Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään oltiin taas neuvolassa:


Rv 36+6 (35+ 3)
Sf  32 (29)
Tarjonta RT (RT)
Syke 140 (140)
Liikeet ++ (++)
Turvotusta + (++)
Paino -1120 (+ 1400)
RR 128/86 (140/85)
Pissa ok (ok)
Hb 132 (ei mitattu)

Joo, eli turvotusta ei enää oo niin paljoa mitä aiemmin, ja verenpaine oli kans ok, eli ei tarvi pelätä toistaiseksi enää raskausmyrkytystä :) Lisäks terkka ja opiskelija molemmin mittasivat sf:n ja tulos oli tosiaan tuo 32cm, siitähän oon ollut huolissani kun tuntui ettei kasva ollenkaan. Viime ja edelliskerralla oli mitta 29 cm, mut toki mittaajatkin on olleet eri tyyppejä. Tuntuu jotenkin tosi ihanalta ja raskaana olevalta nyt kun sf on yli 30 senttiä, ihan typerää tälläsestä iloita, mut jotenkin nyt vasta tuntuu että vauva on tulossa
 
 
Heippa,

meillä oli tänä aamuna se ulkokäännösaika KYS:lle. Aluksi heti otettiin sydänkäyrä seuraus pieneltä puoli tuntia, jonka jälkeen lääkäri tuli ultramaan ja valmistelemaan käännökseen. NO, mikä ihana yllätys pienokaisemme olikin kääntynyt itsestään RT-tilaan !!!Ei voisi iloisempi olla tästä uutisesta!

Nyt sitten, vaan toivotaan ettei kääntyisi enää, aika vilkas tapaus kyllä tuolla mahassa asustaa ! :D

Nyt sitten vaan neuvolassa seuraillaan, kuinka päin on... Normineuvola jäikin tältä viikolta pois minun osalta, kun on näitä KYS-käyntejä ollut. Joten seuraava punnitus onkin sitten vasta ensi keskiviikkona joulun jälkeen :D

Brainfreeze:Hyvä, että Sf-mitta nyt oikein kahden tarkistama :)

Riida:Hyvä, vaan että pieni kasvaa :) Eikä nyt onneks silti povattu mitään yli 4 kiloista vaavia :D

On kyllä niin hyvät fiilikset, lähteä huomenna joulun viettoon !! Ihanaa joulua vaan kaikille muillekin mammoille !
 
Täällä kans lääkärineuvola takanapäin.. Kaikki muuten hyvin, paitsi et vauva on jo laskeutunut tosi alas, kohdunsuu pehmeä ja pari senttiä muutosta havaittavissa.. Paino oli tippunut puoli kiloa viime viikosta =/
 
Täällä kanssa synnytystapa arviointi takana päin ja painoarvioks antovat 3600-3700g JOS menee lasketulle ajalle :) vauva jo laskeutunut ja pää tiukasti kiinni tuolla ja hieman paikat pehminnyt. että nyt sitten toivotaan että menis uudenvuoden yli kuiteskii vielä masussa :) ja painoa tullut kahdessa viikossa kaks kiloa ! mutta sano terkka että turvotusta alkaa olemaan niin siitä johtuu. nyt rv 35+5:)
 
Hei,
Olen uutena täällä kirjoittelemassa, koska en ole aiemmin "tajunnut" miten tänne voisi vastailla :D. Minulla siis la 18.1.2012 ja vauva on ollut perätilassa. Meillä oli keskiviikkona synnytystapa-arviointi, jossa tosiaan vahvistettiin tämä perätila (ollut jo useita viikkoja). Luulin siis meneväni pelkkään arvioon (lääkärin gynekologinen tutkimus, sydänäänet), mutta sitten samaan reissuun tehtiinkin yllättäen ulkokäännös. Olin jotenkin niin sekaisin, kun en tosiaankaan ollut varautunut tähän asiaan. Asia eteni seuraavasti:
Sydänäänien seuranta 30 min, ultra (katsottiin, että vauva ok sekä istukan ja napanuoran sijainti), alatietutkimus (erikoistuva lääkäri), johtava ylilääkäri tuli toteamaan perätilan ja totesi, että kohta käännetään. Sitten minut vietiin tutkimushuoneeseen, jossa annettiin lihasrelaksanttipistos (tms. astmalääke, joka lieventää mahdollisia supistuksia käännön aikana), samalla sängyn pääty laitettiin alaviistoon kallelleen. Siinä odoteltiin reilu puoli tuntia. Sitten kärrättiin sängyllä ultrahuoneeseen, jossa johtava ylilääkäri, erikoistuva lääkäri ja kätilö tarkistivat vielä ultralla tilanteen. Sitten ylilääkäri totesi, että on sen verran jo kiinnittyneenä pyllystä synnytyskanavaan, että ei kannata kääntää. Mutta seuraavassa hetkessä hän sitten alkoikin työntämään sormia vauvan pyllyn alle ja sai sen irti. Sitten ultran avulla vauvaa liu´utettiin ylöspäin poikkitilaan. Siinä vaiheessa hän sanoi, että enempää ei kannata kääntää vaan jätetään tähän ja katsotaan viikon kuluttua onko kääntynyt luonnollisesti jompaan kumpaan suuntaan. Tämän jälkeen minut vietiin vielä tunniksi tarkkailuun, jossa seurattiin vauvan liikkeitä ja sydänääniä.
Kokemuksena voin kertoa, että tämä tuntui epätodelliselta ja jokseenkin epämiellyttävältä, muttei kuitenkaan kivuliaalta. Kyllä vatsalihakset oli kovilla, kun siinä sängyllä jäkitin vastaan. Aika hurjan näköistä miehenkin mielestä. Mutta kyllä siitä selviää, jos se on jollain tässä edessä. Minulla oli tämän jälkeen muutaman päivän ajan vatsa tosi hellänä sisältä ja ulkoa (lisäksi lääkärillä oli aika pitkät kynnet, joista jäi jälkiä ihoon :D). Lisäksi tämän jälkeen en ole ollut enää varma miten päin vauva on mahassa. Tiedän siis missä pää ja pylly on, mutta jotenkin tunsin, että yhteys katkesi ja jouduin miettimään koko tilanteen (sijainnin) uusiksi. Nyt vauva liikkuu yöllä paljon, kuten ennenkin, mutta aamulla on aina samassa poikkitilassa. Tämän asennon muuttumisen jälkeen vauva painaa rakkoon ja minulla on muutenkin ollut hieman hankalampi olla. Kun vauva oli kiinnittynyt pyllystä tuonne kanavaan niin se ei painanut ollenkaan ja liikkuminen oli helpompaa. Nyt se on painottomassa tilassa navan yläpuolella ja siinä ympärillä. 
Ensi ke 28.12. katsomme taas tilanteen, mutta luulenpa, että tätä vauvaa en halua enää käänneltävän. Yksi käännöskerta meni ok, mutta en halua, että sitä kiusataan enää tällä asialla. Toivottavasti asettuu vielä paikoilleen, mutta jos ei, niin sitten sektio. Vauvan tämän hetkinen painoarvio oli 2,6 kg.
 
Tervetuloa mukaan tammikuisiin tyttönen81 :) Meillä näyttää olevan la samana päivänä :) Minullakin 18.1 :) Toivottavasti sinun pikkuinen kääntyisi nyt omia aikojaan oikeaan asentoon :) Minulla vauva on raivotarjonnassa ja painaa jo aikalailla rakkoon ja muutenkin tuntuu painetta häpyluussa. 
 
Tänään neuvolassa 37+4

Painoa tullu +538 ihan hyvä että tippu kun kaks edellist kertaa oli noussu +1313/vk ja +1000/vk
RR 112/71 tosi hyvä menin kummiskin juosten kun olin 15min myöhässä :) (127/74)
Pissa puhdas, mutta verta oli taas. Viimeeks oli verta ja sokerit plussalla.
Sf 35 viimeeks oli 32 (eri mittaaja)
Tarjonta on RT ja on kuulemma kiinnittyny :)
Syke 150

Viimeeks kävin lääkärin ajalla (35+5)

Kohdunsuu Pehmeä ja kiinni (kiinteä ja kiinni)
Pituus 2cm (3cm) tänään neuvolassa kysyttiin onko supistellu kun oli lyhentyny, mut en muista kun joitakin yksittäisiä kertoja kun on vähän reippaammin kävelly ni masu on menny kovaks ehkä ne on ollu sit kivuttomia  tai ehkä kipukynnys on kasvanu niin etten huomaa kun jos sattumalta kokeilen masua ja se on kivikova. =) 

Viel ku masuasukki malttais 5pv pysyy masun sisäpuolella :)

 
Snorbe oot pysynyt jouluherkkujen kanssa kohtuudessa, toisin kun mä! 

Mulla on neuvola vasta torstaina, ja odotan innolla että jääkö se viimeiseksi neuvolaksi tässä raskaudessa. Tietysti toivon että vauva pysyy sisällä niin kauan kuin tarve vaatii, mut toivottavasti ei ennen uutta vuotta synny, ettei ole luokan nuorimmainen
 
Ihmettelin tota painoa kun ne kaks edellist kertaa olin syönny mun mielest ihan normaalist ja nyt jouluna vedin kyl 3 päivää reippaasti jouluruokaa =)

Joo kovasti kans toivon et menis tonne tammikuun puolelle. Meil on muuten sama LA katotaa kumpa kerkee ensin poksahtaa =)
 
Joulut on vietetty ja hyvin on syöty ainakin täällä talossa. Vieläkin jotain jouluruokia jäljellä, jospa ne loppus äkkiä niin pääsis normaaliin arkeen ja terveelliseen ruokaan. :)

Neuvolassa kävin tosiaan torstaina rv 37+1:
Paino 60.6 (+650/vk) alusta tullu noin 11kg. Terkka anto siunauksen syödä jouluna suolasta ja makeeta, niin paljon kun maistuu kun ei ole painoa tuon enempää. :D Ja tulikin syötyä kyllä. Saa nähdä mitä vaaka näyttää ylihuomenna.
Turvotus -
RR 102/58
pissa puhdas
Hb 127 (korkein lukema tässä raskaudessa)
Sf 29
syke 130-140
liikkeet ++
RT

Nyt siis viikon välein neuvola. Torstaina kuulee joulun herkuttelun määrän tuloksen. ;D
 
Joo, sama LA on, pistetään vedonlyönti käyntiin kumpi jakaantuu ennemmin!  Mulla ei kyllä toisaalta oo mikään kiire saada tätä asukasta häädettyä, jotenkin tuntuu että sais olla vaikka maailman tappiin asti hyyryläisenä. Ei sitä järki ymmärrä että periaatteessa vauva on valmis jo nyt, ja voi tulla koska vaan. Tähän asti oon ollut niin siinä uskossa että vauva ei missään nimessä tuu ennen laskettua aikaa, ja oonkin vähän helpottuneena kattonut tähän asti että tammikuun 13. päivään on vielä niin ja niin pitkä aika, mut nyt oon alannut tajuta että sehän voi todellaki tulla koska vaan.. Huhhuh. 
 
Neuvola tänään rv 38+0:

paino +1400g (kokonaispainoa 80.6kg)
turvotus + (ne sormet edelleen)
RR 130/82
u-prot -
u-gluk -
sf 34 cm
lapsiveden määrä N
vauvan tarjonta RT
sydänäänet +145
liikkeet ++

ja myönsin terkkarille mässänneeni joulun suklailla ja karkeilla, kaipa sellaiset korvaa hyvin sen, etten pidä mistään jouluruoasta (sienisalaattia ei lasketa, koska sitä voi syödä muulloinkin :D). siitä varmaankin tuo painonnousu :) ja viikon päästä uudelleen neuvolaan, ei tässä oikein muutakaan jaksa tehdä. ja nyt takas nukkumaan :)
 
Neuvola tänään rv 37+5, viime käynti neuvolassa 35+4, välissä KYS-käyntejä:

paino +280g (0g)
painoa alusta asti 8,2kg(7,6kg)
turvotus -(-)
RR 124/83 (126/82)
Pissa: puhdas (puhdas)
sf: 34 (32)
vauvan tarjonta RT (RT), viikko sitten tiistaina oli PT, joten onneksi on pysynyt RT-tarjonnassa
sydänäänet +136, pikkuinen oli nukkumassa (156)
liikkeet ++
Hb: 136 (134)

Seuraava neuvola sitten viikon päästä keskiviikkona, jos ollaan vielä yhtenä kappaleena :) Toivotaan...
 
Tänään neuvola 36+6:

painonnousu tasaantunut - nyt vain 400g lisää 2vkon aikana, joten turvotus ei ole lisääntynyt.
Turvotusta on edelleen +++ ja terkka sitä päivitteli, että mahtaa olla tukalaa...voin sanoa että on.
Verenpaine oli taas koholla 147/88, joten sitä pitää nyt mennä huomenna taas mittauttaan kun itse sain kotona 120/72. Onneksi pissa oli puhdas, joten raskausmyrkytyskriteerit ei täyty.
Lapsen pää on kiinnittynyt ja ihan alhaalla, mutta meidän akrobaatti on nyt sitten jotenkin vääntäytynyt sellaiseen asentoon, että muu kroppa on poikittain - selkäranka kohti mun keuhkoja - vatsa onkin tuntunut jotenkin "leveältä" eilisen ja tän päivän. Toivottavasti hän nyt sit kuitenkin asettuisi hieman ergonomisemmin itsekseen...
Syke oli 135 ja liikkeet hyvät, joten vauvalla kaikki kunnossa.
SF-mitta 33,5 eli hieman yläkäyrällä mennään.

Juteltiin neuvolassa myös paljon ajasta synnytyksen jälkeen ja oikein hämmästyin miten paljon mies oli asiaa ajatellut - kaikkea käytännönasioita  - paljon enemmän kuin minä! Olin oikein ylpeä


 
Täällä oli eilen neuvola. Kaikki ok. Paitsi sf-mittaa mittaili moneen kertaan ja sai vähintään 38 viimeksi ollut 2 viikkoo sit 34, mut oli kyl eri terkka et voi se olla syynä isoon mittaan enkä nyt mitenkää huolissani siitä. Ens viikolla onki äippäpolille aika niin seuraava neuvola kahden viikon päästä mut toivottavati ei tarvii sitä aikaa käyttää;)
 
Tänään käytiin TYKSissä painoarviota katselemassa kun niistä sokereista oltiin huolissaan. Painoa vaavelille veikattiin se 3400g ja tänään viikkoja tasan 37, tehtiin synnytystapa-arviointi ja lääkäritäti sanoi että normaali lantio on ja pitäisi alatiesynnytyksen onnistua. Sitten laitettiin hetkeksi sydänäänikäyrille ja tutkailtiin vielä pissa. ehkä lienee pikusen kohonneen verenpaineen ja turvotuksen vuoksi raskausmyrkytystä mutta kaikki oli onneksi ok. Huomenna sitten neuvola :) Mutta on pojalla kyllä kokoa! 
 
Neuvola 39+2, edellinen 38+1

Painonnousua en nyt muista enkä jaksa könytä sohvalta ylös hakemaan korttia =D Jotain kilon verran tullut lisää, alusta lähtien yhteensä lisää 18-19kg. Mutta turvotus lisääntynyt viikossa huomattavasti, nyt on sormet kokoajan, kasvot ja nilkat/jalkapöydät turvonneet.

Verenpaineet ja pissa ok. Hemoglobiinia ei mitattu, tajusin vasta nyt. Viimeksi mitattu 3 viikkoa sitten jolloin oli 110 tienoilla.

Eilen illalla mahamörmöllä oli supervillityskohtaus jonka suunta oli selvästi alaspäin hellästi virtsarakkoa hieroen (...). Ja niin oli sf-mittakin pienentynyt, viikko sitten 36, nyt 34 (sama mittaaja). Eli alaspäin ollaan tultu, pää oli edelleen kiinnittynyt ja raivotarjonnassa. Syke oli 135 koska näin aamupäivisin mahassa lähinnä nukutaan. Illat ja yöt on riehuntaa varten =D

Koska mulla ei ole ollut säännöllisiä supistuksia, neuvolatäti arveli että nähdään vielä seuraavallakin neuvolakerralla ensi viikon tiistaina jolloin on myös laskettu aika.
 
Neuvolassa käyty taasen rv 38+1:

pissa puhdas
paino +400/vk (terkka kehui painon maltillista nousua :D)
RR 112/60
Sf 30cm
syke 140-150
liikkeet ++ (sanoin että liikkuu normaalisti, neuvolakäynnillä ei liikkunut yhtään)

Seuraava käynti ens to. Sillon 39+1. :)
 
Minäkin neuvolassa tänään (38+4, edellinen 36+4). Tästä lähtien neuvolakäynnit viikottain.

En tiedä johtuuko jouluherkuista vai jostain muusta turvotuksesta, mutta mä sain kerättyä itselleni kahden viikon aikana melkein 2kg painoa. Voi olla, että on joku turvotusjuttukin sillä sitä edellisellä kerralla mulla oli paino laskenut.

Verenpaine 114/76 (112/68)
Sf mitta 33 (31)
vauva edelleen rt, mutta neuvolatäti sai vielä päästä kiinni, niin ei ole ihan vielä kiinnittynyt
vauvan pulssi vaan 120, mutta taisi nukuskella aamulla vielä


 
Takaisin
Top