Neuvola- ja ultrajuttuja

Onko teillä muilla ollut mies mukana kun on ekoja ultria tehty, niin että lääkäri tekee sen alakautta? Kuulin, että kun menen ensimmäiseen lääkäriin vajaan parin viikon päästä, niin ultrataan ja todennäköisestihän siinä tehdään myös sisätutkimus samalla ja ultrataan sisäkautta, kun masun päältä ei varmaan vielä oikein näe mitään. Itseä ei niin kauheasti häiritse se että mies näkisi minut puolialasti, onhan hän minut ennenkin nähnyt. Toki en omista kovin hyvää itsetuntoa, joten väkisinhän se vähän hirvittää. Lähinnä mietin miehen reaktiota asiaan, alkaako häntä kuinka ällöttämään tai sanooko ettei tule paikalle. Kuitenkin haluaa olla joka käynnillä mukana kun on ensimmäinen lapsi ja minustakin on kiva, että hän tulee, mutta tämä hieman mietityttää, kun siinä ei ole sitten mitään suojaa edessä :D tai, että mitä lääkäri tässä tilanteessa tuumaa, tulevatko naiset normaalisti tähän tilanteeseen yksin. Kuitenkin jos ensimmäistä kertaa näemme sykkeen ja sen, että siellä joku on, niin mieslestäni on tärkeää, että näemme sen yhdessä enkä vain yksin.

Meillä mies olisi tullut varmasti mukaan, mutta sai nyt töitä just sille ajalle. Menee varmaan taas silleen että saa yksin mennä ultraan kuten esikoisenkin kanssa.. :( Haluaisi kyllä esikoisen mukaan ultraan, vaikka en tiiä ymmärtääkö 2v tuollaisesta mitään..

Siiseliini: Mulla ultran kutsukirjeessä erityisesti sanottiin, ettei lapsia saa ottaa mukaan ultraan. Mut käytäntö varmaan riippuu aina yksiköstä :) Me siis odotetaan esikoista, ni meillä ei siis ole sitä "ongelmaa" ottaako lasta mukaan ultraan :)

Mullekin sanottiin kun varasin ajan nt-ultraan ettei lapsia saa ottaa mukaan. Yksi aikuinen saa olla mukana.

Juu useimmiten eivät halua lapsia mukaan jo ihan senkin takia jos uutiset ei olekaan hyviä..

Meillä on mies kyllä ollut mukana ja helpompaa katseltavaa se ultraaminen ym on kuin synnytys ;) Toisaalta kun on lapsen laittanut alulle niin on muutenkin kaiketi nähnyt about kaiken. Mutta ultratessa (ja synnytyksessäkin) mies toki ohjataan sinne äidin pään lähelle seuraamaan tilannetta eikä jalkojen väliä tutkimaan. Vaikka saa senkin varmasti tehdä jos haluaa. Mutta mieheltähän voi kysyä mitä mieltä on jos epäilyttää ettei ehkä haluaisi nähdä tms.

Täälläkään ei saa olla lapsia mukana ultrassa (hus).

Pikkanen, meillä on mies ollut aina ultrissa mukana ja istunut siinä mun pään vieressä. Musta ne tilanteet on ollu sillai ihan "siistejä" eli ei mies ole katsellut/nähnyt sinne haaroväliin siitä jos se asia sua jänskää :) se on tapittanu ruutua, ja esim nt-ultrassa mulla oli jalkojen päällä semmonen sairaalan liina. Ar-ultrissa yksityisillä ollu tunika, joka sit peittänyt siitä vähän. Itseäni ei siis ole mies haitannut mutta mulle itselleni ollut mukavampi niin että on vähän suojaa vaikka eihän tilanteessa mitään luonnotonta olekaan :) mulle ne vaan vähän jotenki epämukavia hetkiä :D

Juu meilläki kysy tossa lääkärin tarkastuksessa ihan että jäikö mies esikoisen kanssa vai pitikö olla töissä..:)

Pe siis eka ultra, siellä se pieni oli ja sydän sykki! <3 Ja yks vaa löyty, puuh.. ;)
Vastas noin 5 päivää oletettua pienempää, joten todnäk laskettu aika tulee vielä siirtymään.

Pikkainen: meillä mies tulee mukaan ultriin... ja ainahan sen isukin voi istuttaa pään viereen ja pyytää tuijottaan monitoria ettei tarvi miettiä mitä lääkäri/kätilö tekee sun alapäässä, sinne minne minä oon menossa ultraan on huone hämärä että kuva ruuduilta näkyy paremmin, siellä kun on ruutu myös seinällä vanhempia varten

Pikkanen, mulla ultrattiin esikoista odottaessa ar-ultra alakautta. Mies oli mukana ja kyllähän sitä vähän ihmetytti eka ku aloin riisumaan housuja, mutta sitten ku se pieni papu näky ruudussa ni unohti kokonaan asian. :)

Huomenna on tän pikku kakkosen ar-ultra. Jännittää jo ja joudun vielä oottaa koko päivän kun aika on vasta iltapäivällä! :)

Pikkanen meillä mies on osallistunu joka ultraan. Esikoista odottaessa ekassa neuvolalääkärissä, kun mieslääkäri ultras alakautta ja teki sisätutkimuksen, niin mies tokas et "on ehkä maailman omituisin tilanne". Lääkäri vaan nauro :) Nykyään jo kolmannen kohalla on niin tottunu jo et ei häiritse ollenkaan. Harmittaa ku se mieslääkäri oli kaikista paras, mut jäi eläkkeelle :(

Kiitos kaikille :) kyllähän se varmasti hieman hassu tilanne on. Kaveri vaan oli kovin ihmeissään kun sanoin että mies tulisi mukaan, sanoi ettei hänellä itsellä koskaan vielä tuossa vaiheessa ole ollut. Ajattelin sitten että olenko jotenkin outo tai katsooko lääkäri kummaksuen jos mies tulee mukaan, mutta kiva kuulla että se on ihan normaalia :) ja on tästä ollutkin jo puhetta, olen miehelle sanonutkin että ei siellä ole sellaista peittoa päällä mitä elokuvissa on :D ja uskon myös että meitä kumpaakin jännittää siinä vaiheessa jokin aivan muu asia kuin se miltä minun jalkoväli näyttää ;)

Mulla on ollu tähän mennessä jokaisella neuvola ja ultrakäynnillä isäntä, syystä että alussa matkaa oli terveysasemalle 35km, mutta nyt kun viime kuussa muutimma toiselle paikkakunnalle niin lyheni kerralla matka että pääsen joko kävellen tai pyörällä yksin tarvittaessa. Tosin uusi neuvolatäti sanoi ettei ole enää ku neuvolakäyntejä kun heillä ei ole kuin kaks ultrakäyntiä jotka kerkesin käydä edellisellä paikkakunnalla. Harmittaa kyl aika paljo kun ultrasetä edellisellä paikkakunnalla ei kerrottu kumpi on tulossa, niin nyt ei oikeen osaa ostaa vaatteitakaan muutakun neutraaleja ja jotka sopii kummallekkin.

Oon ihan hämmentynyt, kun luulin että mut ultrataan kans alakautta ja valmistautunut siihen.. paikan päällä täti neuvoikin nostamaan vain paitaa niin olin ihan ällikällä lyöty että mitä tapahtuu :D en sitten tiedä että mitkä edellyttää alatieultraamiseen tai ihan masunpäältä ultraamiseen? Viikkojen määrä ?

Mulla ar-ultrassa ultrattiin sekä mahan päältä että alakautta. Jos ultrataan mahan päältä niin alkuraskauden ultrassa pitäisi olla rakko täys jotta kohtu nousee paremmin esille. Mulla olikin sitten liian täys kun olin ollut 2h käymättä vessassa (joudun 1h-1,5h välein ravaamaan vessassa, joten oli tuskaset oltavat). Mutta alakauttahan se alkuvaiheessa näkyy paremmin. Ja myöhemmin ilmeisesti saattavat alakautta tarkistella istukkaa tai jotain muuta, kun sieltä näkee paremmin.

Tai näin oon päätelly ja lukenu. Itse olen käynyt vasta kerran ultrassa, joten omakohtaista kokemusta ei vielä hirveästi ole.

Mulla oli ar-ultra (6+5) alakautta ja neuvolan ultra (8+4) mahan päältä. Alakautta saa helpommin näkyville ja se on ilmeisesti tarkempi?

aika paljon vaikuttaa se että onko vatsaa kuinka paljon edessä että tehdäänkö ultra alateitse vaiko mahan päältä eli mimmoinen näkyvyys on, multa aina vu:t on tehty alakautta, esikoisen np-ultra tehtiin mahan päältä mutta junnun ja enkelin tehtiin alakautta, jälkimmäistä yritettiin eka mahan päältä mut näkyväisyyden takia vaihdettiin alakautta tehtyyn

Meillä ainakin (HUS) käytäntö tuntuu olevan se, että oli sitten mahaa tai ei niin jo ennakkoon sanotaan, että rakko tyhjänä pitää tulla, että alakautta ultrataan np-ultra.

Mulle tuli nt-ultra-aika postissa eikä ole mitään hajua, millä tavalla ultrataan. Ei lukenut lappusessakaan mitään ohjetta. Jee, mahtavaa alkaa stressata nyt tätäkin vielä :D

Takaisin