Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mulla kans tuppaa nuo verenpaineet nousee jatkuvasti... Turvotusta löytyy reippaasti ja painoa tullut nyt 12 kg viikolla 30+3  sf 26. Ihmettelen kamalaa väsymystä ja hengästymistä. Katottiin hemoglobiini ja oli vaan 99 enää. Neuvolasta raudat kainaloon ja kotiin nassuttaa. Lääkäri passitti myös loppu raskauden ajaksi sairaslomalle fyysisen työn ja paineiden takia. Stressi saatava pois. Mutta eniten itseä stressaa tuo painon nousu :(
 
Neuvolassa tuli käytyä eilen rv29+5. Kaikki oli ihan ok paitsi hemppa kans laskenu oli 117 ja rautaa pitäis alkaa kans syödä vielä en kyl hakenu.Sf-mitta oli 29 eli yläkäyrillä mennään mut niin mentiin esikoisenki aikana ja tais olla täs vaihees jo enemmänki ja ihan normi kokonen poika oli syntyessään joten ei huolta siitä. Painoa on tullut aika runsaasti en ehkä viitti ees manita paljoko:D Mut emmä nyt siitäkään ihan hirveetä ressiä ota. Neuvolatätikään ei painosta pahemmin valittanut vaikka yleensä sillä on tapana nyt vaan totes et sehän kuuluu asiaan ja ehkä sulla vaa toi paino nousee enemmän ja kun sokerirasituksessa kuitenki kaikki ok. Toki sano et kunhan ei ihan kilo per viikko vauhtia tuu loppuun asti-no sitä mäki toivon.Tarjonnasta ei ollut ihab varma ja ultra ei ollut paikalla niin ei saatu tarkistettua. Seuraava neuvola olis sit 3vkon päästä luulin et on 2 viikon välein mut kuulemma uudelleensynnyttäjät on ottanu vasta 3 viikon päästä tässä vaiheessa. Mut siellä seuraavalla kerralla sit varaillaanki synnytystapa-arvioon aikaa äippäpolille sitä täs eniten odottaa:) siihen siis joku n.6-7vko vielä toivottavasti menee nopeeta:)
Zaralyn:ei mun mielestä kannata painosta turhaa stressiä ottaa varsinki jos syöt ihan normaalisti eli et esim.mässäile kokoajan.toisilla se paino vaan nousee enemmän.
 
Neuvola rv 29+6:

pissa puhdas, ei valkuaista eikä sokeria. Paino nyt 75kg eli +480g viikkoa kohti (painoa lähtöpainoon tullut siis 12kg). RR 127/77 (matalampi kuin viimeksi). hemoglobiini katsotaan kuulemma seuraavalla kerralla. sf-mitta 27cm (mennään aika tasan tarkkaan keskikäýrällä). vauvan sydänäänet 140, liikkeet ++.

veren vasta-aineseuranta negatiivinen, seuraava ois edessä rv 36. nyt neuvolakäynnit lisääntyi/tihentyi eli seuraavat ajat on kahden viikon välein ja joulukuun puolivälissä on sit seuraava lääkärineuvola.

kyselin nyt myös sairaslomasta, koska en edelleenkään ole oikein nukkunut öisin. neuvolalääkäri on kuulemma tukossa, pitäis hakeutua joko työterveyshuoltoon tai terveyskeskukseen. terkkari kirjoitti mulle sairaslomaa kolme päivää. kokeilen nyt sit, josko helpottaisi muutaman päivän kotona makaaminen ja palaan töihin perjantaina miettimään asiaa. hyvä näinkin, kotiintultuani nukahdin kesken Emmerdale-uusinnan ja heräsin kolme tuntia myöhemmin.
 
Nonii..lääkärineuvola taas takana.Kyllähän tämä nyt ruusuiseti onkin sittten tähän asti mennyt..

Rv 28+2
RR 144/84
B-Hb 121
Sf 26
Pissassa pikkuisen jotain että pitää seurata tuleeko tulehduksen merkkejä..

Hemoglobiinin olin siis vihdoin saanut nousemaan,jee! Mutta ikävä kyllä noussut oli myös verenpaine..:(  Sf ei ollut parissa viikossa noussut ollenkaan,lääkäri kyllä sanoi että ei tarvitse vielä ottaa siitä mitään ressiä,voi olla että vauva oli vaan hassussa asennossa.Ensi viikolla uudestaan neuvolaan katsastamaan molemmat tilanteet. Lääkäri määräsi reilut pari viikkoa ainakin nyt sairaslomaa tuon verenpaineen ja myös väsymyksen takia. Toivotaan että paineet johtuu vaan siitä että töissä ei oikeen meinaa jaksaa eikä mistään alkavasta myrkytyksestä.Ja sitten vielä tuo pissakin..hohhoijaa!

Sokerirasituksen tulokset sentään oli loistavat:
Paasto: 4,5
1h: 8,5
2h: 6,4
 
Viime viikolla (rv 30+4) käytiin neuvolassa ja tällaisia tuloksia tuli

Paino 628g /vko
Turvotus -
RR 111/68
Pissa normaali, proteiinit oli siinä nollan ja ykkösen välillä, mutta saattoi johtua näytteen vähyydestä, kun olin taas käynyt kotona ennen lähtöä, kun en meinaa millään muistaa että pitää säästellä sinne neuvolaan :)
B-Hb 130
Sf 28,5 cm eli menee just siinä keskikäyrän yläpuolella missä on koko ajan mennyt
Syke 145-155
Liikkeet ++

Sokerirasituksen (tehty 29.9.) tulokset oli
0h: 4,4 mmol/l
1h: 5,1 mmol/l
2h: 4,4 mmol/l

Et hyvin näyttää ainakin vielä menevän - maha vaan tuntuu kasvavan ihan liikaa ;)
 
Mulla oli tänään tosiaan se käynti äippäpolilla vauvan pienen pään takia. Eipä siellä sitten muuta tehty kun nopeasti ultrattiin ja olin kymmenessä minuutissa ulos. En tiiä miks siinä kirjeessä oli käsketty varata 1-2 tuntia? Mutta kaikki oli ihan hyvin :) Pää oli taas normaalirajoissa eli vaan 7 päivää liian pieni. Kuulemma vähän laiheliini oli vauva, mutta ei ollu lääkäri huolissaan ku mäkin oon sen verran pieni. vielä on uus kontrollikäynti 3,5 viikon päästä, ihan vaan tarkistetaan, että vauva jatkaa kasvuaan omalla käyrällään :) Eli kaikki hyvin, turhaan pelkäsin sillon joskus että ois jotain vialla.
 
Hienoa pumpkin että kaikki ok. :) Hassua että ei mennytkään kuin 10min vaikka aikaa pyydettiin varaamaan paljo enemmän.

Mulla onkin ens ke se kontrolliultra, tuun sit kertoo omat uutiset. Ja luulempa että loppuraskauden myös tää mamma joutuu käymään kasvukontrolleissa äippäpolilla ja hyvä että haluaavat varmistaa että kaikki on hyvin.
 
Jos miekin kerron tänne jotain ultrakuulumisia ym. kun noita normaaleja neuvolakäyntejä miul ei oo ollu piiiiiitkään aikaan..

Tosiaan viime lauantaina oli viimeksi toi kontrolliultra. Kohdunsuulla kaikki ok. Istukan tilanteesta laitoinkin tuonne marraskuun juttuihin.. Piiperöllä painoarvio nyt 1300g (viikko sitten oli 1150g), että ihan hyvin vaikuttaisi pieni kasvavan. Raivotarjonnassa tuo on viihtyny jo ties kuinka monta viikkoa. Sykkeet on aika usein siinä 150 tienoilla.

Verenpaineita ne on aina välillä seurannu. Aika matalat on olleet. Virtsa on ollu puhdas, ja hemppa ym. veriarvot on olleet ok. Sen puolesta kaikki siis hyvin.
 
Tänään äippäpolilla käyty RV 31.

-Sydänkäyrähommellissa oltiin 20min ja pienen käyrä ja liikkeet oli todella hyvät.
-Verenpaineet oli parhaimmat tänään koko raskauden aikana, jos en väärin muista ni 120/66. :)
-Pissassa sokeri 2 plussalla, mut johtu kuulemma siitä ku olin aamulla juonu mehua.

-Pieni tyllerö kasvanut normaalisti, paino arvio oli tällä hetkellä n. 2kg ja loppupainoksi veikattiin 4kg. :O HURJAA! Oon jotenki saanu tuuditettuu itteni siihen et se ois sellanen 2-3.5kg paikkeilla. Tosin diabeteshoitaja sitte sano et tähdätään siihen et se tulee 1.1 ja painoa on 3.5kg.
-RT tilassa oli ja veikkas lääkäri ettei se oo sieltä mihinkään enään kääntymässä.
-Labroja mitä otettiin ni sokerit oli loistavat, kilppariarvot pysyny hyvinä ja HB oli 131 eli ei tarvi vielkä rautaa alkaa syömään.

Ensviikolla sitte neuvolaan ja 14.12 taas äippäpolille aika. :)
 
Mulla näemmä jäänyt edellinenkin neuvola kirjaamatta, tänään oli taas nyt kun nää käynnit tihenee :)

Rv 32+3
Paino +467 (yhteensä vajaa 8 kg)
RR 112/70
Sf 29.5
Raivotarjonnassa (ollut jo pitkään)
Syke 160 

Rautaa ja D-vitamiinia määräsivät viimeksi, olen nyt vajaan viikon syönyt ja kuulemma miehen mielestä vähän piristynyt. Ottavat Hb:n sitten seuraavalla kerralla kontrollina, viimeksi oli vain 109.

Proteiinit olleet virtsassa lievänä plussana, kerran kävin kokeissa ja kun mitään ei ollut niin ilmeisesti vaan runsaasta valkovuodosta johtuu.

Seuraava käynti jo 17.11., synnytysvalmennusta on 10.11. ja lääkärikin varattu 30.11. Viimeinen työpäivä on onneksi jo 24.11.2011. Vkolla 36 sitten viimeinen vasta-ainetestikin, pääsee eroon verikokeista!!!

Ja influenssarokotteen laittoivat pyynnöstä, olisin saanut sen töistäkin mutta kun kysyin että tarvitsenko niin laittoivat samalla. 
 
Heippa,

pitkästä aikaa, olen ollut töissä koko ajan ja illalla niin väsy etten ole tänne saanut kirjoitettua. Olen kyllä lukenut kirjoituksianne ja hengessä mukana :)

Tänää oli neuvola, ja nyt sitten alkaakin kahden viikon välein seurannat :)
Rv 30+4
Paino +290g/vko (yhteensä 7 kg alusta)
RR 122/75
Sf 29
Raivotarjonnassa luultavasti
Hb 122 viimeksi oli 140, joten nyt tippunut, mutta ei vielä pahasti :)
Syke 150
Pissa: Puhdas

Influenssarokote otettu täälläkin.

Täällä on voitu kaiken kaikkiaan hyvin, mitä nyt yöllä joutuu vessassa ravaamaan ja maha kovettuu välillä lenkillä ja rasituksesta :/ Mielialavaihtelut ovat kuitenkin yllättäneet minut, välillä itkettää niin, ettei siitä tule loppua ja kohta onkin sitten taas kaikki hyvin.. Voi näitä hormoneja.. :D

Mukavaa odotusta kaikille, aika menee kyllä ihan siivillä...
 
Neuvolassa käyty taas.

Rv 28+1
RR 122/70
Turvotus -
Sf 30
Syke 145
Liikkeet ++

Eli paineet oli laskenu kivasti.Sf mitta oli sittenkin jatkanut kasvuaan komiasti.Kai pikkuinen sitten oli jotenkin vinottain viimeviikolla kun lääkäri mittasi..Nyt sitten mentiin yläkäyrän päälle.Terkkari ei sanonut tuosta muutakuin että hyvin kasvaa.Ja sanoi että kotona oleminen selvästi tekee mulle hyvää.Painoa oli jopa hieman vähemmän kuin viikko sitten,itsekkin huomannut että ei ole niin hirveää himoa kaikkiin herkkuihin kun on hyvin levännyt :) Ja ihanaa kun saa kotonakin jotain aikaiseksi.Olen lajitellut,pessyt ja silittänyt pieniä vaatteita kaappiin.Siitä tulee niin hyvä olo :) Katsotaan nyt ensiviikolla sitten kun on taas neuvola että päästävätkö mua enää töihin..
 
No jos ne äippäpolin kuulumiset sit tähän eli rv 31:
Lääkäri siis ultras, viimeks oli pää siis pienempi verrattuna muuhun vartaloon ja kaikki muutkin mitat oli pienempiä kuin mitä viikot oli. No nyt tilanne oli se, että kaikki mitat vastasivat viikkoa-paria pienempää mitä on laskettu aika. Eli laskettu aika pitäisi oikeasti olla viikon myöhempään. Jo nt-ultrassa joku "pii-mitta" (oliko tää näitä pään mittoja) oli ollut hieman pienempi mitä viikot ja se kertoo jo sen että laskettu aika on mulla liian aikaisin. Mutta sitä ei muutettu kuitenkaan. Ja pää ei ole enää pienempi kuin vartalo, vauva oli siis viimeksi huonossa asennossa tai mitta heitti muuten vaan sen viikon verran vartalon mitoista mut nyt se oli samoissa muiden mittojen kanssa. Huh kun tää tieto helpotti!!!! Voitte ehkä kuvitella että kivi hyppäs sydämeltä. Vauva oli siis kasvanut normaalisti "omalla käyrällään" tämän kolmen viikon aikana. Näin ne kasvukäyrät paperilla ja siinä vauva oli alakäyrän hieman yläpuolella mittojensa puolesta jos vertaa laskettuun aikaan joka on ihan normaalia. Itsekin olen pieni ihminen joten ei kai mun vauvakaan voi kovin iso olla :D Painoarvio nyt oli 1312g ja kädellä kokeiltuna myös sen verran. Vauva oli raivotarjonnassa niinkun on ollut jo tosi pitkään. Kontrollikäynti on viel kolmen viikon päästä ja sit on viel synnytystapa-arviointi.
 
Senna89, mä itse ehotin lääkärille tänään et ois muutettu laskettua aikaa viikolla eteenpäin että sais rauhassa siitäkin vielä kasvaa vaikka sen pari viikkoa eteenpäin kun siroa tyttöä näyttäs olevan tulossa mut ei lääkäri ruennu sitä muuttamaan. Ois se aika hankalaa muutenkin kun pitäis kelan kanssa uudestaan kaikki paperijutut tehä ja muut että ihan hyvä että se pysyy samana. :)
Ja mä en anna tytölle lupaa tulla ulos ennen kun on tästä lasketusta ajasta se kaks viikkoo yli. ;)
 
Nyt rv 29+3 ja ylimääränen käynti neuvolalääkärissa sairasloman takia. olen hoitoalalla ja nyt alkaa selkä pettämään sekä olen aivan puutunut stressissä kun olen käynyt töissä ja hoitanut samalla omaisen kuoleman jälkeisiä asioita ja samalla pitäisi osata ajatella mitä ihanaa meitä odottaa tammikuussa.. ja kaikenpäälle tappelen lähes viikottain äitini sekä siskoni kanssa asioista kun olen heidän mielestään kamala kun ajattelen asioista aivan eri tavalla kuin he.. noh, kyllä tämä joku päivä toivotavasti helpottaa ! vapaapäiviä ei siis juurikaan ole ollut.
kaikki oli pikkasella hyvin ja kovasti liikkui, potki myös lääkärin sitä ultralaitetta :P

Painoarvio 1340g 
Liikkeet ++
Syke 138-142
Ja raivotarjonnassa taas :)

Painoa on tullut n. 7-8kg, nyt ei katsottu sitä tai verenpainetta kun kolme viikkoa viimeeksi kävin ja kahden viikon päästä neuvola :)
 
Rv 29, eli 28+3 ultrakäynti ja samalla alaosaston tarkastus:

Kohdunkaula kunnolla kiinni jotain 3 cm + 2 cm? ja on kuulemma tosi hyvin kiinni, kuten pitääkin.
Lapsen paino jo 1325 g
Liikkuu edelleen tosi aktiivisesti
Sydän lyö normaalisti
Ym. tutkimuksen mukaan täysin kunnossa.

Tästä on hyvä jatkaa loppuodottelua!
 
Neuvola rv30+4 (edellinen rv28+4)

Painomuutos: +600g/vko (+0,160g/vko)
Painomuutos raskauden alusta: +6,5kg (+5,3kg)
RR: 110/67 (122/71)
Tarjonta: RT (!!!!! Jeee!!!)
hb: 134 (ei mitattu)
Pissa: -/- (-/-)
Sf: 29 (26)
Sydämen syke: 148+ (148+)
Liikkeet: ++ (++)

Seuraava neuvola 2 viikon päästä, rv32+5.
 
Hemppa: toisaalta on hyvä tietää että LA on hieman ajoissa. Ehkä ei ole kauhea kiire käynnistykseenkään jos menee pari viikkoa yli ja voi rauhassa odotella. Mikä rv sun esikoinen syntyi muuten (jos saa udella)?
 
Takaisin
Top