Neuvola- ja ultrajuttuja

Meli: Miksi sun täytyy korvata neuvolan / ultran takia poissaolevat tunnit töissä? Mielestäni se kuulostaa erikoiselta! Meillä ainakin kaikki neuvolaohjelmaan kuuluvat käynnit / tutkimukset ovat työaikaa (jos se siis osuu työpäivälle).

Kaivoin heti oman TES:in esiin ja siellä sanotaan:

21 § Lääkärintarkastukset 1. Työnantaja ei seuraavissa tapauksissa vähennä työntekijän palkkaa, jos tarkastukset ja tutkimukset tehdään tarpeetonta työajan menetystä välttäen eikä tarkastuksia ole voitu hoitaa työajan ulkopuolella ja niistä on ilmoitettu etukäteen.
.....
b) Raskaana oleva työntekijä käy synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa kuten neuvolatarkastuksissa, joissa seurataan raskaana olevan työntekijän tai sikiön terveydentilaa.
....

Jokainen TES on toki hieman erilainen, mutta kyllä mä tarkistuttaisin asian!

Mä soittelin neuvolaan tänään kun halusin varmistaa että verikokeet ja virtsanäytteet oli kaikki ok. Samalla kerroin huolistani, että oireiden vähyyden takia pelkään onko ketään enää mukana. Neuvolatäti antoikin perjantaille ajan ja kokeilee saako sydänäänet kuuluviin.

Täytyykin varmistaa tuo TES. Oon saanu toistaisksi sumplittua neuvolan, ultran ym. niin että on ollut etäpäivä tai sitten oon ennen töitä tai töiden jälkeen käynyt.

Mä en oo sen erityisemmin sumplinu neuvoloita / ultraa / labroja, vaan oon ottanu aina tarjotun ajan. Tosin teen pääsääntöisesti "päiväduunia", joten lähes aina noi sattuu työajalle. Esimerkiksi juhannuksen jälkeen menen sokerirasitukseen, joten istun labrassa pari tuntia samalla "kun palkka juoksee". Eikä työnantaja voi moisesta napista, kun asiasta ilmoitan etukäteen. Sen verran olen töissä "juksannut", että sanoin olevani lääkärissä, kun oikeasti olin neuvolassa. En vielä halua töissä paljastaa raskautta. Mutta eipä se mielestäni työnantajalle tässä vaiheessa kuulu, olenko lääkärissä vai neuvolassa, koska molemmat oikeuttaa olemaan palkallisesti poissa.

Kävin tänään myös neuvolassa. Neuvola laskee viikoiksi 7+4 ja minä 7+0 ;) Nt-ultra on vasta 20.7. sen vuoksi, että th haluaa uskoa mun omaa tietoa tärppikierron pituudesta ;) Labrassa käyn heinäkuun alussa ja lääkäri on elokuun alussa. Seuraava varsinainen neuvola onkin vasta syyskuun lopussa sitten. Sydänääniä nyt ei toki edes yritetty kuunnella kun viikkoja näin vähän. Hirmuinen nippu kaikkia lippusia vaan mukaan ja Ipana-tunnukset, että voin joskus myöhemmin kesällä naputella esitietoja sairaalaa varten sinne.

Meillä neuvolakäynnit ovat omalla ajalla suoritettavia. Ainoastaan työhöntuloterveystarkastus (ja ikälopputarkastus) on työaikaan laskettavia, sillä niissä pitää käydä yrityksen toiveesta. Olen onneksi semmoisessa työssä että pystyn käyttämään kertynyttä liukumaa siihen. Ei siis näy palkassa eikä tarvi tehdä myöhemmin sisään kun olen jo plussan puolella tunneissa. Tiistaina olleen neuvolakäynnin kuittasin koko päivän vapaaksi pitkän työmatkan takia.. Katotaan mitä saldolle käy homman edetessä kun kaikki käynnit mitä neuvolassa sovittiin etiäpäin on keskellä päivää:meh:

Neuvolassa ei muuten edes suostuttu yrittään kuunteleen sydänääniä, kun on niin varhaisessa vaiheessa (9+0). Eikä siellä ultrata eli oli aika teoriapohjainen käynti.

Miten nopeesti teillä sitten tärppäs? Mä olin raskaana jo huhtikuun lopussa ja 22.3 ollut imukaavinta. Lääkäri laski että vajaa 2 vkoa keskenmenosta ja sanoi että onhan tämä harvinaista mutta kaikki on mahdollista :D
Sain km 16.4 ja tärppi on vissii käyny huhtikuun lopussa :D

Tänään kävin kuunnelluttamassa sydänäänet neuvolassa ja sieltähän pitkän etsinnän jälkeen lopulta löytyi vauhdikkaasti sykkivä pikkuisen sydän. Neuvolatäti etsi ääniä melkein puoli tuntia ennen kuin löytyi. Pikkuinen majailee todennäköisesti kohdun takaosassa ja istukka oli edessä. Istukan äänet peittivät hyvin pienen sydänäänet.

Mutta siellä ollaan nyt ainakin elossa vaikka oireita on melkoisen vähän! :Heartred:Heartred

Nyt olisi menosaa 10+1 ja nt-ultra on 24.6.

Meilläkin pitää muuten korvata neuvola- ja muut ajat, koska liukuma. Vain työhöntulotarkastus on työaikaa, tosin siitäkin minä sain tapella nyt kun meille tuli uusi ihminen, kun pomo yritti väittää muuta.

Minä kävin eilen ensimmäistä kertaa neuvolassa. Aika aikaisin, koska neuvolan terkka jää tänään kesälomalle, ja palaa vasta samana päivänä kun minä suuntaan ulkomaanreissuun. Jäi vähän hämmentynyt tunne. Eikö mitenkään varmisteta, että olen todellakin raskaana? Ei verikoetta, ei pissakoetta, ei mitään? Sain kyllä käskyn käydä viikolla 10 labrassa, mutta siihen on vielä aikaa, tänään tosiaan 7+0. Minua ei edes punnittu, kysyttiin vain kuinka paljon painan, ja verenpaine mitattiin. Kaverilta kuulin, että olisi pitänyt myös saada jotain ohjeita lantionpohjajumppaan... en kyllä sellaisia saanut.

Uusi aika on vasta heinäkuun lopulla, eli siihen asti eletään sitten vaan ihan normaalisti, vai...?

Heippa Snälla i (sori lyhennys), raskautta ei ilmeisesti ole tapana varmistaa ekassa neuvolassa. Lähinnä perusjuttuja käytiin meilläkin läpi, ja tosiaan tuo paino&verenpaine&hemoglobiini otettiin. Muuten juteltiin, täyteltiin lappusia ja terkka antoi luettavaa mukaan. Käytännöt kai vaihtelevat jonkin verran paikkakuntien välillä, joissakin paikoissa ultrataan tai kuunnellaan sydänääniä, joissakin annetaan jumppaohjeita - riippuu kai myös terkasta.

Terveisiä neuvolasta, pitkän etsinnnän jälkeen viimein saatiin näköyhteys pörriäiseen ja siellä se liikuskeli vilkkaasti (ensimmäistä kertaa näillä viikoilla näin noin vahvaa liikettä vaikka on jo 4. raskaus menossa) ja sydän jumpsutteli menemään, vastasi viikkoja 9+6 tänään, joten normaalisti on kasvanutkin. Ja muutoinkin neuvolassa kaikki hyvin, mitä ny verenpaineet taivaissa mutta niin ne aina tk:ssa tms. asioidessani onkin, mutta onneksi otin kotona aamulla heti herättyäni lukemat mitkä olivat ihan normaalit. Seuraava neuvola on heinäkuun alussa ja lääkärineuvola. Nyt vaan odottelen nt-ultra-aikaa sekä aikaa sinne nipt-testiin.

Onkohan kannattavaa käydä yksityisessä ultrassa jo tässä vaiheessa? Mietytyttää. Ensimmäinen ultra kunnallisella puolella on vasta 13+3, koska olen reissussa sen ihanteellisen viikon. Aikaa varatessa hoitaja oli jotenkin todella nuiva, kun en päässyt juuri 12+0 - 12+6 -päivillä, ja ehdotti ihan ensimmäiseksi, että minähän voisin käydä reissun aikana ultrassa. Joo...oh. Olen menossa autoreissulle keskieurooppaan, eikä olla missään enempää kuin päivän verran. Ihan varmasti en ala etsiskelemään itselleni vieraasta maasta sopivaa ultrauspaikkaa, puhumattakaan lääkäristä joka puhuisi englantia :D

Aika monihan nykyään käy yksityisellä ultrassa alkuvaiheessa. Itse kävin koska edellinen päättyi keskenmenoon ja halusin nyt varmistaa että siellä on pieni kasvamassa. Ja siellä todettiin että pieni on 8 pv pienempi kuin mitä neuvola laskee (28pv kierrolla), mutta sen tiesin jo ennen ultraa koska kierrot ovat olleet pidemmät. Tosin luulin että heittäisi n. 4 päivällä, mutta toki alkuvaiheessa tulee helposti mittausvirheitä ym.

Hinnathan yksityisellä vaihtelee aika paljon ja paljon vaikuttaa onko ultraaja yleislääkäri vai erikoistunut lääkäri. Osa saa kelalta korvauksen takaisin, jotkut eivät. Itse maksoin 160e ultrasta ja kelalta en saanut mitään takaisin. Halvemmallakin olisin päässyt jos olisin mennyt kauemmaksi ultraan, mutta halusin että mieskin pääsee ultraan mukaan.

Miten pitkään Snällä igelkotten olet?

Anki84, näemmä on muillaki käytäntönä. Sillon kyllä ärsytti, ku kävin keskenmenon tarkistuttaa. Oisin voinu olla vaikka saikulla, mut reippaasti tein töitä, eikä silti yhtää joustoa :/ Täytyyki vielä tarkistaa toi tes, kiitti vinkistä.

Jos ei ymmärrä TES:in koukeroista ite (ne on joskus niin kapulakieltä), niin voi kysäistä asiasta työpaikan luottamusmieheltä tai sit rimpauttaa liittoon asiasta. He ovat sitä varten, että auttavat :)

Ilmoittelethan, Meli, mitä luottis sanoi. Ihan mielenkiintoista tietää, miten milläkin alalla näissä tilanteissa toimitaan :)

Ite siis kuulun yksityisen sosiaalipalvelualan TES:in piiriin :)

Mä kuulun kvtesin piiriin ja jos osasin oikein tulkita niin neuvola- ja lääkärikäynnit ei ole palkallisia mut työnantajan pitää järjestää työvuorot niin että niihin pääsee. Eli jos ilmoitan että mun pitää lähteä ensi viikolla klo 13 jonakin päivänä ehtiäkseni neuvolaan niin työnantajan on järjestettävä se onnistumaan ja teen tunnit sitten toisessa kohtaa. Itse teen siis säännöllistä työaikaa tällä hetkellä ja aiemmin olen raskaana ollessa tehnyt vuorotyötä niin piti tätä asiaa selvitellä.

Olkaahan tarkkoina naiset, että saatte ne edut työnantajalta jotka teille kuuluvat. Ikävä kyllä taitaa olla myös tahoja, joilla on oma tapa tulkita vaikkapa kvtes:ä.
Itse kuulun kvtes:n piiriin, sekä teen säännöllistä päivätyötä. Työnantajan kuuluu järjestää ajankohta minulle vapaaksi, koska myös käynnit ajoittuvat "virka-aikaan" , minun tehtävä on ilmoittaa ajoista heti kun tiedän. Palkan saa tältä ajalta, eikä tunteja tarvitse korvata. Tähän kuuluu kaikki minun tai sikiötä koskevat käynnit/tutkimukset!

Takaisin