Neuvola- ja ultrakuulumiset

Aika paljon näyttää olevan eroa eri neuvoloiden välillä. Täällä neuvolat n.kuukauden tai 4vkon välein ja rv30 eteen päin 2 vkon välein eli mullakin ensi käynnistä lähtien ja sitten rv36 eteenpäin n.viikon välein. Noista lääkärineuvoloita 3 n rv13,nrv26 ja nrv36 mulla ei enää lääkäriä kyl oo neuvolas jos ei mitään ihmeellistä tuu kun tuo viimenen käynti on äippäpolilla kun eka synty sectiolla. Ja kyl varmaan katotaan aina tilanteen mukaan mä kävin esikoisen aikana viimesen kerran neuvolassa rv38 kun oli niitä äippäpolikontrolleja niin sit neuvolasta kysyin et tarviiko tulla kun neuvolan ja äippäpolikäynnin välissä oli jotain puoltoista viikkoa.
Hempalle kans tsemppiä! Kai toi on ihan normaalia mulla lääkäri viime nlakäynnillä kans mittaili niin pää oli viikon isompi reisiluu viikon pienempi ja koko tais vastata oikeita viikkoja et onhan niissä heittoja:) Mutta ymmärrän kyl et huolestuttaa!
 
Tosiaan on neuvoloiden  välillä eroa. Meillä taitaa nyt täti vaan luottaa siihen et kun on toinen tulossa (ainakin mun kohdalla) niin ei käyntejä tarvii niin useesti enkä lääkäriäkään ole viel nähny kertaakaan ku ny oli siellä äippäpolilla käynti joka ultras 5minuuttia. :/

Oon tainnu käydä jonkun 5 kertaa nyt neuvolassa + ultrat. Viime neuvola oli 27+1 ja seuraava on VASTA 32+1 kun neukkutäti kysyi multa että tarviiko tulla aiemmin, no sanoin ettei tarvii jos ei mitään ihmeempää tule. Ja eipä se neukkutäti noista ultratuloksista muutenkaan varmaan mitään tietäs nii en nyt senkään takia mee sinne aiemmin. Käyn rv 31 siel ultrassa uudestaan. En tiiä tosiaan jatkosta miten on neuvolakäynnit, toivottavasti jo useemmin kuin nyt.
 
Hemppa: Nyt vasta tulin lukemaan tätä ketjua, ja meillä aika sama tilanne! Lapsella oli rakenneultrassa pää 9 päivää liian pieni, kun 7 taitaa olla se raja minkä ne sallii? Mut lähetettiin sillon heti seuraavana päivänä jonnekki sikiötutkimusklinikalle ja makasin siellä varmaan tunnin ku kätilö ultras eikä puhunu mitään. Se oli aika pelottavaa sillon :D Mutta eipä siellä mitään muuta selvinny ku että on pieni pää, kaikki muu hyvin. Sitten mut lähetettiin jonkun perinnöllisyyslääkärin luo juttelemaan. Se kyllä heti mut nähdessään sano, että ei yhtään ihmettele jos vauva on vähän pieni, kun oon itekin niin pieni :) Ja kun esikoispoika oli syntyessään pieni(3kg) ja tää on ilmeisesti vielä tyttö, niin tytöt usein on pienempiä :)
Silti se kyllä sano, että tässä on ihan pieni mahollisuus (2-5%) että lapsella on jokin kehityshäiriö esim. Down ja olisin päässy lapsivesipunktioon selvittämään sitä. Mutta en tosiaan usko, että tässä on mitään muuta kun vähän pienempi vauva vaan :) ni en menny sinne tutkimuksiin. Mutta joku ylimääränen käynti mulla on vielä äitiyspolille parin viikon päästä. Ei mitään hajua mitä siellä tehään, mutta kutsussa luki että voi mennä 2 tuntia :o
 
Tänään oli neuvola rv 29

RR 145/80
B-Hb 136
Syke 140
Sf 28
Tarjonta RT
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus ISO PLUS +.
Ja painoa lähtöpainosta +3kg.

Tehtiin myös joku mielialakysely joka kuulemma tehdään aina RV 30 huikkeilla, ja synnytyksne jälkeen. No paperin mukaan en oo ainaka masentunu. :D

Sitte 7.11 taas äippäpolille tiirailemaan pientä. :)
 
Lääkärineuvola takana, kaikki muuten hyvin, mutta tuo kohdunpohjankorkeus  tipahti jo kokonaan pois käyriltä. Nyt siis rv 28+2 ja sf-mitta 22cm. Kahden viikon päähän uusi aika ja sitä aletaan seuraamaan tarkemmin. Lääkäri kuitenkin sanoi, että ei olisi huolissaan kun muutenkin olen olemassa pieni ja liikkeet kuitenkin tuntuvat päivittäin.
 
Joo siis oon nyt käynyt normaalien ultrien lisäksi jo 3 kertaa, mulla kilpirauhanen leikattu joskus ja tyroxinilla mennää koko loppuelämä niin ne haluaa seurata usemmin, plus sokereissa kanssa muutamavuosi takaperin ollut häikkää joten sekin lienee syynä. Eli siis ne ottaa aina PLV.n ja RR. Ja sitte ultrataan ja mittailaan vaava joka kerralla aina. :) Nyt 7.11 meen ja sen jälkeen oli tarkotus että ruvetaan 2vkon välein seurailemaan. :)
 
Minulla lääkärineuvola myös takanapäin.. Verenpaine, sokerit, pissanäyte ok. Painoa tullut alkupainoon 4 kg lisää, ei kuulemma paljoa ja enemmän saisi vielä tulla.. Lääkäri puhui että sellainen 10kg olisi hyvä (jo imettämisenkin kannalta), kun olen niin pieni kokoinen... Kohdunsuu on kiinni ja napakka, sen osalta kaikki hyvin! Liikkeet tuntuneet vähemmän tänään ja eilen, joten niitä nyt tarkkaillaan.. Sydänäänet 140, kun vihdoin lääkäri ne löysi.. Sf-mitta 24,5, tähän asti ollaan pysytty keskikäyrällä, nyt laskua hieman.. Kunpa kaverilla olisi masussa kaikki hyvin! <3 Seuraava neuvola 4 viikon päästä.. odottavan aika on pitkä. Ai niin, ja sokerirasitustestin tulokset todella hyvät!!
 
Tosiaan, tuo päänympäryksen mittaaminen oli munkin lääkärin mielestä niin "arpapeliä" kun riippuu ihan siitä missä asennossa vauva on ja liikkuuko. Munkin ultran aikaan tytteli heilui koko ajan. Joten tuskin muidenkaan kannattaa huolestua asiasta sen enempää. Mäkin oon tullu siihen tulokseen nyt että pää vaan on pienempi, sille ei voi mitään. Itsekään en tosiaan iso ole joten tuskin tää tuleva tyttökään iso on. Meidän esikoinen oli syntyessään 3360g ja päänympärys 34,5cm eli ei iso sekään joten "luottavaisin" mielin täällä nyt eteenpäin mennään. Reilun kahden viikon päästä on se uusi aika ultraan mulla ja aion kyllä sillon sanoo lääkärille et viisainta olis kyl meidän lykätä laskettua aikaa viikolla kun joka ultrassa vauva on ollut noin 5 päivää pienempi kuin laskettu aika.

Ja Senna89, voithan sä neuvolassa sanoo tosta päänympäryksestä jos se sua huolettaa et kerta ollu rakenneultrassa pienempi. Ja missä sulla noi mitat muuten lukee? Mä yritin ultrakuvista niitä etsiä mut ei ollu eikä se vähäsanainen lääkärikään mitää sillo kertonu. Muuta ku et kaikki hyvin.

pumpkin, hyvä että kaikki teilläkin hyvin. Ja jos säkin olet pienikokoinen itse niin tuskin sillä vauvallakaan mitään on. Ja tulehan kertomaan tuosta kahden tunnin  mittaisesta käynnistä mitä sillon selvii ja mistä puhuitte yms.. Kiinnostaa itseäkin. Mulla 9.11 siis aika kans kontrolliin mut ilmeisesti seurataan vaan kasvua eikä muuta.
 
Neuvola taas takana tältä päivältä.

Paino: 75,2
Hemoglobiini: 114 (noussu yhdellä pykälällä ja siis oon tässä edellisestä kerrasta syöny sen n. kuukauden rautaa nestemäisenä.. ainakin se imeytyy ja onneks pysyny ees samalla tasolla toi hemppa.. Paljonkohan ois laskenu jos en ois alkanu syömään ennaltaehkäsevästi!?)
Sydämen syke: +
Liikkeet: ++
Sf-mitta, eli kohdun pohjan korkeus?: 24, kuulemma normi? (nyt rv 27 eli 26+1)
Verenpaine: 120/51 (En ymmärrä, miten toi yläpaine on noin ylhäällä ja alapaine alhaalla, mut sekin kuulemma ihan ok)

Sokeriarvot olivat sokeripaastokokeen mukaan kiitettävät, eikä lähelläkään hälyttäviä rajoja.
^^ Huh ja helpotus!

Lisäks sain puhuttua mieltä painavan raskaan asian myös neuvolassa pois mielestä ja ne lupas kaiken avun ja tuen, eivätkä tuominneet kokemuksistani. Oikeesti luulin, et joudun jonnekin "punaselle listalle", kun kerron juttuni, mut ne totes, et oon vissiin vahvoilla jo nyt, kun asiasta uskallan niin hyvin puhua.
 
joo ja unohdin vielä sana, että mulla se pään pienuus tais huolettaa niitä vähän enemmän sen takia kun oli jo kertaalleen np-ultran jälkeen siirretty laskettua aikaa viikolla eteenpäin ja nyt ois taas ollu tarvetta.. Mutta tuntu että ne kaikki vaan lähetti mua aina eteenpäin jonnekki, kun kukaan ei tiennu pitäskö lla huolissaan vai oliko ihan normaalin rajoissa :D mutta mä tuun sitten kertomaan kun oon käyny siellä äitiyspolilla reilun viikon päästä.
 
Mä oon nähny kans sen missä ne kaikki mitat on mitkä ne aina mittaa ja tulostaa sitte sieltä, mut aina se on niiden kansioiden väliin jääny. :)
 
Aamulla kävin neuvolassa, siellä tuntuu nuita opiskelijoita riittävän joka lähtöön.. 
Sokerirasitukseen sain ajan 4.11, vähän tosin hirvittää kun ei saa syödä aamulla ja tottunut suoraan sängystä aamiaisen tekoon.. 

RR: 147/73
Paino: + 680/vko.
Hemppa: ei mitattu viimeks ollu syyskuussa 131
Virtsassa sokeria
Kohdunpohjan korkeus: 26
Tiitiäisen syke 157+
 
Neuvola+lääkäri rv28+4 (edellinen rv25+3)

Painomuutos: +0,160g/vko (+0,620g/vko)
Painomuutos raskauden alusta: +5,3kg ( +4,8kg)
RR: 122/71 (109/70)
Pissa: -/- (-/-)
Sf: 26 (23)
Sydämen syke: 148+ (146+)
Liikkeet: ++ (++)

Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, kohdunkaulan pituus 3cm.
Seuraava neuvola 2 viikon päästä, rv30+4. Kaikki ok !
 
Lääkärineuvola rv 28 >
paino: +275 g/vk
RR: 117/77
turvotusta ei edelleenkään
pissa puhdas
pikkusen painoarvio 800 g
tarjonta: RT
syke +
liikkeet ++

Kaikki kunnossa. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, ja pituus sama kuin 1. kolmanneksen lääkärissä. Seuraava neuvola onkin sitten rv:lla 30.
 
Soitin tiistaina neuvolaan kun tuntui ettei huimaaminen mene ollenkaan ohitse, silloin päivittäinen huippaava olo oli kestänyt jo viikon eikä tuntunut olevan kiinni syömisestä tai nukkumisen määrästä. Selitin puhelimessa että ihan kuin olisi humalassa =D Sain sitten ylimääräisen neuvola-ajan keskiviikoksi rv30+1.

Hemoglobiini oli tippunut alun 128:sta 109 asti vaikka olen koko vuoden syönyt lisärautaa. Nyt sitten syön vielä enemmän...

Pissassa näkyi sokeria peräti kahden plussan verran, mutta koska sokerirasituskokeessa kaikki oli OK, neuvolatäti epäili syyksi tunti sitten syötyä lounaan jälkiruokaa, hedelmäsalaattia sokeriliemessä. Eli tästä ei vielä tullut toimenpiteitä, ensi kerralla tullessa en saa syödä sokeria ennen neuvolaa.

Sitten verenpaine, joka olikin yllättäen kohonnut! Tähän asti pyörinyt 125/70 ja 118/79, nyt oli 143/92!! Käyn huomenna ja ensi viikolla itsekseni mittaamassa verenpainetta, ja jos tulee päänsärkyä, pitää kuulemma heti käydä antamassa myös pissanäyte proteiinin varalta.

Paino on jatkanut nousuaan, nyt oli +750 g/vko, yhteensä 12 kg lisää. Puhuttiin että alan pitämään ruokapäiväkirjaa, koska en osannut sanoa mistä tuo painon kerääntyminen oikein johtuu. Mielestäni syön samalla tavalla kuin ennen raskautta, paitsi että olen lisännyt välipaloja. Mutta nekin ovat mallia omena, viili, banaani... Suklaata menee enemmän kuin ennen mutta en sitäkään syö levykaupalla... Noh tämä ei onneksi ole niin vakava asia.

Kohdunpohjan korkeus oli myös jännä, viimeksi rv28 lääkäri mittasi sen 23 joka oli ihan alakäyrällä. Nyt neuvolatädin mittaamana oli 30 eli taas ponkaistiin yläkäyrälle! Tiedä millä sykkyrällä mahamurmeli sitten lääkärillä käydessä oli...

Mahamörmötti oli raivotarjonnassa, sykkeet kivat 145 ja edelleen vilkasliikkeinen. Eli mahan sisällä kaikki kunnossa =)

Seuraava neuvola parin viikon päästä eli rv32, siellä katsotaan miten verenpaine on käyttäytynyt.
 
Täällä lääkärineuvola käynti oli 28+5

Paino: +537
RR: 122/75
Turvotus: -
Pissa puhdas
Tarjonta: RT
Syke: 150
Sf: 25

Kohdunsuu kiintieä ja kiinni. Pituus 3cm
Ja yhtä KAMALA käynti kun muistelinkin, en ymmärrä miten sykkeen kuunteleminenkin sattuu niin paljon toivoin koko käynnin ajan, että olis pian ohi. Viel olis vissii yks käynti kyseisen tohtorin luona?! Eiks näit käyntei ole kolme?

Sokerirasitus testin tulokset:

Paasto : 5.0            
1h : 8.3
2h : 8.1 

Eli kaikki kunnossa =)
 

 
SF-mitasta. Kävin tänään tarkistuttamassa tuon mitan kun lääkäri sai 2 viikkoa sitten yläkanttiin olevan arvon (26+1 vkolla 26,5cm). Hoitaja sai nyt 28+1 tulokseksi 25cm ja sijoituin juuri keskivertokäyrille. Eli se siitä huolesta. Jännä miten mittaajakohtainen tuo arvo on, vauva oli ihan samassa asennossa nyt kuin silloinkin, joten siitäkään ei ollut kyse.
Turvotusta mulla kuulemma on kun jää jälki vatsaan heti kun vähän painaa sormella. Ei oo haitannut - päinvastoin "mukavaa" kun sain selityksen vähän turhan nopeasti tulleelle 1,5kg (2 viikkoa). Eli toivotaan ettei se oo läskii vaan turvotusta ;-)
Mukavaa vkonloppua kaikille!
 
Takaisin
Top