Hei,
Olen uutena täällä kirjoittelemassa, koska en ole aiemmin "tajunnut" miten tänne voisi vastailla :D. Minulla siis la 18.1.2012 ja vauva on ollut perätilassa. Meillä oli keskiviikkona synnytystapa-arviointi, jossa tosiaan vahvistettiin tämä perätila (ollut jo useita viikkoja). Luulin siis meneväni pelkkään arvioon (lääkärin gynekologinen tutkimus, sydänäänet), mutta sitten samaan reissuun tehtiinkin yllättäen ulkokäännös. Olin jotenkin niin sekaisin, kun en tosiaankaan ollut varautunut tähän asiaan. Asia eteni seuraavasti:
Sydänäänien seuranta 30 min, ultra (katsottiin, että vauva ok sekä istukan ja napanuoran sijainti), alatietutkimus (erikoistuva lääkäri), johtava ylilääkäri tuli toteamaan perätilan ja totesi, että kohta käännetään. Sitten minut vietiin tutkimushuoneeseen, jossa annettiin lihasrelaksanttipistos (tms. astmalääke, joka lieventää mahdollisia supistuksia käännön aikana), samalla sängyn pääty laitettiin alaviistoon kallelleen. Siinä odoteltiin reilu puoli tuntia. Sitten kärrättiin sängyllä ultrahuoneeseen, jossa johtava ylilääkäri, erikoistuva lääkäri ja kätilö tarkistivat vielä ultralla tilanteen. Sitten ylilääkäri totesi, että on sen verran jo kiinnittyneenä pyllystä synnytyskanavaan, että ei kannata kääntää. Mutta seuraavassa hetkessä hän sitten alkoikin työntämään sormia vauvan pyllyn alle ja sai sen irti. Sitten ultran avulla vauvaa liu´utettiin ylöspäin poikkitilaan. Siinä vaiheessa hän sanoi, että enempää ei kannata kääntää vaan jätetään tähän ja katsotaan viikon kuluttua onko kääntynyt luonnollisesti jompaan kumpaan suuntaan. Tämän jälkeen minut vietiin vielä tunniksi tarkkailuun, jossa seurattiin vauvan liikkeitä ja sydänääniä.
Kokemuksena voin kertoa, että tämä tuntui epätodelliselta ja jokseenkin epämiellyttävältä, muttei kuitenkaan kivuliaalta. Kyllä vatsalihakset oli kovilla, kun siinä sängyllä jäkitin vastaan. Aika hurjan näköistä miehenkin mielestä. Mutta kyllä siitä selviää, jos se on jollain tässä edessä. Minulla oli tämän jälkeen muutaman päivän ajan vatsa tosi hellänä sisältä ja ulkoa (lisäksi lääkärillä oli aika pitkät kynnet, joista jäi jälkiä ihoon :D). Lisäksi tämän jälkeen en ole ollut enää varma miten päin vauva on mahassa. Tiedän siis missä pää ja pylly on, mutta jotenkin tunsin, että yhteys katkesi ja jouduin miettimään koko tilanteen (sijainnin) uusiksi. Nyt vauva liikkuu yöllä paljon, kuten ennenkin, mutta aamulla on aina samassa poikkitilassa. Tämän asennon muuttumisen jälkeen vauva painaa rakkoon ja minulla on muutenkin ollut hieman hankalampi olla. Kun vauva oli kiinnittynyt pyllystä tuonne kanavaan niin se ei painanut ollenkaan ja liikkuminen oli helpompaa. Nyt se on painottomassa tilassa navan yläpuolella ja siinä ympärillä.
Ensi ke 28.12. katsomme taas tilanteen, mutta luulenpa, että tätä vauvaa en halua enää käänneltävän. Yksi käännöskerta meni ok, mutta en halua, että sitä kiusataan enää tällä asialla. Toivottavasti asettuu vielä paikoilleen, mutta jos ei, niin sitten sektio. Vauvan tämän hetkinen painoarvio oli 2,6 kg.