Neuvola- ja ultrajuttuja

Tammimamma: Mun mielestä saatu tulos liittyi siihen seerumikokeeseen, joka otettiin multa viikolla 10. Näin mä sen ainakin tulkitsin. Lisäksi ultrassa sanoivat, että niskaturvotus oli todella pieni eli syytä huoleen senkään suhteen ei ole :)

Tossa toisessa ketjussa joku taisi todeta, ettei hirveesti stressiä ota labratuloksista. Mä oon vähän samoilla linjoilla. Jos jotain häikkää labroissa on ollu, neuvolassa ovat soittaneet heti samana päivänä. Kuten kätilökin mulle kertoi, että huonot uutiset kulkee nopeammin (eli soitetaan) kuin hyvät uutiset (tuloksista ilmoitetaan kirjeellä/seuraavassa neuvolassa). Ite oon kyllä ollu todella tyytyväinen neuvolan nopeaan reagointiin asioihin (esim, ku mun sokerit oli hieman koholla). Yleensä kun on tottunut, että kunnallisella puolella kestää ja kestää ja kestää asiat.

Olin tänään neuvolalääkäkärissä. Perusmittaukset tehtiin. Hb tippunut 143-128. Ihan ok. Otettiin sukupuolitautikokeita ja veriryhmä. Paino noussut 4 viikossa 66,8 kilosta 67,8 kiloon. Lääkäri painotti ettei sitten tarvitse kahden edestä syödä ja että sopiva painonnousu koko raskausaikana on 8-12 kg. Vähän iski stressiä siitä ja tuli sellainen olo että joko se nyt on noussut liikaa.. :sour: no ehkä olen vähän herkillä muutenkin. Nopea sisätutkimus tehtiin ja kohtua tunnusteltiin vatsan päältä. Ei viitsinyt kuunnella sydänääniä kun niin huono dopler kuulemma.. perjantaina sitten ultra, jossa vasta sitten tietää oikeasti, että onko siellä ketään. Nyt rv 11+4.

Lelluuu: älä stressaa painonnoususta, - näin alussa se nousee enemmän kun on turvotusta ja kaikkea kropassa. Kyllä se siitä tasoittuu. Minulla tuli ensimmäisessä raskaudessa yli 18kg (ja olen siis pieni ja hoikka muutoin), mutta joakinen kilo lähti pois. Minulle neuvolan täti sanoi silloin hienosti, että kaikki kilot olivat kertyneet vauvaa varten :)

Lelluu, oon samaa mieltä ku tammimamma. Älä stressaa turhaan painonnoususta. Seki on kuitenki yksilöllistä miten kenelläki nousee paino ja mihi vuode aikaa raskauski osuu. Mulla esim osu esikoista odottaessa loppuraskaus kesän kuumimmille helteille, mikä aiheutti hirveesti turvotusta. Paino nousi viikottain aina 1-1,5 kg ja raskauden lopussa painon nousu oli yhteensä reilu 23 kg.

Mulla ei ihan kaikki kilot kadonnu synnytyksen jälkee, mutta ei niitä paljoakaa jääny. Ja huomaa että jos oot aatellu imettää, niin sekin saattaa kuluttaa ylimääräset kilot pois. :)

Täällä kans käyty tänään neuvolassa. hb oli noussut 120-->130. Verenpaineet oli normaalit.. täälläkin paino on noussut, ite kuvittelin että liikaa mut ei, viikkonousu 385g, joka oli oikeinkin normaali.
Älä sää lelluuu ressaa siitä painon noususta, se on alussa aivan normaalia että se nousee hirveetä kyytiä. Kyllä se siitä tasottuu! :)

Mulla on noussut paino kahdessa edellisessä raskaudessa 15-20kg ja imetyksen loputtua on paino ollut raskautta edeltävä tai matalampi. Ja ei tosiaan kannata ottaa stressiä painnonnoususta koska eroon siitä pääsee kyllä, enemmällä tai vähemmällä työmäärällä.

Sainpas paljo tukea täältä. :grin Joo en mä kauaa jaksa tosta ressata toki varmaan kummittelee nyt takaraivossa koko raskauden tuo ettei tarvii kahden edestä syödä. :wacky: Siis mullahan nousi ennen plussaa paino jo pari kiloo ja huijasin vähän neuvolassa ja sanoin sen nousseen painon lähtöpainokseni, koska en halunnut kuulla jo siinä kohtaa kahden edestä syömisestä, kun painonnousu oli täysin itsestä riippumatonta. Eli yhteensä on tullut n. 3 kg. :rolleyes: No kaipa se tästä tasoittuu kun liikkuminen taas alkanut maistua eikä tarvii enää tunnin välein syödä. :grin

Täällä on alkanut loma, joten kahtoo miten täällä kerkee käymään. Nyt oli jo kauheesti keskusteluja tullu.
Mulla on vihdoinki ens torstaina ultra:cool05 Niiiin toivon et ois hyvii uutisii ja näkis kaverin. Mulla ei oo neuvolassa ultrattu eikä kuunneltu sydänääniä ni ei oo kaverista mitään tietoa.

toiset turpoo siitä huolimatta vaikka liikkuvat ja syövät terveellisesti, sille ei vaan voi mitään, tiedän tapauksia että on tullu 20kg painoa kaikesta huolimatta mutta kyllä näilä on sitten myös paino lähtenytkin synnytyksen jälkeen pian pois

Minulla on maha ihan palloksi turvonneena varsinkin iltapäivisin/iltaisin, mutta kun ei ruoka ole nyt oikein pariin kuukauteen maistunut, niin painoa on lähtenyt pari-kolme kiloa. Vaikka urheilukin on jäänyt melkein kokonaan, kun vessanpöntöstä ei ole tehnyt mieli lähteä kovin kauas... Mieluummin ottaisin kyllä pari kiloa ylimääräistä.

Seuraava tarkastus ja ultra ylihuomenna. Jännä nähdä miten tyyppi bilettää :happy090

Mä kävin eilen neuvolassa vihdoinkin ja sydänäänet kuului hyvin :) eli kyllä siellä varmaan jotain on. Ultraan pääsen 20.7. Ei malttais ootella :p
Saa nähdä millon täällä alkaa painoa kertyä. Edellisiltä lapsilta alkanu nousta vasta puolen välin jälkeen kunnolla. Ennen sitä on tullut yleensä joku pari kiloa. Mut ei haittaa mua kun tavote ois max 10 kg nousu. Herkästi sit huomautetaan ku saa taas varmasti radi-diagnoosin. Mulla ois 5vkon päästä sokerirasitus, mut en usko et vielä pystyn siihen mennä kun varmasti tulee ulos se litku. Lopussa sit nii pääsee taas mittaileen. Huoh.

Täälläkin kaikki hyvin masuvaltakunnassa. :) Pieni oli täysin normaali ja eläväinen nt-ultrassa, ja niskaturvotuspoimukin ihan normaali. Viikkoja lähti koon perusteella yksi pois eli nyt 11+6. Niin arvelinkin, sillä ovulaation täytyi olla stressin takia myöhässä. Sen ansiosta tuli meille tämä pieni "puolivahinko", sillä ei nähty miehen kanssa kuin yhtenä viikonloppuna kyseisen kierron aikana.

Mullekin on tullut kuukaudessa tasan saman verran painoa kuin lellulle (66,5->67,5). Onpas tarkkaa neuvoloissa, oon aatellu että toi on todella maltillista siihen nähden, että on pitänyt opetella elämään ihan uudella tavalla toimivan jatkuvasti turvonneen kehon kanssa ja suoriutua töistä ym. kaikkien noiden alkuraskauden olojen kanssa.

Onnitteluja hyvistä uutisista!

Saako udella mikä oli ns. normaali niskaturvotus? Kertoiko jotain raja-arvoja? Kyselen, siksi kun minulle ei täällä ulkomailla sanottu mitään nt tuloksen normaaliudesta tai minkä alle sen pitäisi olla, ja se oli kuitenkin 1,95mm...

Tsemppiä pahoinvoinnista kärsiville, se on täälläkin vielä läsnä. Yök.

Maajo: uskon, että on ihan sama myös täällä. Ihmetytti vain kun ei sanonut tuloksesta mitään :wideyed:

Täällä oli viime viikolla myös nt-ultra, turvotus oli 2mm, joka kuulosti minusta isolta :wideyed: Trisomioissa riskit olivat tosi pienet. Hyvin ammattitaitoinen kätilö, ja sanoi kaiken olevan oikein kunnossa.
Turvotuksen rajaksi sanottiin 3mm, mutta jostai kumman syystä on asia alkanut kummittelemaan :confused:

Nt-ultrassa kaikki hyvin! Pieni oli kiriny kokonsa kiinni ja vastasi nyt viikkoja (päivää yliki) ja laskettu aika siis 7.1.
Muistaakseni sano et turvotus 1,1..muttei tainnu kirjata sitä vihkoon. Istukka vähä kohdunkaulan?eessä, mut sano et yleensä siitä siirtyy ku kohtu kasvaa.

Takaisin