Neuvola- ja ultrakuulumiset

Sikkuriini: Toivotan tsemppiä "epämääräiseen" tilanteeseesi! Mulla ei muutes ole kans mitattu tota SF-mittaa vielä ja oon ihan pihalla että mikä se on ym. Pitänee ens ma kysyä kun on seuraava neuvola.

Tosiaan huomenna sokerirasitustesti.. eli paastolla tässä ollu nyt noin tunnin.. seitsemältä ois pitäny alottaa jo paasto, mut sitä vaan huomas napostelevansa viinirypäleitä vielä 19.40. Raskausaika on ollu mulle ihan luksusta ruuan suhteen: on nauttinu kaikesta ja ihan täpöllä. Ehkä liikaakin, sillä huomaa jo että jääkaapin oveenkin pitäs hankkia lukko ja samantien muihinkin ruokaa sisältäviin kaappeihin. :) Parasta et lopetan ruuasta puhumisen tähän.. varmana maha kurnii jo ihan lähitunteina ja yöstä tulee ikävä, mitäs oon menny totuttamaan vatsani uusiin ulottuvuuksiin. :D Alkuraskaudessa oli se outo juttu, et vaikka söi ähkyyn, niin silti vatsa kurni. Onneks nyt ei oo niin enää, mut silti jo puolen tunnin päästä kurnii?!

T. *kurnikurni*
 
Miten teillä on niin usein neuvoloita.. :oo mä oon käyny viimeeks viime kuussa ja seuraavaks ens kuussa... :o tosin ens viikolla lääkäri mutta tuntuu että kaikki muut käyvät neuvoloissa niin usein:O
 
Moi Heidih,

Mä olen käynyt kokonaisuudessaan 3 kertaa raskauden aikana neuvolassa, eli noin joka toinen kuukausi. Nyt oli sitten lääkärintarkastus, josta passitettiin tuon hemmetin sf-mitan tarkistukseen neuvolaan ennen seuraavaa sovittua tapaamista (joka siis marraskuun puolivälissä). Eli mun laskujen mukaan mulla on 4 virallista neuvolakäyntiä ennen kuin 8. kuukausi alkaa. Sitten ne ilmeisesti tihenee.
Tämä siis helsingissä -olen kuullut että muualla paikkakunnilla käydään jopa kerran kuukaudessa+ sitten nämä extratarkistukset ja lääkärit.
Eilen tuli kelalta viesti - äippäloman aloitus 13.12 (LA 19.1), joten vielä olisi 7 viikkoa töitä...jaksaa jaksaa.
Iltaisin olen jotenkin niin uupunut ja jotenkin hakattu että en kyllä tiedä miten tässä jaksaa, mutta sitten täytyy vain himmailla aina päivä-pari. Meillä aloitti kaksi uutta työntekijää, jotka jakavat mun työt äitiysloman aikana (!!), joten perehdytyksessä on mennyt valtavasti energiaa ja se tulee vielä jatkumaan oikeestaan koko loppuajan. Hieman huvittaa tuo kahden palkkaus yhden poistuessa, mutta toki heille varmasti muitakin töitä keksitään...tai sit mä vaan oon ollu niin pirun hyvä

Täytyy kyl sanoa että odotan tuon äitiysvapaan alkamista. Pitkään työelämässä olleena hekumoin ajatuksella, että ensi vuonna en ole raportointivelvollinen enkä budjettivastuussa kenellekään kuin perheelleni. Kukaan ei nakita hommia viime tingassa eikä ole vaatimassa multa venymistä töiden suhteen. Toki vuosi on erilailla raskas (ja kaikki vuodet sen jälkeen) mutta se, että saa "lomaa" töistä on ihana ajatus.


 
Mulla on ollu kokoajan n 3vko:n välein neuvola. :o Kai se on paikkakunnittain sitte erilailla. Oha se kivempi useammin käydä. :)
Äippäpolilla oon 4 kertaa jo käynyt nyt 7.10 taas ja sen jälkeen tiheentyy käynnit muutaman viikon väleihin.
 
Heidh ja Sikkuriini: Mulla on neuvoloita ollu normiaikoja heinäkuun alussa, elokuun alussa ja syyskuussa, eli kolmesti. Nyt neljäs ens maanantaina.. Asun Savossa, et näinpä täälläkin. Ja tais muutes olla toi syyskuun aikakin ylimääränen aika, kun piti kävästä ensiavussa ja sieltä määrättiin neuvolakäynnille - onneks oli "turha" visiitti. Toinen syy miks käyn usein ultrissa on, että mulla on perussairauspohjalla, minkä takia varmistusseurataan vauvan hyvinvointia enemmän.

Sikkuriini: Siis jos joulukuun puoliväliin on vaan 7 viikkoa, niin joulukin on taas kohta.. siis älytöntä miten nopeesti aika kuluu! ^^ :) Ihana tieto! Ja vaatimattomuus kaunistaa! :D Tsemppiä viimosiin työhetkiin! Mulla tosiaan loma alko ja lopetin suosiolla opinnot tältä syksyltä. Ja on ollu luksusta levätä, harvalla on siihen mahdollisuus edes äippäloman lähestyessä. : /

Sokeripaastoarvioni: :D .. Eli havahduin tosiaan eilen illalla noin 19.15 siihen, et ruoka on uunissa ja kohta pitäs syödä. Jes. Noh.. päätän syödä ennen puolta ja mennä paikalle vähän myöhässä (kun paasto ois pitäny alottaa jo 19.00). Sit 19.40 tajuan, että olen jättänyt ruuat olkkariin nokkani eteen ja napsin viinirypäleitä istuskellessani tietokoneella. -> Äkkiä ruuat jääkaappiin ja vesilasi tilalle. Noh.. aattelen edelleen et meen hieman enemmän myöhässä, eli 7.45 paikalle. Mut SITTEN: 21.30 havahdun siihen, että olen kuitenkin unohtanut suklaalevyn jämät tietokonepöydän ääreen ja napostelen parhaillaan viimeistä palaa 8:sta palasta vesilasillisen kera. :D... Siinä vaiheessa toteaa että hieman muuttunu "koneeks" tän syömisen suhteen, ettei enää ees tajua miten mättää kaikkea suuhunsa.

Noh aamulla sit käväsen seittemän jälkeen kysymäs sairaalalla monelta kävis vai pitääkö mennä kokeeseen toinen päivä. Onneks sain sovittua tälle päivälle ja hoidettua homman pois alta. Olihan se sokerilitku aika hard core kamaa, mutta toisaalta kun miettii miten paljon ne tunkee baarissakin sokerisiirappeja alkoholittomiin drinksuihin ym. niin onhan tuota varmana aikanaan tullu pahempaakin juotua. Maistu ihan kun mehutiivisteelle ilman vettä. :& Mut noh.. siitäkin selvittiin. Ärsytti vaan, kun ties, et tulee hirmu energiapiikki siitä ehkä minuutiks ja sen jälkeen ois nukuttanu seuraava tunti. No onneks asun sairaalan lähellä ni palailin kotio koneelle nettiin jumittamaan - ja vaan vesilasi "koneistettujen kourien" ulottuvilla. :) Testien jälkeen kotona söin normiruokaa mielellään sitten. Nyt oon koittanu vettä juoda.. raskauden aikana koskenu vaan kerran päätä aiemmin ja nyt meinaa vissiin ton sokerirasituksen takia päätä jomottaa.. hmph.. :&. Et sellanen kokemus mulla.
 
Heidh ja Sikkuriini: Mulla on neuvoloita ollu normiaikoja heinäkuun alussa, elokuun alussa ja syyskuussa, eli kolmesti. Nyt neljäs ens maanantaina.. Asun Savossa, et näinpä täälläkin. Ja tais muutes olla toi syyskuun aikakin ylimääränen aika, kun piti kävästä ensiavussa ja sieltä määrättiin neuvolakäynnille - onneks oli "turha" visiitti. Toinen syy miks käyn usein ultrissa on, että mulla on perussairauspohjalla, minkä takia varmistusseurataan vauvan hyvinvointia enemmän.

Sikkuriini: Siis jos joulukuun puoliväliin on vaan 7 viikkoa, niin joulukin on taas kohta.. siis älytöntä miten nopeesti aika kuluu! ^^ :) Ihana tieto! Ja vaatimattomuus kaunistaa! :D Tsemppiä viimosiin työhetkiin! Mulla tosiaan loma alko ja lopetin suosiolla opinnot tältä syksyltä. Ja on ollu luksusta levätä, harvalla on siihen mahdollisuus edes äippäloman lähestyessä. : /

Sokeripaastoarvioni: :D .. Eli havahduin tosiaan eilen illalla noin 19.15 siihen, et ruoka on uunissa ja kohta pitäs syödä. Jes. Noh.. päätän syödä ennen puolta ja mennä paikalle vähän myöhässä (kun paasto ois pitäny alottaa jo 19.00). Sit 19.40 tajuan, että olen jättänyt ruuat olkkariin nokkani eteen ja napsin viinirypäleitä istuskellessani tietokoneella. -> Äkkiä ruuat jääkaappiin ja vesilasi tilalle. Noh.. aattelen edelleen et meen hieman enemmän myöhässä, eli 7.45 paikalle. Mut SITTEN: 21.30 havahdun siihen, että olen kuitenkin unohtanut suklaalevyn jämät tietokonepöydän ääreen ja napostelen parhaillaan viimeistä palaa 8:sta palasta vesilasillisen kera. :D... Siinä vaiheessa toteaa että hieman muuttunu "koneeks" tän syömisen suhteen, ettei enää ees tajua miten mättää kaikkea suuhunsa.

Noh aamulla sit käväsen seittemän jälkeen kysymäs sairaalalla monelta kävis vai pitääkö mennä kokeeseen toinen päivä. Onneks sain sovittua tälle päivälle ja hoidettua homman pois alta. Olihan se sokerilitku aika hard core kamaa, mutta toisaalta kun miettii miten paljon ne tunkee baarissakin sokerisiirappeja alkoholittomiin drinksuihin ym. niin onhan tuota varmana aikanaan tullu pahempaakin juotua. Maistu ihan kun mehutiivisteelle ilman vettä. :& Mut noh.. siitäkin selvittiin. Ärsytti vaan, kun ties, et tulee hirmu energiapiikki siitä ehkä minuutiks ja sen jälkeen ois nukuttanu seuraava tunti. No onneks asun sairaalan lähellä ni palailin kotio koneelle nettiin jumittamaan - ja vaan vesilasi "koneistettujen kourien" ulottuvilla. :) Testien jälkeen kotona söin normiruokaa mielellään sitten. Nyt oon koittanu vettä juoda.. raskauden aikana koskenu vaan kerran päätä aiemmin ja nyt meinaa vissiin ton sokerirasituksen takia päätä jomottaa.. hmph.. :&. Et sellanen kokemus mulla.
 
Nyt olen huolesta sekaisin.....

Kävin tänään äippäpolilla kasvukontrollissa jossa vauvan reisiluu ja maha vastasi viikkoja 27+3 (saman verran heittoa kuin rakenneultrassa viikkoihin nähden) MUTTA pää vastasi ekalla mittauksella 25+3 ja tokalla mittauksella 26+0 eli reilun viikon-kaksi viikkoa noista muista vartalon mitoista pienempi pää.
Lääkäri kyl sano että nyt puhutaan milleistä, voi heittää suuntaan tai toiseen. Sain uuden ajan kolmen viikon päähän jossa uudestaan katsotaan miten vauva kasvaa.. Onko muilla ollu samanlaista "ongelmaa" ja mistä tää vois johtua? Hetihän mä mietin kaikki kehitysvammat sun muut jotka voi olla mahdollisia mut voiko tää olla normaalia???

Ja miten mä jaksan oottaa kolmen viikon päähän uutta aikaa? Apua. Muutenkin olen stressaava ihminen! Tää on hirveetä. 


 
Hemppa minulla ei kokemusta vastaavasta. Tuli vain tunne, että jos kyse olisi jostain vakavasta niin et olisi saanut aikaa kolmen viikon päähän. Sinuna koettaisin olla huolestumatta tai voithan ottaa neuvolaan yhteyttä ja kysyä saisiko aikaa lähemmäksi. Mitä mieltä/kokemuksia siellä vastaavasta.

Asiasta toiseen. Täällä ollaan väsyneissä tunnelmissa. Varmasti hemoglobiini jo niin huonona, että tekee väsyneen olon ja mieli halajaa nukkumaan jatkuvasti. Huomenna aamusta sokerinrasitus ja samalla otetaan rauta-arvo jonka tuloksen saan perjantaina. Neuvolasta sanottiin ettei rautaa pitäisi alkaa syömään itse vaan kysyä "lupa" sieltä. Varmaankin haluavat olla tietoisia paljonko hemppa oli kun rautakuuri aloitettu. Nestemäistä rautaa ajattelin myöskin ostaa, että saa tämän olon kohenemaan pian.
 
Täällä Helsingissä ainakin mun mielestä liian vähän neuvola-aikoja, alkuun oli usean kuukauden välejä ja nyt reilyn kuukauden...jospa ne sit tihenis myöhemmin? Todennäköisesti ei kuitenkaan ihan kahden viikon välein oo lopussakaan, en oikein jaksa uskoa...Neiti kasvaa kuulemma normaalisti, vaikka mulla ei paino nousekaan, ja liikkuu hyvin jne...
 
Neuvolassa (Turku) olen käynyt yhteensä 4 kertaa, joista viimeisimmällä oli myös lääkärintarkastus. Seuraava on marraskuun puolessa välissä ja siitä seuraava ymmärtääkseni noin 1kk ennen laskettua aikaa. Näin täällä. Eikä vauvaa ole ultrattu elokuun rakenneultran jälkeen. Siinä mielessä olet onnellisessa asemassa Hemppa, että vauvaasi on seurattu niinkin tarkasti. Jos teidän tytöllä on vaan pitkät jalat ja kaunis pieni pää (missiainesta!)? 
Emme ole ajatelleet mennä yksityiselle ultraan, vaikka tietysti silloin voisi saada just tarkempia tietoja vauvan kehityksestä. Odotetaan vain että pian tulisi jo uusi vuosi ja saataisiin pikkumönkiäinen tänne meidän kanssa!
 

eli 19.10 oli neuvolassa käynti terv. hoitajalla ja lääkärillä

viikot 26+2 
painoa tullut nyt alusta +10kg (jota ei kyllä sais enempää tulla, koska oon ylipainoinen, tosin eipä ne siihe painoon mitään sanoneet... ite siitä enempi kiukuttelen )
turvotus +/-
verenpaine 119/82
hb 121 (mulle matala, koska normaalisti on siinä lähempänä 150)
pissas ei mitään, mut katotaa ku vien kontrolli näytteen (tulehduksia ollu kaksi tähän mennes)
kohdunpohjan korkeus 25 (nyt alkaa näkymään raskaus ulkopuolisillekin)
sydämen syke 143
liikkeitä on tuntunut selvästi n. 7 viikkoa (sitä ennen vähän aavistellut, et oiskohan vai eiköhän)
kohdunsuu kiinteä, kiinni ja 3cm

tälläsillä sitten mennään eteenpäin 
 
Mulla on ollut neuvola joka kuukausi eli nyt 5 kertaa, ensi viikolla on seuraava lääkärineuvola (eli lokakuun loppuun mennessä kertoja 6). Ja nythän ihan pian neuvolat tiheentyvät!
rv30 -> neuvola 2 viikon välein
rv36 -> neuvola joka viikko
Näin siis Raisiossa. Olen ollut tähän systeemiin oikein tyytyväinen

Hemppa: Olet varmasti huolesta sekaisin mutta yritä rauhoittua, itselläni ei ole vastaavasta kokemusta. Älä ainakaan mene netistä lukemaan mitään! Kaikki on varmasti hyvin, jos olisi ollut vakavaa sut olisi varmasti passitettu heti jatkotutkimuksiin.
 
Hemppa: Mun ystävällä on tällä hetkellä aivan sama tilanne päälle, meillä päin ne tosin olivat sanoneet että ei tarvitse huolehtia ja silläkin uusi aika meni 3vkon päähän. Vielä ei sitä aikaa ole ollut niin enempää en osaa sanoa.. Mutta rauhallisin mielin olisin enkä stressaisi. Tosin helpommin sanottu kuin tehty. :)
 
Mulle ainakin on sanottu, että enää rakenneultran jälkeen ei hirveästi seurata mitään kaavioita jonka mukaan lapsen pitäisi kasvaa, koska sen jälkeen kasvu on yksilöllisempää. 
 
Kiitos kaikille tsempeistä ja vastauksista.

Kyllähän tää stressaa todella paljon mut ehkä mieli on jo hieman parempi. Ja ei esikoinenkaan isopäinen ollu syntyessään ja minunkin päänympärys on nyt vaan 54-55cm joten ei iso :D Sukuun siis tullu :D

Ja tuo on kyl aivan totta että rakenneultran jälkeen ei pitäis niin noita mittoja verrata keskivertoon, jokainen on siis yksilö. :) Kaikki oli rakenneultrassa sillon hyvin, ei siis mitään poikkeavaa löytynyt joten kaiken pitäisi olla rakenteiden puolesta kunnossa. Nyt ei edes katsonut sydäntä eikä aivoja sen kummemmin, mittasi vain ne tarvittavat mitat painoarvioon.
 
neuvolakäynneistä: mulla oli eka neuvola kesäkuussa, tokan kerran kävin elokuussa ja siitä eteenpäin aikoja on ollut neljän viikon välein, eli nyt tällä erää seuraava on marraskuun alussa. viime käynti oli lääkärineuvola ja seuraava käsittääkseni taas terkkarilla. olisin toivonut tiiviimpiä käyntejä, etenkin kun kyseessä on mun esikoinen ja näiden mun pelkojen vuoksi. olen käsittänyt, että täällä neuvolakäynnit lisääntyy joskus rv 35 jälkeen ja on sitten 1-2 viikon välein. äitipolilta sanottiin, että sinne ollaan neuvolan lähetteellä tarpeen mukaan yhteydessä, muuten kai sinne mennään vasta, kun vauva alkaa syntymään.
 
Niin ja Senna89, nimenomaan, ihan kenellä tahansa voi olla noita heittoja, mistäs sen tietää kun ei normaalisti ole mitään kontrolleja! Eli jos mullakaan ei reumaa olis eikä lääkitystä, ei mullakaan olis mitään kontrolleja ollu! Mut nyt niitä on ja on ainakin se yksi vielä.
 
Hemppa: Hyviä vointeja sinne päin! Toivon täällä päin, että kaikki on kuitenkin normaalisti.. ja että jos teillä on suvussa "pieni" pää, niin kehitys ois siis normia.
 
täällä oli neuvolalääkäri eilen. rv 26+0 sf-mitta 24 puhas pissa yms vauvan painoarvio 900 g
ei mitään normaalista poikkeavaa. lääkäri ja hoitaja jo sitä mieltä että voisin jäädä sairaslomalle jo. (maatalousalantyö) ei kuulemma yleensä tällä alalla olla töissä näin myöhään. :D

täälä (p-pohjanmaa) on kyllä melko tiiviisti neuvola käyntejä. kerran kuussa vähintään ja lääkäri 3 kert ja hän ultraa samalla. mulla vaihdettiin nyt neuvlat 3 viikon välein. 

vauva oli kuulemma raivotarjonnassa ja lääkäri tuumi et voi aiheuttaa kovia liitoskipuja ja painaa rakkoa. mulla vaan on menny koko raskaus niin hyvin että oikein ihmetyttää. ei mitään vaivoja. 
pyysin katsomaan joko se sukupuoli nyt näkyisi mutta ei vieläkään :D taas oli haarat niin supussa että kyllä se taitaa nyt vaan jäädä salaisuudeksi :) 
 
Takaisin
Top