Neuvola- ja ultrakuulumiset

Niin mitä rokotetta siellä neuvolassa on tyrkytetty? Ei mulle ole ainakaan mitään rokotetta tarjottu eikä semmoisesta edes olla puhuttu... Ei sillä, että mä mitään rokotetta ottaisin, kun olen myös lievästi rokotevastainen ja lisäksi pidän kaikkia lääkefirmoja ja niiden levittämää tietoa vähintäänkin epäilyttävinä emoticon
 
Ilmeisesti influenssarokote? Mullekaan ei ole tarjottu. Mutta mä oon myös aika rokote vastanen, minkä se neuvolantätiki on varmaa huomannu ku oon käyny siellä ton esikoisen kanssa :D ehkä siks ei oo ees tarjonnu..Mut siis en oo ottamassa myöskään =)
 
Tänään taas käyty ultrassa.. Viikkoja nyt 30+0. Kohdunsuulla kaikki ok. Istukasta verta valuu, vaikka aika hyvin jo siirtynyt kohdunsuulta pois. Seuranta Kuopiossa siis jatkuu. Piiperön painoarvio reilut 1500g ja oli raivotarjonnassa. Alakautta synnytyskin on mahdollinen nyt kun istukka on noussut jo kohdunsuulta sen verran! :)
 
Niin ja tosiaan pitää viel kertoa, et siel oli liuta opiskelijoita katsomassa ja yksi poika sit teki alapäätutkimuksen.. Aij, kun teki kipeää ja tuntui inhalta! Sit kun ne ei meinannu nähdä sinne kohdunsuulle millään, kun siellä oli sen verran sitä verta, että oli ihan tummana, niin joutuivat jonkun aikaa sörkkimään ja venyttämään ja korjailemaan valoa, et saivat sinne kurkattua.. AUTS! Oli kyl taas niiiiin epämukava kokemus.. ja sit jokainen opiskelija vielä kurkkaili vuorollaan tonne alas, et mitä näkyy.. :O 
 
Mä otin influenssarokotteen. Olen sen muutaman kerran sairastanut, ja todellakaan en haluaisi nyt sitä saada. Raskaanaolevat huonoine vastustuskykyineen kun pakkaavat vielä saamaan taudin oikein kunnolla - jos siis saavat. Ja saahan vaavikin sitten samalla immuniteettia kevään influenssaepidemiaa varten. Mutta jokainen tuntee oman kroppansa parhaiten ja tekee omat ratkaisunsa. Mun mielestä tuo BCG on tuberkuloosi ja ainakin meidän hoitaja kertoi sen olevan hyvin vahva suositus, jos isä/äiti tulee maasta, jossa tubia esiintyy. Lapsella kun ei ole immuniteettia tätä vastaan ja tubin komplikaatiot voi olla aika inhat. Kannattaa siis ehdottomasti keskustella hoitajan kanssa tästä.
 
Senna89 kaikista rokotuksista ym voi kieltäytyä, eli jos et halua sitä vauvalles niin senkus sanot siellä sairaalassa :) Se on tosiaan tuberkuloosia vastaan. Kannattaa ottaa siitä selvää ja sitte ite päättää haluaako vai ei. Sehän annettiin muutama vuosi sitten vielä kaikille lapsille, mutta sitten siitä luovuttiin...
 
Moi!

Ei liity nyt mihinkään täällä varsinaisesti, mut onko kellään muulla jouduttu paikkaamaan hampaita raskausaikana?

Just kävin kaks reikää paikuuttamassa ja vielä 3 pitäs paikata. Alkuraskaudesta ei ollu pahoinvointia muuten, mut sit jos hampaat pesi, niin ois laatta tullu ehdottomasti. Sit piti vältellä pesemistä, kun sit ois vaan ollu ainakin tuplana enemmän reikiä kun hapot ois kuluttanu hampaita vielä enemmän.

Meni onneks ihan ok noi paikkaukset ja vaavi ilmotteli potkimalla et on elossa aina kun "kysyin" painamalla siltä "kuulumisia". :)
 
Tänään oli neuvola RV 32+1

Paino alkuraskaudesta +4kg
RR 140/80
B-Hb 131
Syke 150
Sf 31
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus  ++
Tarjonta RT

Ja äippäpolilla lapsivedenmääräkin oli normaali jonka unohin viimeeks laittaa.

Influenssa rokotetta tarjottiin, sanoin etten vielä osaa sanoa että tahdon miettiä. Mä oon aina tullu ylensä niin kipeeksi kaikista noist rokotteista. :/ Mut pitää tutustuu tohon materiaaliin mitä sai ja päättää sitte. Perhevalmennus me ollaan skipattu kokonaan, koska mies ei töiden takia ikinä pääse. :/ Nyt pitäisi sitte alkaa soittelemaan perheneuvolaan tai sille puolelle minne siirrytään kun lapsi syntyy, he haluavat haastatella mua ennen lapsen syntymää. Kauhistelin neuvolassa tänään paino arvio minkä sain viime äippäpolikäynnillä ja terkkari kannusta alkaa seuraavalla kerralla haastelemaan siitä josko käynnistettäisiin aikasemmin eikä annettais kasvaa niin isoksi. Mut kahtellaan nyt. :) Nyt sitte alkaa se että käydään 2vko välein neuvolassa. :)
 
Riida, tiedän ton tunteen mikä on sen jälkeen ku on opiskelijat tehny alatutkimuksen, itellä oli viime neuvolakäynnillä siellä liuta opiskelijoita, joista kaks sitten harjoitteli tutkimuksen tekemistä... Voi luoja, et tosiaan sattu, paikat oli koko hemmetin päivän kipeenä. Ei kyl yhtään helpottanu gyne, kammookaan. :(

Ja sit toi painoarvio, tää siis on ihan vaan mun mielipide, mut ite en enää kovin "tarkasti" ota noita arvioita äippäpolilla sen jälkeen ku esikoisen painoarvio heitti vajaa viikko ennen synnytystä sen reilun kilon, ja voin kertoo et pienessä paniikissa elin synnytykseen asti kun kuvittelin reilu neljä kilosta tyttöö puskevani ulos...
 
Helpottaa varmasti ku on yheden jo tehnyt niin tietää mihin uskoa ja mitä odottaa. Mut itellä kun lähtökohdat on nää niin ei siitä kammosta pääse pois. Meillä taas on tääl päin menny niin et siihen on aina puolkiloa melkein voinu lisätä siihen niiden painoarvioon. :D Mut katotaan mitä seuraavaksi on painoarvio kun äippäpolille mennään. :)
 
Neuvolassa tänään rv 31+6:

paino 76.6 kg (+800g/vko, sain palautetta herkuttelusta :/, nyt sit tiukennetaan ja pidetään vain yksi karkkipäivä/vko)

turvotus + (sormet ja varpaat)
RR 129/78
u-prot -
u-gluk -
hb 113 (nyt alkoi raudan syöminen)
sf 29 (tilaa kuulemma on edelleen)
lapsiveden määrä N
tarjonta RT? (lääkäri kuulemma katsoo joulukuussa tarkemmin)
sydämen syke 145
liikkeet ++

keskikäyrällä mennään edelleen ton sf-mitan suhteen.

alkaa mennä osa äitiysvaatteista pieniksi :/ pian aletaan sit käyttämään sammareita ja lappuhaalaria :)
 
Moikka,
minäkin kävin tänä aamuna (32+3) neuvolakontrollissa, edellinen kerta oli n. kuukausi sitten.
Aika normimallilla näytän menevän edelleen.
Verenpaineet mulla on ollut koko raskausajan hyvät (ts. alhaiset) tänäänkin 109/63.
Painoa oli tullut viime kerrasta 3kg (eli noin 600g/vko), koko raskauden aikana painoa on tullut n.11kg.
Hb oli 110, mitä neuvolatäti piti hyvänä arvona (syyskuussa mitattaessa se oli 106), mutta musta kyllä tuntuu, että hemoglobiini on edelleen alhaalla mun normaaliin verrattuna (lähempänä 130) ja osittain varmaan siksi olen niin väsynyt.

SF mitta oli 28 ja vauvan pulssi 135. Niin ja vauva pää alaspäin, eli RT(?)

Influenssarokotteesta kieltäydyin minäkin. Otan lääkkeitä vain kun koen, että ottamattajättäminen olisi oikeasti vahingollista.

Seuraava neuvolakerta on sitten kuukauden päästä, jolloin on myös lääkäri mukana tekemässä synnytystapa-arvioinnin.

Tällä mennään, vatsa alkaa nyt kyllä hieman painaa ja hidastaa arkielämää: ei meinaa enää jaksaa oikein mitään. Onneksi mammis alkaa jo kahden viikon päästä!
 
Painoarvioista tosiaan, että nehän on arvioita. Ne riippuu hyvin paljon tekijästäkin ja siinä on mahdollisuus mennä pieleen.. Viime viikolla silloin kun vuotoa tuli enempi, niin ultrattiin kolmesti ja painoarviot oli 1300g, 1320g ja 1370g. Joten uskon että se aika siinä oli. Tällä viikolla tosiaan painoarvio oli sen reilu 1500g, joten uskon senkin olevan ihan mahdollinen.. Tosiaan nyt kun tota vuotoa tulee, niin noi suurinpiirtein kerta viikkoon tarkistaa ultralla tilannetta.. :)
 
Hei osaatteko kukaan sano että nyt kun neuvola käynnit on 2viikon välein ni pitääkö joka kerta viedä se pissanäyte? :o
(meillä siis se viedään pari päivää ennen neuvolaan labraan)
 
Susq87: Meillä näyte annetaan joka kerta, neuvolaTK:t katsovat sen näytteen paikan päällä. Kannattaa soitella ja kysyä.
 
Juu voisin tän ekan viedä ja sit kysästä sieltä ku meen. :) Hyvähän se aina kyl on tarkistaa. Tääl on kyl hölmöä toi et se pitää aina labraan viedä, ku oon kuullu että muualle näyte annetaan neuvolassa ja ne kahtoo sen siellä. :o
 
Neuvolassa käyty:

Rv 32+1 (27+1):

Painonmuutos +260/vk (+350/vk) Yhteensä tullu 9kg
Turvotus - (-)
RR 110/68 (100/64)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 115 (114)
Sf-mitta 26 (23)
lapsivedenmäärä normaali (normaali)
Rt (rt)
sydämensyke 140-150 (130)
liikkeet ++ (+)

Kohdunsuuta ei tutkittu, eikä tarvitse jos ei ole kivuliaita supistuksia. Ja kun edellinen raskaus meni hyvin, ei siis ennenaikaista kohdunsuun pehmeämistä tai aukeamista, ei tarvitse sitä välttämättä tutkiakkaan. Eli näillä mennään. Luotetaan vaan siihen ettei siellä ole tapahtunut mitään.
Vauvan sydänääniä kuunnellessa makasin ihan makuuasennossa, sykkeet olivat aika matalat, sit terkka nosti mun päätyä niin että olin istuvassa asennossa, sykkeet nousi ihan normaaliin. Ja mulla kun istukka on takaseinämässä niin vauva makasi itse napanuoran päällä ja siksi olivat aluksi matalat. Heti nousi sykkeet kun nousin istuma-asentoon. Oon kyllä itekkin tietosesti vältellyt selällään makaamista.

Mut siis kaikki hyvin. Alakäyrällä mennään sf-mitan puolesta mut niinhän se vauvakin on pienempi viikkoihin nähden.

Pissanäyte meilläkin annetaan joka kerta neuvolassa ja terkka tutkii sen siellä. Kannattaa siis kysyä neuvolasta.
 
Takaisin
Top