Neuvola- ja ultrajuttuja

Neuvolalääkärillä käyty, teki äkkiä sisätutkimuksen ja sitten ultrattiin pienokaista. Sanoi että näyttäisi pojalta mutta ei osaa täysin varmaksi sanoa, eli keskiviikkoa odotellessa. ;) rakenneultrassa tarkentuu toivonmukaan tuo tieto! <3

Neuvolassa käyty ja kaikki oli kunnossa.... Hemoglobiinikin oli onneks nousussa, mut vastaavasti verenpaineet laskus.... Ja nyt on kelan paperit lähetetty.... ☺

Terkku, voisko olla että jos rh+ äiti odottaa rh- vauvaa, niitä vasta-aineita voisi muodostua? Täytyy kyllä sanoa että mitään oikeaa tietoa tai alan osaamista ei nyt tän arvion takana ole, en tiedä miten nuo veriryhmät määrittyy. Voiko rh-positiivinen äiti odottaa rh-negatiivista, jos vaikka isän veriryhmä on negatiivinen? Kannattaa kysyä neuvolasta, jospa tietäisivät paremmin!

Toivotaan että niitä vasta-aineita ei nyt ala muodostumaan, ja tosiaan, onhan niitäkin erilaisia. Vielä ei ole tietoa tulevan vauvan veriryhmästä. Mutta työkaverikin tsemppasi rh-negatiivisena että on saanut kolme tervettä (positiivista) lasta! Että ei kai tämä vielä maailmanloppu ole :)

Rakenneultrassa on nyt käyty. Hoitaja oli ultraamassa, joten kohdunkaulaa ei katottu. POIKA ei suostunut näyttämään sydämen eteisiä, kun tykkäsi olla polvet rinnassa. Niinpä sitten lääkäri ultraa parin viikon päästä uudelleen, niin saa samalla tarkistaa myös kohdunkaulan.

Vaavi vastasi viikkoja ihan päivälleen ja istukka oli takana, joten kaikki oli enemmän kuin hyvin. Hoitaja sanoi heti, että sydämen eteisten takia ei tarvi huolehtia, koska vaavi huonossa asennossa ja lisäksi pumppu oli juuri mun navan kohdalla, joten näkyvyys oli senkin takia heikko. Myöskin sectio-arpi kuulemma aina heikentää näkyvyyttä.

Voi ku mekin saatais tietää keskiviikkona kumpi tulee :) tekis mieli alkaa kutoa toukkapussia mut en osaa päättää mitä lankoja käytän!

Noista veriryhmävasta-aineista... niistä tärkeimmät ja merkittävimmät on ABO ryhmä ja rhesus ryhmä, mutta myös muita veriryhmävast-aineita on, osa verensiirron kannalta merkittävämpiä ja osa ei. Ja jos niitä todetaan, vasta-aineet tutkitaan ja etsitään veri joka sopii ko. potilaalle jos verensiirto tarvitaan. Jos äidillä on merkittäviä veriryhmävasta-aineita tämä tutkitaan jotta sopiva veri hädän hetkellä löytyy. Eli siis se että jollakulla on (muita) vasta-aineita veressä ei välttämättä liity raskauteen tai aiempiin verensiirtoihin.

Jos rh + äiti odottaa rh- lasta ei tästä koidu ongelmaa, mutta rh- äidin odottaessa rh+ lasta ja erityisesti synnytyksen, keskenmenon tai abortin yhteydessä sikiön punasoluja pääsee äidin vereen, jossa ne aiheuttavat vasta-ainetuotannon rh+tekijää vastaan.

Ensimmäinen raskaus sujuu usein ongelmitta, mutta myöhemmissä raskauksissa vasta-aineita tulee enemmän ja ne kulkeutuvat istukan kautta sikiöön ja aiheuttavat sikiön punasolujen tuhoutumista. Jos Rh- äiti, saa Rh+ lapsen annetaan anti-D-immunoglubuliini-pistos kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.

Jotain tuollaista olinkin jo lukenut, mutta selvensi silti asiaa! Kiitos :)

Meidän äiti on rh- ja me kaikki lapset ollaan plussia :) on siis tuon pistoksen joka kerta saanut. Pikkuveljien välissä ei ollut hoksannut ottaa kun kaksi keskenmenoa siinä. Tai toinen oli kerinnyt hieman pidemmälle niin ois vissiin tarvinnut sen. Mutta ilmeisesti ei ollu vahinkoa tapahtunut :)

Thilda minä olen rh- ja esikoinen on taas rh+ ja sain synnytyksen jälkeen sen piikin mut nyt on niin et mulla on tiistaina verikokeet josta selvittävät sikiön veriryhmän ja jos tää tulevakin on rh+ niin saan seuraavalla neuvola käynillä ekan piikin :) eli niitä tulee nykysin kaksi. Näin ainakin meidän neuvola täti selitti.

Höh :( eilen supisteli niin paljon että oli pakko mennä lääkäriin ja siellähän ne totesi että on virtsatietulehdus :/ joten nyt antibiootteja ja sänkylepoa että supistelut loppuisi!

Ja tänään oli rakenneultra nro 3! Ensimmäisessä ja tokassa tänä tyttö ei halunnut näyttää niitä kolme suonta mitkä ne tarkistaa sydämmestä, mutta tänään ne onneksi sai viimeinkin sen kuvan siitä :) ja samalla lääkäri tarkasti että kohdunkaula on kiinni ja että se ei ole lyhentynyt :) ja yllätyksenä saatiin 3D kuva meidän pienokaisesta <3

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1441985911.540984.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1441985911.540984.jpg
    110.4 KB · Katsottu: 74
Meillä oli rakenneultrassa istukan valtimoiden virtauksissa jotain, mikä pitää kuulemma käydä kuukauden kuluttua tarkistuttamassa uudelleen (bilateral notching of uterine arteries...?) :wideyed: Ultraaja sanoi, että tuo on nyt vielä rv 22 ihan ok, mutta sen pitäisi mielellään hävitä rv 26 mennessä, mutta en saanut oikein kunnon käsitystä siitä, onko kyseessä jokin ihan normaali (tai ei harvinainen) ja suhteellisen harmiton juttu, vai pitäisikö asiasta huolestua. Onko muilla ollut tällaista, ja tiedättekö voiko mitenkään itse vaikuttaa siihen, että se korjaantuisi?

Varasin ensi viikolle ajan toiseen sokerirasitukseen ja samalla tsekataan noita veriryhmävasta-aineita. Itse olen siis B- ja mies on O+, niin nyt jännätään kumpaan poika tulee rheesus-arvoiltaan.

Minulla oli lähinnä omituinen neuvolakäynti tänään. Viimeksi käydessä hoitaja varasi neuvola-ajan yhteyteen ylimääräisen lääkärikäynnin johtuen noista miun supistuksista ja selkäkivuista. Painotti vielä, että kyseessä on ihan normaali neuvolakäynti, joten esim. purkkiin pitää käydä pissimässä ennen varsinaista vastaanottoa. No ei tuo neuvolakäyntiä ollut nähnytkään. Lääkäri tsekkasi etteivät paikat ole auenneet, otti SF-mitan ja kuunteli vauvan sydänäänet, kirjoitti lähetteen pelkopolille ja siinä se lääkäriosuus.

Paikalla ollut hoitaja oli aivan tuntematon ja jokseenkin pihalla koko tilanteesta. Seisoi vain nurkassa koko ajan hiljaa. Kysyessäni, että mites tuo antamani näyte, niin meni sentään sen tsekkaammaan. Sokerit olivat kohdillaan, mutta protskuissa oli jotain lievää häikkää. Minähän säikähdin, mutta kuulemma voi olla jotain lievää virtsatieinfektiota. Kerroin, että viikko sitten kiikutin siihen liittyvän näytteen labraan, "ai. No ei siinä näyttäs olevan mitään infektiota". Tämän jälkeen kehotti vain varaamaan neuvola-ajan reilun kolmen viikon päähän ja passitti minut matkoihini.

Autossa vasta tajusin, että eihän minulta mitattu verenpaineita tai tsekattu painoakaan. Tuo vaa'an välttäminen ei juuri harmita, mutta eikö ne paineet olisi ollut ihan hyvä tsekata? Etenkin jos näytteessä on viittausta tuonne protskupuolelle? Voi olla, että on taas jotain omia kuvitelmia, mutta jotenkin yhdistän valkuaisaineet ja verenpaineen raskausmyrkytykseen.

Pitänee käydä tällä viikolla mittailemassa porukoilla tilannetta. Mutta vähän jäi epävarma fiilis tästä aamusta. Onkohan paha jos yritän saada seuraavan neuvola-ajan jo parin viikon päähän? o_O

Protskua voi olla pissassakin vaan jos esim oot liikkunut ennen näytteen antamista.

Valitettavasti pissan protskut ja kohonnut verenpaine on oireena raskausmyrkytyksestä, tosin pissaan tulee helposti protskut plussalla esim. jos vaikka on kohtuulisen reilua valkovuotoakin tai iholta pääsee epäpuhtauksia mukaan. Jos vaan on mahdollista mitata paineet kotona/vanhemmilla/ystävällä tms. niin ei kai siitä mitään haittaakaan ole.

Mulla on tänään vihdoin tää kelaneuvola :) pääsen laittaa paperit kuntoon! Vitsi noit äippäpoli käyntejä on ollu niin paljon et varmaan pari kk on mennyt siitä ku viimeks kävin neuvolassa! Eli kiva mennä sinne :)

Oma ihana neuvolan täti soitti tänään perään, ihmetteli kun ei eilen oltu varattu minulle seuraavaa aikaa. Kyseli voinnit, antoi neuvoja liittyen liitoskipuihin ja kävi läpi muutkin itselle avoimeksi jääneet asiat. Tuli hyvä mieli. :happy:

Onko muuten jollain muulla niin kovat liitoskivut, että ei pysty töissä käymään? Sain eilen neuvola lääkäriltä kuukauden sairasloman, kun on niin valtavat kivut koko ajan. Eikä tähän kipuun auta lääkkeet.

Onko muuten jollain muulla niin kovat liitoskivut, että ei pysty töissä käymään? Sain eilen neuvola lääkäriltä kuukauden sairasloman, kun on niin valtavat kivut koko ajan. Eikä tähän kipuun auta lääkkeet.

En tiedä ovatko nämä niitä liitoskipuja, mutta nivuset ovat kohta pari viikkoa huutaneet tuskaa aina kun olen vähän pidempään istunut paikallani. En meinaa päästä ylös ja kollegani jo taitavat vähän pelätä minua, kun välillä ärräpäät lentävät ja välillä on työpöytään nojailtava itkua pidätellen ennen kuin pääsen liikkeelle. En vielä ole suostunut sairaslomalle, mutta jos nämä vielä tästä pahenevat niin pakko kai luovuttaa.

Työsuojeluvaltuutettu tuli tänään aamulla erikseen juttelemaan, että minun pitäisi ymmärtää hakeutua sairaslomalle paljon helpommin kuin tavallisesti. Onkohan joku käynyt erikseen sille juttelemassa allekirjoittaneen tilanteesta vai onko hän itse noteerannut tästä huoneesta kuuluvan ähinän ja ölinän? :grin

Viime yönä heräilin ensimmäisen kerran siihen, että kyljen vaihtaminen tuntui nivusissa pahalta.

Voi kuulostaa niin hurjilta noi kivut! Mulla oli muutaman päivän ajan vaan kasvukipuja ja kuulemma juurikin niitä liitoskipuja kun tuntu, että joku sukkapuikolla tökki tonne sisuksiin, mutta ne meni ohi *kopkop*.. Oon myös samanlainen sissi, että töissä "pitää" kärvistellä loppuun asti, mutta noi teidän vaivat kuulostaa siltä, että olis varmaan ihan hyvä tosiaan olla kotona ja levätä. Mitään sulkiahan siitä ei hattuunsa saa, että kipeänä töissä äheltää menemään :( Ja ihanaa Bimbelibom kun teidän työsuojeluvaltuutettu on tullut erityisesti sulle siitä mainitsemaan.. :)

Takaisin