Neuvola- ja ultrajuttuja

Eka neuvola takana :) Juteltiin mukavia ja ihmeteltiin kasvavia lapsia. Neuvolantäti oli onneks suuren osan tiedoista jo esitäyttäny, niin ei tarvinu hirveesti samoja toistella :) Hb oli 123, sais olla parempiki.

Lisäks sain monivitamiini pakkauksia peräti 2. Sellanen merkki kuin Femibiqn tai sitte Femibion. En oo varma onko toi q vai o ku on sillee hassusti se kirjain kirjotettu, luultavasti se on q. Raskaus 1-tabletit tarkotettu raskautta suunniteleville ja rv12 asti käytettäväks. Ja sitte Raskaus 2-tabletit+kapselit loppuraskauteen ja imetykseen. Niis ekaks käytettävissä on enemmän foolihappoa, 800µg ja niis myöhemmin otettavissa on taas omegat mukana :) En tiiä mitä apteekis maksaa noi, mut tuolt sai ilmaseks ku oli esittelijä niitä jättäny.

Ja neuvolantäti sano tälläsen ohjeen loppuraskauteen. Päijät-Hämeen keskussairaalasta on tullu ohjeistus, jonka mukaan kuukausi ennen laskettua aikaa pitää lopetta omegojen syönti. Tämä siksi, että omegat saattaa loppuraskaudessa lisätä riskiä ylimääräselle verenvuodolle.
 
Saakos noita omegoita kuitenkin syödä jo näin alussa? :nailbiting: Itsellä on meinaan apteekista ostetut raskaus omegat ja aloitin niitä viime viikolla syömään. Lisäksi on apteekista ostettu monivitamiini raskaana oleville ja imettäville. Niitä olen myös syönyt, niissä on kyllä foolihappoa 500µg, aiemmin söin erikseen foolihappoa, kun yrittämään aloitettiin, siinä oli 400µg niin jätin sen nyt pois, ettei tulisi liikaa saatua. En kyllä tiedä mikä on liikaa. Toivottavasti nämä nykyiset ovat passeleita :happy:
 
Meillä on muuten Bettie sama synnytyssairaala näköjään, niin saako kysyä missäpäin kävit neuvolassa? :)
 
Pikkanen, Orimattilasta mä oon :) Ja saa niitä omegoja syödä alkuraskaudessa ja keskiraskaudessakin, kuhan sitte 1kk ennen LA:ta jättää pois :) Ja mä oon kuullu et foolihappoa voi syödä sen 1000µg ilman että olis liikaa.
 
Tänään oli alkuraskauden ultra ja pienessä möykyssä läpätti vahva sydän :) koko vastasi aika hyvin laskennallisia viikkoja ja muutenkin kaikki kuulemma tosi hyvin. Tuli heti jotenkin todellisempi olo kun näki että siellä joku on.

Ensi viikolla sitten se ensimmäinen virallinen neuvola ja sieltä saadaan sitten aika np-ultraan.
 
Mulla on vielä viikko ekaan neuvolaan ja ens viikon pe lääkäri jossa ultrataan. Harmi ku ei saanu aikoja tälle viikolle! Nyt on alkanu taas tuntuu, et entä jos tuola ei ookkaa ketää..
 
Mullakin oli eka neuvola tänään. Oli tosi mukava täti, jolle oli helppo puhua. Sydänääniä ei kuunneltu kun viikkoja viime viikkoisen varhaisultran perusteella oli vasta 7+5.

Nt-ultran varasin neuvolan jälkeen ja se on jussin jälkeen 24.6. Eli pitkä aika odotella varmistusta. Tosin onhan tässä välissä vielä se labra niitä seulontoja varten ja virtsanäytekin pitää jossain vaiheessa viedä. Onneksi neuvolasta sai näytteenottoa varten purnukat kotiin ku pitäisi muuten 4h pidätellä ja periaatteessa yönjäljiltä pitäisi antaa näyte.

Lisäksi huomenna ois joku fysioterapia ryhmä, jossa ois raskaana olevalle tietoa liikunnasta ja lihasten vahvistamisesta (lantionpohja ja selkä). Täytyy toivoa että mahdun ryhmään koska seuraava onkin vasta syyskuussa.
 
Meillä neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa esikoisen aikana kehotettiin treenaamaan ja pitämään erityisen hyvää huolta just lantionpohjanlihaksista. Auttaa synnytyksessä ja varsinkin siinä palautumisessa synnytyksen jälkeen. :)
 
Minä varasin myös ultran ens maanantaille, vaikka oli alunperin varannut vasta perjantaille. Rv ma vasta 6+4, mutta kai siellä nyt jotain kuitenkin selviää. En meinaa kestä enää odotusta. Jännittää myös, että mitä jos masussa ei olekaan mitään
 
Mulla on alkanut selkä olemaan tosi kipee, ei meinaa öisin saada untakaan.. Mikähän olis sellainen sopiva tapa vahvistaa selkälihaksia näin raskausaikana, oisko kellään vinkkejä? :)
 
Tosta vahvistuksesta en tiedä, mutta itse kävin selkäsäryn vuoksi akupunktiossa maanantaina (ei ollut tavallinen fyssari vaan kiinalaisen lääketieteen asiantuntija) ja ei ole selkää särkenyt :) Hoitaja huomasi, että selkärankani menee vinossa lantioon ja tästä tulee särky, samoin lonkat olivat eri kohdilla. Minulla on myös todella paha notko. Hän sanoi, että jos ei olisi korjattu niin synnytys tulisi olemaan kivulias, pelkät supistuksetkin jo aiheuttaisivat todella pahat kivut. Täytyy katsoa pitääkö myöhemmin palata vielä uudelleen käymään, hän tosin sanoi, että tämä yksikin kerta voi olla riittävä. Toivossa on hyvä elää :grin
 
Mä kävin tänään siellä fysioterapian neuvontaryhmässä ja siellä käytiin mm. selkälihasliikkeet. Eli siis tehtiin periaatteessa samoja liikkeitä kun mitä normaalisti tehdään mahallaan, mutta ne tehtiin kontallaan. Eli ohennettiin vuorotellen jalkoja. Ja kädet eriksee vuorotellen. Ja selän venyttely kontallaan niin että pyöristää selän. Saatiin vino pino monisteita ka osa oli UKKn sivuilta ja sieltä pitäis löytyä lisää ohjeita. Ja periaattessahan rv 13 saakka saa tehdä ihan normaalisti kaikkea mitä on ennenkin tehnyt jos se vain itsestä tuntuu hyvältä.

Mutta oli vähän hassu olo olla siellä ryhmässä kun muut oli rv 20+ ja itellä vasta rv 7+6 (neuvolan nukaan 9+0). Mutta mä neuvolassa eilen valitin selkä ja niska-hartia seudun jumeja niin neuvolasta suosittelivat tuota ryhmää. Täytyy alkaa kiinnittää oikeesti huolta selkään ettei loppuraskaus ole pelkkää selkäkipua.
 
Mulla on kans ollu noita selkä tai lähinnä lonkkakipua mut särkee myös alaselän puolella. Oon huomannu et siihen auttaa vaan lepo. Tietysti kun on kivuton aika niin sit on hyvä vahvistaa lihaksia jumpalla ja salilla. Neuvolassa en vielä muistanu asiasta mainita mut tuo fysioterapeutin ryhmäjuttu kuulostais hyvältä, toivottavasti täälläkin päin järjestetään vastaavaa.

Hassua ajatella et eka neuvola on nyt käyty ja seuraava on vasta heinäkuun tokalla viikolla! Sitä ennen seulontalabrat ja nt-ultra johon pitäis alkuviikosta soittaa aika :)
 
Mun neuvolan piti olla huomenna, mutta hitsi se siirty keskiviikolle :/ taas saa odottaa :D
 
Takaisin
Top