Neuvola- ja ultrajuttuja

Meillä oli toissapäivänä nt-ultra ja siellä se pyöriskeli huimaa vauhtia, meidän pikkuinen. Tai ei mikään kovin pikkuinen enää. Laskettu aika aikaistui 10 päivällä! Yhtäkkiä siirryttiinkin 12+3 viikoilta 14+0. Koko oli 7,8mm. Niskaturvotus oli hyvä, en muista lukua kun olin ihan hämmennyksissä kun pikkunen vilkutti meille ja sen jälkeen multa katosi kaikki järkevä ajattelu.
Mahalaukku näkyi, oli niellyt lapsivettä. Munuaiset näkyi, aivot ja selkäranka oli hyvin kehittyneet. Ja voi elämä miten suloinen se otus oli! Syke 158, senkin kuuleminen sai mut johonkin ihme äiti-euforiaan. Tämä siis ensimmäinen ultra mulle joten olihan se aika ihmeellistä.

Ni sitten kun selvisi tämä yllättävä kehitys niin eipä sitten enää yhdistelmäseula onnistukaan. Oli päivällä yli ilmeisesti. Kätilö sen sitten perui ja piti neuvolaan soitella, että saisi ajan uusiin labroihin. Senkin kanssa oli jotain säätöä ja soiteltiin neuvolatädin kanssa ees taas pari kertaa. Onnistui kuitenkin. Siitä sitten tunnin verran eteenpäin niin kätilö Jorvista soitteli, että labran kanssa oli puhunut ja kyllä ne testit onnistuu niistä näytteistä. Huh. Labrassa laskevat viikot eri tavalla tai jotain vastaavaa. :D vastaus tulee korjeitse kotiin. Sitä odotellessa. Jännättää.
Mutta olipa helpotus, mä en neuloja enää pelkää, nuorena pelkäsin pahasti, mutta enpä mä niistä nyt niin pidäkään.

Seuraava neuvola vasta 6.8. Toinen siis. Olisin saanut halutessani aikaistaa sitä, mutta en kokenut siihen mitään tarvetta kun voin itse niin hyvin ja nyt on todistusaineistoa, että meillä on oileasti vauvakin tulossa.

Onko muuten muut huomannut samaa, vai olenko ainoa, kun mua se ultraaminen, vatsan päältä, sattui vähän. Samalla tavalla kuin kuukautiskivut, mutta lievänä?

View attachment 17775

Siinä meidän pikku Skeletor! ( aukoi suutaan niin mulle tuli ihan tuo He-Manin pahis mieleen)

Minua sattui myös kohtuun vatsan päältä ultraaminen. Neuvolassakin sydänäänten kuuntelu tuntui epämiellyttävältä, juuri kuukautiskipujen tyyliseltä tai siltä kun joku just painaisi kohtua. Mutta kyllä sen kestää kun saa pikkusta katsella tai kuunnella :)

Täällä kans nt-ultrassa käyty tiistaina ja pienihän siellä pötkötteli mahallaan, eikä ollut moksiskaan, vaikka sitä tökittiin, ja minä yskin, tyhjensin rakkoa, join ja hypin :laughing002 ultrattiin moneen kertaan alakautta ja mahan päältä tuloksetta. Onneks ei ollut mihinkään kiire, koska ultraaja joutui ottamaan yhden potilaan välissä ja lähetti meidät kävelylle. No sen jälkeen pieni oli onneksi kääntynyt ja saatiin tarvittavat mittaukset suoritettua, mutta hyvin nopeasti hän kääntyi takaisin mahalleen :grin En tiedä tuleeko minuun, koska mä tykkään nukkua ja makoilla mahallaan:) ainakin vielä...

Eilen sain lääkärissä sitten tietää seulojen tuloksia, jotka olivat erinomaiset! Toinen arvo oli jopa pienin mahdollinen, mitä labra pystyy mittaan :happy:

Maanantaina meillä oli vihdoinkin ultra! Pikkuinen köllötteli vähän laiskasti, pikkuisen oikoi käsiä ja pitkiä jalkojaan :D Raukalla on äitinsä nenä, mutta muuten kaikki oli hyvin.

Niskaturvotus 1,2 mm ja pituus vastasi viikkoja 13+4, mikä oli myös ultraajan laskelman mukaan oikein. La siirtyi päivää aikaisemmsksi, nyt siis 28.1. Tämä on kuulemm normaalia, koska tuolla on käytössä eri laskuri kuin neuvolassa.

Seulontatulokset tulevat vasta parin viikon kuluttua, odotus on pitkä...

Ois niin kiva päästä jo itekki ultraan.. Mulla on jo viis viikkoo edellisestä neuvolasta ja kuus viikkoo ultrasta. Tiistaihin on vielä niiiiiin pitkästi.. :D 18+1

Neuvolassa käyty ja paino putoaa hyvää vauhtia alas päin :) -400g 1,5kk aikana, vaikka on herkutellu enemmän kuin laki sallii :D Eka neuvolalääkäri on 18.8 ja seuraava neuvola syyskuun 8. Päivä ehkä muistaakseni. Sokerirasitus vasta rv 28 tiennoilla, kun edellisessäkään raskaudessa ei radia tullu.

Mullakin paino laskenut.. 5 viikossa 1,7 kg. :D ja syöny oon kyllä niinku ennenki. Sydänäänet kuunneltiin tänään ja vähän katseltiin ultralla. :) johan oli muksu kasvanut huimaa vauhtia. Kuun lopussa nlalääkärille ja sitten syyskuussa nlatätille taasen. :)

Mulla oli viime viikolla neuvolassa tullut painoa 200g lisää toukokuun loppuun nähden, mutta nyt taitaa olla paino nousemaan päin. Kasvaa tuo mahakin sellaista vauhtia, ettei ole mikään ihmekään. Ja painaahan kohtu+vauva+istukka+lapsivesi tässä vaiheessa jo jonkin verran.

Maanantaina käyty neuvolalääkärillä. Mies ei tullut mukaan, kun ei siellä sille mitään mielenkiintoista ois ollu ja sano, et ois vaan vaivaannuttavaa nähdä lääkärin sörkkivän mun alapäätä. Ja tuo passas hyvin mulle.
Hemoglobiini oli tullu vähän alaspäin, aiemmin oli 133, nyt 116. 110 alle, jos menee niin sit pitää alkaa lisärautaa syömään. Sydänäänet +150. Painoa mulle tullut +170g/vk raskauden aikana eli ihan normaalitahtia.
Lisäksi sain viimein kuulla seulojen tulokset :) Trisomia 21 oli 1:710 ja trisomia 18 1:100000. PAPP-A arvo 1.11 MoM (mitä se sit tarkoittaakaan, kysyin mutta en enää muista vastausta, mut oli kai ihan ok). Eli seulojen perusteella kaikki hyvin. Kysyin vielä vähän tuosta niskaturvotuksesta et onko tuo 2,6mm ihan ok ja normaali niin lääkäri vaan sanoi, että on normaalin rajoissa. Oli samalääkäri kuin nt-utrassa ja se vähän harmitti. Se kun oli siellä niin vähäpuheinen ja niin oli nytkin. Muuta ei tuolla käynnillä sit ollutkaan.

Minniliini, nyt jo!? Mulla on vielä melkein kolme viikkoa, vaikka la on 3.1. Ei kyllä millään malttaisi odottaa :)

Terkku: joo me mentiin yksityiselle 4D-ultraan (tälläin kaksi km:a saaneena vähän turhan hermoraunio). Otin sen heti tähän kun pystyi (rv 18+0 eteenpäin näkyy kuulemma kaikki rakenteet hyvin jo) ja sit muutaman viikon päästä vielä kunnallisen ru.

Halusin myös käydä ennen töiden aloitusta jos olisikin ollut huonoja uutisia, niin ei olisi töissä tarvinut "peruutella" kertomisiaan.

Neuvolassa käyty tänään, oli mukava sijainen, kun oma th lomalla. Ei millään saanut doplerilla (miten se kirjoitetaan?) sydänääniä kunnolla kuulumaan, kun istukka edessä... No th haki ultran, niin pääsi tirkisteleen pikkuista. Oli vilkasta menoa ja sai jahdata, että saatiin sydänäänet kuulumaan, mut kaikki hienosti, saa vaan nauttia tästä oireettomuudesta. :) Paino oli kilon tippunut kuukaudessa, johtuu varmaan siitä viikon kestäneestä flunssasta, kun ei saattanut paljon mitään syödä, mut ei siitäkään kuulemma kannata olla huolissaan :)

Viikot nyt 18+3 ja ru 1,5 viikon päästä, alkaa pikkuhiljaa jännittään :)

Miten muuten on, jos käy yksityisellä esim. just tuossa rakenneultrassa ennakkoon niin eivät varmaan sitä neuvolakorttia silloin täydennä vai pitääkö nuokin käynnit siihen merkata? :)
Tässä pohdin, että varaisko yksityiselle ultran kolmen viikon päähän, kun tuo 5-6 viikkoa rakenneultraan tuntuu liia pitkältä ajalta... Ja edelleen en uskalla luottaa, et kaikki ois ok, kun sitä turvotusta aiemmin oli niin haluaisin jo aiemmin tietää :)

Mulle kyllä edellisessä raskaudessa kirjoitti lääkäri neuvolakorttiin oman kuittauksensa kun kävin yksityisellä ja oli ne neuvolassakin siitä kiinnostuneita mitä lääkäri siellä sit näki :) yksityiseltä sain käynnistä erillisen kertomuksen, niin näytin sitä vielä neukussa. Mut varmaan käytännöt vaihtelee lääkäreidenkin välillä, että kirjoittavatko mitään :)

Mulla kans lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin kuittauksen. En ajatellut kunnallisessa ru:ssa kyllä mitään sanoa ennen kuin ovat tutkimuksen tehneet. Haluan että lääkäri katsoo yhtä tarkasti kuin katsoisi ilman että olisin yksityisellä käynyt.

Toki ne katsoo kunnallisessa tarkkaan vaikka ois käynyt yksityiselläkin. Joskus voi olla, että yksityiseltä lääkäriltä jää huomaamatta jotain, mikä kunnallisella puolella sitten huomataan (eroa voi olla siksikin, että yksityisellä käydään usein ensin ja kunnallinen on sitten muutaman viikon päästä, jolloin vauva on ehtinyt kasvaa ja poikkeamat on helpompi nähdä). Mulla on eräs ystävä joka kävi Helsingissä eräällä arvostetuimmalla yksityisellä lääkärillä ja tämä yksityinen ei huomannut lapsessa mitään erikoista. Kaksi viikkoa myöhemmin kunnallisessa ru:ssa huomattiin lapsen jalan kehityshäiriö. Toinen jalka ei ollut kehittynyt lainkaan polvilumpion alapuolelta. Tietty tällaisia tapahtuu harvoin, mut varmaankin tosta syystä jokainen ultraaja haluaa tehdä työnsä hyvin eikä sluibaa vaikka vanhemmat ois käyneet yksityisellä :)

Takaisin