Neuvola- ja ultrajuttuja

Mullakin neuvolatäti tarkistaa virtsan, punnitaan paino, mitataan verenpaine, viimeksi otettiin hemoglobiini, kuunnellaan sydänäänet , tarkistetaan sokerimittaukset ja sitten otetaan se sf-mitta. Jos on jotain raskauteen liittyviä huolia, niin niistä voi sitten kertoa neuvolatädille. Muuten kyse on samoista rutiineista joka kerta. Onhan sen vähän turhauttavaa, kun tietää ettei siellä tapahdu mitään ihmeellistä ja silti sinne neuvolaan täytyy lähteä sovittuna aikana. Kai se on vauvan parhaaksi, että neuvolassa tarkistetaan asoiden olevan hyvin. Odottajankin parhaaksi...
 
Mä tykkään käydä neuvolassa eikä haittais yhtää vaik niit ois useemminkii :) Ite ei tarvi tehä mitään mittauksia vaa neuvolantäti tekee ne kaikki. Sit me jutellaan niitä näitä ja vaihdetaan kuulumisia. Kerran tuli puhetta mm. uusista lastenneuvolakorteista ku ne on jatkossa kaikki vihreitä (sukupuolineutraalius) ja sitä sitte ihmeteltiin et miksi ei jokainen vanhempi sais ite valita minkä värinen se kortti on. Se, et onko se sininen, vaaleanpunanen tai vihreä ei vähennä lapsen arvoa kumminkaan. Nyt kaikki pakotetaan samaan muottiin käyttämää vihreitä kortteja, jottei kortin värin perusteella voisi vahingossakaa saada selville lapsen sukupuolta?? Mä oisin halunnu sinisen kortin pojalle jo perinteenki vuoksi. Monesti puhutaa ihan siis siitä mitä meiän perheeseen nyt kuuluu, harvemmin on niin ettei ois mitään asiaa ja aina se tunti siel saadaa menemään :grin Ja harvemmin enää edes puhutaa itse raskaudesta, voi olla et ollaa jo niin tuttuja sit ku on jo toisen lapsen kohalla tätinä. Esikkoa odottaessa oli kyl se maailman paras neuvolantäti, ku se oli hoitanu myös mun äitiä ja tätejäkii, mut tää nykynen ei paljoa sille onneksi häviä :)
 
Voihan neuvolakorttien värit :hungover:. Vai että vihree sukupuolineutraalisuuden takia, ohhoh. Minusta tämä on naurettavaa! Mitä väliä sillä on vaikka se pahviläpyskä olisi musta.... Ei mielestäni kaikkea tarvitse ajatella noin monimutkaisesti... Kaipa he ovat sitten saaneet paljon palautetta pahviläpyskän väristä... Bettie, ei ole tarkoitus sinun kommenttia arvostella vaan yleisesti tämmöistä hössötystä, taidan olla liian yksinkertainen kun on vaikea ymmärtää miksi tämmöistä asiaa pitää suunnitella edes :grin
 
Joo mä kans naureskelin tuolle vihreälle :D Ja jos ihmiset on oikeasti nähnyt nuo siniset ja punaiset ongelmallisiksi niin kohta tyttölasten vanhemmat valittaa vihreistä kun se on enemmän poikien väri (vrt äitiyspakkauksen väreistä valitus) :wink No kaikkea kai pitää kokeilla. Töissäkin naureskellaan aina kun nykyään pitäisi kaikkialla siirtyä siihen ettei potilaita kutsuta nimellä lääkärin vastaanotolle anonymiteetin vuoksi. Kuitenkin potilaat (ainakin meillä tietyn erikoisalan polilla) istuvat samassa odotusaulassa jutellen keskenään sairauksistaan. Mut olishan se kauheaa jos se vieruskaveri jolle juuri kerroin veriripulistani kuulisikin että olen Virtanen :wink
 
Lahessa kans neuvolatäti ottaa painon, verenpaineen, pissanäytteet, hemoglobiinin, sf-mitan.. Vähä juttelua ja yleensä aina jonku lippulappusten täyttelyä, tai sit ne saa kotiin ja seuraavalla kerralla tarkastetaan. Esim.tehty sitä alkotestiä, neuvokas perhe-korttia, esitietolomaketta sairaalaan..kelalaput..sokerirasitus.. ja nyt tietty käyää noita radi asioita varmastikki.
 
Bettie saisinko lainaa sun neuvolatätiä?? :) kuulostaa niin ihanalta! Toivottavasti mulla vaihtuu neuvola kun baby syntyy mä varmaan saattaisin sanoa pahasti tälle väsyneenä ja hormoonihuuruissa :hilarious:
 
Olin tänään sokerirasituksessa mutta pieleen meni! Ei saatu kuin eka paastoarvo. Vähän ennen kuin piti antaa toinen näyte alkoi tulla levoton ja tuskainen olo ja sitten tajusin että kohta alkaa pyörryttää ja niin alkoi. Silmissä musteni ja kädet vapisi ja koe keskeytettiin vaikka olisin voinut periaatteessa antaa sen tunnin jälkeisen arvon vielä mutta taisi näytteenottaja pelästyä. Osasin kyllä vähän odottaa että näin voi käydä. Tarvitsen aamuisin aina kunnon aamupalan ja jos vetäisen vain jonkun jugurtin tai hedelmän käy samoin. Uuteen rasitukseen en kyllä aio mennä kun muutenkin ikä ainut peruste tähän. Ja miksei näytteenottotiloissa ole jotain mukavia nojatuoleja rasituksessa oleville vaan kovat penkit joissa ei saa kunnon asentoa/levättyä. :mad:
 
Kurja lelluu että meni pieleen :sad001 ei oo kiva tuo olo! Meillä oli ihan huone jossa ois saanut jopa pötkähtää sängylle jos olo vaatii. Mut mä mieluiten istuin siellä odotusaulassa, kun aattelin ilkeästi että se ehkä kuluttais enemmän ku pötköttely. Mulla tulee monesti aamuisin samanlainen olo, yleensä just jos syö jotain maitojuttuja. Ilmeisesti sillon paastoarvon ja tunnin arvon ero niin suuri että tulee se olo. Ja verenpaine romahtaa niin alas ettei pystyssä pysy. Huonosti nukuttu yö aiheuttaa sellasen olon lähes koko päiväksi. Ne onki sitten sohvapäiviä.

Mulla oli entinen terkkari samanlainen ihanuus ku bettiellä! Ois voinu kertoa kaiken ja ois saanu oikeasti tukea oloihin. Nyt tuntuu että ei tuo nykyinen osaa kuunnella niin ku haluaisin ja muutenkin vähän lässyttäjä. Sillä on jotenkin semmonen kuva, että kun jo kolmatta odotan niin mä pärjään ja kaikki on tuttua. Toki joo, mutta tää päänsisäinen väsy ei kyllä tuommosilla käynneillä parane. Jos siihen pääsis tutustuun ja luottaan tässä aikojen saatossa..
 
Mullei onneks tullut sokerirasituksessa muuta kuin kova väsymyspiikki ekan tunnin aikana, ja musta se sitruunalitku oli jopa hyvää! Ainakin superjanoisena, testin jälkeen hulautin alas varmaan litran vettä.

Jälkikäteen vaan ärsytti, että taisin paastota liian pitkään kun olin edellisenä iltana niin väsynyt superaikaisesta aamusta, että menin jo kuuden jälkeen nukkumaan. Nälkäkään ei oikein ollut normaaliin malliin illansuussa. Ja liian pitkä paastohan voi nostaa sokereita, ja nyt kyttään hieman hermostuneena koko ajan soitetaanko neuvolasta vaikka mun riskitekijöiden rd-diagnoosiin kuvittelisi olevan aika minimissä.
 
Ai nykyään saa sitruunaakin? :eek: miks mä saan aina vaan vadelmaa, joka oksettaa jo valmiiksi. Se haju lyö jonku lukon mun päähän ja meni viimeks hetki ennen ku sain sen alas ja meinas tulla samaa tietä takas ylös..no, senpä näkee sit parin viikon päästä mitä saa. Pitäsköhän taas käydä mäkkärissä iltapalalla ja nukkua superunet niinku ennen ekaa rasitusta, kun oli niin hyvät arvot :wink
 
Se litku vaihtelee labrasta ja ajankohdasta riippuen. Niin mulle sanottiin edellisessä raskaudessa. Mä siis olin esikoista odottaessa joutunut juomaan sellaista inkiväärin makuista litkua jota juotiinkin paljon enemmän ja parissa erässä ja kysyin et ei kai ole samaa. Esikoisen raskaudesta oli toki yli 10v aikaakin, mutta labra kertoi et makuja on pari erilaista, määrät kaikissa nykyään ne samat mitä vadelman makuisessa.
 
Joo mullekkin sanottiin että riippuu labrasta mitä makua niillä on... mäkin pelkäsin alkuun sen juontia kun kymmenen vuotta sitten esikoisen aikaan oli semmosta makeeta lämmintä sokerivettä jota piti juoda varmaan 4dl!!! Yök oksensin sen ulos ja sillä ajatuksella lähdin että en selviä tästäkään rasituksesta mutta se vadelma oli ihan ok kylmänä!
 
Helsingissä tosiaan käyn neuvolassa ja arvot otetaan kaikki itse ennen hoitajan tapaamista. Hoitaja sitten vaan tarkastaa arvot ja kysyy, onko mieleen noussut kysymyksiä. Viimeksi kertoi kuitenkin hieman raskausmyrkytyksestä, mutta ei kyllä oikeastaan mitään, mitä en olisi jo aiemmin itsenäisesti lukenut.

Lääkärikäynnit (siis sen yhden tähän mennessä käydyn perusteella) ovat vähän mukavampia, sillä ainakin viime kerralla lääkäri yllättäen myös ultrasi. Laite oli vanha ja rakeinen, mutta sai meidät silti hyvälle mielelle.

Mulla on myös sokerirasitustesti edessä... Pitäisi saada varattua aika...
 
Voihan pylly! Kävin siellä kela neuvola käynnillä ja kuulin että mun neuvolatäti jää pois vuodeks vuoden vaihteessa. Eli saan jonku ihan uuden ja oudon. Tuo on ollu mulla jo esikoisen odotuksesta saakka. No mutta minkäs teet.

Sain kuitenkin raskaustodistuksen ja tänään laitoin kelaan hakemukset. Mun mielestä se oli helpompaa kun tuosta esikoisesta. Kävi paljon nopeammin. Huomenna pitäis varmaan soitella vielä työnantajalle. Mihin muuten pitäis toimittaa tuo alkuperäinen raskaustodistus? Haluaako palkkuri sen vai kela vai ei kukaan? Kun kelaan laitoin vaan valokuvan tosta lappusesta.

Ens viikolla uudemman kerran sokerirasitus vaikka ei kyllä inspaa yhtään. Neuvolassa sf mitta 32 :O aika kauhistuttava mitta näin 24+0 viikolla mutta neuvolatäti lohdutteli että ei se vauvan kokoa kerro. Niin ja sain muuten sinne pelkopolillekin lähetteen. Kai sieltä aika nopsaan pitäis kutsua tulla.
 
Lara88, mulla tänään mulla sf-mitta 30 cm viikolla 26. Menen käyrien yläpuolella, kun ylipainoa ennen raskautta. Nyt raskausaika paino -1, 8 kg. Neuvolatäti ei ollut huolissaan mun mahan koosta, kun se ei kerro vauvan koosta. Saan kuitenkin raskausdiabeteksen takia viikolle 37 ajan äitiyspoliklinikalle, jossa tutkitaan vauvan koko ja mietitään synnytystapaa.
 
Lara, Se alkuperäinen töihin ainakin näytille. Kelalle riittää sähköinen liite.
 
Soittelinkin töihin ja vaikka viimeks sano pomo että se ei tarvii sitä todistusta niin nyt sanokin että tarvii. Ja viimeks myös sano että ite hoidan palkkurin kanssa noi asiat niin nyt sano että se hoitaa. Laittaa paperit palkkuriin ja sieltä menee kelalle. No eiköhän nuo hommat joidu vaikka päättämättömyys meinaskin iskee sille.
 
Mä kävin maanantaina neuvolassa ja peruskäynti muuttui hiukan... Pissasta tosiaan löytyi sokereita (saattoi johtua aamupalasta) ja hemoglobiini ei ollut noussut rautalisästä huolimatta. Rautaa siis tuplasti lisää ja tänään kävin aamulla sokerirasituksessa. Ylimakeeta sitruunamehua oli taysissa, mutta alas meni nopsaan. Oli kyllä niin nälkä jo siinä vaiheessa, että olisin voinu hörpätä yhden ylimääräisen kupillisen sitä litkua. :D Muuten neuvolakäynnillä oli kaikki hyvin, pikkumies jumppasi minkä ehti ja sydänääniäkin terkka kuunteli vain hetken. Vaikka terkka sekä labratäti sanoivat että omakanta järjestelmässä pitäisi näkyä jo tänään vastaukset tuosta rasituksesta, niin ei mulla näy. Nyt sit iskee tietysti se olo, että jos ei kaikki ookaan ihan selvää ja radi diagnoosi isketään. Odottavan aika on niiiiiiin pitkä!
 
Noniin nyt tuli ekat tykkäänkö herkutella kysymykset kun painoa tullut 10 kg. Tuntuu ikävältä kun yrittää muutenkin liikkua joka päivä ja syödä terveellisesti. :sad001 Taidan alkaa oikeasti mässäilemään.. no ei vaan. :hilarious: Muuten kaikki oli hyvin neuvolassa.
 
Takaisin
Top