Neuvola- ja ultrakuulumiset

Täällä käyty tänään sairaalassa näyttäytymässä taas vaihteeksi. Verenvuotoa ollut eilen ja tänään, niin käskivät synnärille tarkastuttamaan tilanteen.

Istukan reuna tulee muuta istukkaa ohuempana kohdunsuun päälle. Näyttäis kuitenkin siltä, että on hyvät mahdollisuudet siihen, että se siirtyisi kohdun kasvaessa ylöspäin. Kohdunsuulla kaikki ok eli kiinni on. Lääkäri ultras ensin alakautta, että näki kohdun tilanteen ja sit vatsan päältä. Piiperö oli raivotarjonnassa ja painoarvio on 731g. Lapsiveden määrä normaali.

Lääkäri katsoi, että toinen sivuaivokammio olisi toista isompi, joten se tarkastetaan. Torstaina on siis kontrolli, jossa katsotaan istukan ja kohdunsuun tilanne sekä lisäksi katsotaan noi sivuaivokammiot.

Nyt sit vaan taas odotellaan..
 
Heippa,

täällä käyty tänään lääkärineuvolassa 26+3

Paino oli laskenut (-104g/vko)  johtuu varmaan siitä että olen päässyt liikkumaan paremmin, neuvolatäti ei kuitenkaan ollut huolissaan, koska maha ja vauva kasvaa :) Ja kuulemma kun olen hoikka, voi välillä käydä näinkin..
Hemoglobiini: Ei mitattu kun viimeks 140
Verenpaine 125/79 (hyvä, vaikka puhuin.. :)
Kohdunsuu kiinni
Vauvan sykkeet 147
Liikkeet ++
Sf-mitta 26 (eli tasaisesti mennään )
Paino noussut yhteensä nyt 6 kg..Saas nähdä mitä sitä yhteensä saa kerättyä.. Joulukin tulee tässä :D

Ongelmina, josta puhuin lääkärille on vuoto yhdynnän jälkeen.. kohdunsuu on kuulemma verevä ja vuotaa herkästi jos sitä "tökkäisee".. Mutta ei kieltoa vielä yhdyntään, kun paikat kiinnin ja kohdunsuu kiinteä. Jos rupeaa vuotamaan paljon ja usein.. harkittava muita juttuja :/ Tulehdusriski, kun tulee verta.. Onko kellään muulla samanlaista ongelmaa ?

Riida, hyvä että tilanteesi on parempana ja että kohdunsuu on kiinni.
 
Aurinkopuuteri: Mainitsit, että rauta-arvosi oli jo vain 111 ja ei määrätty vielä rautakuuria?.. Mulla viime neuvolakäynnillä rauta-arvo oli 113 ja määräsivät rautakuurille, ennaltaehkäsevästi.

Ihmettelinkin neuvolakäynnillä, että miten voin olla näin pirteä, vaikka hemppa on 113, kun nuorempana kun mulla oli anemia ja hemppa 109, niin mä nukuin päivät pitkät, enkä jaksanu tehdä vapaa-ajalla mitään - vain sen mikä oli pakko, eli käydä koulua tuolloin.

Nyt olen sit jo ainakin pari viikkoa juonut nestemäistä rautakuuria + vitamiinit, on mielestäni ihan tainnu imeytyä kehoon noin nestemäisenä paremmin (tabletit on tosi vaikeita imeytymään)
 
Sokerirasituskoe takana. Sokeriarvot normaalit (0h 5.1, 1h 8.1 ja 2h 7.8), mikä on erittäin hyvä uutinen. Mie ehdin jo panikoida, kun aamulla lähtiessä mittasin kotimittarilla sokerin ja se oli korkeammalla kuin tavallisesti aamulla, vaikka alla paasto. Huono olo vaan meinasin iskeä odotellessa - ei niinkään sen sokeriliemen takia, vaan odotustilan "hajujen". Viimeinen niitti meinasi puklaukselle olla lannanhaju yhdistettynä tupakanlemuun - piti lähteä mittailemaan käytävää, että saisi vähän raittiinpaa ilmaan nenuun. Sokeriliemi sai aikaiseksi hirveän väsymyksen - olisi pienet nokkaunet tehnyt hyvää (harmi vaan ei ollut odotustilassa sohvaa).
 
Tänään Äippäpolilla kontrolli aika, pieni on hyvin kehittynyt ja aktiivinen painoa oli 1200g joka vastasi pikemminki viikkoja 29 mutta ei paniikkia, seuraillaan vaan useammin. :)
Kilpirauhasarvoissa muutoksia joten tyroxinia nostettiin, sokerit tosi hyvät mut kehoteltiin nyt seurailemaan koska näinä viikkoina ne kuulemma nousee jos on noustakseen.
Sairaslomalla ollaan selkä kipuksen vuoksi jotka säteilee oikeaan jalkaan, muuten olo on mitä mahtavin, sitte ku sais tän ajan jotenki viel kulumaan. :))
 
DiaLia, sitä ihmettelin itsekkin että miksi ihmeessä ei määrätty rautaa. On mulla ollu normaalia väsyneempi olo ja oisko alhainen arvo syynä. Tosin lapsi sairastanut nyt niin sekin voi olla.

Saisikohan raudan syömisen alottaa ilman lupaa? vai soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta. Seuraava käynti on vasta ensi kuun alussa. Tuohon hemppa arvoon ei näköjään mitään yhtenäistä arvoa minkä alle jos menee määrätään rautaa. Neuvolakohtainen siis?
 
Aurinkopuuteri, mun mielestä voisit aloittaa raudan ihan omin päin. Tai voithan soittaa neuvolaan ja ilmoittaa asiasta mut oma vointi kertoo jo paljon ja jos oot väsyny, kannattaa aloittaa rautakuuri.

Mulla nyt tilanne ihan eri mut mulla alotettiin rauta jo kun hemppa oli 122. Riitti se sillon alkuraskaudessa se että kuukaudessa hemppa oli tippunu 143 --> 122. Nyt syön kahta eri rautaa, toista aamulla, toista illalla, silti hemppa on 103! Toivotaan et ylihuomenna on noussu edes vähän. Mulla sen takia hb niin matala eikä nouse kun vielä reuma tähän päälle ja sekin laskee hb:ta.
 
Mulla tais olla lähtö arvo 157 ja nyt se huitelee siin 136 ja viel ei rautaa tarvitse syödä. Neuvola ja neuvolalääkäri takana ja kaikki kunnossa, tosin nyt ollaan sitte saitsulla äippälomaan asti tuon turvotuksen ja selkäkipujenvuoksi. Nytku sitten keksis miten ajan sais kulumaan. :)
 
Maanantaina käytiin äippäpolilla kontrollissa ja eilen terveydenhoitajan neuvola omalla kylällä. Sokerirastiuksessa käytiin (0h 5.0/1h 9.7/2h 5.9, BMI ennen raskautta 17) kun oli sokeri plussaa, eilen edelleen mutta kokeen tuloksen takia huomiotta.

Kaikki oli kontrollissa kunnossa, kaikki on täysin normaalisti, ainoastaan ne meidän kampuranilkat (ja onneksi vain nilkat!). Painoarvio 1160g (rv 28+1 /10.10). Seuraava kuukauden päästä jolloin lastenkirurgi mukana jalkojen hoidosta kertomassa. :)

Rautakuurillekin jouduin, B-Hb 118 (herkkää toimintaa), pentuna olin alvariinsa, mutta silloin arvotkin oli ihan jotain muuta. Paino noussut kaiken kaikkiaan koko raskauden aikana noin 18kg, eli helposti tulee se reilu 20kg lisää painoa.:) Välillä va ihmettelen et  mihi se kaikki oikee mahtuu... :/ Selkä edelleen kipeä, tuntuu olevan tiukkaa saada saikkua tällä kylällä ja muutenkin mulkkuja koko sakki niin ei oikeen huvittaisi asioida noiden kanssa (baarityöntekijänä alttiimpi kuulemaan kommenteja yksityiselämästä).. Mutta pakko kai se on tässä välillä yrittää kestää, ei olisi kuin reilu kuukausi virallisen äitiysloman alkuun!!
 
Neuvolassa käyty 27+1:

Pissa puhdas
Hb 114
RR 100/68
paino 56,4kg (painonmuutos/vk +340g)
Sf-mitta 23
sykkeet 130 +
liikkeet +

Kaikki siis noista päätellen hyvin. Toi sf-mitta itseäni vähän huolettaa, alakäyrälle tipahti mut ei neukkutäti siitä mitään sanonut. Seuraava käynti 17.11 eli todella harvoin on käyntejä. Sit kai ne lisääntyy.
 
Takana lääkärineuvola rv 28+1. Olipa aikamoista liukuhihnamenoa verrattuna normineuvolaan.

Ensin piti mennä näytteenottovessaan, antaa pissanäyte ja itse testata ja kirjata tulokset neuvolakorttiin. Sen jälkeen piti vielä itse punnita itsensä ja mitata verenpaine ja kirjata nekin ylös. Siinä vaiheessa oli jo lääkäri hoputtamassa että tule sitten heti tutkimuksiin, jonoa on hirveesti.

Hemoglobiinia ei otettu, pissa ja verenpaineet olivat ok kuten tähänkin asti. Painoa oli tullut +700g/vko lisää, siitä sain jo vähän nuhteita että kannattaisi niitä herkkuja vähän vähentää. Olen mä kyllä herkutellutkin mutta täytyy ottaa itseään niskasta kiinni etten kasvata takapuolta liikaa.

Sf-mitta oli 23 mikä oli alakäyrillä. Viime neuvolassa reilu kk sitten oli 19 mikä oli silloin melkein yläkäyrällä. Lääkäri sanoi ettei ole tuosta yhtään huolissaan koska on mitattu vasta kaksi kertaa ja eri henkilöiden toimesta.

Mahamörmön syke oli 140-150 ja liikkui  reippaasti, pienellä oli hikka vielä =)

Seuraava neuvola on jo reilun 2 viikon päästä.
 
Mulla oli myös tänään neuvolakäynti (rv 27+4). Rautakuuria mullekin määräsivät (Hb 106), mikä toisaalta selittää sen miksi olen ollut niin väsynyt viime päivinä.
Omaksi yllätyksekseni menen just normikäyrällä sekä painon että sf-mitan mukaan. Olen kai sitten normi-odottaja :)
Pikkuisen syke oli vaan 130, mutta kuulemma kaikki 120-180 välistä on normaalia.
Sokerirasituskokeen tulokset olivat myös olleet normaalit.

Eli normaaliina mennään viikonloppua kohti emoticon
 
Täällä tänään sairaalassa käyty kontrollissa. Kaikki ok. Istukan vuodon takia varattiin aika viikon päähänkin. Ei muutoksia kuitenkaan sinänsä missään viime käyntiin verrattuna.
Sivuaivokammiotkin tarkastettiin, kun viimeksi toinen oli laajempi, mutta nyt kaikki näytti olevan ok.

Päivä kerrallaan siis taas eteenpäin ja ensi torstaita odotellen.. Huomenna pitäisi neuvolaan soitella ja kysellä et milloin siellä minuu haluttais nähdä.. :O
 
Aurinkopuuteri: vastaus tulee myöhään, mutta totta kai, soita neuvolaan ja kysy heiltä mielipidettä vielä kerran. Musta ei ole siinä kyllä mitään väärää, jos juo/syö rautakuurin silti kun on noin alhaalla ja vielä oirehtii: eli on väsynyt.

Muutes pakko vielä sanoa, et nuorempana mulla tosiaan oli anemia (sillon rautaarvo 109) ja nyt se oli 113 viime neuvolassa ja olin tosi pirtee verrattuna siihen kun mulla oli sillon nuorena se anemia niin nukuin vaan koko ajan. Nyt oon jaksanu tehä kaikkee..

Ja siis kannattaa ehdottomasti vetää rautakuuri nestemäisenä+vitamiinien kera!! Tableteilla sillon nuorena koitin saada tilanteen korjattua, mut vei varmana ainakin yli puolet pitempään kun ne ei imeydy kovin hyvin.
 
ammy: sullakin näköjään aika pieni sf-mitta ollu, mä jo kerkesin sitä miettiä ja pähkäillä et miks on noin alhainen mut kai se on siis ihan normaalia tosiaan viel näillä viikoilla. :)

DiaLia: mullakin ollu anemia lapsena ja vaikka nyt hb pyörii alemmissa lukemissa kun sillon, tunnen itseni 100 kertaa pirteemmäksi kuin lapsena. Varmaan nää hormonit "piristää" :D
 
Vielä piti lisätä Riidalle et hyvä että seuraavat nyt tiheesti tota sun tilannetta! Voi olla ainakin varma että susta pidetään hyvä huoli. :) Ja hyvä että aivot näyttivät normaaleilta.
 
Hemppa: Joo, pitää laittaa aika paljon tuon raskaushormoonin piikkiin! Mistähän ko hormoonia sais ihan noin kun ei ole raskaana? Kun olen tosiaan aika rankoista lääkkeistäkin päässyt eroon raskaushormoonin avulla näin väliaikaisesti. :) *ihan vaan huumorilla olen vitsaillut, että mun pitäs olla raskaana koko ajan - kunhan vaan yksi raskaus aina kestäs vähintään sen yhdeksän vuotta* :D...
 
Neuvola takana ja kaikki hyvin.

25+1
Paino +630g/ vko
Paineet 116/72
Hb 133
Kohdunpohjankorkeus 22cm
Vauvan syke 150
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm

Ei sokereita pissassa, tai muutakaan ihmeellistä. 
Hirveesti liikkuu päivittäin, ja ilmottaa kyllä jos oon huonossa asennossa :) Millonkohan se kääntyy sit lopulliseen asentoonsa? sitä kauhulla odotellessa, kun nyt jo tekee ilkeetä jotkut potkut :D
 
SF-mitasta. Tää mietityttää mua eikä vähiten lääkärikäynnin epämääräisyyden vuoksi.
Olin siis 26+1 raskaana ja sf-mitta oli 26,5 mikä oli liian suuri. Lääkäri kuitenkin totesi, että ei usko mulla olevan liikaa lapsivettä eikä kuulemma rasvakudostakaan mahassa (ensimmäistä kertaa elämässäni!) niin paljoa, että se tuota tulosta vääristäisi. Määräsi hoitajalle kontrolliin 2 vkon päästä. Ja tämä siis mitattiin multa ihka ensimmäistä kertaa. No minä tietysti soitin tutulle lääkärille, joka sanoi ettei olisi itse edes maininnut asiasta minulle kun kyseessä yksittäinen mittaustulos, mutta kehotti käymään hoitajalla kun he ovat hieman kokeneempia monesti näissä mittauksissa kuin alati vaihtuvat lääkärit. Hoitaja sitten kertoi että suurentunut mittaustulos yleensä kertoo gestaatiodiabeteksesta, mutta että minullahan arvot olivat loistavat, eli että siitä ei ole kyse. Käski tarkkailla liikkeitä ja tulemaan heti jos liikkeet harvenevat  ja varasi ajan 2 vkon päähän uusintamittaukseen. Kyseli vielä että onko olo tukala ja että pingottaako vatsa. No ei silloin ollut eikä pingottanut mutta totta kai nyt sitten olen pingottunut, tukala ja liikkeetkin tuntuvat mielestäni vähän huonommin päivisin. Iltaisin muru kyllä potkiskelee tunnin välein aktivoituen mutta päivällä en niitä huomaa. Tosin en kyllä huomannut sydänääniä kuunneltaessakaan että vauveli pomppi paikasta toiseen - ainoastaan potkut/lyönnit noteeraan.

Nyt mä en sit tiedä että pitäiskö huolestua vai ei. Höh.
 
Neuvolapäivä tänään 26+1

Turvotus -
RR 132/70
B-Hb 108
Sf  26
Sydämen syke 145
Liikeet +

Hemoglobiini oli jatkanut laskuaan raudasta huolimatta joten annosta tuplattiin,katsotaan nyt auttaako sitten.. Täti oli vähän huolissaan että mitenköhän töissä jaksan kun vieläkään ei ole töitä kevennetty mitenkään eikä tuo hemppa mitenkään ainakaan jaksamista lisää.Harjotussupituksiakin niin usein etttä ne vähän hidastaa menoa.Lisäks ruvennu jalat särkemään ja puutuilemaan kun koko päivän töissä oon jaloillani.Varasi lääkärin parin viikon päähän niin kattellaan sitten lääkäritätin kanssa että ollaanko vielä töissä vai luovutetaanko.
Mulla siis oli kanssa tuo sf-mitta aika suuri mutta ei mikään hälyttävä ilmeisesti kun neukkaritäti ei asiasta nyt sanonut mitään.Onhan toi just vielä jotenkin käyrillä,viimeksi oli kanssa yläkäyrällä.Silloin täti sanoi että mielummin ylhäällä kuin liian alhaalla.Jos oikeen pomppaa yli yläkäyrän niin sitten kuulemma vasta ruvetaan kattelemaan että mikäs vois olla syynä.
 
Takaisin
Top