Neuvola- ja ultra käynnit

Mä just kävin lääkärineuvolassa ja se oli kyllä tosi nopsa ja simppeli. Ensin mitattiin paino, verenpaine ja tikutettiin pissa (ne tehdään meillä nykyään ite) ja ne sit käytiin nopsaan terkkarin kanssa läpi. Mitattiin myös hemoglobiini kun erikseen pyysin ja varattiin seuraava aika. Lääkäri teki gynetutkimuksen ja kuunteli sydänäänet. Sit käytiin läpi, että oon perusterve, ei oo lääkityksiä, eikä oleellisia perinnöllisiä sairauksia suvussa. Ja et edellinen raskaus ja synnytys meni hyvin...meni kaikkineen noin 20min, mutta lääkärin ajat oli vähän myöhässä eli oikeesti ehkä 10-15min. Jos ois ollu jotain aihetta enemmälle keskustelulle, niin sit varmaan ois vienyt kauemmin...
 
Mulla ei edes oo lääkärineuvolaa tietääkseni ku kävin yksityisellä sillon alkuraskauden ultrassa ni se teki siinä samalla sisätutkimuksen ja mul oli sen kirjottama lappu ja äitiyskortti mukan ekas neuvolas. Seuraava aika on ainaki iha tavis neuvolaan.
 
Meillä on vaan yks lääkärineuvola ja se on vasta viikoilla 26-30. Näköjään näissä on tosi paljon eroja paikkakuntien välillä.
 
Mulla olis ollu lääkärintarkastus ensviikolla, mut koska nt-ultrassa lääkäri teki myös sisätutkimuksen samalla, niin terkka perui lääkäriajan ja otettiin vaan normi neuvolakäynti tilalle. Siellä luultavasi kuulen sitten lopulliset tulokset nt:sta ja veriseuloista.
 
Ite katoin Omakannasta verikokeiden tulokset ja postissa tuli vastaus seulojen tuloksesta.. neuvolalääkärissä ei ollu mitään puhetta koko seuloista..
 
Mää en varmaan niitä tuloksia ees itelleni saa, ellen kysy neuvolasta. Toisaalta en tiiä mitä niillä verikokeiden tuloksilla edes tekisin, riskiluvut oli kuitenkin pienet...

Kun tosiaan ei näy omakannassa kun verikokeet tehty yksityisellä. (ostopalvelu)
 
Minä halusin tietää tarkat riskiluvut, koska jos ne olisivat olleet lähellä rajaa, olisin mennyt yksityiselle lisätutkimuksiin. Mutta tosiaan 1:23000 ja 1:100000 ovat niin kaukana rajoista, ettei tarvitse.
 
siis mulle kyllä kerrottiin noi riskiluvut ultrassa. verikokeen tuloksia vaan en tiedä. :D

ja muistaakseni down-riskiluku lukee neuvolakortissakin
 
Ultrassa minulle ei sanottu riskisuhdeluvuista mitään, siellä vain ultrattiin, kätilö kävi läpi kaikki sikiön ruumiinosat ja sanoi jokaisesta, että näyttää hyvältä, ja että sikiö liikkuu paljon ja sekin on hyvä asia. Niskaturvotus mitattiin myös, ja se oli 0,9.
Riskiluvut sain vasta sitten, kun neuvolassa niitä erikseen pyysin.
 
Minä soittelin aikaa rakenneultraan ja se on 21.9 eli rv 20+3. Sitä ennen on lääkärineuvola.
 
Mä en oo käyny edes vielä missään sisätutkimuksissa. Eka neuvola oli rv7+, ekassa ultrassa kävin rv 10+2, jonka itse varasin neuvolasta kun halusin tietää onko siellä ylipäänsä ketään (pelot tuulimunasta,kohdunulkoisesta). Sitten se nt-ulta rv 12+2 jossa kaikki hyvin ja mulle se kirjotti äityskorttiin riskuluvut ja kirjoitti sen vielä erikseen ja sanoi. Nyt kahden viikon päästä neuvolassa aika,enkä tiedä mitä siellä tehdään, silloin oon jo 16+1 viikolla.
 
muista verikokeista ja pissatesteistä mulla ei oo mitään tietoo.. Kai ne nyt kerrotaan siellä neuvolassa.
 
Eikö tosiaan helmikuisissa ole tullut yhtäkään kaksos uutista vai onko mulla vaan mennyt ohi? :)
 
Mä olin tänään neuvolassa toisella käynnillä (rv13+0) ja kaikki oli hyvin. Kuunneltiin sydänääniä! Sain myös tietää, että oon veriryhmältäni Rh-negatiivinen. Ekaan raskauteen ei ilmeisesti vaikuta, mutta synnytyksessä mun ja vauvan veri saattaa sekoittua, jolloin mahdollisessa seuraavassa raskaudessa on riski, että vasta-aineita kehittyy, jotka aiheuttaa ongelmia. Tätä siis ennaltaehkäistään tän raskauden aikana niin, että vauvan veriryhmä selvitetään joskus keskiraskaudessa, ja sitten saan anti-D-immunoglobuliinipiikin, mikäli vauva on Rh+. Toi vauvan veriryhmä selviää ilmeisesti mun verinäytteestä. Asiasta lisätietoa täältä: http://metku.net/~pesu/artikkelit/rh.php. Onko muita, joilla ois toi Rh-?
 
Minä oon kanssa Rh-, tänään lähti 14rv käyntiin ja oottelen että koskas se vauvan veriryhmä selvitetään.
 
Mä en oo käyny edes vielä missään sisätutkimuksissa. Eka neuvola oli rv7+, ekassa ultrassa kävin rv 10+2, jonka itse varasin neuvolasta kun halusin tietää onko siellä ylipäänsä ketään (pelot tuulimunasta,kohdunulkoisesta). Sitten se nt-ulta rv 12+2 jossa kaikki hyvin ja mulle se kirjotti äityskorttiin riskuluvut ja kirjoitti sen vielä erikseen ja sanoi. Nyt kahden viikon päästä neuvolassa aika,enkä tiedä mitä siellä tehdään, silloin oon jo 16+1 viikolla.

Toi sun seuraava neuvola on varmaan lääkärineuvola. Mulla oli just tänään, rv 15+4.
Mulla ainakin meni niin, että ensin juttelin terkan kanssa, katottiin paino, verenpaine ja hemoglobiini. Lääkäri kyseli oireista ja teki sisätutkimuksen. Kuunneltiin myös sydänäänet.
 
Mäkin olen Rh-negatiivinen (A RhD neg). Sain huhtikuussa Anti-D-piikin kohdunulkoisen yhteydessä. Ne vasta-aineet näkyi vielä rv 9 seulontaverikokeissa, näin luki Kanta.fi:ssä:

"Verinäytteessä on heikko punasoluvasta-aine anti-D.
Vasta-aine on ilmeisesti peräisin äidille 22.04.2015 annetusta anti-D suojauksesta. Suojauksesta johtuva vasta-aine ei aiheuta seurantaa, mutta pyydämme lähettämään äidistä uuden verinäytteen raskausviikolla 18-20".
 
Mulla seuraava neuvola on lääkärinneuvola, jossa tehdään sisätutkimus, otetaan papakoe ym. Viikkoja on sitten 14+6.

Mä oon myös Rh-.
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola missä kyseltiin jaksamisesta, oloista yms. Kerroin että oli tuntunu ehkä supistuksia tjn. Ensimmäistä kun odotetaan niin ei oikein vielä tiiä miltä pitäis tuntua niin tehtiin myös sisätutkimus ja katottiin ultralla, kaikki oli hyvin, siellä pieni otti rennosti ja rapsutteli päätään :D

Rv 14+3
 
Mullakin oli tänään lääkärineuvola. :D
oli oikein mukava nuorehko naislääkäri mulla. :) eka oman terkan kanssa juttelua, hemoglobiinin mittaus, paino ja verenpaine katottiin. Keskusteltiin mun radi-seurannasta ja oloista. Lääkärin kanssa osittain samat keskustelut. Lääkkeistä myös jonkun verran keskusteltiin (mulla allergioita ja astma). Lääkäri kuunteli sydänäänet, tunnusteli kohtua ja teki sisätutkimuksen.

Tänään rv 15+4
 
Takaisin
Top