Neuvola- ja ultrakuulumiset

Just_Pam, on kyllä hyvä tietää että voi rauhassa odotella sen kaks viikkoo ja sittenkin sais mun puolesta olla viel viikon jos vaan kaikki on hyvin. Enkä aio todellakaan tuiottaa laskettua aikaa tässä raskaudessa, esikoisesta se oli jotenkin "rajapyykkinä".

Esikoinen synty rv 40+5 kun käynnistettiin 40+2 verenpaineen nousun ja pissan protskujen takia.. Muuten ei ollu mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä, ei edes harkkasuppareita ollu tullu joten luulen että esikoinenkin ois helpostikkin menny sen pari viikkoo yli.
 
Tänään neuvola rv32+2, (edellinen rv30+1)

Painonmuutos: +467 g/vko (+750)
Painoa lisää koko ajalta: 13,2 kg
Syke: 127/85 (143/92)
HB ei mitattu, viimeksi 109 ja olen nyt syönyt lisää lisärautaa kahden viikon ajan
Pissa puhdas (viimeksi sokeria ++)
Sf: 34 !!!! (30)
Mörmelin syke: 130 (145)

Onneksi tuo painonnuosu oli tällä välillä vähän maltillisempaa. Pidin neuvolavälillä syöntipäiväkirjaa ja vaikka se ei mielestäni vaikutanut mun syömiseen, ehkä sillä sitten olikin vaikutusta.
Myös mun verenpaine on onneksi nyt rauhoittunut normaalitasolle.

Mahamörmötti oli nyt selvästi rauhallisempi kuin viimeksi, sen takia vauvan syke on vähän pienempi.

Sf-mitta pompsahti järkyttävästi yläkäyrän ylitse, mutta neuvolatädin mukaan möömö on todella ylhäällä ja peppu pitkällä mun keuhkoissa, ei ole vielä ollenkaan laskeutunut.

Seuraava neuvola on parin viikon päästä, siitä 2 viikkoa niin on lääkäri ja sitten taas kahden viikon päästä neuvola. Joulukuun puolestavälistä lähtien onkin sitten kuulemma viikottain neuvolakäyntejä.
 
Unohtu muutes laittaa tohon eiliseen että se junnu on raivotarjonnassa. Mut ultraaja totes, että voi vielä kääntyä tahtoessaan, että ei ole satavarmaa, että on loppuajan raivotarjonnassa?
 
monet kauhistelee sokerirasituksen litkua... minusta se maistu vaan kaukaisesti kokista muistuttavalle mehulitkulle :P 
 
Mä jouduin käymään sokerirasituksessa kaks kertaa.. Kun muutin välissä. Eka kerralla yökkäsin ja toka kerralla pystyin just ja just olee yökkäämättä litkua ulos..

Tänään oli ylimääräinen lääkäri. Vauva ultrattiin ja otettiin sydänkäyrä. Kaikki hyvin :) vauveli on nyt 1,8 kiloa :)
 
Tänään aamulla tuli taas neuvolas käytyy.Neuvolantäti laitto lähetteen synnytystapa arvioon ja postist se pitäs koht saapuu.Jännittää niin kamalast.Jos nyt joutuu sit sektioon niin meit ois sit jouluna 1 enemmän.Alkaa iskee jo paniikki :o
Toivottavast kumminkin selviäis normaalist synnyttämäl kumminkin kun on toi esikoinenkin vielä hoidettavana.
Raitotarjonnassa vaavi oli nyt..ollut jo rakenneultrasta lähtien.Pissasta löytyi hiukkasen proteiinia mut ei onneks hälyttävän paljoa.Mä kun en käynyt täs raskaudes sokerirasitukses kun ed.raskaudest niin vähän aikaa ja silloin sokeriarvoissa ei ollut mitään pielessä,niin kuulin et kaikki äidit jotka ei käy sokerirasitukses niin heidän vauvojaan pidetään ns.sokerilapsina,elikkäs sairaalas tarkkaillaan sit niiden verensokereit.Aika hölmöö,kuten myös neuvolantätin mielestkin.
 
fjansku: Onko sulle sanottu joku syy miksi päädyttäisi sektioon vai oliko esikoisen synnytyksessä jotain sellaista että nyt ajateltaisi sektiota? (olet ehkä kirjoittanut asiasta johonkin mutta mä en nyt muista ollenkaan...).

Mä ymmärrän sun tunteet hyvin, mä myös kammoksun sektiota. Olen jopa miettinyt että jos poika jää perätilaan niin silti koitan synnyttää alateitse. Tuo poikanen vielä pyörii kovasti tuolla masussa mutta kuulemma vasta rv36 aletaan toimenpiteisiin jos on vielä perätilassa. Viimeksi neuvolassa oli RT:ssa mutta kaikissa ultrissa ollut PT:ssa.
 
Esikoinen synty sektiol pysähtyneen synnytyksen takii,eikä ollut laskeutun lainkaan.
Päässä vaan pyörii et mitenkhän toisenkaa mennää..mut onneks pääsen siihe synnytystapa arvioon niin ei tartte miettii koko aika et onkhan jotain jossain kun ei pysty alakautta synnyttää..tarvittaes kuvaavavat kuulemma lantionkin.
 
Tyhmä kysyy: mistä te saatte nuo painoarviot??? Ei mulle ole koskaan mitään asiasta mainittu eikä tosiaan enää ultrattu sen rakenneultran jälkeen. Eikä kuulemma ultrata, jos ei mitään ihmeellistä tule. Joten mulla ei myöskään ole hajuakaan missä asennossa tuo lapsukainen masussani asustaa - tosin ystäväni, joka on lääkäri ja halusi välttämättä kokeilla mahaani sanoi, että vaikuttaisi olevan pää alaspäin - kuten kaikissa ultrissakin tähän asti.

Onko käytännöt todella näin erit eri paikkakunnilla? Mistä ne sitten päättelee, että onko tämä lapsi "liian iso" synnytettäväksi vai meneekö kaikki normien mukaan.

Mua alkoi nyt ärsyttää tää Helsingin meininki ihan oikeasti. Ensi viikolla on neuvola, edellinen olikin sit syyskuussa (paitsi se 10min tarkistusmittaus sf-mitasta). Pah ja pah.
 
Sikkuriini: Eiköhän kaikilla paikkakunnilla ole kuitenkin lääkäri raskausviikolla 36, jossa saa painoarvion ja arvion synnytystavasta. Minulla oli eka lääkärissä (mitä Helsingissä vain kaks koko raskausaikana) ultra. Mutta kaikilla neuvolan lääkäreissä ei käsittääkseni ole ultraa, jonka avulla sen painoarvion saa. Ja nyt minulla oli sitten sairaalassa  käynti verenpaineen vuoksi, jossa ultrattiin ja sain tuon painoarvion.
 
fjansku, en tiiä ymmärsinkö oikein tuon sun kirjotuksen mut miks siis jos ei äiti käy sokerirasituksessa raskauden aikana niin vauvan sokereita seurataan osastolla? Ei ainakaan meillä. Ei siis seurattu pojan sokereita ollenkaan enkä mä kyllä köyny sokerirasituksessa esikoisesta.. Mistä sä kuulit tuon? Aika outoa.

Sikkuriini, normiraskaudessa ei saakkaan painoarvioita muuta kun rakenneultrassa ja sit seuraavan kerran synnytystapa-arvioinnissa, en mäkään saanu muullon  esikoista odottaessa mut tässä raskaudessa oon joutunu käymään tuolla äippäpolilla ultrissa reuman takia niin sillon aina saa painoarvion kun vauvaa ultrataan yms.. Mut siis ihan normikäytäntö ettei tässä välissä oo mitään ylimääräisiä ultria tai ei seurata vauvan kasvua. Sulla on siis kaikki hyvin ettei tarvii seurata vauvaa. Paitsi jos toi sun sf-mitta olis viel ollu pielessä tarkistuksessa nii sit sut ois kans passitettu äippäpolille ultraan ja sit olisit saanu painoarvion. :)
 
Täällä ei mitään painoarvioita saa..ja neuvolantäti kokeilee aina lapsen asentoa tunnustelemalla mahan päältä että miten päin lapsi on.Mul itel oli esikoisen kohdal yliaikas kontrolli jossa ultrattiin ja sain painoarvion siin samal joka ei lainkaan pitän paikkaasa.Veikattiin 4kg lasta ja painoikin vaan vähän päälle 3,5kg vaikka viikkoja oli 42+2 kertyn.Siks joudun ite synnytystapa arvioon koska aikasempi synty sektiol.Muuten tääl ei mitään synnytystapa arvioita järjestetä.
Hemppa:Eilen kuulin tosta seurannasta mun neuvolantädiltä..kuulemma ainakin tääl kotkas ois semmonen käytäntö et jos äiti ei käy sokerirasitukses niin seuraavat sit lapsen verensokereit.
Mun mielest ihan hölmöö.
Ja tääl ei oo mitää ultralaitteit meil neuvolois et sairaalas kaik sit ultraillaan mitä tarttee.
 
Vauvan verensokereista: TYKS:ssä katsottiin kaikkien vastasyntyneiden verensokerit oli äiti ollut sokerirasituksessa tai ei. Meidänkin pojan verensokerit oli hieman alhaiset joten sitä sitten tarkkailtiin päivittäin.
 
Kotkassa ei neuvolassa saa painoarviota, mut Koksissa oon joka ikinen kerta sen saanut ku oon käyny.
Ja jos äitillä on sokereissa ollu raskauden aikana häikkää niin sit seurataan lapsen omia kanssa, muuten jos kaikki ollut kunnossa lapsen omia ei seurata. Ja kyllä mulle ollaan synnytystapaarviointi tekemässä Rv 36 koksissa. :o
Mut kaipa se on niin yksilöllistä sitte että miten hoidetaan ja ketä. :o
 
Tällä viikolla neuvolakäynti >
paino +450 g/vk (mikä nousu, mutta on tuo vatsakin kasvanut ihan silmissä)
RR 124/77
B-Hb 135 (positiivinen yllätys, mutta lisä raudan syönti jatkuu)
pissa puhdas
Sf-mitta 30 cm (ylärajoilla mennään)
tarjonta RT
Pikkusella kaikki hyvin - kovasti tunki nyrkkiä suuhun ja suu vippas, tällä kertaa myös ultratessa potkiskeli. (Pienehkön paikkakunnan etuna neuvolassa oma ultra.)

Seuraava käynti kahden viikon päästä. Silloin selvinnee päästäänkö ylimääräiselle käynnille äitiyspolille (ilmeisesti koko/synnytystapa-arvion takia), vai riittääkö että lääkäri katsoo tk:lla.
Mukaan sain liikelaskentaohjeen, ja puh.numeroita sairaalalle, jos tulee tarvetta tarkistaa pikkuisen tilanne tms.

 
Kävin tänään neuvolassa 31+3

Paino +479g/vk
RR 132/81
Pissa puhdas
B-Hb 124
Sf- mitta 32 (mentii aika reippaasti yli käyrien)
Syke +155
Liikkeet ++
Tarjonta RT

Vähän olen kade tuosta kun neuvolassa pääsee ultrailee olis kiva nähä pikkunen ennen tammikuuta, mutten viitsi maksaa yksityisellä käyntiä täällä nuo hinnat ovat aika korkeita. =) No ei oo pitkä aika enää kun näkee pikkusen ihan livenä. :)

Onko täällä muille tarjoiltu rokotetta? Itse päätin ottaa kun sitä neuvolassa tarjottiin.
 
Takaisin
Top