Neuvola- ja ultrajuttuja

Meil oli torstaina neuvola. Sain sen raskaustodisteuksen, mutta vasta 28.8. saan sillä avustukset ja päivärähat hakea. Hb oli tippunu entisestään ja näytti 113, saman verran oli viimeks ku lähin laitokselle. Joten nyt pon pakko pitää tiukka rautakuuri ja kiskottava c-vitamiinia et se rauta imeytyis paremmin. Veren paineet oli vähän noussu viime kerrasta ja nyt ne oli 100/70 (jos oikein muistan). Painoa on tullu lähtöpainoon 2,7kg ja edelliseen neuvolaan nähden reilu 400g/viikko. Ite oisin toivonu et ois näyttäny vähemmän kun en haluis et se hirveesti nousee. Siihen tietty vaikuttais ihan vaan omat päätökset suurimmalta osin, ku vaa sais itsekuria.

Niin ja pitääpä lisätä, että sf-mitta oli 21cm eli toistaseks yläkäyrän yläpuolella jos oikein katoin :D Sokerirasitukseen pitäisi mennä ennen seuraavaa neuvolaa joka on 29.9. Samal on neuvolalääkäri :) Nyt viikkoja on 21+1.

Mulla oli esikoisen raskauden sf-mitta aika pitkään yläkäyrän yläpuolella, kunnes loppuraskaudesta ei sit enää masu kasvanut ja sitä myötä "pääsin" keskikäyrälle :D. Mulla mitataan sf-mitta nyt ekan kerran vasta 1.9. Ja vatsa on siis jäätävän kokoinen - eli varmaan käy samoin ja taas kummastellaan valtavaa vatsaa ;). Tänään siis 20+4.

Nyt kyllä nyppii tämä "varmuuden vuoksi" ajattelu ja kovaa. Meillä täällä ei radista tule käytännössä mitään muuta seurausta kuin kotimittaukset, mikäli arvot on niissä kohdillaan. Mulle on sokerirasitus ihan yhtä painajaista, menee 2 päivää oksentaessa sen jälkeen, niin kun ehdotin, että jos mä mittaisin niitä arvoja kotona, kuten tein ekan raskauden radi-diagnoosin jälkeen (kertaakaan arvoissa ei mitään häikkää ja ravasin äitipolilla kun oli niin pieni vauva), tuli lääkäriltä vastaus, että kyllä se on ihan pakollinen. VARMUUDEN VUOKSI! Vaikka tuokin osasi sanoa, että mikäli kotimittauksissa ei ole mitään häikkää, niin yhtään mitään ei asialle tehdä. Miksi rääkätä ihmistä sen vuoksi, että se jatkaa tekemistä kuten ennenkin? Ei mene mun järkeen sitten millään... Anteeksi avautuminen, ottaa vaan niin kupoliin!

Rakenneultrassa käyty! Pojalla kaikki hyvin!
Kätilö kysyi halutaanko me tietää sukupuoli ja kun vastattiin kyllä niin sanoi, että olisihan tuon pian jo arvannut itsekin kun halusi näyttää sen niin selvästi.. :D
Kasvanut niinkuin pitääkin! Viikkoja vastaa, eli 19+6. Etuseinäistukka niinkuin arvelinkin koska liikkeitä en juurikaan tunne vielä. Huh, ajattelin jo, että jotain on vialla. Onneksi kaikki niinkuin pitääkin, vilkasliikkeinen poika meillä. :)
ImageUploadedByVau Foorumi1441111968.164304.jpg

Soffi85, ei ne sinua pakota, jos et suostu. Yksi ystävä kieltäytyi sokerirasituksesta, kun tulee siitä aina niin kipeäksi.

Juu ei ketään voi pakottaa tuohon kyllä. Jos voisi niin ennemmin pakkohoitokeinot käytettäisiin raskauden aikana alkoholia juoviin/huumeiden käyttäjiin jne.

Itse neuvolantäti olikin kyllä sitä mieltä, että eiköhän mahdolliset ongelmat kotimittauksillakin saada havaittua, että voisi mennä rasitukseen vasta sitten jos niissä ilmenee jotain. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, että rasitus on tehtävä, vaikka siitä sinällään ei muuta iloa luultavasti saisi. Mä kyllä vakavasti harkitsen jättäväni toisen rasituksen väliin, joutu viimeksikin mun äiti tulla pariksi päiväksi esikoista hoitamaan kun itse vaan oksensin tai nukuin pahaa oloa pois...

Mulla kun tosiaan edellisessä raskaudessa pomppasi viimeinen arvo rasituksessa edellisen illan ruokavalion takia. Kukaan ei maininnut, että hedelmäsalaattia, eikä varsinkaan viinirypäleitä kannata syödä iltapalaksi... Kotimittauksissa ei silloin, eikä nytkään ole ollut mitään ongelmaa. Silloinen terkkakin sanoi mulle parin kuukauden mittailujen jälkeen, että ei kannata pistellä kuin kerran viikkoon ja koska vauva on niin pieni, niin ei kannata olla niin tarkka radi-ruokavalionkaan kanssa. Kaloreiden ja hiilareiden laskennan jätin pois kokonaan, eikä vaikuttanut sokruihin millään tavalla.

Täällä rakenneultrassa käyty ja poikaa kätilö lupasi (ja mitä itse osasin katsoa) :Heartblue Painoarvio 420g ja vastasi 21+3 eli päivällä etuajassa kuten ekassakin ultrassa :) Kaverilla kaikki hyvin ja esikoinenkin pääsi näkemään paikan päällä kuvaa ruudulta tulevasta tappelukaveristaan :)

Onko kellään muulla veriryhmä rh-negatiivinen? Itse sain tietää tästä negatiivisesta merkistä ja koko veriryhmästäni vasta neuvolassa. Kuulemma voi potentiaalisesti muodostaa riskin vauvalle, jos vauvan veriryhmä sattuu olemaan positiivinen ja alan tuottaa vasta-aineita sille. Kuulemma kuitenkin tosi harvinaista, ja riskit on suuremmat tokan raskauden aikaan (nyt ensimmäinen menossa). Nyt ei kuitenkaan muuta tästä seuraa kuin lisää verikokeita. Ne kammottaa mua, koska edellinen verikoe aiheutti mulle samankaltasen reaktion kuin sokerirasitus Soffi85:lle: ensin pyörtyminen, sitten järjetön migreeni ja oksentaminen kahden päivän ajan. Oon ennen raskauttakin voinut huonosti verikokeen jälkeen mutta en ihan noin huonosti :( Mutta kyllä mä silti ihan mielelläni meen niihin kokeisiin, että saadaan tietää, onko vasta-aineita alkanut muodostumaan, Kuitenkin inhottaa ajatus jos taas tulee niin huono olo!

Thank god en ainakaan vielä ole joutunut niihin sokerirasituksiin, jos pelkkä verikoekin oli noin rankka. Tsemppiä teille jotka niihin joudutte!

Vuanne, mulla on veriryhmä rh-positiivinen, mutta silti alkuraskauden veriseulassa löytyi joku vasta-aine. En tiedä, miten se on mahdollista ja liittyykö vauvaan vai ei, mutta neuvolassa rauhoitteli ja sanoi, että ei ole mitään syytä paniikkiin. Parin viikon päästä uudet verikokeet ja katsotaan, onko tilanne muuttunut. Ilmeisesti noissa vasta-aineissakin on vaarallisempia ja ei niin vaarallisia, mutta vaikka joku löytyisikin niin nykyään niihin osataan kyllä reagoida aika hyvin.

Mulla on rh-positiivinen, mutta koska sain edellisessä synnytyksessä niin paljon verta (neljä pussia punasoluja ja kaksi pussia valkosoluja), niin mun pitää kuulemma kanssa loppuraskaudesta käydä noissa seuloissa uudestaan kun kuulemma luovutettu veri saattaa teettää raskausaikana noita vasta-ainemuutoksia :O. Jännä nähä miten sen kanssa käy :D

Mulla on rh-negatiivinen ja molemmat aiemmat lapset myös rh-negatiivisiä toisen lapsen alkuraskauden verikokeessa näkyi vasta-aineita, kun sitä ennen oli se keskenmeno ja sillon piti se injektio pistää, kun oli kuitenkin niin pitkällä. Myöhemmin niitä vasta-aineita ei enää näkynyt. Eikä tainnu olla nyttenkään.

Kaveri rh- ja eka vauva oli rh+. Heillä vaikutti lopulta vauvan anemisoitumiseen ja pieni sai hieman verta heti syntymän jälkeen ja muutaman viikon myöhemmin. Nyt toisessa raskaudessa odottaa rh- vauvaa.

Mä en oikeasti ymmärrä, miten mulla voi olla jotain vasta-aineita, jos veriryhmä on +, tämä on eka raskaus enkä ole koskaan saanut verensiirtoa. Nyt jännittää, miten käy vauvan vakuutuksen, kun tietysti tuokin piti siihen selvitykseen ilmoittaa.

Takaisin