Neuvola- ja ultrakuulumiset

Onko sulla susq sit ollu muuten lääkäreitä äippäpolilla?

Täällä myös se kauan odotettu äippäpolikäynti takana päin viikkoja 36+5. Käyrillä makoilin jonku aikaa ja hoitaja meinas et korkeet sykkeet oli mut ei se lääkäri niitä sit kummemmin kommentoinu napanuoran virtaukset kuitenki ok. Kohdun suun tilanne oli epäkypsä ehkä vähän pehmennyt eli niinku arvelinki ei ne supistukset oo mitään tehny:( vauvan koko-arvio oli nyt 3,3,-3,4 eli isoa vauvaa taas meinas mut mä nyt en niin katso tuota koko-arviota kun esikoisesta myös veikattiin yli nelikilosta ja oli kuitenki ihan normi kokonen.Mut toki tuntuu jotenki isolta vauva mahassa et tällä kertaa vois pitääkkin paikkaansa mut sen näkee sit ku syntyy. Kontrolli-aika laitettiin 2 viikon päähän et sit katotaan tilannetta.Mut nyt on sellanen olo et ainakin ens vuoden puolelle mennään ja varmaan ihan reilusti. Piti sit kysyä vielä mitä jalkovälissä(vauvan) näkyy ja vähä sama kun rakenne ultrassa että tyttöä veikkais mut ei mee takuuseen eli ei nyt lähdetä vaaleenpunasta ostelemaan vaan odotellaan ku syntyy kumpi tulee:)
 
Tänään neuvolassa 38+1

Painoa tullut + 600/vko (on tosin aika kova ummetus ollut muutaman päivän) eli yhteensä 12,3 kg. Ens viikon painoa en hyväksy mukaan koska siihen tulee kaikki jouluturvotukset yms. Jos ei mene yli lasketun ajan niin aika maltillinen 12,3 kg on vaan kertyny. Sais tosin siitä jäädä iso osa jo synnärille 

RR 104/74
Proteiinit taas vilkutti mutta ei jakseta siihen enää edes reagoida kun on tota tehnyt viikolta 32 lähtien
Sf-mitta 32.5
Raivotarjonnassa on mutta koska vielä kääntyy (potkuja tulee enemmän oikealle mutta tuossa yksi päivä myös vasemmalle kylkiluihin) niin ei näyttäis olevan syntymässä ihan vielä, vaikkakin pää on jo tosi alhaalla
Syke 150, aloitti tosin 170 lukemissa kun tais säikähtää omia sydänääniään. Kuulosti tosi tyhmältä kun hikkasi samalla ja hengityksestä tuli välillä aika katkonaistakin

Ens viikon keskiviikkona sitten seuraava, 39+3 ja toivon todella että sinne mennään ja vielä ylikin, ei tahdo joulutonttua :( Silloin pitäis varmaan uskaltaa kysyä saisko neuvolan kautta varattua sosiaalityöntekijälle helpommin aikaa kuin normijonoista. Alkaa meidän perheen asiat olla niin solmussa että jos ei kohta saada jostain jotain tukia/tukea niin en tiedä mitä tehdään 
 
AngerMom; mein neuvolassa ainakin kovasti painotettiin sitä et apua on saatavilla kun vain puhuu asiasta terkalle, kysy ihmeessä!! Voimahalit!!
 
täälläkin käyty neuvolassa rv 36+6:

painoa tullut viime viikon jälkeen +180g
RR 126/78
Hb 121 (otettiin kun itse pyysin ja rautakuurilla jatketaan)
Sf 33
syke 145, tuntui vasemmalla puolella, mikä on mun vauvan tänhetkinen suosikkioleilualue.

pissa edelleen puhdas, ei sokeria eikä valkuaista.

vauva Rt ja liikkeet ++. terkkari tunnusteli vauvaa, oli ilmeisesti selkä mun vatsaa päin, tuntui kuulemma pylly :)

vasta-aineseurannan tuloksetki tuli, olivat tälläkin kertaa negatiiviset. terkkari sanoi, ettei hänen työuran aikana ole kellään ollut positiivisena eikä tiedä, miten toimitaan jos olisi positiivinen. ilmeisesti aika harvinaista siis, että jollakulla olisi positiivista.

ensi viikolla sit seuraava neuvola ja tutustuminen Naistenklinikan synnytysosastolle :)
 
della_79: Minulla kans seurataan noita veriryhmän vasta-aineita. Huomenna lähtee käyntiin 36 viikko ja viimeinen vasta-ainepitoisuus pitäisi käydä ottamassa. Ovat tähän asti mulla olleet negatiiviset. Harvinaistahan se kuulemma on, että muuttuvat yht`äkkiä raskauden aikana. Ei tosta aiheesta muutenkaan oo kovin paljoa tietoa missään.
 
AngerMom: voimahalit sinne! Ei ole kiva lähellä laskettua aikaa murehtia muista asioista. Toivottavasti pystytte yhdessä miehen kanssa asiat selvittämään ja niistä yli pääsemään vaikken edes tiedä mistä on kyse.. Neuvolasta vaan apua kyselemään, sitä varten he siellä myös ovat, ei pelkän vauvan..
 
Ei meillä onneks parisuhteessa ole (vielä?) ongelmia mutta kaikki muu tuntuukin sitten olevan yhtä h*******ä...Ei kai tästä enää sitten puutu kuin se, että kaikki ei menisi synnytyksessä suunnitelmien mukaan tai jotain pahaa sielläkin tapahtuisi. Sit olis kyllä jo voimat niin loppu ettei jaksais enää...
 
Tänään oli neuvola RV 37+1

Paino alkuraskaudesta +9kg
RR 140/80
B-Hb 136
Syke 145-150
Sf 35
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus  +++
Tarjonta RT

Mulla kans seurailtu noita verijuttuja kun veriryhmä on se O rh negatiivinen vai miten se meni, mut kuitenki. Tänään ne otti viimoset kokeet. Juteltiin synnytyksestä ja siihen liittyvistä peloista. Lastenneuvola aika piti olla perjantaina mut se täti onki sairas eli se peruuntu ja ei välttämättä keretä sinne sitte enää terkan mukaan. Pää ei ollu viel kiinnittyny, 2cm kohdunkaulaa ja muuten viel epäkypsä, mitä seki sit tarkottaa. :D
Terkka luki viel äippäpolin kirjotukset ja ne on kuulemma tutkin mun lantion luut, eli pitäs mahtuu tulee se reilu 4kg sielt helposti? Joopa joo... :D

Seuraava neuvola ois sitte ensviikolla RV 38+3 :)
 
Tänään neuvolakäynti taas takana. Rv 35 (34+2).

Paino: 79,6 (edellisellä käynnillä 3 vkoa sitten 78,9)
RR: 128/79 (119/73) Tämäkin ihan normi vielä syistä...
Virtsa puhdas
B-Hb: ei otettu, mut olot ollu ihan virkeät
Sf: 30, eli normi
Tarjonta: RT
Syke: +
Liikkeet: ++

En tiiä, mikä se eilinen hikka "nakutus" navan yläpuolella oli ja kyllä muljukin niin maha, että on ihan hyvin voinukin olla perätarjonnassa peräti.. Mut viikolta 28 saakka ollu raivotarjonnassa muuten ja nytkin kun meni neuvolaan, niin taas alko tuttu nakutus alhaalta mistä aina ennenkin ja oli raivotarjonnassa. Ne kyl sano, että pystyy kääntyilemään vielä helpostikin.. mut hurjaa... :) *pysys ny vaan RT:ssa*

Mulla on toi paino noussu tasaseen raskausajan ja joillakin viikoilla nousut olleet hurjia jotain esim. 750 g/viikko... Luulinkin, et tässä ois paino jo lähempänä noussu jotain 15 kg alusta tähän jatkumona, mut nyt se on nousut sitten lähes stopannu... viime kerrasta 3 viikkoa sitten, paino noussut vaan 700 g yhteensä.. eli päälle 200 g/vko.. Aattelin tosiaan ennen tätä eka raskautta, että jos se nousis sen n. 13 kg, ni ok.. sit kuitenkin täs jo sopeuduin ajatukseen, et antaa nousta sen 20 kg vaikka jos nousee - kunhan se on neuvolassa ok homma. Nyt enää alle 6 viikkoo LA:han ja edelleen alle 13 kiloo lähtöpainosta tullu lisää, et vahva epäilys siitä, että tuskin tuun tuota 20 kg ekstraa kokemaan. Ja sillonhan sen pitäs nousta yli kg/vko paino, et ei kait.. :)
 
Huh.. täällä taas sai masukin takia pelätä, kun mamma kaatui aamulla ulkoportailla!! En onneksi ihan suoraan mahalle vaan kyljelleni, joten KYS:n tarkistukseen...
Onneksi mahassa oli kaikki hyvin, lääkäri ultrasi ja tarkisti kaiken. Nyt saatiin painoarviokin masukille, 2860g olisi herralla tällä hetkellä kokoa (rv 36+4), eli ihan normikokoinen kuulemma :)
Ainut sitten, että Masukki oli kääntynyt PT-TARJONTAAN!!!! Vielä viime perjantaina oli RT-tilassa, kun nopsaa liikehälytyksessä ultrattiin... Kyllä harmittaa ja pelottaa, torstaille on nyt varattu ulkokäännös.. Apua.. Onko kellään kokemuksia siitä ?
 
AngerMomille voimia, ei ole kiva noin lähellä laskettua aikaa joutua murehtimaan asioita :( Komppaan edellisiä, koita saada kysyttyä asiasta neuvolasta, varmasti järjestävät apua, minä oon käsittänyt että ensimmäisen odottajalle (ekahan sullakin oli?) erityisen herkästi, kun vaan tietävät et avun tarve olisi...

Mulla oli tänään harvinaisen turha lääkärineuvola... Lääkäri unohti (?) kokonaan tunnustella kohdunsuun - sanoi jälkeenpäin et 'kyllä se näytti siellä olevan kiinni', mittaili SF-mittaa varmaan viiteen kertaan mut ei ilmeisesti saanut mitattua kun sanonut mitään eikä ollut merkannut korttiinkaan mitään. Sanoin et ultrassa jantteri oli PT:ssä, niin hän kokeili mahan päältä ja sanoi että ei se hänen mielestä ole PT vaan pää olisi alhaalla... Hän ei missään vaiheessa myöskään katsonut mitään siihen liittyvää, mahtuisiko lapsi mahdollisesti tulemaan alateitse, eli mulla jäänee synnytystapa-arvio tekemättä, jos en pääse/joudu polille vauvan kääntöön... Hän ei edes osannut vastata mun kysymyksiin, mutisi vain jotain ympäripyöreää - kyllä turhautti.
Onko muualla tuommoisia lääkäreitä neuvolassa, tai miten ootte yleensä päässeet lääkärintarkastuksiin raskauksien aikana? Täällä tuntuu olevan ajat kortilla, joka kerta on ollut eri lääkäri - ja joka kerta edellistä nuorempi ja tumpelompi. Tuntui et itsekin olisin näillä nettisurffailuilla osannut pätevämmin tehdä ne tutkimukset mitä hän oli tekevinään...
Onneksi mulla oli myös varmistusultra tänään yksityisellä, jossa todettiin et kyllä se morkula siellä edelleen kaivaa takamustaan mun lantioon - itsekin tunnen mahan päältä et kyllä sillä on pää mun kylkiluiden alla niin miten se lääkäri ei sitä tunne? Pitänee ensi viikolla kysellä neuvolasta aikaa kääntöön jos ei ole siihen mennessä muljauttanut itseään... Kätilön mukaan ei todennäköisesti itse ole kääntymässä jos ei ens viikolla ole sitä tehnyt.

Lumikki84, olisin siis erittäin kiinnostunut kuulemaan kääntökokemuksia kunhan sulla on se takana... Onneksi sulla ja mahalla oli kaatumisen jälkeen kaikki kunnossa!
 
Bandida: Laitan tänne tietoa sitten ulkokäännöksestä... (toivotaan tietty jos kääntyisi vaikka ensi yönä itse.. :))

Onpa kyllä kumma ettei lääkäri neuvolassa huomannut PT-tilaa...
Meilläkään ei mitään ihmeellistä synnytystapa-arviota ollut tuolla neuvolalääkärillä, sanoi vain että mahtunee tulemaan alakautta, lapsi ei tuntunut suurelta kuulemma. SF-mitta ja kohdunkaula ja pehmeys kyllä katsottiin silloin..
 
Täällä ei edes tehdä mitään synnytystapaarviota. :D Sanotaan aina vaan että mahtuu mahtuu. :D
 
Min en oo myöskään päässy mihinkään synnytystapa-arviointiin eikä vauvasta oo annettu mitään kokoarvioita. Jos tosiaan minun ja siskojen mukaan voi jotain päätellä niin sois sitte lähempänä viis kilosta :D Ite painoin 4500g ja sisko 5200g, apuva :D
 
Neuvola rv36+4 (edellinen rv34+5)

Painomuutos: +150g/vko (+250g/vko)
Painomuutos raskauden alusta: +8,1kg (+7,8kg)
Turvotus: +/-
RR: 112/70 (105/67)
Tarjonta: RT (RT)
hb: ei mitattu (ei mitattu)
Pissa: -/- (-/-)
Sf: 34 (33)
Sydämen syke: 142+ (128+)
Liikkeet: ++ (++)

Kohdunsuu kiinteä/kiinni, pituus 2cm. Eli ei mulla supistukset mitään aikaan saa, kunhan supistelee :), ihan niinkuin ei esikoisestakaan. Seuraava neuvola rv37+3.
 
Tänään neuvola 38+1

Painoa lisää +1300g/vko, siis viikossa! Tosin nyt on kuvaan tullut mukaan turvotus, kaikki ei ole mennyt suoraan takapuoleen ;) Painoa tullut nyt alusta n. 17-18kg.
Hemoglobiinia ei mitattu kun viikko sitten vasta otettiin edellinen arvo.
Pissa&verenpaineet ok.
SF 36

Mahamörmö nukkui, syke oli rauhallista 130 eikä innostunut tökkimisestäkään.

Seuraava neuvola 39+2
 
Mulla oli tänään synnytystapa-arviointi lääkärillä. Täällä Hkissä se siis tehdään ihan neuvolassa ja ihan pelkän sisätutkimuksen + ulkoisen arvion avulla. Ei siis kovinkaan tieteellistä..

Kohdunsuu on kuulemma "puolipehmeä", mitä se nyt sit tarkoittaakaan ja sitä on jäljellä 2cm. Lapsen pää on kiinnittinyt eikä liikkunut tökättäessä. Kun kysyin että tarkoittaako tuo sitä, että synnytys voi koittaa ennen laskettua aikaa, niin lääkäri totesi, että "en mä nyt usko että se ennen joulua syntyy, mutta eihän näistä nyt sit koskaan kuitenkaan tiedä". Kun kysyin kokoa, hän sanoi, että "ei se ole mitenkään jättiläinen, mutta ei erikoisen sirokaan". Ihanaa poliittisita korrektiutta!
Arveli sitten siis että vauva olisi nyt noin 3kg, eli syntymäpaino olisi alle 4kg. Kun kysyin että näkeekö hän estettä normaalille synnytykselle (mun äidillä ja sen puolen suvulla on järjestään päädytty joko suunniteltuun sectioon tai hätäsectioon - mun äitini tapauksessa pihdeillä ulos repimiseen 60-luvun lopulla. Hänen äitinsä sitten puolestaan kuoli synnytykseen kun lapsi "juuttui kiinni" tai jotain). Niin siis tähän luonnolliseen synnytykseen hän totesi että "en minä nyt suoralta kädeltä näe mitään estettä kun ei ole iso vauva, mutta sehän katsotaan sitten aina siellä synnärillä tilanteen mukaan"... Eli näillä mennään: vauva on kiinnittynyt, kohdunkaula lyhentynyt, vauva on normaalikokoinen ja sitten katsotaan miten käy. Ja ennen joulua ei pitäis tulla. Ei olis tarvettakaan - huomenna alkaa vasta 37.viikko
Viime yönä koin sellaisen ihmeen, että nukuin 7h putkeen - ilman mitään heräilyä. Ja äsken heräsin vielä 2h päikkäreiltäkin sohvalta. Eli joku unitankkauskausi on meneillään. Sopii mulle! RIisipuuro on valmistumassa, joten taidan vetää sitä napani täyteen ja mennä uudestaan päikkäreille...

Ai niin..paino ei ollut noussut viime viikosta (jes!) mutta turvotus oli lisääntynyt ja proteiinia oli taas pissassa 1+ arvosta --> labraan. Verenpaineet oli laskeneet ihan inasen, joten sekin oli hyvä uutinen.

Oikein ihanaa joulua kaikille - syödään hyvällä omalla tunnolla sitä mitä saadaan (voi mä NIIIN haluaisin mätiä ja graavia lohta, mutta minkäs teet). !
 
Meillä oli tänään sekä neuvola, että se synnytystavanarvioinnin jatkotutkimus Kätilöopistolla. Lantiosta ei sitten otettukaan mitään ultrakuvamittauksia (kuten ymmärsin neuvolalääkärin selostuksen perusteella), vaan pelkästään vauvan mitat otettiin ultrassa ja tämänhetkiseksi painoarvioksi tuli 3,3 kg eli ihan normikäyrällä mennään :D Sisätutkimuksen perusteella lääkäri sanoi, ettei alatiesynnytykselle ole mitään esteitä. Lisäksi kohdunkaula on kuulemma lähes "sulanut" pois eli on siellä jotain sitten jo tapahtunut. Vauva on kuitenkin vielä aika ylhäällä.

Neuvolassa kaikki oli hyvin. Painoa ei viime viikosta ollut tullut lisää ja itse asiassa oli hiukan vähemmän kuin viime viikolla. Verenpaine ja pissa oli ok, ei ole turvotusta lähes ollenkaan ja vauvan sykkeet kuuluivat hyvin. Syke oli hieman matalampi kuin aiemmin, mutta se kuulemma kuuluu asiaan näin loppuvaiheessa. On raivotarjonnassa edelleen ja vauvan pää on lähes kiinnittynyt. Alkaa siis olemaan siellä lähtökuopissa kohta :) huomenna kun olis tarkotus käydä mattopyykillä ja muutenkin tehdä joulusiivousta, niin ties vaikka siitä innostuu ja putkahtaa maailmaan :D
 
mullakin oli eilen (36+1) synnytystapa arvio. Kaikki oli hyvin, kohdunkaula on kuulemma pelkkäpehmeä mössö ja sanoi et ei tiiä vaik jouluksi syntyisi, vauvakin on tosi alhaalla mut ei kiinnittynyt.Mä jotenkin toivon et vauva syntyis vast tammikuussa ja sit ku on reilu 37 täynnä. mut kuhan on terve. sitten ottivat sydänkäyrää ja hoitaja laitto sen doplerin jotenkin huonosti ja väärälle puolelle niin jouduin pitää siit koko ajan kiinni. yhteensä 40min ottivat käyrää. sit passitivat syömään ja sit uudestaan. siin vaiheessa sit uskoivat et oli huonosti se koko laite ja vaihtoivat puolta ja sit saatiin kunnon käyrä. Jännä aatella et seuraavan kerran näkee vaavin livenä, ihanaa :) 
 
Täällä oli tänään normineuvola. Viikkoja nyt 35+2.

Paino oli tosiaan noussu hurjasti.. JAIKS! reilu pari kiloa viikossa tahdilla!! :O Alusta asti tullut nyt 14kg, eli ei mikään mahdoton, mutta huh mikä loppuspurtti! 
Turvotusta on hieman, joten se voi tehdä pienen nousun tohon. 
RR 115/70
Sf-mitta: 35 (taas rupes huitelemaan yli käyrien..)
Tarjonta: Rt
Syke: 150
Liikkeet: ++

Neuvolatäti arvioi että laskettuna paino ois siellä 3,5-3,8 kg. Et ihan hyvän kokoinen tulis! ja sit jos vielä mennään yli lasketun.. niin Huh HUh..! :)

Neuvolalääkäriä ei nyt kuulemma tule, kun ovat vasta polilla tilanteen katsoneet. Joten normineuvolavisiitti ois taas viikon kuluttua vuorossa. 
 
Takaisin
Top