Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään oli neuvola RV40

Painoa edelleen kilo lisää viikossa, nyt on yhteensä n. +20kg alkupainoon.

Hemoglobiini oli noussut 126, välissä ehti laskea lähemmäksi sataa, nyt ollaan alkulukemissa. Syön joka toinen aamu tupla-annoksen rautaa.

Verenpaine on pysynyt samoissa lukemissa viikkotolkulla, n. 125/85.
Sf oli viikko sitten 34, nyt 35,5 eli kakara on kyllä alhaalla mutta on kasvanut samaa tahtia uudestaan ylöspäin.

Seuraava neuvolakäynti on varattu ensi viikon maanantaille jolloin olisi RV40+6. Sitä seuraava käynti olisi ensi viikon perjantai, jonka jälkeen käytäisiin seuraavan viikon alussa äitiyspolilla kuuntelemassa mahan meininkiä. Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään merkkejä synnytyksestä. Ehkä kerran päivässä tulee menkkamainen supistus.
 
Eilen kävin neuvolassa 38+4

Paino: -1000 (+538) Ei haittaa yhtää että oli tippunu painoa tullu yhteensä jo 18kg joten enempää ei tarvikkaa tulla.
Turvotus: +
RR: 124/72 (112/71)
Pissa: puhdas, mut edelleen verta. Ollu jo 3 viikkoa
Hb: 112 (116) jatkanu siis tippumista, mut raudan ansiosta enää ei taju meinaa lähtä. =)
Sf: 34 (35) eri mittaaja
Tarjonta: et (en tiedä mitä tarkottaa?) Mut viime kerral mulle sanottiin, että masuasukki olis RT ja kiinnittyny nyt oli toinen th ni se sano ettei ole kiinnittyny ja on pikkasen vinossa eikä usko, että synnytys käynnistyy ennenku menee paikoilleen. =/ Joten toivottavast menis, ei vaa enää jaksais odotella.
Syke: +165
Liikkeet: ++

Seuraava käynti ens tiistaina eli 39+4 (lainaten th:n sanoja "toivottavast ei nähä") =)
 
mulla oli tänään verikokeet ja neuvola. yö meni yht. neljän tunnin unilla kutinan ja nälän ja riehuvan vauvan merkeissä. en tiedä kumpi tuntuu pahemmalta: jatkuva helvetillinen kutina vai tyhjässä mahassa riehuva vauva. verikokeen tulokset kuulen kuulemma viimeistään huomenna myös siinä tapauksessa et on normaalit maksajotaki- ja sappihappoarvot. terkkari sanoi, et jos arvot on koholla, se tekee lähetteen synnärin päivystykseen kiireellisyysluokalla 1. eli voi siis olla et meitin lähtö tulee pianki ja joka tapauksessa, jos arvot oiski normaalit niin silti pitäs olla yhteydessä synnärille, et mitenkä tän jatkuvan kutinan kans.

mut anycase, tässäpä meidän rv 39+0 neuvolakäynnin satoa:

paino 81,6 kg +1.00kg/vko
turvotus + (sormien lisäksi myös jalkaterät iltaisin)
RR 138/86 (koholla, mut tähän voi kuulemma vaikuttaa lähestyvä synnytys ja mun mielestä sekin, et mua jännittää, et miten käy noiden verikoetulosten kans)
u-prot -
u-gluk -
sf 34
lapsiveden määrä normaali
tarjonta RT
vauvan sykkeet +150
liikkeet ++

kaikesta huolimatta vauva siis riehuu edelleen eikä oo juuri tarvinnut alkaa tekee liikelaskentaa. toki oon sitä joinain iltoina tehnyt, mut se vaadittava 10 liikettä on tullu täyteen jo puolessatunnissa, joten vähänpä sitä on tullut siis tehtyä.

nyt on pakko kokeilla, saisinko nukahdettua saippuasarjojen katseluun, josko toi kutina antais edes sen verran rauhaa.


 
Tänään (toiseksi) viimeistä kertaa neuvolassa 39+3. Seuraava aika on varattu viikon päähän ja sen jälkeen äitiyspolille, jos ei vauvasta vielä kuulu. Turussa äitiyspolille mennään 12päivää lasketun ajan jälkeen tarkastukseen/käynnistykseen.

Viime viikon (38+4) neuvolakäyntiin pieniä muutoksia, mutta samaa tahtia mennään:

Mun paino -1,4kg (+2kg) kuten epäilinkin joulun jälkeen oli pikkasen turvonnut olo ja nyt paino taas laskenut. Raskauden alusta painoa tullut n.11 kg
Verenpaine normaali: 122/75 (114/76)
SF 34 (33)
Vauvan syke 125 (sillä oli taas hikka kun päästiin doppleriin) ja liikuskeli sopivasti (++)

Luulenpa, että meen vielä ensi viikollakin tapaamaan neuvolatätiä, mutta TYKSiin menisin mieluiten vain synnytystä varten.
 
Täällä takana masentava käynti äippäpolilla. Viikkoja nyt 39 ja kaikki siis oli hyvin. Mutta kohdunsuulla ei niin minkäänlaista muutosta ja lääkäri meinaskin ensin et seuraava aika kahden viikon päähän siinä vaiheessa tuli itku:/ Jotenki olin ajatellu et kyl ne ens viikolla viimestään käynnistää ja ei vaan jaksais enää yhtää:/ Mut sain sit kuitenki ens viikon perjantaille ajan mut ei luvannu et sillon viel mitään tehtäis. Pääasia tietty et kaikki hyvin ja tulis terve vauva mut nyt pitäis valmistautua et voi mennä vielä 3 viikkoo ja just nyt se 3 viikkoo tuntuu kolmelta kuukaudelta.Mut täytyy yrittää vaan alkaa nauttia elämästä vielä kaksin esikoisen kans ja kolmen hengen perheenä pian meitä jokatapaukses on neljä.
 
Täällä tänään neuvola 37+3

Paino +800g, viime viikolla tippunut -100g, nyt yhteensä siis 12kg
RR 127/89
U-prot. +/- 
U-glok -
Sf mitta 34,5 (34)
Tarjonta rt
Sydänäänet kuunneltiin ja siellähän se jyskytti nätisti :)
Liikkeet ++

Ens viikolla taas seuraava neuvola ja katsotaan pissa uudestaan kun on vähän proteiinit plussalla.

della_79, mulla alkuraskaudessa meijän äippä sano että hänellä oli järkyttävää kutinaa veljen raskauden lopussa ihan kamalasti ja hänellä olikin sitten tuo hepatogestoosi. Ilmenee juuri aivan kamalalla kutinalla ja äitee puhu että missään ei ollut hyvä kun koko aika kutitti ja joutuikin lopulta sairaalaan jossa siellä rasvattiin ihoa jatkuvasti ja lopulta jouduttiin synnytys käynnistämään kun tuo on vauvalle vaarallinen. Mainitsin itse neuvolassa tuosta että äitini sairastanut sen ja neuvovat minua helposti juuri soittamaan jos käy kutisemaan ja sitten verikokeisiin. mutta toivottavasti sulla menis ohi ja tuota ei olisi! 


 
Neuvola tänään rv 38+5 ja suluissa (37+5):

paino -200g (+280g)
painoa alusta asti 8,0kg(8,2kg)
turvotus -(-)
RR 132/82(124/83)
Pissa: puhdas (puhdas)
sf: 34(34), nyt oli eri mittaaja ja vauva on kuulemma laskeutunut :)
vauvan tarjonta RT (RT), jos kuitenkin myllää taas masussa paljon käski mennä tarkistuttamaan tilanteen KYS:iin tässä pyhien aikana
sydänäänet 135-140(136)
liikkeet ++
Hb: ei mitattu (136)

Seuraava neuvola sitten viikon päästä keskiviikkona, jos ei vaavi ole syntynyt... saisi olla kyllä :)
 
Viiminen neuvolakäynti tänää takanapäin ja viikkoj a 40+1

Paino -560g (+509g)
Turvotus - (-)
RR 131/88 (130/86)
u-prot + (-)
u-gluk - (-)
Sf mitta 34 (35)
Tarjonta rt (rt)
Liikkeet ++
Hb:ei mitattu kun aina ollut niin hyvä ja raudan alotin ite aikoinaa ku tuntu hiukka väsymyst.. viimeks 129
Seuraavaks ois sitte käynti äippäpolil perjantain 13 päivä jos ei mitään ala kuulumaan.
 
Neuvola täälläkin tänään, viikkoja 38+5, (edellinen neuvola oli 37+6)

Painonmuutos +1283 (+600) (kokonaisnousu nyt 19,6 kg)
Turvotus + (+)
RR 119/84 (125/83)
Pissa ok (ok)
Sf 32,5 (32)
Tarjonta RT (RT)
Syke 130 (130)
Liikkeet ++ (++)

Vauva oli aika hyvin jo kiinnittynyt, viime kerralla pää heilui kun kätilö paineli alavatsaa, nyt ei kuulemma juuri liikkunut. Sykekin oli kuulemma normaali, ja vaihtuvuutta oli hyvin.

Alkaa jo ahdistaa tää raskaus, eniten kyllä harmittaa tässä tilassa se, että kävelystä on tullut vaappuvaa ja hidasta, eikä tämä säätilannekaan helpota mun liikkumista kun koko ajan saa varoa ettei kaadu. Ja liikkuminen kuulemma auttais tohon mun turvotukseenkin... Öisinkin on ihan tuskaa kun nousen pari kolme kertaa vessaan, ja joka kerta sängystä nouseminen on yhtä akrobatiaa ja lantion paukkumista.

Sain vielä uuden neuvola-ajan raskausviikolle 39+6, toivottavasti ei tartte mennä.
 
Mä olin myös eilen neuvolassa...
Pissassa vähän sokeria, sokeriarvoissa ei mitään häikkää. Sf-mitta noussut sentin, tosin voi johtua eri mittaajastakin.. Ultrassa käytiin kattomassa että pieni on oikein päin! Sydänäänet hyvät. Rauta-arvot edelleen todella alhaiset vaikka syön rautaa maksimi annoksen tällä hetkellä. Verenpaineet ok. Painoa tullut alkupainoon nyt lisää yht. 7kg. Uutta aikaa pukkas ens ke, eikä ole mitenkään sellainen olo, etteikö aika tulisi käytettyä :D
 
Täälläpä neuvola kans takana rv 39+1:

pissa puhdas
RR 102/70
painonmuutos/vk +1400
turvotus -
sf-mitta 31cm
RT
syke +140
liikkeet +

Enss ke on aika taas Kysin äippäpolille, terkka "uhkaili" että voivat ottaa sisään osastolle, sanoin vaan etten aio jäädä jos ei käynnistää tarvitse. Hyvin oon kotonakin pärjänny ja varmasti pärjään loppuun asti jos nyt ei mitään suurempaa ilmene. Tarkoitti todennäköisesti sitä istukan tilannetta mutta jos vauva kasvaa niin lähen kyllä kotiin.
 
Tänään oli lääkärineuvola, kiireinen sellainen..
Tuntu, et kaikki vaan suitsait sukkelaan ja pihalle.
Masulainen oli nyt rt, mut tilaa vielä pyörähdellä. Lääkäri ei sanonut asiaan mitään vaikka vauva vaihtaa suuntaa jatkuvasti. Just tajusin, et ei se mitannut edes sf-mittaa.
No, viikon päästä pääsee taas omalle terkalle, niin saa parempaa kohtelua :)
Painoarvioksi tuli tällä hetkellä 3040g eli odotamme syntyväksi n.4kg.
 
aattelin käydä kertomassa, ettei ollut kyse raskaushepatoosista eli hepatogestoosista, molemmat näytteet oli normaalit. neuvolasta ei osattu sanoa syytä siihen, miksi edelleen iho kutiaa (luultavasti lopunajan oireita ja raskaushormonit syynä), käytiin vaan läpi kaikki meidän pesuaineet ja ne kosteusvoiteet, mitä oon käyttänyt (body lotionit ja novalan).

mietin eka et soitan synnärin päivystykseen, mut pohdinki sit, että eihän tässä mikään hätä oikeastaan ole, joten jätän varmaan soiton väliin ja säästyn todennäköisesti turhalta puhelulta ja siitä seuraavalta päivystyshenkilökunnan "avautumiselta". päätin hakea apteekista jotai voidetta, joka helpottaisi kutinaa ja jos sekään ei auta, voin soitella synnärille ja kysyä fiksua neuvoa.

nyt on ollut ilmeisesti supistelua enemmänkin ja mieliala kiukkuinen, joten ei huvita soittaa mihinkään, jollei oo ihan pakko.
 
Saas nähdä oliko jo viimeinen neuvolakäynti. Ensi ti ultra ja sektiopäätös.

Tällaisia arvoja neuvolasta:
RV 38+1
Paino +575/vko, yhteensä n.18 kg
Turvotus -
RR 109/77 (137/69) onneksi on laskenut!
HB 124 (118) rautalääke Obsidan tainnut vähän auttaa
Sf-mitta 32 (32) vauva siis poikkitilassa, eli hankala mittailla
Sydämen syke +
Liikkeet ++

Näillä eväillä ensi viikkoon :)

 
Toissapäivänä käytiin neuvolassa, vkoja sillon 40+2, edelleen yhtenä pakettina.. Oli hemoglobiinit pompannu ilman rautoja 139, mikä on miule ihan ennenkuulumatonta! Paino noussu tasaseen nyt ja pienemmissä erissä (600g/vko) kun tuossa välillä kirittelin. Pikkunen hyvi on todella alaal, va ei meinaa pihalle tulla. Viimeks lääkärineuvola ollut rv33, nykysestä pienen painosarviosta mtn hajua!

Jos tässä nyt ei ihmettä tapahu ja lähtöä tule, niin seuraavalla vkolla äippäpolille reilun sadan km piähän, 10pvä la jälkee kontrollii, jospa käynnistelisivätti, ettei tarvi lyhye ajan sisää uudestaa ajela moistaa matkaa.. Tänään kolailtu pihaa, siivoiltu ja humppastu ruokakaupas, enää ei ois ku iltatalli, vesien kanto ja saunaan! ;) jospa ruppeisi nuila eväilä kohta jo tulemaan, nukkuminen aika mahdotonta alkaa olla, pysty mitenkä päin nukkumaan ilman kipuja.
 
Kävin tänään vp-kontrollissa neuvolassa. Paineet on edelleen koholla, mutta ei liian - ja proteiineja ei oo, joten edelleen seuraillaan...
Semmoinen hölmö juttu oli tapahtunut (itse asiassa eilen asian huomasin kun vatsa meni ihan oudoksi ja oudonmalliseksi), että lapsen pää on "irronnut" mun lantiosta. Oli ultrassa jo kiinnittynyt viikko sitten, mutta eilen alkoi armoton melskaus ja hyörinä ja lopputulemana nyt siis se, että pää on jossain tuossa navan alapuolella. Naureskelin kätilölle, että lapsella on isänsä suuntavaisto kun on matkalla 100% väärään suuntaan - saa nähdä ottaako vielä mallia siitäkin että kääntyy perätilaan...Mies syntyi B-kaksosena takapuoli edellä.
Mutta siis tosi tylsää - toisaalta olen saanut nukkua yöni ilman vessakäyntiä, joten sen verran on positiivista tässä....kai. 39.viikko alkoi tänään ja terkkari varoitteli että jos lapsivedet menee, niin sitten on soitettava ambulanssi ja käytävä makaamaan välittömästi. Riskinä näissä on se, että napanuora sitten tuleekin ekana maailmaan kun lapsen pää ei ole "tulppana" edessä. Mutta että minkäs teet.
Koko ajan olen toivonut, että tulis nyt vähän etuajassa, mutta täytyy myöntää että nyt en enää toivo - en ennen kuin lapsi on löytänyt taas oman paikkansa ja tajuaa että mistä sitä tähän maailmaan pääsee

Ihme juttu että koko raskaus on mennyt tosi hyvin ja nyt sit viimeisen kuukauden aikana tulee kaikkea ongelmia: verenpaineet, se outo huimausepisodi (joka onneksi on helpottanut lähes täysin), laskeneet trombosyytit ja nyt tämä "irtoaminen". En kuitenkaan oikeasti valita, hyvin on mennyt vaikka ikää on jo keskivertoa enemmän.

Mukavaa loppiaista kaikille!
 
Täällä oli tänää neuvola (36+6) ja sen jälkeen kontrolli äippäpolilla. Neuvolassa kaikki oli ok, painonmuutos oli hurjat -233g/vko, eli painoo tullu tähän mennessä se 2,5kg, johon oon oikeen tyytyväinen. Kontrollissa taas pikkusen painoarvio oli 3,06kg ja kulki mitoissa keskikäyrillä. Vielä lasketulle päivälle tuli varmuuskontrolli, jos ottaa kasvun pyrähdyksen sokereiden takia tässä loppu metreillä. Muuuutta, sitten taas sisätutkimuksessa selkis et paikat on 3cm auki ja kanavaa n.1cm jälellä, no siitä härkkimisestä lähtien onkin supistellu saakelin kipiästi tässä muutaman tunnin. Nyt oli tunnin tauko ja taas alkaa tahti kiihtymään, et katellaan joko tässä lähdön hetki koittaa... Sitä en ainakaa usko et tohon lasketun päivän kontrolliin enää mennään...
 
neuvolakäynti rv 39+5:

pissa puhdas
verenpaine 139/85
turvotus +
paino 81,2 kg (-400g)
sf 35cm
lapsiveden määrä N
tarjonta RT
vauvan sydämen syke 140
liikkeet ++

seuraava aika mulla sitten jo torstaina ton verenpaineen vuoksi, tosin otetaan vaan pissanäyte ja verenpaine tsekataan. en tiedä, miten käy jos edelleen koholla.

kutinasta puhuttiin myös eikä terkkari osannut siihen sanoa mitään muuta kuin että mulla kun on herkkä iho, niin se jostain syystä vaan reagoi (ketut!).

vauva muuttanut selän vasemmalta kyljeltä oikealle. terkkari kertoi havainneensa, että doppler ottaa häiriötä, jos mahaa on rasvattu samana aamuna, ei tiedä miksi. lupasin yrittää olla rasvaamatta ensi kerralle.
 
Eilen taas neuvolakäynti takana Rv 38 (37+1)

Nyt sain neuvolassa kuulla viime viikkosen (rv 37) synnytystapa-arvion kohdunsuun tilanteen, kun sitä ei ollu merkattu tuohon äitiyskorttiin. Kuulemma enää n. 2 cm pehmeää jäljellä kiinteän 3 cm:n sijaan. Kuulemma kun on synnyttäjän lantio, neuvolatätikin veikkaili, että saatan synnyttää jopa nopeasti. :O :& - mä oon ihan varautunu pitkään synnytyssessioon, kun äitini synnytti aikanaan sen 20-24 tuntia mua ja mun sisaruksia. Mut toisaalta mulle on kerrottu, et se menee ihan kehon mukaan ja äitini on pienempikokonen ja -lantioinen.

Miten on muilla muuten/kuinka nopeasti ensimmäistä synnyttäessään auennu paikat jos on ollu tollain 2 cm pehmeää enää jäljellä? Sehän on varmaan yksilöllistäkin? Mut kuulemma ei enää LA:ta (29.1) pidempään tarviis ootella. (Heh, sit kummiskin joskus helmikuun puolella synnyttää *koputtelee puuta*)

Lapsi tosiaan on ihan niin lähtökuopissa kun vaan voi olla.. kun neuvolatäti kokeili missä pää olis, niin se totes, että pään kohdalla olikin hartiat, että pää oli ihan tosi syvällä lähdössä. :D Kas kun ei jo pilkistä kun niin alhaalla on. Hehheh.. koittaa nyt vielä huumoria repiä.

Neuvolatäti totes muuten, että pitäs sitten ehkäsyä käyttää synnytyksen jälkeen. Me on aateltu, että kunhan tulis tässä kahden vuoden sisään se toinen. (Meille kyllä riittää ehdottomasti yksikin lapsi) Mitä mieltä täällä ihmiset yleensä on, että kannattaako heti perään alkaa toista yrittämään? Itekin rupes tässä miettimään, että voi olla raskasta, jos olis kaksi vauvaikästä, et jos nyt ainakin vähintään sen 3 kk oottelis, ennen kun toista alkaa ajattelemaan. Et mut mikä ois se paras sauma aatella toista?

Tässäpä nämä neuvolatulokset 9.1.12
Paino: + 100 g (20.12.11 79,6 kg)
Alkupaino: 67 kg -> nousu edelleenkin alle 13 kg (hämmästyttävästi pysähtyny nousut)
(Tosin äitikin sano, et lopussa hänellä vaan muotoutu keho ja paino ei enää noussu)
Turvotus: - (-)
RR: 120/74 (121/79)
Pissa: puhdas (puhdas)
sf: 31 (kuulemma edelleen laskeutunu niin alas et on kasvanu ihan normisti ja ultrassa viime viikolla oli isompi sf-mitta jo)
RT (28 viikosta saakka)
Sydänäänet: + (+)
Liikkeet: ++ (++)
Hb: ei mitattu (ei mitattu)
 
Takaisin
Top