Neuvola- ja ultrajuttuja

Itellä esikoisen kohdalla nt-ultra tehtiin eka vatsan kautta, mutta sieltä ei niin selvästi näkynyt, niin sitten alakautta, niin sieltä tuli selkeä kuva sitten vaavista :) Oon henkisesti valmistautunut ultraan alakautta tehtynä.

täällä oli tänään neuvola, ultra samalla ja siellä näkyi vauhdikas pieni:love7vastasi viikkoja 10+4. voi miten helpottunut olo:Heartred meni taas 1,5 tuntia siellä, saatiin kätevästi verikokeetkin siellä otettua niin ei tarvitse erikseen labraan mennä :) Mieskin pääsee verikokeisiin, mitähän maksa-arvoja ja kolesterolia ym. mittaavat, en nyt tarkkaan muista.. Verenpaineenkin otti mieheltä, oli kuulema vähän koholla mutta taisi johtua jännityksestä:grin

Onko teillä muilla ollut mies mukana kun on ekoja ultria tehty, niin että lääkäri tekee sen alakautta? Kuulin, että kun menen ensimmäiseen lääkäriin vajaan parin viikon päästä, niin ultrataan ja todennäköisestihän siinä tehdään myös sisätutkimus samalla ja ultrataan sisäkautta, kun masun päältä ei varmaan vielä oikein näe mitään. Itseä ei niin kauheasti häiritse se että mies näkisi minut puolialasti, onhan hän minut ennenkin nähnyt. Toki en omista kovin hyvää itsetuntoa, joten väkisinhän se vähän hirvittää. Lähinnä mietin miehen reaktiota asiaan, alkaako häntä kuinka ällöttämään tai sanooko ettei tule paikalle. Kuitenkin haluaa olla joka käynnillä mukana kun on ensimmäinen lapsi ja minustakin on kiva, että hän tulee, mutta tämä hieman mietityttää, kun siinä ei ole sitten mitään suojaa edessä :D tai, että mitä lääkäri tässä tilanteessa tuumaa, tulevatko naiset normaalisti tähän tilanteeseen yksin. Kuitenkin jos ensimmäistä kertaa näemme sykkeen ja sen, että siellä joku on, niin mieslestäni on tärkeää, että näemme sen yhdessä enkä vain yksin.
tuo ultra ja sisätutkimus on aika pientä verrattuna synnytykseen..joten hyvää harjoitusta miehelle :) ja vauva tulee paljon todellisemmaksi miehelle, kun näkee sen ultrassa. Meillä mies on ollu niin paljon mukana, kun on vaan niihin päässy. nyt rajoittaa, kun on noi 2 isompaa, niin voi olla, et joutuu jäämään niitä vahtimaan, jos ei hoitoon saada.

Mulla on ollu tähän mennessä jokaisella neuvola ja ultrakäynnillä isäntä, syystä että alussa matkaa oli terveysasemalle 35km, mutta nyt kun viime kuussa muutimma toiselle paikkakunnalle niin lyheni kerralla matka että pääsen joko kävellen tai pyörällä yksin tarvittaessa. Tosin uusi neuvolatäti sanoi ettei ole enää ku neuvolakäyntejä kun heillä ei ole kuin kaks ultrakäyntiä jotka kerkesin käydä edellisellä paikkakunnalla. Harmittaa kyl aika paljo kun ultrasetä edellisellä paikkakunnalla ei kerrottu kumpi on tulossa, niin nyt ei oikeen osaa ostaa vaatteitakaan muutakun neutraaleja ja jotka sopii kummallekkin.
Mitkä ultrat sä oot jo sit käyny? ei kai sulla vielä oo rakenneultraa ollu?

Anni: missä saa noin hyvää kohtelua? :joyful:

Ei se ultraus alakautta todellakaan ole mitään hirveää..vähemmän se miltään tuntuu kuin esim. sisätutkimuksen. Itse on tietysti jo tottunut kaikenlaiseen värkin räpläämiseen, kun on keskenmenoja takana kaksi ja kaikki niiden aiheuttamat komplikaatiot. Kannattaa kyllä alkaa henkisesti valmistautuun siihen, että sitä alapäätä joku tutkii, kun se synnytys kaikkine sisätutkimuksineenkin olisi vielä edessä :grin

Mitkä ultrat sä oot jo sit käyny? ei kai sulla vielä oo rakenneultraa ollu?

Tämän uuden neuvolatädin mukaan mun ei muka tarvii käydä enää ultrassa kun heillä ei käydä kuin kaks kertaa kun asiaa tiedustelin, kun taas ultrasetä edellisellä paikkakunnalla meinas että varaa neuvolatädin kanssa uus aika niin katsotaanpa sitten vielä kolmannella ultrakäynnillä. Viikkojahan mulla on nyt kertyny 27+5, niin en tiiä ollenkaan että pitääkö vielä käydä vaiko ei :D

Tämän uuden neuvolatädin mukaan mun ei muka tarvii käydä enää ultrassa kun heillä ei käydä kuin kaks kertaa kun asiaa tiedustelin, kun taas ultrasetä edellisellä paikkakunnalla meinas että varaa neuvolatädin kanssa uus aika niin katsotaanpa sitten vielä kolmannella ultrakäynnillä. Viikkojahan mulla on nyt kertyny 27+5, niin en tiiä ollenkaan että pitääkö vielä käydä vaiko ei :D
ok. sä oot jo noin pitkällä. minusta noi lääkärijutut muuttu tosi paljon joku vuosi sitten. Esikoisen kun sain 4 vuotta sitten, niin silloin oli vielä synnytystapa arvio raskauden loppupuolella, mut nyt mulla on sellainen käsitys, että loppuraskaudessa käy vaan ne, jotka menee esim pelkopolin kautta tai jos on edellisessä synnytyksessä ollu jotain tai esim raskausajan diabeteksen takia koko arvioon..Mutta automaattisesti sitä ei kai enää ole.

Itseäni ei ainakaan siis se alakautta tehtävä ultra häiritse tai jännitä, lähinnä vain se tilanne yleensä arvellutti, että kuuluuko miehen olla mukana vai ei. Kyllä tässä on tullut usea vuosi jo käytyä säännöllisesti gynellä ja on ultria alakautta tehty sielläkin, kun on esim. alavatsa kipuillut. Joten tuttua hommaa sinänsä :)

Minniliini, pienen kunnan etuja ;) ja hammaslääkärinkin kunta maksaa 100€ asti :) koko perheelle tuo etu, odotusaikana ja 6kk synnytyksestä. Tuskin tosin riittää tuokaan kun mulla on muutama reikä mitkä tartteis paikata.. Mutta onpahan edes jotain :) edellisessä kunnassa missä asuin niin kunta maksoi 100€/kk kotihoidon tukea, toisessa kunnassa missä asuin raskauden alussa olis saanut 200€ uuden vauvan synnyttyä, täällä taas saa jonkun avustuksen jos laittaa lapsen yksityiselle hoitoon.. Millasia avustuksia teidän kunnissa on? :)

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille!! Meillä oli tänään nt-ultra kun eivät neuvolassa uskoneet, kun sanoin etten ole niin pitkällä kun menkoista laskettuna. No olin oikeessa! Siellä näkyi omia laskuja 8+3 viikkoja vastaava pikkuinen ja sydän löi <3 huh kuinka mua jännitti tämä ultra, kun takana on se reilu vuoden takainen keskenmeno..

Mie muistin vihdoin soittaa neuvolaan ja sain ajan 18.6. :) ultra onkin siis päivää aiemmin.

Täällä käyty juuri varhaisultrassa. Pieni sydän sykki kovin, mutta koko vastasi enemmän viikkoja 6+4 kuin 7+3. Mutta sanoikin että se voi johtua siitä kun kuukautiskierto ei oo vielä tasottunu täysin imetyksen takia. Ja ite aavistelinki että saattaa heittää koska peitto heilu myöhemmin kuin mitä olin laskenut että ovulaatio olisi. laskettuu aikaa ei vielä muutettu, vaan se varmistetaan tarkemmin sitten seuraavassa ultrassa.

Kiva juttu Aliisa että saitte hyviä uutisia :) Kai sä nyt pääset vielä uudestaa siihen nt-ultraan kuhan viikkoja on riittävästi?

Täällä käyty juuri varhaisultrassa. Pieni sydän sykki kovin, mutta koko vastasi enemmän viikkoja 6+4 kuin 7+3. Mutta sanoikin että se voi johtua siitä kun kuukautiskierto ei oo vielä tasottunu täysin imetyksen takia. Ja ite aavistelinki että saattaa heittää koska peitto heilu myöhemmin kuin mitä olin laskenut että ovulaatio olisi. laskettuu aikaa ei vielä muutettu, vaan se varmistetaan tarkemmin sitten seuraavassa ultrassa.

Mulla oli silloin muutaman viikko sitten tismalleen sama tilanne :) piti olla kuukautisten mukaan 7+5, mutta vastasi 6+5 ja juurikin kun ovulaatio ei selvillä kun imetys oli vastikään loppunut eikä kierto tasoittunut.

Tänään käyty ensimmäisessä neuvolassa. Paljon tietoa ja miettimistä. :scratch

Samalla verikokeisiin aika, ultraan viikolla 12 ja toisen neuvola viikolle 15.

Mua jaksaa kyllä naurattaa miten neuvola ym tahot ei pysty huomioimaan laskettua aikaa määrittäessä muita kierron pituuksia kun sen 28 päivää. Kävin siis tänään lääkärissä pahoinvoinnin takia ja lääkäri halusi välttämättä laittaa rv 7+2 tietoihin vaikka sanoin, että ovulaatio on ollut myöhemmin ja voi olla korkeintaan rv 6+5. "No mutta ne viimeiset kuukautiset on kuitenkin alkanut 19.4..." No niin on, mutta kierrosta olisi tullut 32-34 päivän mittainen..

Mua jaksaa kyllä naurattaa miten neuvola ym tahot ei pysty huomioimaan laskettua aikaa määrittäessä muita kierron pituuksia kun sen 28 päivää. Kävin siis tänään lääkärissä pahoinvoinnin takia ja lääkäri halusi välttämättä laittaa rv 7+2 tietoihin vaikka sanoin, että ovulaatio on ollut myöhemmin ja voi olla korkeintaan rv 6+5. "No mutta ne viimeiset kuukautiset on kuitenkin alkanut 19.4..." No niin on, mutta kierrosta olisi tullut 32-34 päivän mittainen..

Täysin samaa mieltä! Jos itsellä on edes jonkilainen aavistus ovulaatiosta niin eikö sillä voisi mennä ultraan asti? Kun tuo 28pv on varmaan yhtä yleinen kun mikä tahansa muukin 26-36pv :D

Takaisin