Neuvola- ja ultrajuttuja

Juu eli olet yhdeksännellä viikolla, mutta tuo seula otetaan juurikin 10+0 viikolta eteenpäin. Moni puhuu siitä silloin kymmenentenä viikkona vaikka sehän on jo 11. viikko. Mä tänään tutkin noita seulajuttuja ja täällä Hus-laboratorion ohjeistuksena et verinäyte annetaan viikolla 9+0 - 11+6. Kyll mä ton ymmärtäisin et vielä 11+ viikolla sen voi siis antaa. Tutkin koska mulla oltiin vahingossa laitettu väärä lähete ja jouduin sen menee vielä uusiks antaa ja aloin miettii et ku 10+ viikko loppuu just ja jos tää oliski pidemmällä (mitä neuvola laski, mutta ultran mukaan mentii) niin antaisko sit väärän tuloksen jos viikkoja onki kasassa jo 11+.. Kun täällä vaan sanottiin neuvolasta et kun viikkoja on 10+. En halua mitään turhaa hälytystä siis ja kun nyt menikin tällai viime tippaan :) nooo tuskin se muutama päivä siihen vaikuttaa? Mutta jälleen ihmettelen että HUSin alueella ei ollenkaan tarkasteta tuota laskettua aikaa ultralla epäselvissä tapauksissa. Ihan pelkästään jo tämänkin seulan takia. Mulla edellisessäkin raskaudessa muuttui la kolmella viikolla ja seulahan ois näyttäny ihan väärin jos en ois ar-ultrassa käyny.. :(

Täällä meillä (asun siis ulkomailla) ei näytetä ihan menevän samojen aikataulujen mukaan näissä lääkäri-/neuvolakäynneissä...:wideyed:

Kävin ekan kerran lääkärillä (ja ultrassa) kun luulin omien laskelmieni mukaan olevan menossa rv 8+1, mutta lääkäri arvioi koon perusteella, että viikkoa myöhemmässä ollaan, eli rv 7+1. Ja käski varaamaan seuraavan ajan viiden viikon päähän, eli jonnekin rv 12+? tienoille. (Ja siis viimeisistä menkoista laskuttuna, ilman tuota lääkärin arviota, voisi olla jopa rv 13+?.)

Mitä kaikkea ja millä viikoilla siellä Suomessa tarkistetaan? Tai siis: Missaankohan nyt Suomen käytäntöjen mukaan jotain oleellista, kun tuo seuraava aika on vasta noinkin myöhään?

Mä kävin neuvolalääkärillä 1.6 kun ei tiedetty millä viikolla oon raskaana, (tehtiin ultra alakautta) nyt on selvyyttä siitäkin ja sillon varasin ensimäinen neuvola ajan joka on mulla torstaina 18.6 ja jatkosta en tiedä miten menee. :o olis kiva jos pian olisi taas joku ultra että pääsis tota näkee onko kaveri matkassa mukana ja että onhan kaikki Ok. Nyt on rv 8+0

Emmi: Suomessa kuuluu kaksi tarkastusta jokaiselle odottajalle eli np-ultra+seerumiseula rv 9-13 ja rakenneultra rv18-22, neuvolakäyntejä on 12-15 raskauden aikana ja neuvolalääkärikäyntejä yleensä 2, neuvolassa yleensä tarkistetaan paino, verenpaineet, kohdunpohjan korkeus ja sikiön syke (paitsi ensimmäisessä neuvolassa verikokeet ja pissanäyte), käyntejä lisätään jos on tarvetta lisäkäynneille. Kuten on huomattu eri kuntien välilä on eroaviasuuksia käyntien määrässä, ja joissain neuvoloissa on oma ultra käytettävissä terkkareilla.

Heh heh, tää mun paikasta toiseen pomppiva reppureissuelämä neuvoloineen alkaa mennä huumorin puolelle, ei tämmöstä voi olla. :D Kävin ekan neuvolan virallisessa kotikunnassani, verinäytteen annoin tämänhetkisessä työpaikkakunnassani, ekaan ultraan ultraan ajelen 300 km seuraavasta työpaikkakunnastani (joo-o, se on "vähän" periferiassa...). Sitten on kesäksi vielä yksi työ/asuinpaikkakunta, ja maaseutumatkailun lomassa elokuun alusta lukien muutan virallisen kotopaikkani toiseen kaupunkiin oman asunnon myötä.

Kukaan ei millään haluais tehdä mulle laajaa neuvolakäyntiä/terveystarkastusta, kun "se olis niin hyvä hoitaa siellä omassa neuvolassa". Oma neuvola?? :laughing002 Onneks mieli ei oo enää niin syvissä vesissä kuin viime viikolla, niin ei jaksa näistä enää ahdistua.

Emmmmi, Se niskaturvotusultra on siis se ensimmäinen ultra joka täällä tehdään ja voidaan tehdä rv 13+6 asti. Ja tuota edeltäen (tai joskus ultrakäynnin kanssa samaan aikaan) otetaan verikoe ja näiden yhteistuloksista lasketaan riskiluku. Mulla esim on tuo nt-ultra neuvolan laskelmien mukaan rv 13+ jotakin ja mun oman tietoni mukaan rv 12+ jotain. Tarkoituksella siis varattiin noin myöhäiseen ajankohtaan neuvolan laskelmien mukaan, koska tiedän ettei kierto olisi ollut 28 päivää (tiedän koska oli ovulaatio ja tiedän myös ainoan tuohon ovulaatioon vaikuttavan yhdyntäkerran olleen pari päivää aiemmin ja tuon oviksen mukaan kierto olisi ollut 34 päivää). Näin varmistetaan se ettei tuo nt-ultra ole liian aikaisin "jos vaikka minä olenkin oikeassa kiertoni suhteen" ;)

Mulla nt-ultra on neuvolan laskujen mukaan 13+0. Varatessani ajan sanoin että oikeasti on reilu viikko vähemmän joten antoi tuon myöhemmän ajan. Todellisuudessa (varhaisultran mukaan) viikot on tuolloin 11+6.

Ja neuvolan kanssa katottiin että jos oisin mennyt tuon neuvolan laskun mukaan 10+0 veri seulaan niin viikkoja ultran mukaan olisi ollut vasta 8+6, joten menin ultraan pari päivää myöhemmin että meni 9+ viikolle. La:ta ei ekassa neuvolassa muutettu tuon varhaisultran perusteella vaan tarkentuu sitten nt-ultrassa.

Mulla on kvtes ja teen kaksvuorotyötä. Luottamusmies (joka kn kylläki nyt lomalla) sano et tutkimuksiin saa vapautuksen työstä ja hänen mielestään tunteja ei tarvi korvata. Kehotti lukemaan vielä firman ohjeet ja juttelee vielä esimiehen kans.
En siis oo korvaamassa! :D

Meli, et tietenkään korvaa, etkä kysele esimieheltä "firman käytäntöä"!!! Laki on laki, ja sen mukaan mennään!

Eka neuvola takana, kauhea nippu papereita sylissä :) Ei kuunneltu sikiön sykettä, ei kuulemma kuulu näin aikasessa vaiheessa. Viikkoja 8+5. Np-ultra aika tulee postissa.

Aargh! Laittavat mut kahdesti siihen sokerirasitukseen sen takia että mun isoisällä 2 tyypin diabetes :mad:

Täällä neuvolassa käyty ja seuraava neuvola elokuun alussa, kun tää kunta pitää heinäkuun puljunsa kiinni.. Sydänäänet kuului hyvin, kunhan toukkaa ensin hetki jahdattiin ♡ Meinasi sydänäänet ensin sotkeutua omaan sykkeeseen, kun sattui sopivasti olemaan isomman suonen alla piilossa :)
Parin viikon päästä sitten nt-ultra ♡ Jännittää jo valmiiksi millainen toukka siellä köllöttää :)

Täällä käytiin aamulla ekassa ultrassa lääkärin luona. Kaikki oli hyvin, pikkanen köllötteli oikeassa paikassa ja sydän jumputti vahvasti :love7 Hän on nimensä mukaisesti pikkanen, olikin 7+2 vasta, omien ja neuvolan laskujen mukaan 8+4 olisi ollut tänään. Lääkäri kuitenkin sanoi, että on täysin normaalia, voi kuulemma heittää jopa kahdella tai kolmellakin viikolla. Enkä itse ollut edes aivan varma ovulaation ajankohdasta vaikka testiä käytinkin, mutta sitä käytettiin vain touhuamisen rinnalla, sen mukaan ei touhuttu. Voi että, ihanaa.

Nyt pitää vain seerumiseulaa siirtää viikolla eteenpäin ja yksi viikko lisää malttaa olla kertomatta kaikille :grin
Seuraavaksi odotellaan lähetettä nt-ultraan ja käydään siellä verikokeessa. Seuraava neuvolakin on vasta elokuussa.

P.S. Sain tänään vihdoin annettua pisunäytteenkin ongelmitta :thumright

Ihana lukea kun muilla on hyviä uutisia:joyful: Toivois vaan niin itelleenki varmistuksen tähän. Soitin kättärille, että löytyykö varattua aikaa ultraan, niin kuulemma se on 2.7. ku ei vieläkään kirjeitä näkyny. Kaks viikkoo!! Järkky pitkä aika viel.. Mietin tos yksityiselle menoa mut hinnat ei kyl anna myöden:sour:

Ihanaa kun muut jo päässy käymään ultrissa ja neuvoloissa. Mulla kaikki vasta edessä ja ootan niin et pääsee vilkaseen pikkusta :) vaikka on jo kahdesti kokenut nämä jutut niin silti aina yhtä jännää! :)

Nyt on eka ultra takana ja ihan oikeassa paikassa pikkanen köllötteli ja sydän sykki. Olin kyllä niin pessimistinen, että ei siellä mitään ole. Vastasi viikkoja, että nyt menossa 7+4 ultran mukaan. 7+5 neuvolan laskujen mukaan.

Takaisin