Neuvola- ja ultrajuttuja

Rakenneultra täälläkin takana, ja kaikki kunnossa. Siellä se vauvanalku kovasti potkiskeli ja maiskutteli suutaan <3 Nyt on sellainen olo, ettei malttaisi odottaa että pääsee tapaamaan tyypin livenä :)

Raskaustodistuksen saan vasta viikon päästä, ja sitten alkaa se Kela-sota niiden 6kk tulojen selvitysten kanssa. Tsemppiä sulle Ilona88 noiden kanssa, kuulostaa vähän monimutkaisemmalta kuin mulla! Mutta itsestäkin tuntuu monimutkaselta homma vaikka oonkin ihan säännöllisen kuukausipalkan kanssa. Ja apua, toivottavasti mulla on kaikki palkkakuitit edelleen tallella! Siivousinnoissani saatan välillä ihan ajattelematta heitellä papereita roskiin.

Sen palkkalomakkeen voi käskee työnantajanki täyttää ja lähettää... Mää ainaki ilmotan palkanlaskentaan että täyttää sen oliko y17 lomakkeen ja laittaa kelaan ni ei tartte niitä ite miettiä. Pääsee paljon helpommalla. :)

Tänään käyty neuvolassa :) kaikki oli hyvin ja normaalisti kasvaa ja kelan paperit pääsee täyttämään. :)

Mäkin kävin tänään neuvolassa hakemassa todistuksen kelaa varten. Kaikki oli muuten ok, mutta HB pudonnut ad 119. Täytyy yrittää saada ruoasta nyt tehostetusti rautaa jos sillä välttäisi rautakuurin.

Huomiselle sain ajan neuvolalääkärille mun ennenaikaisten supistusten vuoksi. Saa kurkata kohdunsuun tilanteen ja voidaan pohtia onko tarpeen jäädä saikulle tilannetta rauhoittamaan vai seurataanko vaan tilannetta. Mulla siis tulee säännöllisiä ja kivuliaita supistuksia noin tunnin ajan 1-2 kertaa illan/yön aikana työtahdista riippuen 3-5 päivänä viikossa. Ja työtahtiin en itse pysty sairaanhoitajana juurikaan vaikuttamaan.

Meilläkin kela-neuvola oli eilen. Että mä en yhtään tykkää täyttää lomakkeita. :p
Vauvalla kaikki hyvin. Äipällä laskenut verenpaine 106/63. Ei ainakaan liian korkea! Hb laskenut 10yksikköä vaikka syön äitiysvitiineja joissa rautaa. Onneksi on ihan hyvin rajoissa. Aina ollut vaan melko korkea, joten itseä vähän huolettaa.
Sf-mitta 22. Käyrällä mennään, vaikkakin yläkäyrällä. Melko iso tämä mun maha yhtäkkiä onkin. Sydänäänten kuuntelu oli haastavaa kun poitsu potki koko ajan.. :D siitä tulee varmaan ninja.. :D
Etuseinäistukasta huolimatta liikkeitä tuntee jo ihan kokoajan mikä on mahtavaa.
Harkkasupistuksia tulee päivittäin muutamia, mutta kuulemma vasta jos ne muuttuvat kivuliaiksi kannattaa huolestua.
Ei vieläkään puhetta sokerirasituksesta. Aikaisemmin ollut puhetta, että sellaiseen pitäisi jossain vaiheessa mennä.. Viikkoja tänään 23+0.

Mä kävin tänään neuvolassa. Paino oli noussut edellisestä käynnistä tasan 2kg ja kuulemma sievästi nousee. Raskaustodistuksen sain ja pitäs alkaa hakemusta laittaa kelalle. Sydänäänet kuulu hyvin ja tyttö oli ihan kummissaan et mitä sieltä kuuluu. :D oli siis lapset mukana siellä. Jotenki en osaa luottaa siihen neuvolantätiin, on vähän lässyttäjä (vanhempi nainen) ja kertoilee aina omista lasten-/sukulaisten lapsista juttuja ym. Vähän semmoinen hassu täti. Mut on mulla onneksi ystäviä, joille purkaa väsymystä ja muuta kurjuutta jos sattuu olemaan.:) sokerirasitus uusinta ens kuun viimenen päivä..en taho :( mut kai se on pakko..

Onko muilla ollut jo toista lääkäriä? Ihan kuin lääkäri olisi sanonut silloin ekalla käynnillä, josta on jo monta viikkoa, että seuraava lääkäri onkin sitten vasta viikolla 36 tai 37. Voiko tämä pitää paikkansa? Asun Helsingissä?

Mulla ei ole ollut vielä ensimmäistäkään lääkäriä ja viikkoja nyt 27+5...

Toiveissa, Tampereella on ainakin niin, että eka lääkäri on joskus rv 15 aikoihin ja seuraava rv 35. Ekassa tarkistetaan ns lähtötilanne ja toisessa tarkistetaan vauvan asento ja tarvittaessa arvioidaan synnytystapaa kokoarvion mukaan jne.

Tarpeen mukaan toki käyntejä tulee enemmänkin. Itse esim olen käynyt jo kaksi ylimääräistä kertaa supistusten vuoksi.

Toiveissa, mulla on tämmönen lappu jonka oon tulostanut Helsingin kaupungin /äitiysneuvolan sivuilta. Ja tosiaan seuraava lääkäri mullaki joskus sielä rv 36 ja Helsingissä minäkin asun.

ImageUploadedByVau Foorumi1444410934.824369.jpg

Kaksi kertaa taitaa nykyään olla se normi.. Ns. Alkuraskauden käynti ja loppuraskauden.. Tarvittaessa enemmän.. en oo itse kokenut noista saavan mitää oikein irti.. Lähinnä se et lääkäri tarkistaa alakerran tilanteen molemmilla kerroilla.. Loppuraskaudessa ottaa sen bakteeriviljelyn jossa tarkistetaan b-streptokokki kantajuus..

Meillä on tällä raskauden aikana käyntejä tällä tavoin.
c330fe6deae25533fa5e5b0a4fb92b45

Mä olin neuvolalääkärillä viikolla 14 ja seuraava lääkäri äitiyspoliklinikalla viikolla 36 raskausdiabeteksen takia. Mukava päästä Tyksiin jo etukäteen ettei vasta synnytyksessä. Odotan kutsua sinne äitiyspoliklinikalle.

Kävin tällä viikolla taas neuvolassa (viikkoja siis silloin koossa 23 ja risat, tänään 24+1). Onko kellään muulla sellaista tunnetta, että neuvolakäynnit tuntuvat aika turhilta? :(

Mulla on kotidoppler, kun aiempi keskenmeno vielä tämän kohdalla stressasi, joten sydänääniäkin pääsen halutessani aina kuuntelemaan. Nyt tosin muru potkii jo niin tuntuvasti, ettei enää ole pitkään aikaan tarvinnut tsekata, että sykkihän se sydän vielä. Valkuaisaine- ja sokeritestitkin tehdään itse, joten niiden, kuten myös verenpaineen, tulokset voisi mielestäni toimittaa vaikka sähköisesti. Erityistä tietoakaan en koe oikeastaan neuvolasta saaneeni, sillä olen lukenut aikalailla kaiken netistä tai lainaamistani kirjoista.

En tiedä, jotenkin vain tuntuu siltä, etten saa neuvolakäynneistä tarpeeksi irti. En edes osaa sanoa, mitä odotan niiltä, mutta tuntuu turhauttavalta ottaa töistä miinustunteja ja tehdä toisena päivänä ylitöitä ihan vaan sen takia, että neuvolatäti haluaa kysyä, oliko mulla jotain kysyttävää. :(

Zawitri, täällä sama homma. Eli itse hoidetaan punnitus, virtsanäytteet ja niiden tsekkaus ja verenpaine jotka itse lisätään äitiyskorttiin. Sen jälkeen on terveydenhoitaja joka katsoo ne mittaukset ja kuuntelee sydänäänet ja se on siinä. Samanlainen oli lääkärintarkastus, ei muuta. Tosin joskus th ottaa hemoglobiinin, mutta meillä ei ole neuvolassa ultraa mikä olisi tooooodella kiva asia... Tosiaan mulla ei oo mitattu vielä ees kohdun kasvujakaan. (25+6)

Mutta täytyy olla tyytyväinen ettei jonkun komplikaation tai riskin vuoksi jouduta seuraamaan tarkasti jotain..
Missäpäin asut kun neuvolakäytännöt on niin erilaisia? Minä pk-seudulla.

Onpas eri käytäntöjä noissa lääkärikäynneissä, mulla on ensimmäinen lääkärikäynti vasta viikolla 29. Toki ultrissa on käyty, mut en tiiä lasketaanko ne lääkärikäynneiks..?

Mulla oli eka lääkärikäynti itseasiassa rv 6+0 silloin tehtiin raskaudenkeston määritys. (Sisätutkimus, ultralaite löytyy hänen huoneestaan) sitten rv 20+0 ja sit onkin hamaassa tulevaisuudessa joskus rv 35-36 seuraava. :)

Täällä ainoastaan pissataan purkkiin ja katotaan itse glukoosi + proteiini.

Verenpaine,paino kattoo neukkutäti (ja hemoglobiini, mut sitäkään ei oo ku 2 kertaa katottu)

Sit lopuksi kuunnellaan aina sydänäänet <3
Täälläkään ei oo vielä katottu sf mittaa..

Rv 24+6 ja näin siis ainaskin Helsingin Malmin neuvolassa.

Rv6+5 oli tosiaan kansaa alkuraskauden kestonmääritys ja sen teki lääkäri.

Kaikki ultrat täällä tekee lääkäri.

Hempan, verenpaineet, paino, pissanäytteet, sf mitan ja sydänäänet katsoo neuvolatäti. Viimeksi tosin opiskelija katsoi nekin. :)

Takaisin