Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tää ei nyt ole varsinainen neuvolakuuluminen, mutta kun tuosta sokerirasituskokeesta oli mainintoja niin ajattelin kirjoittaa siitä oman kokemukseni.. Kävin tänä aamuna sokerirasituskokeessa, joka kuulemma tehdään kaikille 25+ ensisynnyttäjille. Kyseenalaistin hieman miksi minun täytyy mennä kokeeseen, kun ei ole suvussa ollut diabetestä tai ylipainoa, mutta ajattelin sitten että ei tuosta varmaan haittaakaan ole jos sellainen halutaan tehdä (vaikka 75g glugoosia aamulla tyhjään vatsaan ei kuulosta kovin kivalta).
Aamulla kävin tosiaan juomassa tuon kokikselta maistuvan liemen ja otettiin verikokeet. Ei mitään kovin ihmeellistä, mutta varautukaa siihen että kokeessa menee se pari tuntia ja loppupäivä voi mennä tokkurassa. Olen ollut koko päivän ihan väsynyt ja keskittymiskyky nollassa - ei siis kannata mennä sellaisena päivänä jos tietää, että on jotain tärkeitä työjuttuja esim. iltapäivällä. Aamulla olin myös ajatellut parin tunnin odottelun aikana lukevani, mutta tuollainen glugoosiaamupala ramaisee niin paljon, että mä ainakin nukuin labran pedissä melkein koko ajan (olin ajatellut että saan iloisen sokerihumalan ja jaksan mitä vaan, mutta sainkin päivän kestävän väsykrapulan)
Tuloksista en vielä tiedä, toivottavasti tämä mun väsymys ei kerro mistään poikkeavuudesta. Tsemppii muillekin testeihin - se vähän vie mehut loppupäivältä, mutta mitä sitä ei tekisi vauvan turvallisuudesta huolehtimiseksi.. :)
 
Nautiskelija, mulla tänään samainen koe takana myös. Täällä myös käypä hoitokäytäntö, että tehdään 25+ synnyttäjille. Kapinoin hieman myös, koska itsellä ei mitään riskejä ole diabetekseen.

Olin yllättynyt liuoksen määrän vähyydestä, ei ollut kuin 2,5 dl ja maku oli meillä jokin makea mehu, ei colan-makuinen, ei paha mielestäni. Mutta sitten minulle kävi samalla tavalla, rupesi väsyttämään kamalasti... yritin lukea myös, niin siitä ei tullut mitään, ja muutenkin ihan väsy myös ollut. Ennakkoajatukset olivat minulla myös, että piristyisin huimasti tuosta sokerimäärästä...

Tuloksia en ole vielä minäkään saanut, mutta täytyy huomenna kysellä neuvolasta niitä..
 
Mielestäni sokerirasituskoe on aika pieni hinta siitä että saa varmuuden että kaikki on kunnossa. Ystäväpiirissäni on löytynyt yllättäviä raskausdiabetes tapauksia vaikka mitään riskejä ei ole.

Raskausdiabetes ei ole ainoastaan ylipainoisten ongelma niinkuin yleinen käsitys on.

Itse olisin ollut menossa rasitukseen uudelleen mutta kuulemma kun viimeksi kaikki oli ok ja vauva pieni syntyessään niin ei ole tarvetta.
 
täällä meillä vaikka olen n.20 niin sokerirasitukseen pitää mennä.. vaikka luulin että se on yli 25 vuotiaille. mut eipä tuo nyt haittaa mennä,samapa se :D
 
Just_Pam tarkoitukseni ei ollut vähätellä riskejä, mutta se vaan kummaksutti kun monellakaan paikkakunnalla ei sitä ole, ainakaan tuttavapiirissäni. Ja se unohtui mainita, että kyllähän sitä vauvan turvallisuuden takia kärsii hieman :)
 
Tänään oli neuvola rv 25+4

RR 139/80
B-Hb 136
Syke 160
Sf 25
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus ISO PLUS +.

Ja painoa en viitti edes sanoa, mut kyl kostautu se et alkuun sitä tippu niin rutkasti, neuvolantäti tosin oli sitä mieltä et turvotus tekee sen.. ?! Mut en sitte tiiä, oon iteki kyl lipsun vähän tost ruokavaliost. Mut jos sitä nyt sitte skarppais taasen. Otettiin myös uudestaan veriryhmänäyte ku mulla on se O- ja jotain. Ni se pitää kuulemma 3 kertaa raskauden aikana ottaa. :o Musta toi sokerirasitus ainakin on tosi hyvä, kävin ite silloin RV 8 ja sen jälkeen ei oo ollu, tosin multa otetaan 4vkon välein labrat mitkä sisältää sitte sokerit joka muodossa paaston ja pitkän ym, kilppariarvot, verenkuva ja jotain muitaki siin oli. Mut se on kyl hyvä ni tietää että kaikki on kunnossa aina. :)
No 10.10 sitte äippäpoli + diabeteshoitaja + sisätautilääkäri sitä odotellessa. :)
 
No niin, nyt saatu täällä tulokset sokerirasituksesta :) Hyvät olivat, joten senkin puolesta voi nyt hengähtää... seuraava neuvola onkin sitten 10.10, jolloin on keskiraskauden lääkäri.
 
Eilen oli neuvolalääkäri rv 26+6

RR 127/90
Sf 22
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus -
Lääkärikäynnillä ei löytynyt mitään muutoksii kohdunsuulta tms.eivätkä sitten noteeranneet lainkaan siihen että kun kyselin kun lenkkeillessä tuntuu niin kamalaa paineen tunnetta et mist johtuis.Onneks ei tarttee mennä tonne kamalalle lääkärille ollenkaan muuta kun vast jälkitarkastukseen.seuraava tarkempi tutkimus on sit synnytystapa arvio joskus rv36.
 
Neuvolalääkäri tänään 27+2

RR 106/59
Sf 24
Liikkeet ++
Pissa Prot + -> virtsanäyte labraan ja todennäköinen VTI
Painoa oli enemmän kuin kotivaa'alla, + 4kg nyt

Määräs myös kilpirauhaskokeet ja loppuviikon sairauslomaa. Tänään aamulla pyörrytti enkä meinannut päästä lääkäriin laisinkaan, onneksi sitten vähän helpotti. Ihme juilimista ollut vatsassa, selittynee tuolla VTI:llä mutta kunhan tulee labravastaukset niin saan sitten kunnon lääkkeet. On ollut todella tuskainen olo ja vauvalla menossa kunnon jumppaushetket, saattaa tunnin verrankin potkia ja lyödä putkeen eikä oikein mikään tunnu auttavan. Välillä asentoriippuvaista, välillä ei. Ultrassa kuitenkin kaikki oli ok ja kasvukäyrätkin näytti normaalia.

Sokerirasitus oli puhdas, veren vasta-aineet oli vielä vastaamatta. Ensimmäinen näyte oli puhdas joten toivotaan, että olis tämä toinenkin.
 
Viime viikolla neuvolakäynti.

Paino: +74 g/vk (edellisestä käynnistä reilu 5 vk)
RR: 127/77
pissa puhdas
B-Hb: 121 (rautakuuri näyttäis auttavan)
SF-mitta: 22 cm
tarjonta: RT (mitä sitten käytännössä merkinneenkään)
syke: +
liikkeet: ++

Näyttää tuo yksiö käyvän pienemmäksi ja pienemmäksi. Mönkijäinen ei halunut paljastaa sukupuoltaan hoitajalle - tutkailemme ensi kerralla paremmalla tuurilla.

Lähete sokerirasitukseen saatu. Pitäis vaan katsella tässä sopivan sateinen päivä siellä istuskelua varten.

Seuraavaksi olisikin sitten keskiraskauden lääkärineuvola lopummalla lokakuuta.
 
Täällä myös eilen lääkärineuvola.rv 25+5
Kaikki oli ok paitsi painoa tullut sen verran paljon että mutkin sit pistettiin sokerirasitukseen mut ihan hyvä mielummin se kun et sit kasvaa jättivauva.

Lääkäri oli uusi ja tosi mukava. Mittas vauvan ja paino-arvio oli 800g eli sen mukaan olis jopa siro vauva et ei ainakaan vielä mikään jätti:)sf-mittaa ei ottanut.Vähän harmittaa kun en kysynyt näkiskö se sukupuolta mut no jääköön arvoitukseksi. nyt ei sitten ookkaan lääkäriä ennenku joskus 36 viikolla äippäppolilla synnytystapa-arvio.Seuraava neuvola 4vkon päästä mut sit alkaa olla jo 2 viikon välein:)
 
Neuvola rv25+3

Painomuutos: +0,620g/vko (yhteensä +4,8kg)
RR: 109/70
Pissa: -/-
Sf: 23
Sydämen syke: 146+
Liikkeet: ++

Seuraavaksi 26.10 (rv28+4) lääkäri.

 
Hassua kun kaikilla muilla jo ollut toi sokerirasituskoe. Mulle sanottiin että se tehdään vasta vkoilla 26-28. Ja itses sain ajan vasta 26+2 viikolle. Ihana stressata tällä tavalla, kun ei päässyt sinne aikasemmin sit. 
Paino noussu hurjaa vauhtia, onkohan toi joku huono merkki? kun viikossa tullu kilo?
Alkanut huimaamaankin jo jotenkin kummasti. Vauva potkii edelleen tomerasti ja nukkuu tietyt ajat päivästä :)
 
mulla tänään rv 26+0 sokerirasitus nyt aamusta. paastoarvo oli 4,6 eli kuulemma hyvä. litku oli sokerista, ei niinkään pahaa (pahempiakin on juotu) ja join sitä kaksi kertismukillista. ekan tunnin jälkeen oli vähän ihmeellinen olo, niinku ois ollu unessa, mut normiolo palautui sit jo kahden tunnin kuluttua. nyt on vähän sokerihumalaolo ja mua naurattaa mut muita ei :D

iltapäivällä meen sit 4d-uusintaan (siihen ilmaiseen :)) ja sit hakee mies (kun se ei taaskaan pääse mukaan kattoo meidän vauvaa :( ) ja sit hakee pinnasänky ja sitteri työkaverilta.
 
Mulle määrättiin sokerirasitus viikkojen 24-28 välille, kävin viikolla 25 joten kai se vähän riippuu paikastakin/kaupungistakin milloin tuo tehdään.
 
vauva oli yhtä ujo uusinta 4d:ssä kuin viimeksikin :D tällä kertaa oli jalatkin edessä :D me ei netottu uutta aikaa, mutta saatiin sensijaan lisää kuvia ja dvd :) lääkäri yritti nytkin täristää ipanaa vaihtamaan asentoaan, mut hänpä ei sellaiseen ruvennut ollenkaan :D vähän sentään raotti suojausta ja lääkäri sai nähtyä, että suu näytti normaalilta :)

huomenna sit lääkärineuvola.
 
Meilläkään ei siinä uusinta 4D:ssä nähty sitäkää vähää mitä edellisellä ! Toinen oli nyrkit naaman edessä ja jalat tiukasti kippurasssa, eikä vaihtanut asentoa vaikka kuinka tökki ! :D sen verran näki kanssa että huuli on normaali mutta se nähtii jo edellis kerral kans ja sit rakenneultrassa :) mnut olipas kiva nähdä pikkanen :) 
 
neuvola + lääkärintarkastus rv 26+1: ei sokeria eikä valkuaista pississä, paino 73,2 kg (+800g) eikä siis ylimääräistä edelleenkään :), verenpaine 130/76, mikä sekin kuulemma hyvä. Vauvan liikkeet ++ ja sydänäänet 145. Kohdunpohjan korkeus 23cm, lapsiveden määrä N, kohdunsuu kiinteä ja kiinni. sokerirasituksen tulokset olivat: paasto 4,9, 1h 6,7 (pitää kuulemma olla alle 10) ja 2h 5.3 (pitää olla alle 8).

mulle lääkäri sanoi niistä kylkipistoksista (mitä mullakin on, kun kävelen reippaasti tms.), että voivat olla esim. suolen liikkeitä. kerroin tosta pistelystä, kun kysyi onko ollut supistuksia. selkäkivuistakin mainitsin, mutta niihin ei tullut mitään erityistä ohjeistusta, koska mulla helpottaa kävely ja myös physiopilateksen selkäliikkeet.

nyt sit vaan kasvatellaan mahaa ja tunnetaan vauvan liikkeitä :)
 
Hihii, täällä takana sokerirasitus ja 4D-ultra. Kaikki hyvin, sokeriarvoissa ei mitään häikkää, onneksi! 4d-ultra oli meillä todellakin rahanarvoinen reissu! Onneksi mentiin, vaikka vähän sitä harkitsin kalliin hinnan takia.. Saatiin kuitenkin tosi paljon ihania kuvia ja dvd mukaan. Sukupuoli on 100 % tyttö <3 <3 Kaikki oli pienellä hyvin ja painoarvio oli vähän reilut 900 grammaa eli just normaali kokoinen :)
 
Pitäisiköhän päivittää tietoja tänne.

Neuvola oli 29.9 ja raskausviikolla 23+0

Painon muutos viikossa +525
Verenpaine 119/74
Hemppa 111 ...aika alhaalla minun mielestä, mutta ei vielä rautaa.  
Vauvan sydämen syke 145 ja liikkeet ++

Tähän mennessä painoa tullut vain 3kg lisää!!! johon olen hyvin tyytyväinen. Hyvinkin mahdollista, että enempää kuin se 10kg ei tule koko raskauden aikana. Sokerinrasitukseenkin sain ajan ja se on parin viikon päästä.
 
Takaisin
Top