Neuvola- ja ultra käynnit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko teillä puoliso ollut mukana siinä lääkärineuvolassa? Mulla kun kahden viikon päästä on neuvola, en nyt siis tiiä mikä, niim terkka viimeks sano että ota isä mukaan. Ja äitiyskortissa lukee joku laaja tarkkuus tutkimus. En mä nyt mitenkään haluis että mies istuu vieressä ku alapäätä aletaan sorkkimaan..
 
Kyllä mä luulen, että mun mies haluaa kans tulla lääkärineuvolaan (niin kuin on muihinkin juttuihin halunnut osallistua). On hän ollut monta kertaa mukana, kun on tehty alatutkimusta esim. lapsettomuushoitojen aikana ja nyt ollut ultrissa mukana, mutta hän on ollut aina silleen sivussa, ettei oo ollut suoraa näkyvyyttä tuonne alapäähän. Eli ei ne miehet varmaan yleensä siellä lääkärin takana oo kurkkimassa, kun sitä tutkimusta tehdään... Ainakin yleensä on ohjattu ensin mies vähän sivummalle, jos se tutkimuspaikka on ollut silleen kovin avoimella paikalla.
 
Mää ainakin sanoin tolle, et ei sun tartte tulla mukaan... En ees etukäteen kertonu mitä tuolla tehdään. :D ekassa neuvolassa oli mukana, samoin ultrassa ja tulee seuraavaankin ultraan kyllä. :)
 
Täällä myös RhD-. Eipä kuulemma tarvi stressata tuosta neuvolan mukaan, nyt kun ovat alkaneet seuraamaan kyseisien vasta-aineiden mahdollista muodostumista niin hyvin hyvin pieni riski on niiden kehittymiselle. Ainakaan niin että ei huomattaisi. Mulla on ne labrat sokerirasituksen kans samaan aikaan vkolla 22-24.
 
VIHDOINKIN np-ultra ohi ja kaikki oli hyvin :Heartred:Heartred:Heartred:Heartred
Lääkäri kattoi niin sielä saattaa olla vielä hematoomaa. Mutta seurantaan ei tästä laittanut. LA muuttui nyt 19.2 eli nyt sitten onkin jo 13+4.

Supistelusta ei osannut sanoa sen enempää kun että nyt voi koko raskauden supistella että ei ainakaan ollut tehnyt mitään muutoksia kohdunsuulle. Istukka oli osittain kohdunsuulla että sekin vissiin on tekemässä matkaa ylemmäs että jotain sielä tapahtuu. Kunpa siirtyisi niin monet huolet olisi poissa!!
 
Nonnii. Ylimääränen neuvola oli eilen ja sokerimittari haettu. Kaikki arvot ollu tähän mennes hyvät, myös se aamun paasto tänään ekaa kertaa ku mittasin. Mielekiintosta nähdä, et näinköhän pysyyki rajoissa. Meinaan ny toistaseks mennä samoilla ruuilla ku tähänki asti ja kattoo mihi noi etenee. Jos alkaa nousee ni sit tietty pitää miettii mitä muuttaa. Hemoglobiinin pyysin kans mittaamaa ni se oli noussu 117-> 128. Äitiyspoliltaki ne soitteli aamulla ja riskiluvut oli hyvät. Edellee vaikee uskoo, et näinköhän hyvin kaikki voi ekalla kerralla mennä.
 
Np uässä tänään käyty. Pikkuisella oli kaikki hyvin, ei olis millään suostunut olee selällään et sais kunnon kuvat. Oli aina hetken ja meni kyljelleen pötköttelee. Sit tuntu saavan kunnon itkupotkuraivarit kun kätilö joutu ultralla hötkyttelemään. venytteli pitkiä jalkojaan ja kun rauhottui niin näytti kun olisi imenyt peukkua. np oli 2,4mm. pituutta oli n. 6cm sykeröllä ollessa jalkoja venytellessä n. 10cm. vastasi täysin viikkoja ja laskettu aika pysy samana 29.2.:happy093
 
Toinen neuvola käyty eilen. Kaikki oli reilassa. Olinki jo pari viikkoa ihmetellyt, et onkohan kaikki ok kun ei oikeestaan mitään oireita ole. Edellis iltana ennen neuvolaa vauva tömäytti niin reippaat pari potkua, et ei ollu epäilystäkään etteikö siellä kunnossa oltais :joyful: Kuunneltiin myös sykkeet ja 150 molemmin puolin naputti. Potki jatkuvasti siinäkin ja koitti karkuun mennä kuuntelulaitetta. Oli ihana kuulla sykkeet lopultakin, kun ekassa neuvolassa niitä ei löytynytkään kuunneltavaksi :Heartred
 
Kävin kans eilen neuvolassa ja ekaa kertaa kuunneltiin ja kuultiin sydänäänet. Olihan se jännää ja ihanaa! Vielä kun ei liikkeitä tunne eikä mahakaan ole kasvanut, niin sitä ei aina tunne olevansa raskaana. Nyt taas "tietää" että siellä oikeesti joku kasvaa. :) Seuraavaksi siis rakenneultraan aikaa odotellessa, suurin piirtein syyskuun lopulle menee. Huuiii!
 
Nonii nyt on nt-ultrassa käyty! Siellä se pikkunen viuhto! <3 Mulla ultras poikkeuksellisesti gynekologi ku mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys niin tarkasteltiin erityisen tarkasti istukan virtauksia että tarvitseeko aloittaa aspiriini parantamaan verenkiertoa. Ei onneksi tarvinnut. Vauva oli 4 päivää isompi (kuten vähän ounastelinkin kun r-testi näytti vahvaa positiivista jo 3 pv ennen kuin "ois pitäny"). Laskettu aika ei kuitenkaan muuttunut. Mutta todellisuudessa nyt ois jo 13+0! Pää-perämitta tais olla jotain 7 cm ja rapiat päälle jos oikein näin näytöltä, niskaturvotus oli 1.12 mm eli normaali. Aika pitkään ultras ku otti niitä mittoja, mut ei kuitenkaan hirveesti selittänyt sitä mitä sieltä näytöltä näkyy. Ja jos selitti nii liikutteli sitä ultraa niin nopeesti et ei ehtiny ees tajuta et ai missäs ne sormet nyt olikaan  kaikki oli kuitenkin hyvin ja normaalisti oli kaikki tarpeellinen kehittynyt. Mulla on rakenneultra sitten 14.10. ja sit on vielä yks ylimääränen ultra loppuraskaudessa n rv 32 tienoilla just sen ekan raskauden r-myrkytyksen takia. Kai ne sit kasvua syynää yms ku tyttö oli syntyessään vaan 2510 g ja 46cm vaikka synty 37+1.
 
Mua alkanut vähän mietityttää kun kaikilla tuntuu olevan np mitat jotain päälle yks ja mulla oli päälle kaks.. Kätilö ainain sano et normaali lukema, riskiluvut seulasta ei ole viel tullut, kun toi niskapoimihomma huomioidaan myös niihin laskelmoihin. mulla viikot 12+2 tuossa np ultrassa.
 
Vauvaenkelit, mulla oli niskaturvotus 2,6 ja ultraajan mukaan ois normaalin rajoissa. Seulat ei hälyttänyt eli tarkempiin tutkimuksiin en päässyt. 3 viikkoa rakenneultraan ja vasta sit uskaltaa huokaist helpotuksesta, jos siellä näyttäisi kaikki olevan hyvin. Mut kyllä tuo omaa mieltä vaivaa, kun kaikkien muiden sikiöllä tuo turvotus yhden kieppeillä ja omalla reilusti yli. Ei auta kuin odotella ja olla kärsivällinen
 
Toivottavasti molemmilla on kaikki hyvin ja terve lapsi syntyy :)
Tämän takia näitä vauvafoorumeita ei varmaan pitäisi hormoonipäissään lukea...
 
Se niskaturvotus suhteutetaan sikiön pituuteen, ja sitten laskeskellaan suhdelukuja veriarvoihin yhdistettynä. Eli jos sikiö on isompi, saa se niskaturvotuskin olla isompi. Jos ultrassa on käynyt jo viikolla 10, on niskaturvotuksen normaali arvo pienempi kuin jos ultrassa on käynyt vasta viikolla 13.

Minulle ultran tehnyt kätilö sanoi, että kolmosella ja nelosella alkavat arvot ovat huonoja, kun kyselin, että saako se arvo olla yli yhden.
 
Jos oikein muistan niin kaikki 3,3 alapuolelle jäävät arvot turvotuksessa on vielä normaalia
 
Pitääkin nyt hypätä joukkoon mukaan, kun aiemmin ei ole vielä uskaltanut niin tätä asiaa ajatella. Toki vieläkin on riskejä, mutta ainakin niskaturvotusultrasta selvittiin puhtain paperein ja laskettu aikakin varhaistui hieman. Täällä on siis vauva odotettavissa ystävänpäivänä, mikäli päättää laskettuna päivänä syntyä.

Seuraava neuvola onkin sitten suunnilleen muutaman viikon päästä eli viikolla 16. Täällä Jyväskylässä tuntuu olevan aika harva tahti noiden kanssa, kun edellisen kerran olin tuossa parisen kuukautta sitten neuvolassa. Toki nuo ultrat on välissä, mutta kuitenkin...Neuvolan jälkeen pitäisi vaan odottaa sinne lokakuulle, että pääsee taas ultraan. Toivottavasti kaikki on silloin hyvin.
 
Takaisin
Top