Neuvola- ja ultrajuttuja

Mutta eikö teiltä neulakammoisilta kuitenkin ainakin oteta sukupuolitautitestit ja veriryhmä? Että eikai sitä pistämistä voi välttää vaikkei otettaisikaan sitä niskapoimuverikoetta? Itse menen tiistaina neuvolalääkäriin ja silloin pistellään taas..

Niin, eihän siltä pistämiseltä voi mitenkään välttyä. Ei se tarkoita etteikö pistettäisi vaikka neulakammoinen onkin :)

Labrassa minulle sanottiin että siihen kammoon ei tarvita kun yksi huonosti mennyt pisto, mutta sen poistumiseen noin 10 peräkkäistä mitkä menneet hyvin.. Ja itsellä ainakin lähes joka toinen on huonosti mennyt.

Mä en tiedä kuinka muilta otetaan jos ei seulontoihin suostu, mutta mä menin seulantaan ja vielä kahteen kertaan sokerirasitukseen. Sit ei toivottavasti tarvii hetkeen mennä verikokeisiin..

Tuli tässä mieleeni, että onko muilla sellaista tilannetta, että veriryhmä olisi "poikkeuksellinen" kun mulla todettiin rh- ja joudun verikokeisiin useamman kerran raskauden aikana. Rv:lla 26 katsotaan verikokeiden perusteella saanko rv 28 jonkun lääkeruiskeen. Asiaa ei selitetty sen paremmin kuin että ei mun kannata stressata siitä, on vain varotoimi jos vauvan veriryhmä onkin plussa...(?)

Minullakin on rh - veriryhmä ja silloin kun odotin esikoista ei tarvinnut sen enempää tutkimuksia, vasta kun vauva syntyi niin silloin ne otti napanuorasta verikokeen jotta ne näkisi että onko vauva rh - vai rh+. Hän oli myös rh- joten en tarvinnut saada mitään lääkeruisketta.

Mutta nyt neuvolatäti sanoi että ne pystyy katsomaan etukäteen verikokeesta että onko vauva rh- vai rh+ ja siksi joudun ylimääräiseen verikokeeseen. Jos vauva on rh+ niin silloin pitää saada lääkeruiskeen että oma veri ei ala hylkiä vauvaa.

Kävin tänään verikokeessa nt tutkimuksia varten ja ne pisti minua kolme kertaa ja sitten ne tiputti verta putkiloihin kun ne ei muuten saaneet sitä. Ne otti yhteensä 4 putkiloa vertaa..

Ei tuo rh- ole mitenkään erikoinen, suomalaisista joku vajaa 20%. Tosiaan jos isä on rh+ on mahdollista että myös lapsi on. Ja juurikin seurataan nuita vasta-aineita ettei tule mitään hylkimisiä. Tämä käytäntö on käsittääkseni muuttunut parin vuoden sisällä eli aiemmin seurattiin tarkemmin vasta toisessa raskaudessa.

Nt-ultrassa käyty, kaikki vallan mainiosti, turvotus oli 0.9mm, kokoa 55.8mm ja vastasi 12+1 (vkot menkoista 11+4) ja oikein mukavan vilkasliikkeinen pieni oli, kätilö vaan joutui mua hyppyyttään että saatiin vauvaan liikettä ja kääntyyn oikeaan asentoon, olin varautunut vaginaaliseen ultraukseen mutta tämä kätilö saikin turvotukset mitattua masun päältä.

Mullakin tehtiin koko ultra vatsan päältä :) olin kans varautunut alakautta kun muistelin et esikoinen ois tehty alakautta..

Mulle tehtii alakautta. Mut sen lisäks vilkas vielä vatsan päältäki, sanoi katsovasa kohdun seinämää vielä. Ei perustellu miksi, jäin vähä ihmettelemää sitä ja en jotenki tajunnu kysyä syytä siihen.

Johan tuli aikaisin aika tuonne nt-ultraan. Jotenkin oli sellai fiilis ekasta raskaudesta että aikaa sai odotella. Kuukaus etukäteen. Siis en valita, kun todella hyvä niin ehtii saada esikoisen jollekin hoitoon. Ja siitä seuraavana päivänä mulla onkin eka sokerirasitus. Luulenpa ett paastoarvossa saattaa olla pientä heittoa kun edellinen paastoarvo mikä multa on otettu oli 5.5 ja sen pitäis kai olla 5.3. No mutta en ressaa. Pitäis vaan syödä terveellisemmin, mutta kun tällä hetkellä tuntuu että kaikki oksettaa.

Mä kävin tänään tarkistuttamassa ultrassa tilanteen, kun vuodot taas kiusanneet ja raskausoireet todella vähäisiä. Pelotti ihan hurjan paljon, mutta onneksi turhaan. Pikkuinen vastasi viikkoja, sydän löi ja pieni liikkuikin jo. Tänään siis rv. 9+1. :love017

Mä oon jäänyt täysin koukkuun tuohon itseni ultrailuun, kun asun väliaikaisesti paikassa jossa mulla on vapaa-ajallakin jatkuva vapaa pääsy ultravehkeisiin ja opin kunnolla löytämään sikiön ja sydämen sykkeen. Onnistuu näköjään vaatimattomilla lehmävehkeilläkin, kun vaan vähän harjoittelee ja etsii tarpeeksi syvältä. :joyful: Kaiken maailman suolia ja turvotusta eessä, mitä kaikkea tuolla mahassa oikein möyryääkin... Enivei, aivan ihanaa lopettaa päivä kattelemalla vaavin sätkimisiä ja potkimisia, rentouttaa kummasti mieltä! Pakko varmaan hankkia joku koti-doppler, sillä joku tolkku tähänkin touhuun saisi tulla mutta kun en vaan keksi mikä olisi palkitsevampaa ajanvietettä... Saan niin hirmuiset fiilarit aina kun näen vauvan! Mies sanoi, että muistahan nyt mennä sinne sairaalan ultraan kuitenkin, tuskin pystyt niskaturvotusta mittaamaan. :grin

Mieki pelkään verikokeita. Nt.a varten ku otti verikokeet, oli varmaa joku kesätyöläinen, ku ei osannu ees ettiä sitä lähetettä. Pisti kolme kertaa ja sen käekki oli iha veressä ja kävi niitä aina pesemässä. Sano vikalla että jos nyt ei onnistu, otetaan kämmenselästä. Minusta se taas on iha kauhee vaihtoehto, ja meinasin alkaa itkee :D Onneks sai lopulta kyynärtaipeesta, ja vaa yks putki tarvittii. Neuvolalääkärissä otettii jo aiemmin veriryhmät, hivit ym. Siitä en tienny, joten en ehtiny jännittää.

Esikoisen aikaa pelkäsin jos sairaalassa laitetaa tippa, ku mullei ollu ennen ollu :D Samoin epiduraalin miettiminenki sai kauhistumaan. Onneks en tipan, enkä epiduraalin laitosta muista mitää. Taisin siis olla tarpeeks kipee..

mä taas jännitin ihan turhaan nt-ultran yhteydessä otettavia kokeita kun se labratyttö otti sen niin nätisti etten tuntenu yhtään mitään kun se pisti neulan kyynärvarteen, sanoinkin että otitpa nätisti kokeen =)

Mulla on huomenna aamulla neuvolalääkäri. Ei kyllä kaiheasti huvittaisi mennä sinne toosaa esittelemään, mutta kaipa siihen pitää tässä raskauden aikana tottua. :shifty: Siellä otetaan samalla myös sukupuolitautitestejä ja veriryhmä ja muut perusmittaukset. Minun tuurillani siellä on kesäkandi joka räplää puoli tuntia paikkoja. :smiley-angry017

Ite sain viime viikolla ajan nt-ultraan, 15.7., joten vielä on jännitettävää :) verikokeisiin menen 7.7.

Takaisin