Neuvola- ja ultrakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se oli nopeeta toimintaa tosiaan eilen olin neuvolassa ja tänään tuli jo kutsu äippäpolille ja se olis sit 19.12. Jotenki ihan hirveesti tuota nyt odottaa jos siellä varmistuu jotain ja se mitä toivon et jos ei itellään lähde tulemaan niin laitettais sectio-aika sit lasketun ajan tienoille, mut saa nähdä kuunnellaanko mun toiveita.

Niin kaippa kaikilla on joskus 36-viikon tienoilla neuvola-lääkäri ja se sitten katsoo vähän sitä miten vauva mahtuu ym.mut itellä ei siitä viimesestä lääkärikäynnistä meidän neuvolassa kokemusta, kun esikoisen aikaan hypättiin äitipolilla moneen kertaan kun epäiltiin vauvan olevan iso(ei ollutkaan) ja vettä oli paljon,niin jäi sit se neuvolan viimenen lääkärikäynti.Mut varsinaisesta synnytystapa-arviosta täällä ainakin puhutaan kun äitipolille mennään. Mullakin synnytystapa-arvio on siksi että esikoinen tuli sectiolla. Ja siis sinne laitetaan yleensä vaan jos jotain poikkeavaa esim.sf-mitta liian iso/pieni tai vauvan epäillään olevan liian iso/pieni tai vauva perätilassa ja no noita syitä nyt varmaan on aika listä ja mun mielestä täällä ainakin aika helpollakin sinne laitetaan.
 
Täällä on taas neuvolassa käyty ja lääkärillä myös.

Rv 31+2
RR 140/74
B-Hb 119
Sf 32
Tarjonta RT
Syke 140
Liikeet ++

Lääkäri varattiin sen takia että työelämä ei oikeen enää luonnistu eikä työnantaja ainakaan auta asiaa olemalla aivan ulalla.Joten tästä lähtien saa sitten ihan keskittyä vaan odottamiseen ja unohtaa kaikki työjutut.Ihanaa :)

 
Nyt on taas myöhi tarkastuksissa ravattu.. Äippäpolilla tekivät viimeviikolla (33+3) painoarvion 2130g ja sisätutkimuksen, samalla tarkisti lantion. (joo ei todellakaan mitään mukaavaa touhua) Kohdunkaulasta hävinny yli puolet, vajaa kaks senttiä jälellä, muuten paikat vielä kiinni.

Eilen sitten kävin oman kylän neuvolassa (34+2), josta tuloksena sokrumittari mukaan ja kahen vkon seuranta. Jeiih.. Mie ku muutenni nuita piikkejä rakastan. Muuten ei sen kummempia, Sf 31, RT, koko raskauden aikanen painonnousu noin 23kg . En pistä pahakseni, jos jotain kiloja jäiski vielä raskauden jälkeen, oon todella huono lihomaan normaalisti! RR 107/66 (kerranni kohillaan, välillä hypänny ylät 130 kotona mitattaes ja oloki sen mukane, ihme stressihyppyjä..)

Mut, perjantaina äippälomasta nauttimaan ja odottelemaan! Vaatteet pestynä ja valmiina, pitäs varmaan se sairaalakassi pakkailla jos yllätyslähtö tulee.. never know. Lauantaina käydä oripojan morsmaikku hakemassa vielä pihaan niin sit alettaski olla valmiita. :)
 
Täälläkin oltiin tiistaina neuvolassa

Rv 32+4
Sf 28
Tarjonta RT
Syke 140
Liikeet ++
Paino +1400g/vko

Painosta sainkin taas kuulla totuuksia, nyt olis siitä mun itse ilmottamasta lähtöpainosta (65kg) laskettuna kokonaismäärä painonnousulle jo 19 kg. En mä näytä yhtään siltä että painan 84 kiloa, mutta terkka oli tiukkana, mulla on muutenkin toi paino noussut tosi paljon pienessä ajassa. Ja siis toi +1400g/vko oli laskettuna kahden viikon ajalta, sitä edellisten neuvoloiden välissä oli +1100g/vko että aika huimaa. Yli kilo per viikko... Pakko alkaa katsoa tarkemmin mitä suuhuni laitan, tarkoituksena ei siis oo tiputtaa painoa, ainoastaan varmistaa ettei sitä enää tulis kovin paljoa lisää.

Seuraava neuvola onkin taas kahden viikon päästä, sen jälkeen nähdään viikottain terkan kanssa. Ja yks lääkärikäyntikin tulee vielä joulukuulla, mutta meillä päin ei tehdä synnytystapa-arviointia ilman erillistä lähetettä, eikä täällä pääse edes tutustumaan laitokselle etukäteen!
 
Neuvola rv32+5 (edellinen rv30+4)

Painomuutos: +375g/vko (+600g/vko)
Painomuutos raskauden alusta: +7,3kg (+6,5kg)
RR: 103/66 (110/67)
Tarjonta: RT (RT)
hb: - (134)
Pissa: -/- (-/-)
Sf: 31 (29)
Sydämen syke: 131+ (148+)
Liikkeet: ++ (++)

Seuraava neuvola 2 viikon päästä, rv34+5 ja sitten varaillaan lekuri.
 
Täällä on tänään käyty neuvolassa :)

Rv 32+1  (27+6)
RR 143/75  (147/73)
B-hb 123
kohdunpohjan korkeus 30  (26)
Tarjonta RT
Syke 154
Liikkeet ++
Paino 723 (680) Nyt yhteens tullu reilu 15 kiloo.. :O :D

Viimeisen viikon oon mittaillu sokereita kun rasituksessa oli keskimmäinen arvo puolikkaan yli rajan (10.0 --> 10,5) , mutta sokerit ollut todella hyvät eli ei siis syytä huoleen. Vilkas poitsu vatsassa velloo ja pyörii ihan jatkuvasti, ja alkaa pikkuhiljaa nuo jo vähän sillais sattumaankin.. :) Liitoskipuja ollut viimeisen kuukauden ja jännäilen nyt että saako kaikki hoidettua ajoissa niin sais alkaa henkisesti valmistautuu tuoho synnyttämiseen.. tosin siihen vielä aikaa mut hyvä alottaa ajoissa ;) Sitä teiltä "kokeneemmilta" vielä utelen, että mitenkä yleistä on tuo suu halkio.. ? ja olisivat varmaan ultrissa kertoneet mikäli tälläinen on tulossa..?
 
Täällä viikolla 32. rv:n neuvola ja sijaisena vanhempi hoitaja:
paino +700 g/vk (meinasi huomauttaa, mutta totesi sitten kokonaisnousun olleen maltillinen)
RR 123/84
pissa -/+ (sokerit koholla)
sf-mitta 33 (käyrän yli reippaasti)
tarjonta RT
pikkusella kaikki ennallaan

Tällä käynnillä multa mitattiin vatsan ympärys. Jostain metrin rajasta hoitaja puhui, muttei selittänyt sen tarkemmin, eikä mekään sitten tajuttu kysyä.

Seuraava käynti olisikin jälleen kahden viikon päästä ja sitä seuraavalla viikolla lääkäri, mikäli oma hoitaja ei tee muutoksia.
 
Täällä  käyty neuvolassa taas, viikko sitten viimeksi, mutta supistusten takia sain peruutusajan aamulla lääkärineuvolaan.
Viikot 33+3

Paino: +470g/vko eli yht. 7,6 kg alusta
Turvotus: -
Rr: 129/74
Virtsa: puhdas.
Hb: ei mitattu,
Kohdunpohjan korkeus: 30, laskenut 1cm, kuulemma johtuu siitä että vaavi on laskeutunut jo...
Kohdunsuu: 3cm ja kiinni, mutta paikat pehmennyt..
Syke 147
Tarjonta RT

Sairaslomalle ja nyt otettava rauhassa, koska supistelee ja paikat pehmennyt. Vaavi oli onneksi kääntynyt RT-tarjontaan!!
 
Tänään käyty neuvolassa 33+3

Paino: +1000 (+479) Eikä mun mielestä mikään ole muuttunut ruokailussa, no pitää alkaa kattomaa mitä suuhun laittaa :)
Turvotus: +
Rr: 114/71 (132/82) Kivasti oli tippunut
Pissa: puhdas
Hb: 118 (124) Pyysin mittaamaa kun tähän asti on tippunu pikkuhiljaa, mut pysyny kuitenkin hyvänä nyt oon alkan tuntemaan et silmis sumenee ja pyörryttää. Olin oikeessa ja hb tosiaa oli tippunu viime käynnist aika paljon niin nyt sain sit rautakuurin.
Sf: 33 (32)
Syke: +145 (+155)
Tarjonta: rt (rt)
 
Virallisesti äippälomilla ja taas yksi neuvola takana, jatkossa ravaillaankin neuvolassa viikon välein. Viikon päästä aika lääkärille, jos siellä saisi jonkinlaista painoarviota vauvelille.

Rv 34+6
RR 122/82
B-Hb 116
SF 32
Tarjonta RT (ollut jo kolme viikkoa)
Syke 140 (kun touhuilee, niin nousee 170)
Liikeet ++

Neuvolassakin pikkuinen liikuskeli innokkaasti ja mahaakin hieman supisteli, mutta supistukset ei satu. Nyt on saanut labroissa ravailla, kun on hemoglobiinit ollut aikas matalalla.
 
Äippäpolikuulumiset rv 33+5:

RR 96/52
Sydänkäyrä normaali, syke 130-140
Painoarvio 1711g eli pienikokoinen edelleen.

Ultrattiin siis. Vauva kasvaa hienosti, nyt reilussa kahdessa viikossa tullut 400g. Mutta, sitten lääkäri pamautti että istukka kalkkeutunut ja sanoikohan hän että "halkeillut"! Kysyin mitä tämä meinaa, sanoi ettei ulkonäkö kerro mitään mutta voi johtua tämä pienikokoisuus tästä kalkkeutumisesta. Virtauksia yritti katsoa, vauva liikkui niin paljon ettei saanut virtauskäyriä ollenkaan. Näimpä mennään keskussairaalaan äippäpolille 2-3viikon päästä. Alakautta yritti saada aivojen virtauksia näkyviin kunnolla muttei saanut, en tiedä miksi. Vauvan pää laskeutunut, ihan lantiossa on jo. Pää kuitenkin heiluu vielä, ettei ole onneksi kiinnittynyt.

Kohdunsuun tilanteen tarkisti samalla kun sanoin ettei sitä ole vielä kertaakaan katsottu. Kohdunkaula 3-4cm, ulkosuu sormelle auki. Mutta tää on normaalia uudelleensynnyttäjällä.

Ja minähän tietty menin googlettamaan tuon istukan kalkkeutumisen näillä viikoilla niin usealla oli käynnistetty synnytys lähempänä laskettua aikaa ja mä kun toivoin niin että vauva saisi kasvaa kohdussa eikä otettais ennenaikojaan pois sieltä. :/ No seuraavalla käynnillä selviää sit että onko todellakin ne virtaukset huonot kun vauva ei vastaa viikkoja yms.. Vitsailin jo miehelle että kun Kuopioon ajetaan se reilu 100km niin samahan se on jäädä jo synnyttämään sillon. :D
 
Joku on kans puhun tosta kalkkeutumisesta ja muutamaa viikkoa ennen LA.at on joudutta ottamaan jo pois kun ei saa tarpeeks ravinteita ym. Käsitin että suurin osa näistä on niillä jotka polttaa raskauden aikana. Mutta sekin voi olla vain huhu puheita.
 
Siis tuo on totta että jos tupakoi, istukka kalkkeutuu ennen aikojaan ja multakin lääkäri tänään kysyi että poltanko, sanoin etten todellakaan. Johtuu siis jostaain muusta.
 
Kerro Hemppa heti ku tiedät jotein uutta tosta. :) Ja tsemppiä!

Ja koht voisit tehä jo sen syntyneet topikin. :D Eikhän nää koht ala täält ulos mönkii. :D
 
Tänään oli neuvola RV 34+1

Paino alkuraskaudesta +7kg
RR 138/82
B-Hb Ei mitattu. (131 edellinen)
Syke 145-150
Sf 32
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus  +++
Tarjonta RT

Sitte taas ootellaan 14.12 Äippäpolin keikkaa. :)
 
susq87, mä kerron sit kuulumiset kunhan käydään siel keskussairaalalla. Ja ajattelin itsekin että tekisin ihan joulukuun alussa sen syntyneet-topicin, kohtahan sitä jo ollaan joulukuussa. :)
 
Tänään täälläki neuvola rv 33+6:
Paino +600g/vko (eli nyt siis 77,8 kg = painoa raskausaikana tullut 14,8 kg)
RR 129/76
B-Hb Ei mitattu mullakaan, ei ois kuulemma sanonut vielä mitään, mutta se edellinenhän oli 113
Syke 160
Sf 30
Liikkeet ++
Turvotus  + (sormissa)
Tarjonta RT

Pissa puhdas täälläki. Vauva riehui sydänäänten kuuntelun aikana niin, että syke oli välillä 180, mutta laski kuitenki välillä 160:n. neuvola-aika osui just semmoiseen suosittuun riehuma-aikaan :D

Seuraava neuvola oiski sit se lääkärineuvola 12.12. sen jälkeen mulla alkaa viikottaiset käynnit neuvolassa ja aikoja varattiinki ihan joulukuun loppuun.
 
Takaisin
Top