakenneultra viikolla 18 elokuun lopussa. :) Kylläpäs sitä jo odottaa!

mulle kerrottiin sydämen syke, sit kun se sydänääni lopulta löydettiin ja sama kirjoitettiin siihen äitiyskorttiin. mä odottelen rakenneultraa, joka on reilun kahden viikon kuluttua, koska jotenkin en saanut rauhaa tosta neuvolatutkimuksesta.. piti mieheltä varmistaa ainakin kaksi kertaa, et kuuliko hän ne sydänäänet ihan varmasti (mä en niitä tunnistanut, mutta sen potkun kyllä kuulin :)) ja hän sanoi, että kyllä ne oli ne sydänäänet. mullakaan ei vielä tunnu mitään liikettä tuolla alhaalla, joskus olen jotain tuntenut, mutta se on yhtä hyvin voinut olla joku muu muljahdus vatsassa, joten en mene sanomaan, että siellä liikutaan.

toivoisin kyllä, että nuo neuvolakäyntivälit olisivat vähän theämpiä, jos nyt ei ultra-aikoja ole tiiviimmin, koska tuossa muutaman viikon odotteluaikana ehtii hiipiä mieleen epäusko koko raskaudesta ja vauvan olemassaolosta. mäkään en koe saaneeni neuvolasta mitään uutta tietoa tms., kiinnostavin tieto oli tosiaan nuo mun verikoetulokset ja down-seulonnan tulos. vähillä tiedoilla ne kyllä pystyy neuvolassa olettamaan, et kaikki on kunnossa.

Itse olen nyt sen huomannut että itse pitää tajuta kysyä asioita, terkka ei välttämättä kerro mitään jos ei kysy. Ekan kohdalla olin itsekin ihan h-moilasena aina neuvolakäynnillä ja nyökkäilin vaan kun oli jostain puhetta. Sit joku asia jäi kuitenkin aina mietityttämään. Nyt toista odottaessa osaa jo kysyä samalla ne tärkeet asiat mitkä ei olis tullu kuuloonkaan ekaa odottaessa!

Ja taitaa eri neuvoloissa olla vähän eri käytännöt. Tai siis hoitajia on niin monenlaisia ja jokaisella ne omat tapansa.

Itse olen nyt sen huomannut että itse pitää tajuta kysyä asioita, terkka ei välttämättä kerro mitään jos ei kysy. Ekan kohdalla olin itsekin ihan h-moilasena aina neuvolakäynnillä ja nyökkäilin vaan kun oli jostain puhetta. Sit joku asia jäi kuitenkin aina mietityttämään. Nyt toista odottaessa osaa jo kysyä samalla ne tärkeet asiat mitkä ei olis tullu kuuloonkaan ekaa odottaessa!

Ja taitaa eri neuvoloissa olla vähän eri käytännöt. Tai siis hoitajia on niin monenlaisia ja jokaisella ne omat tapansa.

Juu, kiitti vastauksista.. vaikka nyt oon jo lukenu alkuraskaudesta hirveesti kaikkee tietoo, niin en oo varmasti sisäistäny vielä tarpeeks kaikkee et osaisin vielä kysyäkään kaiken tarpeellisen. Taktisesti taidankin näiltä sivuilta tehdä listan asioista jotka aion udella seuraavalla neuvolakäynnillä ;). Varmaan tuollon neuvolatäti on sit ihan h-moilasena et miten voin tietää jo näin paljon asioista :D ja kokee ittensä ylityöllistetyks.

Tosissaan kyl hieman ärsyttää et sitä vaan sanotaan tosi lyhyen tutkimuksen jälkeen et kyllä siellä kaikki on kunnossa. Eniten pännii kun pitäshän ne kait säännöllisesti kahtoo pissat ja hemoglobiinit. Nyt kun ei ollu hätä, niin tää neuvolatäti ilmotti et katotaan se sit ens kerralla. Mut siis joo oma vikakin kun en osannu kun kiltisti nyökkäillä kaikkiin asioihin.

Nii tosiaan antohan ne veriarvotiedot.. O+ on kuulemma mulla. Vissiin kait niin, et kun on toi + nii ei oo rhesus ongelmana sit raskauden aikana.. mun äitihän kerto et se oli rhesus negatiivinen ja et sen kaikki kolme raskautta tutkittiin ettei vasta-aineita kehity ja siis ettei lapsien veriä tarvinnu vaihella sun muuta. Kait se ei oo siis niin paha juttu jos on toi + siinä.

Huhhuijjaa.. jos vielä siivoilis tätä sekamelskaa ennen kun painuu laskee lampaita..

DiaLia älä oo huolissas tuosta hb:n mittaamisesta. Ei niillä ole tarkoituskaan sitä joka kerta mitata jos äiti ei itse koe olevansa normaalia väsyneempi tai tule muita  oireita. Eli ihan normaali käytäntö että on jättänyt mittaamatta tällä kerralla jos viimeksi mittasi. Muistaakseni esikoisen aikaan mittasivat noin joka toisella käynnillä, loppuraskaudessa ei niin useesti kun niitä käyntejäkin on sillon paljon tiheemmin.

Mun hb oli toissapäivänä enää 105 vaikka oon syöny rautaa jo kolme viikkoo maksimiannoksella. Sille ei voi mitään. Reumakin laskee hb:ta ja raskaus siihen päälle., Mut onneks olo on hyvä alhasesta lukemasta huolimatta.

me ei olla kertaakaa vielä kuultu sydänääniä ? ja oon viikolla 15+6. ja seuraava neuvola on 22.8. jos sillon sitte kuulis :O Ihmetyttää vaan kun kertaakaan kukaan ei oo yrittänyt kuunnellakkaan niitä:O

heidh, tuo on kyllä aika outoa että et ole vieläkään kertaakaan kuullut sydänääniä. Entäs silloin ultrassa viikolla 12? Kuulitko siellä? Tai ilmeisesti ainakin katsoitte kuvaruudulta kun sydän sykki? 

Luulisi että joka neuvolakäynnillä kuunnellaan niinkuin meilläpäin. Sen vauvanhan takia siellä käydään.

siis joo ollaan nähty kun sydän lyö ja nähty kun se siellä möyrii ja pyörii muttei oo kuunneltu :O siinä viikon 12 ultrassa se kysy ollaanko kuultu ja sanoin että ei nii se sano että voi olla ettei oo kuulunukkaa koska istukka(?) niin edessä siinä ettei välttis edes kuuluis:O kahden viikon päästä neuvola nii siellä kyllä haluan kuulla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mutta nyt kyyllä tuli semmonen olo että mitä jos siellä ei ookkaan mitää :O :(( kyl joskus tuntuu semmonen hento liike iltasin ku makoilee ja muutenkin kun on rentona mutta mitäs jos vaa kuvittelen senkii. vähän häiritsee nytte..

heidh, tottakai sun masussa on kaikki hyvin! Tuohan tosiaan selittää jos istukka on etuseinämässä että niitä ei kuulukkaan mut outoa jos eivät ole yrittäneetkään. Kyllä ne jo ens kerralla neuvolassa kuunteleevat ja on ne nyt jo niin vahvat että kuuluuvat istukan takaakin! Älä tästä nyt oo turhaan huolissas kun kuitenkin olet pikkuisen ultrassa nähny temmeltämässä ja jos hipaisukin on jo tuntunut, ne on liikkeitä <3 Ja ei mullakaan tunnu joka päivä liikkeet  että älä siitäkään huolestu jos ei kuulu aina kun kuulostelee.

mulla on myös ilmeisemmin istukka etuseinämällä, siksi sydänäänten kuuleminen oli hieman nihkeää, kun vauva oli koko ajan piilossa sen takana. onneksi sentään jotain kuului. olen ymmärtänyt, että tästä eteenpäin sydänääniä kuunnellaan joka neuvolakäynnillä, ja mulla oli tiistaina tosiaan eka kerta, kun niitä kuunneltiin. ekalla neuvolakäynnillä terkkari lupasi, et tokalla sit kuunnellaan sydänääniä. kaipa sitä voi vaatia, et niitä kuunneltais, tai luulisin ainakin niin.

Nii :) välillä alkaa turhaan hermoilemaan kaikesta hölmöstä kun miettii ja yrittää iltasin odottaa niitä liikkeitä :p ihan on outoa kun ei ole pahaa oloa enää ja niinä päivinä kun tuoolla ei tunnu liikkeet niin tulee ihan semmonen olo että näinköhän siellä ketkään edes on.. Mutta kyllä masu on alkanu pömpöttää siihen malliin että kyllä siellä on :) mieskin tossa sanoi aamulla että aika pallo jo on.

Takaisin